DIY; OAlex bygger aktivt filter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    På et tidspunkt må du bare bestemme deg for at filteret er ferdig. Den vanskelige biten er å slutte å lytte etter feil, og i stedet nyte musikken. DIY'ens forbannelse det der.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    OAlex skrev:
    Takk for hyggelig besøk Mbare. Jeg hadde rota meg bort i etpar uheldig tweak, men dere fikk meg på bedre tanker. Gaffateipen er fjerna også :)

    Jeg må presisere at de fleste endringene jeg har gjort det siste halvåret er retta mot strømforsyningen, mao forforsterkerfunksjonaliteten i filteret. Filterkoeffisientene er ikke rørt før i det siste. En ny strømforsyning er forøvrig på trappene. Tror det kan bli store endringer i lyden.

    tore_v1 skrev:
    Jeg tror egentlig OAlex bruker tweaking av anlegget som fest-triks (...)
    Hehe, for en gøyal påstand :D Årsaken til moddinga var at Slarssen mente lyden var bedre tidligere, samtidig som jeg var kommet i tvil selv. Loddebolten sto så lagelig til.. Jeg skal være glad den dagen lokket kan skrus på trekassene. Begynner å gå litt lei. Skal bare skifte ut strømforsyningen først.

    Tror det blir morsomt å demonstrere dette når alt kommer på plass.


    Mvh Ola
    Fortæl hvilke tweak der var uheldige så vi kan lære noget.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Duelund_Support skrev:
    Fortæl hvilke tweak der var uheldige så vi kan lære noget.
    Tror du jeg vil dele? :D

    Okey da. Fra starten av har jeg brukt Panasonic kondensatorer av dette slaget til avkobling: http://no.farnell.com/panasonic/echu1h104jc9/capacitor-1913-100nf-50v/dp/9695532?Ntt=9695532. Det er de samme som er brukt i min AYA DAC. Avkoblingsregimet som jeg har kommet fram til som ganske vellykket er vist i figuren under.


    Merk railresistorene hvor positiv rail har null Ohm mens motsanden på negativ rail benyttes for å justere klangen. Dette har fungert ganske bra.

    Jeg ville teste ut en hypotese om at det aldri kan bli for mye avkobling. Dermed plasserte jeg 100nF keramiske billigkondensatorer i parallell med de eksisterende fra Panasonic. I starten syntes jeg at det var en forbedring. Gitarene fikk mer tvang, kvinnestemmene mer zing. Avkoblingen ble seende slik ut:


    Etterhvert kom imidlertid tvilen. Lyden var blitt matt og skarp. Det var bedre før. Endring tilbake til utgangspunktet var betimelig når besøkende påpekte de lydlige mangler. Jeg har konkludert med at keramiske kondensatorer ikke egner seg til avkobling i audioapplikasjoner. Eller; jeg finner ikke fornuftig bruk av dem.


    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok det med de keramiske kunne jeg godt have fortalt dig. En ven af mig har 4 Musical Fidelity 700 W monoblokke som har det samme ved IC indgangstrinnet. Han har en aftale med mig om at jeg skal skifte dem til Wima KP på et tidspunkt. Det med de 1,2 ohm er nyt for mig. Hvad mener du det gør ved klangen ? Bliver den varmere ?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Duelund_Support skrev:
    Ok det med de keramiske kunne jeg godt have fortalt dig. En ven af mig har 4 Musical Fidelity 700 W monoblokke som har det samme ved IC indgangstrinnet. Han har en aftale med mig om at jeg skal skifte dem til Wima KP på et tidspunkt. Det med de 1,2 ohm er nyt for mig. Hvad mener du det gør ved klangen ? Bliver den varmere ?
    Har du forsøkt keramiske i parallell med Wima KP, som er ekvivalent til mitt forsøk? Keramiske alene er selvfølgelig ikke tilstrekkelig, men jeg trodde de ville fungere som et supplement.

    Ang. railresistor så gir de mer kjøtt og kropp til lyden. Har forsøkt å fjerne dem, men setter dem alltid inn igjen. Nå er det en mulighet for at de sminker bort feil andre steder i designet. Time will show om de blir med videre.

    Mvh Ola
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er ikke ekspert på kondensatorsynergier, men jeg har i alle fall fått med meg at det er slett ikke alle kondensatortyper som spiller på lag. Noen ganger får man en synergi med negativt fortegn.

    (dette er forresten en slik ting som man kan få et kvalifisert svar om fra PartsConneXion hvis man formulerer spørsmålet på en passe kjøperinteressert måte)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Den klang du hører fra de keramiske kondensatorer genfindes overalt hvor der bliver brugt keramik. Alle effektmodstande ( næsten) er inficeret med det. Det er materialets egenklang . Ethvert materiale bidrager med sin egen specielle farvning.En af årsagerne til at DCA modstande lyder bedre. Det mystiske er at man kan genkende et materiales klang på dets visuelle karakter. Enhver forøgelse af en strømforsynings udgangsimpedans giver varmere lyd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er jo en viss danske som har forkjærlighet for induksjonsfrie metallfilm-motstander. Må selv si jeg hadde stor sans for NLE attenuatorene. Noen mente visstnok at NLE låt for kjølig, men kjølig er ofte bra i min bok. Hva er ditt syn på saken Due?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Bx skrev:
    På et tidspunkt må du bare bestemme deg for at filteret er ferdig. Den vanskelige biten er å slutte å lytte etter feil, og i stedet nyte musikken. DIY'ens forbannelse det der.
    Etter endel justering ønsker man at alle de beste egenskapene, opplevde og innbilte, skal kunne være tilstede samtidig. Da er det vanskelig å gi seg før det oppnåes :D

    Forøvrig interessant det du nevner om kondensatorsynergi. Jeg trodde de gode egenskapene fra Panasonic kondensatorene ville skinne gjennom. Hvis man velger kondensatorer som komplementerer hverandres svakheter, slik at hele frekvensområdet dekkes, burde vel suksessen være sikret. Hm..


    Mvh Ola
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Bx skrev:
    Det er jo en viss danske som har forkjærlighet for induksjonsfrie metallfilm-motstander. Må selv si jeg hadde stor sans for NLE attenuatorene. Noen mente visstnok at NLE låt for kjølig, men kjølig er ofte bra i min bok. Hva er ditt syn på saken Due?
    Jeg liker DACT (NLE) veldig godt. Synes det låter riktig. Overhodet ikke hardt, og mye, mye bedre enn Alps Black Beauty. Jeg må vel returnere den til Slarssen (eller var det Mbare) snart, og vil bestille Goldpoint attenuator og kanalvelger som benytter samme bryter og prinsipp.

    Mvh Ola
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg vet bare at det er noen kondiser som ikke går bra sammen. Jeg har jobbet en del med Black Gate. De kan parres med enkelte gode småkondensatorer, men med andre går det dårlig.

    Det du sier om pose og sekk er jeg selvfølgelig enig i. Men det kan også være plater i samlingen din som lurer deg litt. Får du bra transparens og bra all-round egenskaper så er det IMO ikke så mye mer å hente. Noen av de sterke sidene du har hørt er sannsynligvis litt tonekontroll-aktige, og noe som gir en større nedtur på de platene der det ikke fungerer enn opptur der det fungerer.

    Jeg husker fortsatt den gangen jeg ble forført av en skikkelig tung og rytmisk kontrabass på "Moldau" på Hifi klubben i hine hårde dager. Det var gammel EC + B&W. Først lenge etter forsto jeg at grunnen til at det ble så ..... "bra" var at forsterkeren ikke hadde kontroll overhodet i bassen. Jeg tror ikke du er helt der, men jeg synes allikevel det er en relevant historie.

    Jeg har stor tro for en approach der man forsøker å plukke vekk alle feil og unoter. Vel og merke uten at det innebærer en feig frekvensrespons, der man f.eks har dempet diskanten mer enn det som gir en naturlig balanse.

    Jeg tror mange er litt for opphengt i å rendyrke det som låter bra. Men plukker man vekk alle unotene så blir det svært bra totalt sett. IMO. Så da jeg tweaket som verst lyttet jeg til stadig mer odde opptak for å avdekke , og eliminere artifakter i anlegget. Da jeg var ferdig hadde jeg et anlegg som var, eller er, spennende å høre på og som har svært lite av noe som likner på lyttetretthet.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lenge hatt lyst til å skifte ut dagens strømforsyning da jeg mistenker at den gjør feil i systemet. Dette er et design jeg fant på en webside som omhandler Pass Labs kloner:


    Byggingen starter på mandag.

    Mvh Ola
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jamen så kom med favorittingrediensene da mand! :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Duelund_Support skrev:
    Nu forlader jeg imidlertid attentuator princippet ide jeg i mit nye design vælger volumentrafoer og Buffer efter.
    Det har jeg akkurat prøvd hjemme. Inntok 1.plassen glatt. Rørbuffer vel og merke, hjemmelaget.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Andreas skrev:
    OAlex skrev:
    Ja, mann, hva tar du oss for. De er lekre, har siklet på dem i ti år, minst.
    ;D

    Det skal bli deilig å få montert disse og satt lokk på boksen. Selv om det fremdeles gjenstår noe arbeid.

    Mvh Ola
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Lokk på pizza-eskene dine?

    Du får legge opp til et lite treff når du blir ferdig da.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Da er volumkontroll og kanalvelger montert. Kanalvelgeren er dog ikke tilkoblet elektronikken ennå. (*)


    Og lokket lagt på. Ah, behag! Det er Pete Doherty som ligger i spilleren, for den som lurer.


    Lytting: Det er faktisk en forskjell fra DACT attenuatoren. Lyden er mye mer detaljert og luftig. Jeg aner ikke hva årsaken kan være, men Goldpoint-attenuatoren er på 25kOhm og vil gi et litt lavere støygulv mot DACT-ens 50kOhm. Mulig at andre typer motstander er benyttet også.


    * De mest observante blandt dere vil se at spenningforsyningen er bytta ut, men det er en annen historie.
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    tore_v1 skrev:
    Lokk på pizza-eskene dine?

    Du får legge opp til et lite treff når du blir ferdig da.
    Mulig denne milepælen bør markeres med et treff ja :)

    Mvh Ola
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn