DIY Mullard 5-20 røreffekt

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Da var en 5h/300mA choke og en power trafo på vei. Endte opp med en brukt trafo fra ebay tilpasset en dynaco konstruksjon. Det ble noe rimeligere enn å kjøpe en ny. 360 - 0 - 360, + 55vac til bias, samt andre tappinger jeg ikke skal bruke.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Mine påskeegg ankom sent men godt.







De ankom Postkontoret i det påskeferien startet så jeg satt og trippet samtlige helligdager. Utrolig bra å få dem i hus.

Ellers hadde jeg en hyggelig kveld i går med to andre diy folk, hvorav den ene har flere rør - prosjekter bak seg. Fikk også låne en bok: Morgan Jones: Valve amplifiers, tror jeg den het. En innfrøring til diy prosjekter.

Høyspent trafoen ble sendt fra Chicago 14. april, men det tar vel sin tid med toll og slikt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det rimelig match mellom utførelse og innhold (lyd) er du heldig.
Hva ble prisen innen du hadde de i hus?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hmm, betalte ca 1100 i moms i går så da blir mulig å regne for full pris siden de også tar moms på frakten.
1100/25*100=4400
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Så kom også powertrafoen. Det er en dynaco - clone fra et firma i Chicago. Den kom på ca 1000 kr inkl alt.  Ang prisen på utg.trafoene glemte jeg et ganske stivt tollgebyr som var innbakt i de 1100 i oppkrav så regnestyket stemmer ikke helt.

Trestavene på der ene bildet er rester fra et 60-talls skrivebord som akkurat er blitt til en sofa. De kan bli fine sidepaneler. Nå er det bare choken igjen av det delene som er bestillt, og så må det nok bli lønningsdag før flere deler kan bestilles.


 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har bestillt fire av disse kondensatorene til filter i strømforsyningen. De skal kobles to og to i serie før og etter choken - er planen. Da får jeg et CLC filter med 165uF/800V.

http://www.bgmicro.com/prodinfo.asp...15212&prodid=CAP1066&page=1&cri=330uf&stype=3

I forhold til alt annet jeg har sett så var dette et veldig bra tilbud. Noen som kjenner kvaliteten på disse?

Kan det være lavt med "85 gr. C"? Mange lytter operer med 105 gr. C

Bør jeg koble en restistor mlm + og - pol på hver av filterlyttene for å "balansere strøm over kondensatoren" - dette er hentet fra en produsents hjemmeside ang seriekobling av kondiser?

Jeg har også hørt at en slik kobling har en "bleeder" effekt der kondisen tømmes sakte etter at forsterkeren er slått av, og at dette skal forlenge lyttenes levetid.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
85°C holder i lange baner. Dersom kapasitansen i de to i serie er forskjellig, vil spenningen over de fordele seg i samme forhold. Eller omvendt blir det vel. Høyest spening over den med lavest kapasitans. Du kan jo koble 20-30kohm over hver. Bleeder effekten bør du ikke tenke på. Forsterkeren vil tømme kondensatorene i løpet av noen sekunder etter at du har slått av.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Så var en 5H/300mA choke og 330uF/400V kondiser til clc-filter kommet i hus. Eike- og aluprofilene er deler til kabinettet.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
I går bestillte jeg Obligato kondensatorer til signalvei, fra http://www.diyhifisupply.com/. Vet ikke så mye om kvaliteten på disse, men de var ganske rimelige til pio 630V å være. Med så lav dollerkurs ble det rimeligere enn plastkondiser fra ELFA.

Noen som har erfaringer med dem?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva ble prisen da?
Jeg benyttet Siemens NOS i min forsterker. Svært bra pris fra MOTRON. Og meget bra kondensator.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
24 til 30 kroner per kondensator inkludert frakt. Hadde forsåvidt glemt å sjekke med Brynjar hva han leverer. Tror han er på ferie for tiden. Kommer en glødetrafo og litt derfra nå snart.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146


Hadde tilgang på verksted i helgen, samt at det har ramlet inn en hel del småting.

Den store aluplaten er 3mm topplate. Fikk den laget for 150,- på et verksted.

Aluvinklene skal etter planen feste rørsokler og komponenter under topplaten. Bare halvparten som er ferdige.

Innfelt i sidepaneler ligger en liten alubit som brakett for rca-kontakter.

Siemens EF86 kjøpt fra Ola_S i Sverige, samt ecc83 også kjøpt fra en her på sentralen. Tenkte å få undersøkt når disse EF86-ene ble produsert.

Glødetrafo 185E12 og rørsokler kom fra Motron.

Nå blir det en stund til verkstedet er ledig igjen, så da skal det snekres brygge på hytta i mlmtiden.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
En ny duppeditt fra ebay dumpet ned i postkassen. 30 sekunders forsinkelse på HT etter glødetrafo. Den kom også med en lysdiode. Det sto det ingenting om i beskrivelsen, så om den slår seg på med en gang eller når HT kobles inn vet jeg ikke.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
2 kg kondiser i postkassa!! En utrolig byggekvalitet på disse kobber - innkapslede 0,47 og 0,22 uF, og tunge..
Ser ut som det er brukt 1 mm blankpolert kobberrør som kapsel. Kjøpte med 30uF/630V pio til strømforsyningen samtidig. De var heller ikke dyre, bare veldig store. Det blir en utfordring å få laget to 52mm hull i topplaten....
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har kommet litt på vei med topplaten. Etter å ha fundert mye og mottatt mange råd om hvordan jeg skulle få laget to ø52 mm hull til filterkondensatorene endte jeg opp på skipsverftet nede i Hansjordnesbukta, Tromsø der jeg endelig fikk hjelp. Verksmestern brukte "hullsag" som han kalte det (jeg tror jeg ville sagt hullkopp) og resultatet ble ok - litt pussing måtte til. Nå venter jeg på en ny trinnbor bestillt på ebay, for å lage hull til rør. Om den kommer før jeg drar på ferie om en uke er vel heller tvilsomt.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har jeg forstått dette riktig:

Peak Inverse Voltage (PIV) - rating i en likeretterdiode må være 2 ganger spenningen (B+) samt god margin i en helbølge - likeretter, mens i en "bridge" likeretter med 4 dioder trenger man PIV-rating som er kun 1/2 parten.

Når min PSU gir 460V (500V ved oppstart) er det ok med en PIV i likeretterdiodene på 600V, gitt at det er en likeretterbro.

Ellers går det sakte, men fremover med kabinettet. Venter inn deler fra Elfa denne uken.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
I gårkveld satt jeg å lekte meg i psud2 med simuleringer og så oppdaget jeg at funksjonen "soft start" i programmet sto på :-[ Når jeg slo denne funksjonen av fikk jeg i simulering av min psu en oppstartstrøm på over 700volt. Det var en liten overraskelse, spesielt fordi ingen av kondensatorene er spesifisert for mer enn 630V.

Nå har jeg jo planlagt at glødestrømmen skal slåes på 30 sekunder før høyspenningen, men ikke noen form for "myk" oppstart av høyspenningstrafoen.

Bør jeg legge planer for en slik "soft start" av høyspenningen, selv om rørene er varme før høyspenningen slåes på?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I gårkveld satt jeg å lekte meg i psud2 med simuleringer og så oppdaget jeg at funksjonen "soft start" i programmet sto på :-[ Når jeg slo denne funksjonen av fikk jeg i simulering av min psu en oppstartstrøm på over 700volt.
Dersom du har 330Vac fra trafoen (slik du har nevnt tidligere), full wave likeretter og Pi filter, så kommer du ikke i nærheten av 700 volt. Du vil trolig ikke passere 470V heller. Du må ha lagt inn feil verdier i simulatoren din. Soft start vil ikke hjelpe på det problemet du beskriver. Mest sannsynlig er det ikke noe problem.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Skal gå gjennom dette en gang til i kveld. En ting jeg kan ha gjort var å bare se på kurven for den første kondensatoren i pi filteret.Noe sent på kvelden var det også. Trafoen er forresten på 360 volt med sentertap.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da kan det hende at du toucher 500V på toppen. Fortsatt langt igjen til 700. Det er komplett umulig å kome høyere enn peak verdien på AC spenningen.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Det er komplett umulig å kome høyere enn peak verdien på AC spenningen.
Komplett umulig?
Et hvert pi-filter vil ha en resonansfrekvens og et dårlig konstruert filter vil svinge, ikke for evig og alltid men i alle fall ved påslag, noe du vi se som en eller flere overshoots (eller som en rekke svingninger) ved oppstart. Disse toppene kan være mye høyere enn peak verdien på AC inn.
At spenningen i filteret svinger over peak innspenning er ikke bare mulig, det forekommer i svært mange filter.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tenkte at jeg kom til å bli arestert for dette med "komplett umulig". Skulle selvfølgelig tatt slike forbehold som du nevner.
Men 700 volt da!
Det må være usedvanlig dårlig valgte verdier i det filteret. I min forsterker er det veldig godt samsvar mellom det som kommer fram i simuleringen og det jeg måler. Kunne sikkert blitt helt likt om jeg bare hadde hatt mer realistiske verdier å legge inn.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Satt i går kveld igjen med dette og fikk fortsatt en peak på 680 V i C2 (siste kondensator) etter noen få ms(altså kun påslag).

Verdiene er 360V trafo - SS bridge - 30uF/2Ohm - 5H/42ohm-30uF/2Ohm - ccs på 200mA.

Det går en tråd om emnet på diyaudio også og her nevnes det verdier for motstand i induktorer som en mulig feilkilde. Jeg har ikke målt verdien for motstand i 360V trafoen, tror den står på 30 Ohm eller noe slikt i PSUD2.

Er det mulig å måle denne motstanden med det enkle digitale multimeteret jeg har hjemme?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Jeg har en Mullard 5-20 som er bygget etter originalskjemaet. Tok en testmåling av startspenningen nå. Den peaker på ca 530 Volt før den stabiliserer seg rundt 375 volt. Det hele er over på ett par sekunder. Min kondiser er faktsik 400 volt typer. Delene til byggesettet ble plukket fram av Arnold på Demostenes. Han visste vel hva han gjorde?

Mvh
Bjørn
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Et hvert pi-filter vil ha en resonansfrekvens og et dårlig konstruert filter vil svinge, ikke for evig og alltid men i alle fall ved påslag, noe du vi se som en eller flere overshoots (eller som en rekke svingninger) ved oppstart. Jan E Veiset
NO-6600
Mener du at mitt filter er så dårlig konstruert at det bør endres på? Om jeg simulerer filteret slik som i Byrith skjemaet får jeg fortsatt slike svingninger med høye peaker i PSUD2. Kurven er flat etter 200ms.

Det jeg kan gjøre og har deler til er å øke kapasitansen io C2 til 195uF. Da får jeg en enkelt halvbølge i oppstarten med peak på 550V. Om dette øker sikkerheten i konstruksjonen og kvaliteten i filteret av betydning, kan jeg gjøre det, men jeg vil helst slippe å putte inn de ekstra kondensatorene.

Hva mener du Isbjørn - noen gang vært problemer med Mullard konstruksjonen din?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Mener du at mitt filter er så dårlig konstruert at det bør endres på? Om jeg simulerer filteret slik som i Byrith skjemaet får jeg fortsatt slike svingninger med høye peaker i PSUD2. Kurven er flat etter 200ms.
Jeg ser at du lenger oppe i tråden skriver at C1 og C2 begge er 30uF. Hadde jeg vært deg så hadde jeg økt C2 noe, eksempelvis til 100-200uF. Det gir både bedre transientrespons og noe bedre undertrykking av 100Hz på B+.
Nå vil det sikkert gå bra slik som det er også -- husk det er forskjell på maks spenning og "surge" spenning for elektrolytter.

Jan E Veiset
NO-6600
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg ser hva du mener. Etter et tips på diyaudio la jeg med de to utgavene av filteret inn 1 sekund periode og 10 sek. forsinkelse i PSUD. Da kommer det klarere frem hvilken effekt det har.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg ser hva du mener. Etter et tips på diyaudio la jeg med de to utgavene av filteret inn 1 sekund periode og 10 sek. forsinkelse i PSUD. Da kommer det klarere frem hvilken effekt det har.
Og konklusjonen ble?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hva å øke C2: Oppstart-peak på 550V (er det dette du kaller "surge"- jane?), 100Hz på B+ på +/- 0,05V.

C2 på 30 uF: Oppstarts-peaker på 680V, 520V, 480V , 100Hz B+ på +/- 0,5V.

Altså gir økningen 10 ganger bedre undertryking av 100Hz (er det det som heter "ripple").

Hvorfor du, jane, sier det gir bedre transient - respons vet jeg ikke, men har det noe med å gjøre at psu gir jevn spenning?

Morgan Jones - boka jeg har omtaler kun Choke input og ikke CLC som her, men det er en formel der for resonans frekvens i et CL filter. Må man bruke en annen regnemåte for å finne resonansfrekvens i et CLC filter?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Hva å øke C2: Oppstart-peak på 550V (er det dette du kaller "surge"- jane?),  100Hz på B+ på +/- 0,05V.

C2 på 30 uF: Oppstarts-peaker på 680V, 520V, 480V , 100Hz B+ på +/- 0,5V.

Altså gir økningen 10 ganger bedre undertryking av 100Hz (er det det som heter "ripple").

Hvorfor du, jane,  sier det gir bedre transient - respons vet jeg ikke, men har det noe med å gjøre at psu gir jevn spenning?

Morgan Jones - boka jeg har omtaler kun Choke input og ikke CLC som her, men det er en formel der for resonans frekvens i et CL filter. Må man bruke en annen regnemåte for å finne resonansfrekvens i et CLC filter?
Med surge spenning mener jeg hvor høy spenningstoppene kan være uten at kondensatoren tar permanent skade, disse passerer ofte med god margin max driftspenning.

Transientresponsen til filteret er hva som skjer når strømmen endrer seg brått, oppstart er et eksempel. Siden dette er en klasse AB forsterker vil strømmen også endre seg når du spiller musikk, det vil også kunne oppstå ringing da. Men push-pull forsterkere har høy undertrykkelse av ripple så du vil neppe oppleve det som et problem i praksis. (Ser du på gamle PP konstruksjoner var det ofte ikke mange uF som stod i strømforsyningen).

Resonansfrekvensen er gitt ved f=1/(2 Pi sqrt(L C)), hvor C her er {C1*C2/(C1+C2)}.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Legg inn to motstander på anoden til likeretteren på 50 ohm og øk C2 til 100 uF. Dermed er du kvitt ringingen under oppstart og har en riktig designet psu. (Øk motstanden på sekundærsiden av psu trafoen med 100 ohm)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Legg inn to motstander på anoden til likeretteren på 50 ohm og øk C2 til 100 uF. Dermed er du kvitt ringingen under oppstart og har en riktig designet psu. (Øk motstanden på sekundærsiden av psu trafoen med 100 ohm)
Har to sprsm til dette: Hvorfor er ikke R inkludert i formelen jane gjengir for resonansfrekvens og to så var jeg av den oppfatning at en PSU skulle ha lavest mulig R (påberoper meg ikke å være sterk i faget). Hvorfor hjelper det å øke R på trafoens sekundærside?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Takk for linkene, jeg har strevd litt med stoffet og forstår ikke alt. Er det mulig å resonere på denne måten.

Resonansfrekvensen bør ligge under godt under audio frekvenser. Med C1=30 og C2=100 får jeg 14,8Hz.

Q må være lav slik at ikke resonansfrekvensen får for høy amplitude. Jeg får ved R=100Ohm en Q=0,475. Dette er iflg Morgan Jones så vidt akseptabelt, ettersom den bør være langt under 0,707.

Er det å legge motstand på anodene i likeretteren det samme som motstand i choken? (dcR?)

Et annet spørsmål er rippelvolt over kondensatorene. Om jeg bruker Vripple = It/C for 50Hz strøm så får jeg 66,6V over C1 og 20V over C2. Er verdien for C1 noe høy? MJ sier mlm 5% og 20% av "total voltage" så da er jeg kanskje innenfor.

Et tredje sprsm er rippel strøm. Det blir for komplisert mattematikk, men den begrenses av serieresistans i filteret of metning i trafoen slik at tåler likeretterdiodene 5A så rekker det i lange baner.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Jeg tviler på at du trenger å innføre motstander for å komme velberget i havn med dette. Motstandene hadde evt kommet i tilegg til Rdc til trafoens sekundærside. Husk at den effektive utgangsresistensen til trafoer er høyere enn du ofte tror. Mange produsenter vikler trafoer med 10% regulering, det betyr at utgangsspenningen synker 10% når trafoen belastes med merkestrøm. Et raskt overslag forteller da at effektiv utgangsresistansen fra trafoen ligger i området (Vut/10/Imax), for eksempel vil en 350VAC/0.4A trafo da ha en effektiv Ro i området 350/10/0.4=88 ohm.

Prøv å sett inn en verdi ala dette som "source res" for trafoen i PDSU2 og se hvor du havner mhp ringing og ripple.

Jan E Veiset
NO-6600
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg regnet sammen at trafoen hadde ca 330VA totalt med alle tappingene go iom at jeg bare bruker 360V og 55V så får jeg vel en source res. på litt over 100 Ohm.
Nå har jeg sett i PSUD at B+ faller endel om man øker source res. men jeg tror jeg skal komme rundt 450V tilslutt.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Nå har jeg sett i PSUD at B+ faller endel om man øker source res. men jeg tror jeg skal komme rundt 450V tilslutt.
Trafoene er ofte kompensert for dette spenningsfallet ved at tomgangsspenningen er dertil høyere enn merkespenningen. Det er derfor det kan være katastrofalt å slå på en rørforsterker med en dårlig regulert B+trafo uten at utgangsrørene er på plass og trekker strøm...

Jan E Veiset
NO-6600
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Så man bør kanskje kontrollmåle tomgangs strømmen i trafoen, og da får man en indikasjon på hvor godt regulert den er?
 
Topp Bunn