DIY klasse A monoblokker/forsterker anno 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    DIY klasse A monobolokker.
    Er ganske blank på dette da jeg har holdt på med rør lenge, men har lyst å bygge meg et par gode klasse A forsterkere, gjerne med balanserte innganger, dog ingen krav da pre har utgang for begge deler.
    .
    Jeg er glad i å ha effekt nok. Målet er å erstatte en Mcintosh 2102 2x100w røramp.

    Krav er at den er vifteløs og rimelig lett å bygge så kit er bra. Vi er i 2013 – så hva er tingen å gå for?

    Er FirstWatt F5 veien å gå? Noen som har delelisten og kunnskap hvor får jeg tak i nødvendige deler? Finnes det for eksempel ferdigbyggede prints å få kjøpt og det eneste man trenger å skaffe strøm, kondiser, kjøleribber og kabinett. Målet mitt er å bli ferdig fort og ha powerampene lenge. Det burde jo fint la seg gjøre å splitte opp i to kabinetter mener jeg å tro.

    Noen gode tips?

    Budsjett = nok til at det blir bra.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en fyr som selger F5 og F4 kort på ebay.

    Haavard
     
    A

    audiosan

    Gjest
    F5 Turbo v3 passer deg fint da. ikke noe problem å komme oppi, og over 100W klasse A i 8ohm med dem. men for all del. styr laaaangt unna jims audio sine:)
    diy audio lanserer straks sine F5 turbo kort nå. det er modul kort, og kan bygges ut som en selv ønsker.

    EDIT: og jeg har såklart BOM for disse kortene:)
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er dette kjøpt audiosan?

    Haavard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    F5 Turbo v3 passer deg fint da. ikke noe problem å komme oppi, og over 100W klasse A i 8ohm med dem. men for all del. styr laaaangt unna jims audio sine:)
    diy audio lanser straks sine F5 turbo kort nå. det er modul kort, og kan bygges ut som en selv ønsker.
    veldig greit med korrektiv, kjenner ikke selger, bare fått linken av noen

    haavard
     
    A

    audiosan

    Gjest
    dette er kortene DIY audio store kommer med. mine er første versjon prototype kort. de som kommer i salg er røde.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Audiosan. Dette ønsker jeg meg. Hva må jeg følge med på for å få dette?
    og hva er BOM?
     
    A

    audiosan

    Gjest
    det er ikke noe i veien med selger. har handlet mye der selv. men turbo v3 kortene han har kan ikke benyttes i monoblokker, og må dermed viftekjøles.

    F5 Turbo v3 passer deg fint da. ikke noe problem å komme oppi, og over 100W klasse A i 8ohm med dem. men for all del. styr laaaangt unna jims audio sine:)
    diy audio lanser straks sine F5 turbo kort nå. det er modul kort, og kan bygges ut som en selv ønsker.
    veldig greit med korrektiv, kjenner ikke selger, bare fått linken av noen

    haavard
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Audiosan. Dette ønsker jeg meg. Hva må jeg følge med på for å få dette?
    og hva er BOM?
    følg med på DIY audio store. de blir snart lagt ut der. BOM = bill of material. så altså en deleliste.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lyat å slenge meg med, men trenger ikke monoblokker eller 100 watt
    En boks og 25-30 watt holder

    Haavard
     
    A

    audiosan

    Gjest
    en standar F5 det:) kan bruke dobbelt sett utgangs transistorer og høyere bias da. bare for å dra opp klasse A effekten ved lavere motstand. se på Cviller sine kort på DIY audio store.

    de som er brukt her:) +/-24V rail spenning og 1.7A bias her.

    Fikk lyat å slenge meg med, men trenger ikke monoblokker eller 100 watt
    En boks og 25-30 watt holder

    Haavard
     

    Vedlegg

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Har selv bestilt noen komponentsett for F5 V2 og V3 fra et groupbuy på diyaudio.com. I utgangspunktet har leverandøren stengt gruppekjøpet, men jeg tror han har noen sett til overs. De vil bli sendt ut om et par uker. F5T Premium kit GB - Page 42 - diyAudio

    Selv kommer jeg til å gå for viftekjøling med en kjøletunnel hvor kjøleribbene står mot hverandre. Samme prinsipp som dette: Balanced F5 in a Small Footprint - diyAudio , men med noe større kjøleribber og mest sansynlig vertikal orientering av tunnelen. Et par store vifter som snurrer på noen hundre omdreininger er ikke hørbare i lytteposisjon. Da slipper man de ekstremt store kjøleribbene som trengs til V2 og V3.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    vurderte samme jeg også. men ettersom jeg har så sykt mye kjøleribber liggende(har 12stk 10.080*6*3") , så valgte jeg naturlig kjøling:)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vifter er uaktuelt. Etter årevis inn og ut i serverrom, og resten av arbeidslivet foran en pc så orker jeg ikke vifter. Kan bli så stort og dyrt det vil, men vifteløst.

    får vente på v5 kittet, og ta det fra der. Audiosan, dersom delelisten er komplett og ikke endrer seg, er det en mulighet å dele her eller via PM eller epost? Da kunne jeg starte oppsamlingen av nødvendige biter
     
    A

    audiosan

    Gjest
    her er deleliste. men ta høyde for at R5/R6 på front end kortet muligens må opp til 1.5-2.2Kohm. det kommer ann på J-fet transistorene.
    eller kjøre dobbelt sett med J-fet transistorer.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    @BentJ. Takk.
    Trimondal har jeg ikke hørt om selv om det sier lite.
    men et kjapt søk på nettet tilsier jo at dette også virker.
    Så ikke så alt for komplisert ut å bygge heller.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    jøss. £27.50 pr kanal for kretskortene???? blir jo jaggu 500+ bare for kretskortene. skulle tro de var laget i massivt gull:)
    eller £125 pr kanal for kit. ca 2500 for 2 kanaler.
    min standar F5 tror jeg kom seg på rundt 700 for kretskort og deler til kretskortene. og det var med carbon kompositt motstander.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    fullstendig klar over det. det er ikke forsterkeren i seg selv i heletatt. det er strømforsyning og kjøling. så 2500 for forsterkerkortene og komponentene til dem er råtte dyrt.
    vil anbefale en kondensatorbank på omkring 1000uF pr forbrukte Watt. det vil si for denne.
    +/-24V rail spenning og 1.3A bias(25W klasse A i 8ohm). 24*1.3*2 = 62W kontinuerlig forbruk pr kanal. 120.000uF for en stereo forsterker.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.756
    Antall liker
    10.550
    Torget vurderinger
    10
    H.R.

    Du kan jo ta kommende høstferie her. Passer bra for rastløse sjeler som ikke trives med å drive dank på en strand:

    EeOpQ.jpg

    Vi1Rt.jpg



    (Tipper audiosan vet hvor jeg fant disse bildene)

    :)
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    DIY klasse A monobolokker.
    Er ganske blank på dette da jeg har holdt på med rør lenge, men har lyst å bygge meg et par gode klasse A forsterkere, gjerne med balanserte innganger, dog ingen krav da pre har utgang for begge deler.
    .
    Jeg er glad i å ha effekt nok. Målet er å erstatte en Mcintosh 2102 2x100w røramp.

    Krav er at den er vifteløs og rimelig lett å bygge så kit er bra. Vi er i 2013 – så hva er tingen å gå for?

    Er FirstWatt F5 veien å gå? Noen som har delelisten og kunnskap hvor får jeg tak i nødvendige deler? Finnes det for eksempel ferdigbyggede prints å få kjøpt og det eneste man trenger å skaffe strøm, kondiser, kjøleribber og kabinett. Målet mitt er å bli ferdig fort og ha powerampene lenge. Det burde jo fint la seg gjøre å splitte opp i to kabinetter mener jeg å tro.

    Noen gode tips?

    Budsjett = nok til at det blir bra.

    Jeg er ikke bekendt med din Macintosh 100w,så håber det er ok at spørge hvorfor du vælger transistorer?
    EAR 549 leverer ca 200w i klasse A og ca 400 i A2 så i stedet for at kæmpe med voldsomt store køleprofiler osv,kan du da bygge fx parallelt koblede kt88 i PP
    Eller tage skridtet og bygge ægte DHT som fx 211 der med den rette driver leverer reelle 120w i A2!

    Dette spørgsmål rettes fordi jeg har tvivl om nogen rørbestykket Macintosh leverer 100w.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor velge transitorforsterkere? Fordi jeg har lyst, enkelt og greit.
    Man skal ikke henge seg opp i en teknologi og mene at det er det beste i ett og alt. Det kan godt være at jeg ender opp med rør selv om jeg ønsker å utforske klasse a, og da ønsker jeg å bygge så lærer jeg noe nytt i samme slengen.

    setter pris på alle innlegg, har igrunn lite å komme med da jeg er newbie på dette området. Må velge noe som er relativt og vellydende.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Klasse A er klasse A uanset rør eller halvledere,og mere end 100W som er dit ønske er en voldsom opgave at give sig ud i.
    Hvilken Mcintosh har du som giver 100W med rør?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg VET at klasse a er i både rør og transitorforsterkere. Hvilke mcintosh står i åpningsinnlegget, men det er en 2102. Det er ikke noe galt med den overhode, men jeg har hørt bedre en den og det er den stien jeg har lyst til å forfølge.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    " så 2500 for forsterkerkortene og komponentene til dem er råtte dyrt."
    Beklager at jeg henger meg opp i dette, men jeg synes ikke dette er dyrt. Jeg leste artikler av Douglas Self på midten av 80-tallet og han har forsket på forsterkere siden dengang. I likhet med Pass. Jeg er i alle fall villig til å betale litt for den erfaringen de gir videre.
    Jeg så litt på Burning Amp for en stund siden, men endte opp med Self.
    FIRST WATT ARTICLES
    VH. Bernt.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    ja må si det er dyrt. noe av grunnen er kompleksiteten til forsterkeren. resten går nok i ren profitt.
    jeg anskaffet meg kort og komponenter til F5(dobbelt sett utgangs transistorer) for ca 700 inkl carbon motstander. og kort og komponenter for F5 Turbo v3 til 1800.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Synes også 2500 er latterlig lite penger for dette. Råtte dyrt er det iallefall ikke.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Synes også 2500 er latterlig lite penger for dette. Råtte dyrt er det iallefall ikke.
    tatt i betrakning at du får F5 "kit" til 700. som er en klasse A forsterker i samme liga (effektmessig), så vil jeg si 2500 er råtte dyrt:)
    det blir såklart langt billigere om en får tak i delene selv.

    EDIT: faktisk så betalte jeg vel rundt 2500 for alt av elektronikk til min F5. inkl PSU'er og trafoer:)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Forstår tankegangen din audiosan, men rått dyrt stemmer ikke. Derimot kan man si at at f5 er grisebillig.

    jeg kommer nok til å starte med f5, dog med mer effekt ser det ut til, men synes at forslag over gode byggeprosjekter burde komme til. Det er mange av oss som har lyst, men ikke vet helt hvordan vi skal finne frem til de gode prosjektene.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    ja. det kommer ann på hvordan en ser det:) ordtaket tomat tomato faller meg inn:D
    ja en F5 kan en bokstavlig talt bygge på tusen forskjellige måter, etter egne ønsker og behov. f.eks så kan en bygge en F5 som leverer f.eks 200W klasse A i 8ohm og 1000W klasse A/B i 8ohm. eller en kan bygge den som en liten 10W klasse A som aldri går i klasse A/B:) og så klart alt i mellom:D

    BTW: hvilken pre amp skal du bruke sammen med effekt amp'en?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Preamp er en EAR 912.

    hvordan har det seg slik at man kan endre effekten til hva man vil sånn helt enkelt?
    er det kun få deler som må endres eller er det alt?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rør i den ja. Målet er å kun ha rør i pre, klarer ikke legge alle rør på båten.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Rør i den ja. Målet er å kun ha rør i pre, klarer ikke legge alle rør på båten.
    hehe:D da må du passe på inngangs motstanden i ettekt amp'en. rør liker ikke lav inngangs motstand om jeg husker rett.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Takk for heads up. Masse å tenke på skjønner jeg. Får bruke litt av min fritid å lese meg opp. Har du forresten noen formening om når de nye kortene kommer? Blir det for lang tid til så bygger jeg meg en prøveamp basert på de kortene som er tilgjengelige allerede nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn