DIY klasse A monoblokker/forsterker anno 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    audiosan

    Gjest
    en ting som er litt dumt med gruppe kjøp på custom fronter. det er ikke lenger custom når halve sentralen har det:D:D

    Denne bygggekvaliteten og finishen er absolutt mulig å få til selv også dersom du kjøper noen tjenester og spør om råd. All kompetansen og utstyr/firmaer finnes jo i Norge. Utfordringen er vel at man må budsjettere ca tre tusen for custom fronter, et par tusen for custom prints pluss pluss utover å lage en vanlig DIY løsning. Men det er det definitivt verdt syns jeg.

    PS1! skal du spørre Sluket om råd må du du kunne noen triks, vi andre er litt mykere he he

    PS2! et større gruppekjøp på komponenter og custom frontplater hadde vært moro, da ville prisen bli vesentlig gunstigere, jeg har også en del kontakter i el bransjen?

    "Hifisentralens First Watt DIY fellesprosjekt" anyone?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.851
    Antall liker
    10.683
    Torget vurderinger
    10
    Ikkeno problem; batch jobb:

    First Watt F5
    HEL edition

    First Watt F5
    adiosan mk2

    First Watt F5
    Sluket Ingen Over Ingen Ved Siden Eller Noe I Den Gata Må Det Jo Være




    Osv
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Sluket Ingen Over Ingen Ved Siden Eller Noe I Den Gata Må Det Jo Være"
    oversatt fra østfoldsk til propert norsk;):
    " exhaurire non plus ultra"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    du er jo sååååå moderne for tiden :rolleyes:
    Hiraga finnes jo som 20 wattere?
    hvorfor akkurat F5? effekt og utg imp.?
    F5 er vel dedikert bass-amp da?
    Om ikke for ren bassdrift, ville jeg valgt en med SIT eller Jfet, uten feedback og single ended
    mvh
    Leif
    Leif, dette er kun for morro skyld... Har SIT og Jfet fra før uansett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Var innom CNC-kompisen i dag og viste frem custom deleutkast til F5 v3 / v3 Turbo. Alt kan lages.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Er alle enige om at f5 er best av first watt løsningene ?

    mvh
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    er ikke sikkert den beste løsningen, men virker som den løsningen flest av oss kan klare å lage :)
    Ikke koster det stort heller som ikke er veldig negativt heller.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    hehehe:D:D
    men jeg har allerede bestemt mine fronter. det vil bli CNC freset på NTNU. F5 Turbo logo som blir opplyst i 3 farger av LED(avhengig av modus) igjennom frostet plexi:)
    Ikkeno problem; batch jobb:

    First Watt F5
    HEL edition

    First Watt F5
    adiosan mk2

    First Watt F5
    Sluket Ingen Over Ingen Ved Siden Eller Noe I Den Gata Må Det Jo Være




    Osv
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som øssfollutgaven, Audio..?:cool:
     
    A

    audiosan

    Gjest
    spørs på bruks område det. det finns bedre, iallefall til toppen. men tilgjengelighet på kretskjema/PCB er lik null. med unntak av aleph J. som mange liker veldig godt. eller aleph J(2) altså J-fet på både inn og utganger. men lykke til med å finne effekt J-fet'ene:D så alt tatt i betrakning, så er nok F5 det beste komprimis på tilgjengelighet og tilpassings dyktihet.

    Er alle enige om at f5 er best av first watt løsningene ?

    mvh
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Er alle enige om at f5 er best av first watt løsningene ?

    mvh
    F5 er den som er enklest å skalere opp. Best? Les gjennom FirstWatt artiklene, og forsåvidt Zen artiklene. Hver av dem belyser noe...

    Har noen av dere funnet meningsfylt leverandør av kjøling til så store forsterkere?

    Største Conrad er vel 0,21C/W og såvidt jeg husker fra en Aleph X tråden trengte en 100W 0,06C/W pr kanal, og det stemmer forsåvidt godt med de kalkulasjoner jeg har gjort på store prosjekter.

    Hvis noen har lyst på tvers igjennom diy (kun skjema og kretskort-tegninger/gerber-filer) har jeg tegninger liggende på en X-variant med 2 x F4 i utgangstrinnet og X'et første-trinn. Har brukt en slik på bassene de siste årene.

    Johnny
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    f5 må vel bli neste forsterker prosjekt, ser utroligt intressant ut,trenger vel ikke varme ovn på stuen når de står på:)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Trodde F5T var en balansert ( brokoblet) utgave av F5 med marginalt høyere spenning , men forstår det som F5T ikke er det og isteden fler utganger i parallell og betydelig høyere spenning.
    Trodde også at fler transistorer( kokker ) i parallell ble dårligere hf gjengivelse , hvorfor er denne fremgangsmåten valgt fremfor balansering tro ?

    mvh per morten
     
    A

    audiosan

    Gjest
    F5 turbo kan også bygges som en balansert utgave med lavere spenning. antall utgangs transistorer blir uansett ikke mindre, så en vinner ikke noe på den fronten.
    og balansen mellom de 2 halvdelene må være 100%.
    så for å svare på spørsmålet hvorfor. for å gjøre ting litt enklere.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ok ! i utgangspunktet kan en kanskje også ta for seg hvilken som helst modell og brokoble. Balansen bør vel være mot 100% for og få forvrengningsreduksjon - ser den.

    mvh
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ----------------------------------
    Trodde også at fler transistorer( kokker ) i parallell ble dårligere hf gjengivelse , hvorfor er denne fremgangsmåten valgt fremfor balansering tro ?

    mvh per morten
    Når std F5 er effektiv til et par MHz... -så langt opp at det potensielt er et problem...vil ikke paralell-kobling/redusert HF-gjengivelse være store problemet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er ikke fagmann her, men husker sammenligning med zapsolut hvor modellen med èn transistor pr.halvdel var bedre i toppen ( men dårligere nedover) en modellen med 4 pr halvdel. Mulig dette ikke er overførbart til firstwatt.

    mvh
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    Flere transistorer i parallell er bra for kontroll av basser, samt fylde i bunnen.

    Flere transistorer i parallell gir lavere belastning på hver av dem, mindre sannsynlighet for overbelastning med dertil uønsket nede- / service-tid.

    En balansert variant bør ha flere transistorer i parallell dersom man beholder spenningen i strømforsyningen.

    Hvis du ønsker balansert, men ikke trenger flere watt vil det være naturlig/nødvendig å senke spenningen i strømforsyningen.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    flere transistorer i parallell vil gi en høyere kapasistans enn ett par vil gi.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det RØRer i hvertfall på seg her.

    Det virker på meg som transistor er en langt rimeligere måte å designe små gode forsterkere på, uten sammeligning forøvrig.


    mvh
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Det RØRer i hvertfall på seg her.

    Det virker på meg som transistor er en langt rimeligere måte å designe små gode forsterkere på, uten sammeligning forøvrig.


    mvh
    Problemet med rørforsterkere er at du ikke bruker støvkluten på samme måte. Kjæle litt, pusse rør.... følelsen så tilfrets. Heten når det virker etterpå.

    ?? små gode ??
    små i hvilken forstand ?
    god i hvilken forstand ?
    Leser man hifianmeldelser finner man glatt at alle lyder er gode uansett hva som er tilkoplet, nydelig klangbalanse; Jojoda man leser som fanden også. Så mye klang og ting at det beskrives i vektede termer.
    Da er det vel som beskrevet: smågodt


    Ha god romjul
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det RØRer i hvertfall på seg her.

    Det virker på meg som transistor er en langt rimeligere måte å designe små gode forsterkere på, uten sammeligning forøvrig.


    mvh
    Problemet med rørforsterkere er at du ikke bruker støvkluten på samme måte. Kjæle litt, pusse rør.... følelsen så tilfrets. Heten når det virker etterpå.

    ?? små gode ??
    små i hvilken forstand ?
    god i hvilken forstand ?
    Leser man hifianmeldelser finner man glatt at alle lyder er gode uansett hva som er tilkoplet, nydelig klangbalanse; Jojoda man leser som fanden også. Så mye klang og ting at det beskrives i vektede termer.
    Da er det vel som beskrevet: smågodt


    Ha god romjul
    pusse , gnikke på sine edlere deler ( ! ) ? huffda !

    små ; under 25 watt
    gode : såpass bra at personlig smak blir utslagsgivende, ikke reelt kvalitetsnivå

    påny ; jeg er ingen fagmann her , men gode utgangstrafoer koster jo alene mer enn et helt F5 bygg

    god romjul til deg og !
     
    A

    audiosan

    Gjest
    det er ingen tvil om at transistor forsterkere blir et hav rimeligere enn rør. uansett hvordan man vrir og vender på det:)
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Mitt neste amp-prosjekt blir Aleph J - kort blei nylig tilgjengelige på diyaudio, og JFE-transistorer bestilles fra "Spencer" til en grei penge.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    F5 Turbo v3 passer deg fint da. ikke noe problem å komme oppi, og over 100W klasse A i 8ohm med dem. men for all del. styr laaaangt unna jims audio sine:)
    diy audio lanserer straks sine F5 turbo kort nå. det er modul kort, og kan bygges ut som en selv ønsker.

    EDIT: og jeg har såklart BOM for disse kortene:)
    Hva er det med Jim's verson av F5 ? Sån montasjemessig ser disse faktisk enklere ut enn de andre jeg har sett... ??
     
    A

    audiosan

    Gjest
    for det første, så er det piratkort som produseres uten tillatelse. for det andre så lar det seg ikke gjøre å bruke de V3 kortene uten viftekjøling.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    for det første, så er det piratkort som produseres uten tillatelse. for det andre så lar det seg ikke gjøre å bruke de V3 kortene uten viftekjøling.
    Nå ser det ut til at disse er borte fra Jims_audio.

    Jeg syns da det så ut til å være god avstand mellom utgangene på den varianten, så jeg stusset på "viftekrav" ...... menmen man kan ta feil....
     
    A

    audiosan

    Gjest
    ikke avstanden mellom utgangs transistorene som har noen betydning. hvordan mener du å la en enkel kjøleribbe kvitte seg med 250W varme og holde seg på omtrent 30C over rom temperatur uten bruk av vifte? det er en grunn for at klasse A forsterkere over 50W klasse A bygges som monoblokker:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.292
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mitt neste amp-prosjekt blir Aleph J - kort blei nylig tilgjengelige på diyaudio, og JFE-transistorer bestilles fra "Spencer" til en grei penge.
    har 4 kort hjemme når jeg gidder å sette igang etter F5T er sluttmontert...mangler noen topp-lokk, så er de klare
    mvh
    Leif
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    ikke avstanden mellom utgangs transistorene som har noen betydning. hvordan mener du å la en enkel kjøleribbe kvitte seg med 250W varme og holde seg på omtrent 30C over rom temperatur uten bruk av vifte? det er en grunn for at klasse A forsterkere over 50W klasse A bygges som monoblokker:)
    30 cm ks300 gir 0,1k/w så Umulig er det nok ikke....
     
    A

    audiosan

    Gjest
    ved 80 grader over romtemp ja. under optimale forhold og varme spredning. i realiteten, ved slike forhold som dette så er det nok mye nærmere 0.25C/W.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Ikke Diy. Med First Watt på lån. Ny i eske i går. Plutselig står det en Bømling utenfor døra en lørdags kveld med et fårete glis og en stor pakke i nevene. Må jo bare slippe fyren inn og se hva han sleper på. Så nå har den stått og gått noen timet. Den begynner virkelig å låte godt. Fordømt godt!

    Lovet å bidra med litt dugnad til Tytte71 sin F5 også. Mistenker at dette er veien videre ja.

    image.jpg
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende med disse FW J2.

    Ser de har samme oppsettet som deg, i Kina..... ;)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Jepp! Tøft? Noe tjafs relatert til iPad.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det står skralt til når førstevalget er å stue barnet bort i fosterhjemmet på Stord. Plutselig står jeg på døren og krever den tilbake.
    Veldig gøy at den funker hos deg. Vi får arrangere et felleskjøp før Papa går tom ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har komplett deleliste for Aleph J printa fra Diy Audio. Her et par kort som trenger deler :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn