DIY ht. 15" og horn - Bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    slowmotion

    Gjest
    En kompresjonsdriver har fallende respons over ca 3KHz.
    Beamingen kan til en viss grad motvirke dette,
    slik at man får en jevnere respons opp til 16-17KHz hvis man er heldig.
    Veldig avhengig av hornet og driveren i hvert enkelt tilfelle.
    Det er likevel nesten alltid nødvendig med eq.
    Bruker man en waveguide eller liknende, trenger man mer eq.
    Det er et spørsmål om hvilke kompromisser man kan leve med.

    ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har sett meg ut denne driveren: http://www.mamut.net/gitarnett/subdet227.htm

    Målingene viser respons helt til 20Khz, og er typisk gjort i et 90-40 rektangulært horn. Regner med at det er on axis. Ikke fryktelig mye EQ nødvendig her. Er det mulig å forutse/beregne hvordan responsen ville være i et tractrixhorn isteden?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Det er mange som bruker Beyma, de går for å lage gode drivere.
    På kurven ser vi at responsen faller med ca 6dB per oktav fra ca 2.5KHz,
    og så er det endel resonanser fra 7-8KHz som gjør at driveren får mer output helt øverst. Det er jo ganske vanlig oppførsel for kompressjonsdrivere.

    Vanskelig å spå respons i forskjellige horn.

    ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo ikke så ekstremt at den faller i underkant av 10dB fra 1,2Khz til 18kHz da. Det må kunne ordnes opp i. :) Jeg falt på dette elementet fordi det ikke har titan- eller aluminiumsmembran og fordi det har ganske flat respons over et bredt område. Skal visst være en veldig bra driver. Jeg mener å ha lest at det er et lignende Beyma-element som Avantgarde bruker.

    Jaja, det blir vel mer prøving og feiling da. Har blir mye prøving og feiling på åpen-baffelprosjektet mitt, og nå er det på'n igjen. ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det Beyma-elementer og 18Sound horn allerede i kveld. Ting skjer fort. Er visst en handlingens mann. :D
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Sitter nå og hører på Beyma CP380 i et 18Sound XT120 horn, delt med et første ordens filter mot en 15" Tone Tubby bass. Bruker godt med EQ. Jeg har ingen erfaring med horn i stua fra før, men dette overgår alt jeg har hørt av tekstildomer og annet. Meget bra førsteintrykk allerede før jeg har begynt å eksperimentere med mer avanserte filtere.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    DIY_dude skrev:
    Sitter nå og hører på Beyma CP380 i et 18Sound XT120 horn, delt med et første ordens filter mot en 15" Tone Tubby bass. Bruker godt med EQ. Jeg har ingen erfaring med horn i stua fra før, men dette overgår alt jeg har hørt av tekstildomer og annet. Meget bra førsteintrykk allerede før jeg har begynt å eksperimentere med mer avanserte filtere.
    Ja ikke sant? ;D Du får ta noen bilder etterhvert du og ;)

    Selv driver jeg fortsatt å funderer på videre oppgraderinger.. Har noen subber opp i ermet nå etter jul. Can't wait!
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    DIY_dude skrev:
    Sitter nå og hører på Beyma CP380 i et 18Sound XT120 horn, delt med et første ordens filter mot en 15" Tone Tubby bass. Bruker godt med EQ. Jeg har ingen erfaring med horn i stua fra før, men dette overgår alt jeg har hørt av tekstildomer og annet. Meget bra førsteintrykk allerede før jeg har begynt å eksperimentere med mer avanserte filtere.

    ;D
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Ikke for å forsøke å kuppe tråden din eller noe, men jeg legger ut et bilde av hva jeg sitter og lytter til nå. Det er tross alt ikke helt off topic, siden det er innenfor "DIY 15" og horn". :)



    Utseendemessig er det som et takras. ::) Det er jo tross alt et pågående eksperiment som stadig er i endring. Ingen kasse, kun åpen baffel med sidevinger helt nederst. Hornet på toppen er som sagt 18Sound XT120 med Beyma CP380 driver, nå delt med 2,2uF i serie, 5 ohm + 3,3uF notch filter, 10ohm dempemotstand. Neste element i rekka er en 15" med hampmembran, lav Q, mms på 40 gram og gedigen magnet. Nederste 15-tommeren er Eminence Alpha 15A for å fylle på med bass i bunnen. Basselementene er delt med 2,8mH i serie i tillegg til et dempeledd i parallell og en litt innviklet passiv EQ-krets designet av Graham Maynard på Audiocircle. Dette gjør at "bassmellomtonen" spiller opp til 1kHz, men samtidig låter velbalansert i bunnen. Har tatt en god stund å fintune det hele, men nå funker det ekstremt bra. Det trykker noe voldsomt uten å bli påtrengende.

    De stygge skumgummipølsene er for å spre høye frekvenser der 15-tommeren beamer. Et av de smarteste og mest effektive triksene jeg har vært borti. Til tross for at spredningen i hornet og den åpne baffelen er vidt forskjellig så matcher det hele overraskende bra.

    Ingen behov for videre EQ. Veldig fornøyd med å kunne kjøre helt passivt og med en total følsomhet på rundt 100dB.

    Lyden er utrolig detaljert og alle instrumenter har en naturlig "kropp". Jeg har perfekt hørsel til over 20kHz og Beyma-elementet strekker seg mer enn langt nok opp i frekvens for min smak. Det låter aldri hardt. Dynamikken er helt utrolig over hele registeret. Totalt sett er det vanskelig å ikke la seg rive med når man lytter.

    Dette kan bli moro etter hvert. Nå er jeg på jakt etter et gedigent mellomtonehorn til en 2". ;D
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Veldig spennende prosjekter dere har på gang begge to, følger med litt jeg :)

    "Alt som fryses kan, is kan bli"
    -Tore Sagen, poeten ;D
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    DIY_dude skrev:
    Ikke for å forsøke å kuppe tråden din eller noe, men jeg legger ut et bilde av hva jeg sitter og lytter til nå. Det er tross alt ikke helt off topic, siden det er innenfor "DIY 15" og horn". :)

    Utseendemessig er det som et takras. ::) Det er jo tross alt et pågående eksperiment som stadig er i endring. Ingen kasse, kun åpen baffel med sidevinger helt nederst. Hornet på toppen er som sagt 18Sound XT120 med Beyma CP380 driver, nå delt med 2,2uF i serie, 5 ohm + 3,3uF notch filter, 10ohm dempemotstand. Neste element i rekka er en 15" med hampmembran, lav Q, mms på 40 gram og gedigen magnet. Nederste 15-tommeren er Eminence Alpha 15A for å fylle på med bass i bunnen. Basselementene er delt med 2,8mH i serie i tillegg til et dempeledd i parallell og en litt innviklet passiv EQ-krets designet av Graham Maynard på Audiocircle. Dette gjør at "bassmellomtonen" spiller opp til 1kHz, men samtidig låter velbalansert i bunnen. Har tatt en god stund å fintune det hele, men nå funker det ekstremt bra. Det trykker noe voldsomt uten å bli påtrengende.

    De stygge skumgummipølsene er for å spre høye frekvenser der 15-tommeren beamer. Et av de smarteste og mest effektive triksene jeg har vært borti. Til tross for at spredningen i hornet og den åpne baffelen er vidt forskjellig så matcher det hele overraskende bra.

    Ingen behov for videre EQ. Veldig fornøyd med å kunne kjøre helt passivt og med en total følsomhet på rundt 100dB.

    Lyden er utrolig detaljert og alle instrumenter har en naturlig "kropp". Jeg har perfekt hørsel til over 20kHz og Beyma-elementet strekker seg mer enn langt nok opp i frekvens for min smak. Det låter aldri hardt. Dynamikken er helt utrolig over hele registeret. Totalt sett er det vanskelig å ikke la seg rive med når man lytter.

    Dette kan bli moro etter hvert. Nå er jeg på jakt etter et gedigent mellomtonehorn til en 2". ;D
    Veldig spennende løsninger du har kombinert her! Den som hadde hatt kunnskap til å konstruere slike passive delefiltere selv.. hehe. Er jo under 20 årene, så får ta det som det kommer. Inntil da får det fungere aktivt med bi-amping. ;) Hvor i registeret bruker du notch filter?

    Altec/GPA bruker forresten pascalite og phenolic membraner. Et annet alternativ til de vanlige titanium og aliminium løsningene, som vistnok kan være litt skarpe i klangen har jeg hørt.

    Hva med et Azura 340 horn kombinert med en 2" til mellomregisteret? Sikler litt på de horna selv.. Men er redd det blir litt overkill i mitt 10m2 stort rom ;D
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Bare for å si det sånn, jeg skal ikke skryte på meg kunnskapen å designe delefiltre. Høyttalere er egentlig ikke min greie. Jeg har fått litt hjelp og tips, og så blir det mye prøving og feiling. Notchfilteret er vel rundt 2-3khz, der det er en hump i responsen. Det ble litt vanskelig å finne den rette kombinasjonen, så nå bruker jeg kun en kondensator i serie, og digital EQ. Det fungerer flott. Har brukt en god del timer på å finne en ok løsning.

    Azurahornene ser veldig fine ut, og er definitivt store nok. Men jeg er litt skeptisk til å kjøpe store og dyre horn når det ikke er gjort noen målinger av spredningen. Derfor er jeg først og fremst på jakt etter større CD-horn.

    Beyma 380 har også plastikkmembran som GPA-driverne. Det er faktisk eneste proffelementet jeg har sett som ikke bruker metallmembran. Titan skal nok være det som gir skarpest klang, sikkert fordi det bryter opp stygt ved høyere frekvenser. Alu er visstnok litt bedre. GPA leverer vel ikke 2" elementer?
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å tvile litt på troverdigheten til målingene mine.. De viser ikke respons over 13khz, men når jeg kjører en tone generator, så hører jeg helt fint respons opp til 16khz før det ruller av. :eek: Har alltid syntes det har hørt bedre ut enn disse målingene i room eq wizard gir meg..
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    DIY_dude skrev:
    slowmotion5 skrev:
    Tja, jeg vet ikke om det er et spørsmål om personlige preferanser?
    Det er definitivt et poeng.

    slowmotion5 skrev:
    Selv synes jeg "vanlige" høyttalere "lilleputiserer" musikken ...
    Det er jeg enig i. I alle fall de typiske bokshøyttalerne med små elementer. Jeg har hørt dipoler med store elementer som for meg gir en mer riktig størrelse på lydbildet. Men det er jo også avhengig av lyttevolum. Trio på realistisk nivå ble litt for mye av det gode for min del. Vil alle større hornsystemer gjøre noe lignende med lydbildet?
    Er faktisk litt enig med dere begge..
    AG tegner store lydbilder, men er de for store.?
    Høyttaler produsenter (95% av dem) får alt til å høres så smått ut, mang en gang har jeg savnet at ting skal være i mer naturlig størrelse..
    I mine ører så overdriver nok AG en smule, men det er så lite at det er til å leve med..
    Vesentlig verre er det å leve med høyttalere som krymper alt ned til små miniatyrer..
    Når du lukker øynene å ser for deg en kassegitar, så vises den som ukulele, da er det noe galt.!
    Syns ikke at AG blåser det opp til Guitarron dimensjoner akkurat, men kanskje en blanding..
    Men nå syns jeg AG er meget bra da ;D
    Kanskje ikke den helt rette å svare på slikt, men det er uansett mine tanker..

    På en annen side, så har jeg hørt en del horn som ikke blåser opp til AG-høyder, noen mangler faktisk litt dim de også, slik som mange konvensjonelle høyttalere..
    Så man kan ikke si at horn generelt blåser opp bildene med forstørrelsesglass, det blir helt feil påstand i mine ører..
    Det var kanskje det du ville ha svar på, DIY_dude.?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Rotekroken skrev:
    Det var kanskje det du ville ha svar på, DIY_dude.?
    Jepp, det var det. Takk for opplysningen.

    Nå er jeg på vei mot store horn uansett, så da får vi se hvordan det går. Jeg tror også at størrelsen på lydbildet varierer noe med volumet. Jeg har kun hørt AG på urealistisk høye nivåer, så det kan ha noe med mitt inntrykk å gjøre.

    Oppsettet mitt nå spiller ikke stort på den måten i alle fall. Heller litt for lite. Men i alle fall bedre enn det jeg har hørt av noen vanlige kassehøyttalere.

    Defo, kan jeg spørre om hva slags måleutstyr du har?
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    DIY_dude skrev:
    Rotekroken skrev:
    Det var kanskje det du ville ha svar på, DIY_dude.?
    Jepp, det var det. Takk for opplysningen.

    Nå er jeg på vei mot store horn uansett, så da får vi se hvordan det går. Jeg tror også at størrelsen på lydbildet varierer noe med volumet. Jeg har kun hørt AG på urealistisk høye nivåer, så det kan ha noe med mitt inntrykk å gjøre.

    Oppsettet mitt nå spiller ikke stort på den måten i alle fall. Heller litt for lite. Men i alle fall bedre enn det jeg har hørt av noen vanlige kassehøyttalere.

    Defo, kan jeg spørre om hva slags måleutstyr du har?
    Har hørt AG på normale nivåer, lave nivåer og migrene-nivå..
    Jeg kan ikke si at lydbilde forandre seg i nevneverdig grad uansett lydstyrke..
    Det tegner store lydbilder å du har masse info, uansett hvor høyt man spiller..
    De forandrer seg veldig lite i forhold til volum, hørt med mine ører..
    En av de få høyttalere som ikke forandrer karakter eller info i musikken uansett volum det spilles på..
    Rør effekt har nok veldig mye av æren for den biten der, men garantert ikke alene ;)

    Å finne en høyttaler som tegner en mann med gitar like godt som et gedigent orkester, det er ikke lett..
    Å finne høyttalere som klarer å gjenskape realistisk trommesett er heller ikke lett..
    Det er mange ting vi må ofre når det kommer til høyttalere, dessverre.!

    Lykke til DD.!
    Skulle du klare å skyte gullfuglen, så får du dele gleden med flere ildsjeler ;)
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    PAelementer er undervurderte.
    klipschorn bruker som kjent veldig billige drivere.. altså man kan lett lage en god høyttaler med enkle midler.. f.eks åpen baffel, trinnløs regulering med aktivt filter etc.
    ferdigprodusentene vil nesten ha det til at konstruksjone sine er reneste magi og 100år med eksperimentering. nei det er nok ikke så vanskelig som man skulle tro ::)
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    the_eye skrev:
    PAelementer er undervurderte.
    klipschorn bruker som kjent veldig billige drivere.. altså man kan lett lage en god høyttaler med enkle midler.. f.eks åpen baffel, trinnløs regulering med aktivt filter etc.
    ferdigprodusentene vil nesten ha det til at konstruksjone sine er reneste magi og 100år med eksperimentering. nei det er nok ikke så vanskelig som man skulle tro ::)
    This man speaks the truth!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Defo skrev:
    Begynner å tvile litt på troverdigheten til målingene mine.. De viser ikke respons over 13khz, men når jeg kjører en tone generator, så hører jeg helt fint respons opp til 16khz før det ruller av. :eek: Har alltid syntes det har hørt bedre ut enn disse målingene i room eq wizard gir meg..
    Ser du bruker Radio Shack-måleren. Sakset fra manualen:

    Set WEIGHTING to weight the sound measurement
    for a particular frequency range.
    When set to A, the meter primarily measures
    frequencies in the 500–10,000 Hz
    range, which is the area of greatest sensitivity
    to the human ear. When set to C, the
    meter measures uniformly over the frequency
    range from 32–10,000 Hz, giving
    an indication of the overall sound level.


    Så det er vel ikke så rart at den ikke er så nøyaktig over 10kHz.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    roffe skrev:
    Ser du bruker Radio Shack-måleren. Sakset fra manualen:

    Set WEIGHTING to weight the sound measurement
    for a particular frequency range.
    When set to A, the meter primarily measures
    frequencies in the 500–10,000 Hz
    range, which is the area of greatest sensitivity
    to the human ear. When set to C, the
    meter measures uniformly over the frequency
    range from 32–10,000 Hz, giving
    an indication of the overall sound level.


    Så det er vel ikke så rart at den ikke er så nøyaktig over 10kHz.
    Typisk meg å ikke lese manualen.. :D Blir vel innkjøp av en ordentlig måle mic snart da..
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det går jo an å kjøpe sånne kalibrerte Behringermikrofoner for noen hundrelapper. Det tror jeg blir min løsning etter hvert.

    Jeg har ikke vurdert Trachornet. Takk for linken. Det ser ut som dette hornet er for 1" drivere. Jeg hadde tenkt meg en 2", og kanskje et litt større horn. Men det går jo nesten an å lage en kopi av dette hornet hjemme. Bøye noe finergreier etter den funksjonen som er gitt. Det hadde jo vært moro å forsøke. :)
     

    gubben

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Stilig prosjekt defo ;)
    Kan det la seg gjøre å bruke dette uten aktiv deling ?

    Hvis noen vet om et lignende prosjekt ( ferdig utprøvd ) så si ifra ( har trålet nettet uten å finne noe vettugt) Bør være tilpasset et 12 eller 15" element MAO ikke for stort

    mvh
    Finn
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det lar seg definitivt gjennomføre uten aktiv deling.

    Du kan for eksempel sjekke ut gedlee.com. Der er det noen utprøvde designer som selges som byggesett.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo typisk en del Klipsch-kloner som baserer seg på et horn delt mot et stort PA-element. Jeg har ikke helt oversikt over det greiene der, men det står masse om det på diverse fora på nettet. Har aldri hørt det før, så jeg aner ikke hvordan det låter.

    Ellers er det jo BD-design Oris og Orphean da. De baserer seg riktignok på et større horn og lavere delefrekvens. Men det er sikkert vanvittig bra.

    I tillegg vet jeg at det var en del eldre JBL-monitorer som besto av horndiskant sammen med 15" bassmellomtone.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    DIY_dude skrev:
    I tillegg vet jeg at det var en del eldre JBL-monitorer som besto av horndiskant sammen med 15" bassmellomtone.
    Dette http://www.jblpro.com/pub/obsolete/443035.pdf er den mest klassiske av alle 2-veis JBL monitorer med 15" og horn: 2235H bass, 2344 "Dolly Parton"-horn og 2425H 1" kompresjonsdriver.

    Alle komponentene kan fås på eBay, JBLs produktark (med kassemål og delefilter) finnes her http://www.jblproservice.com/pdf/Studio Monitor Series/4430LR.pdf. Masse stoff om bygging av 4430 her http://www.audioheritage.org/vbulletin/index.php

    I tillegg til å være en klassiker, går 4430 fortsatt langt utenpå det aller meste av 2-veis hornkonstruksjoner.

    mvh
    Espen
     
    T

    timc

    Gjest
    gubben skrev:
    Stilig prosjekt defo ;)
    Kan det la seg gjøre å bruke dette uten aktiv deling ?

    Hvis noen vet om et lignende prosjekt ( ferdig utprøvd ) så si ifra ( har trålet nettet uten å finne noe vettugt) Bør være tilpasset et 12 eller 15" element MAO ikke for stort

    mvh
    Finn

    Sjekk www.audioheritage.org Ligger bøttevis med 2 veis prosjekter der.



    -Tim
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle poste et par bilder av et litt mindre alternativ til 15", som muligens passer mitt lille rom bedre. Stikkordene er; lukket kasse, 4stk. Klipsch RF82 basser, delning over til Velodyne SPL1000 mkll for det aller dypeste. Blir spennende å teste ut!



     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Wannabe AG.. :D

    Morsom lyd, og ikke så værst nedover i oktavene heller til å være en lukket kasse. Men mangler selvsagt det sinnsyke trykket i basstromma som JBL'ene presterer ;)

     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Behringer måle mic var andre boller enn radioshack ja.. Ganske fornøyd med responsen nå, med tanke på 10m2 rom :) Og ja, jeg er glad i bass haha..
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ser akseptabelt ut, med litt loudness... 8)

    Arne K
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    Cobra2 skrev:
    Ser akseptabelt ut, med litt loudness... 8)

    Arne K
    Hehe, jau. Skulle tro det spiller "boomete" men nei.. :) Bassen er utrolig stram og punchy, og da blir det fort veldig engasjerende å legge på en god housecurve fra mellombassen og ned.. Og når jeg ser etter, så er det ikke værre en +/- 3db hele veien omtrent. Good enough for me!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Dette var et interessant prosjekt. Skal du lakkere kassene?

    Mvh. Bjørn
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Flotte greier! Hva med å gjøre et par målinger off axis i tillegg, for å si litt om spredningen?

    Den basspukkelen gir meg følelsen av at du ikke hører så inni granskauen mye på klassisk musikk? ;D

    Selv har jeg et større hornprosjekt på vei over atlanteren as we speak. Det kan bli gøy.
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    48cm Le-cheach horn mottatt! Og de ser aldeles nydelige ut! :) Spørsmålet er om jeg kommer til å bruke dem, da jeg muligens skal på folkehøyskole, og kommer ikke til å ha plass til store fronthorn der... ::) Time will show.
     

    Vedlegg

    T

    timc

    Gjest
    Defo skrev:
    48cm Le-cheach horn mottatt! Og de ser aldeles nydelige ut! :) Spørsmålet er om jeg kommer til å bruke dem, da jeg muligens skal på folkehøyskole, og kommer ikke til å ha plass til store fronthorn der... ::) Time will show.
    Er det en kugel-profil?


    -Tim
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn