DIY EL156

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Satt og så på noen el156 fra telefunken og lurte på om det er noen vellykkede diy konstruksjoner som benytter seg av disse. Vil tro at solide kraftrør fra Telefunken, særlig som single-ended, vil kunne være veien til hifi-himmelen.
 

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Cobra2 skrev:
Noe slik?

Arne K
Takker. Her var det jo muligheter for å bruke en del hendige komponenter, NOS ecc81 er jo veldig gode på pris i forhold til ecc82, ecc83 og ecc88. Mulighet for å bruke Mundorf tubecaps her og, i stedet for elektrolytter.
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Cobra2 skrev:
Noe slik?

Arne K
Jeg driver å bygger en slik for øyeblikket. Tar litt tid, men håper å være ferdig til sommeren.
Kjøpte alle trafoene fra Menno direkte. Han har faktisk laget ett byggesett av denne
som kan kjøpes for en grei penge.
Byggebeskrivelsen er veldig bra. Du kan kjøre både EL156, KT88 og 6550 på denne.
Må bare justere biasen. Jeg tester den først med 6550 så kommer jeg til å gå for EL156
når den er ferdig.

Mvh

Roy-E
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
FatmanFlump skrev:
Satt og så på noen el156 fra telefunken og lurte på om det er noen vellykkede diy konstruksjoner som benytter seg av disse. Vil tro at solide kraftrør fra Telefunken, særlig som single-ended, vil kunne være veien til hifi-himmelen.
Single Ended..:

Arne K
 

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Roy-E skrev:
Cobra2 skrev:
Noe slik?

Arne K
Jeg driver å bygger en slik for øyeblikket. Tar litt tid, men håper å være ferdig til sommeren.
Kjøpte alle trafoene fra Menno direkte. Han har faktisk laget ett byggesett av denne
som kan kjøpes for en grei penge.
Byggebeskrivelsen er veldig bra. Du kan kjøre både EL156, KT88 og 6550 på denne.
Må bare justere biasen. Jeg tester den først med 6550 så kommer jeg til å gå for EL156
når den er ferdig.

Mvh

Roy-E
Det jeg har hørt er at de opprinnelige telefunken el156 har en annen pin-out enn kt88, men de kinesiske nyproduserte el156 har samme pin-out som kt88. Dersom du tenkte å bruke telefunken er det vel greit å dobbeltsjekke dette før du svir av rør til massevis av tusen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Telefunkens orginal-sokkel er forskjellig fra vanlig oktal...så du kan ikke blande.

Arne K
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Phuu.... Det var bra jeg fant ut. He he. Telefunken rørene er jo ikke billige.

Hadde vel uansett kjøpt Kina rør til å begynne med.

Men jeg liker enkelheten i konstruksjonen. Den gir også gode muligheter for tweeking senere.
Det er også mulig å bytte sokkler på tidspunkt når man er fornøyd med tweekingen.

Mvh

Roy-E
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.030
Antall liker
539
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hva snakker vi om av effekt på denne med EL156-rør?
 
Topp Bunn