DIY akustikkplater - Kan dette brukes?

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg har tilgang på sånn formskum som man typisk bruker å pakke med.
Kan dette brukes til akustikkplater?
I tilfelle hvilke frekvenser vil påvirkes og hvordan må de maskineres for best effekt?

Bilde for illustrasjon, det er snakk om hele store plater.

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.440
Sted
Sølvbyen
Jeg tror iallfall det hadde vært forsøket verdt å prøve de som vibrasjonsdempere under komponenter og høyttalere.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Min umiddelbare tanke er at de kan brukes som diffusor, men ikke som dempeplate.

Dette avhenger litt av tykkelsen du har tilgang på. Personlig tror jeg du gjør det lettere/bedre med de materialene som egner seg best, som Rockwool/Glava akustikkplater og andre dedikerte løsninger.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Vibrasjonsdempere = Pass
Absorbent = Fail (fordi tettheten synes å være alt for høy)
Diffusor = Fail (fordi formen på disse er hverken matematisk riktig - eller har nok "ujevn" overflate)

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ok.
Tenkte å ta en hel plate og bare sette rett foran høyttaleren og se om det har noen effekt.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I en tidligere leilighet, og før jeg visste om bedre egnede materialer, lagde jeg en masse enkle diffusorer av store plater som kan anses for å være i nabolaget av det du har tilgang på. Mine var forholdsvis tynne (ca 3 cm), så jeg bøyde de til store buede former og plasserte de et par strategiske steder i rommet, samt i taket for å bekjempe et ganske ekstremt flutterekko. De absorberte veldig lite, men klarte å fungere godt nok som diffusor til at jeg merket ekstremt stor forskjell. Jeg kan derimot garantere for at løsningen på ingen måte ga en fornuftig håndtering av frekvensbåndet, men for mitt problem ga det en løsning god nok til at jeg merket stor forbedring (akustikken var omtrent som i et gjennomsnittlig bomberom). Allikevel må jeg medgi at jeg med det jeg har lært her på sentralen har gjort at jeg aldri kommer til å sette i gang med noe sånt igjen. Heretter blir det heller bruk av materialer og løsninger som faktisk egner seg.

En ting jeg derimot godt kunne tenke meg som et godt bruksområde for disse skumplatene dine, ville vært om du hadde lyst til å lage dine egne QRD-diffusorer, så slipper du å ende opp med noe i tre til minst 20 kilo pr stk.

Ikke sikkert det blir så pent, men som et eksperiment kan det være moro å teste.

Anders

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Jeg tror disse blir i letteste laget. Akustikkplater har ganske høy egenvekt...

Topp Bunn