I en tidligere leilighet, og før jeg visste om bedre egnede materialer, lagde jeg en masse enkle diffusorer av store plater som kan anses for å være i nabolaget av det du har tilgang på. Mine var forholdsvis tynne (ca 3 cm), så jeg bøyde de til store buede former og plasserte de et par strategiske steder i rommet, samt i taket for å bekjempe et ganske ekstremt flutterekko. De absorberte veldig lite, men klarte å fungere godt nok som diffusor til at jeg merket ekstremt stor forskjell. Jeg kan derimot garantere for at løsningen på ingen måte ga en fornuftig håndtering av frekvensbåndet, men for mitt problem ga det en løsning god nok til at jeg merket stor forbedring (akustikken var omtrent som i et gjennomsnittlig bomberom). Allikevel må jeg medgi at jeg med det jeg har lært her på sentralen har gjort at jeg aldri kommer til å sette i gang med noe sånt igjen. Heretter blir det heller bruk av materialer og løsninger som faktisk egner seg.
En ting jeg derimot godt kunne tenke meg som et godt bruksområde for disse skumplatene dine, ville vært om du hadde lyst til å lage dine egne QRD-diffusorer, så slipper du å ende opp med noe i tre til minst 20 kilo pr stk.
Ikke sikkert det blir så pent, men som et eksperiment kan det være moro å teste.
Anders