Diverse DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Da var det på tide med litt "bygging" for meg også, helt fersk med "bygging" for øvrig. Begynner med mellomtone-kasser. :)

    Kort fortalt, har handla 8 stykk SB Acoustics SB20PFC30-8 og høyttalerterminaler (fra biltema) nok til 8 elementer. Skal bruke Behringer NX3000D som forsterker. Tenkte å lage kasser selv, men endte med en lettere løsning. Har en del 22mm MDF plater (skåret opp i 56,5x55,6 cm og 60,5x61,5 cm) jeg tenkte å bruke til formålet om bygging av disse mellomtone-kassene, men nå gir det rom for et annet prosjekt jeg har lyst til å gjøre, mer om det senere.

    Den lettere løsningen for mellomtone-kassene er modifisering av Klipsch RF-83 kabinetter i cherry farge, tanken var å splitte kassa i to (retning: tverrsnitt, under andre basser sett fra toppen). Har så smått kommet i gang og håper å få gjort mest mulig denne uka da jeg har fri fra jobb. Verktøyene er "enkle" og presisjonen litt så som så, så det blir spennende å se resultatet. Har ikke laget noen "ferdigtegning" av slik jeg vil ha kassene, men det kommer nok etterhvert, jeg vet hvordan jeg vil ha de. Farge blir nok i første omgang sort frontbaffel, cherry resten.

    Så litt bilder ;)

    20190401_193219.jpg

    Kassene etter handelen, notatblokka og pennen må være med! :)
    20190402_171330.jpg

    "Arbeidsbenken" i vedskuret ute, litt primitivt, men det fungerer.
    20190402_171337.jpg

    "Ribba" av resten, det vil si skumgummien innvendig, nappa ut stiftene med ei tang og vipps så var de nakne.
    20190402_202752.jpg

    Etter de første fire kutta med sirkelsag, brukte ei lang aluminiumslekt som rettholt, har brukt denne før til samme formål.
    20190402_211334.jpg

    Så tanken bak det hele. :)
    20190402_211339.jpg

    Så skjønner dere "alvoret" i dette når den nederste kassa er 58,5 cm, høyttaleren i midten 60 cm og kassa på toppen 67 cm.
    20190402_211344.jpg

    Litt "problemer" i dybden, men finner nok en løsning som fungerer.
    20190403_174435.jpg

    Kassene "ferdig" kappa.
    20190403_174442.jpg

    Oppbygningen av kassene, synes det ser riktig bra ut jeg.
    20190403_174447.jpg

    19mm MDF her.
    20190403_174507.jpg

    Den "ivrige" kutter'n.
    20190403_201757.jpg

    Oppmerkning for hulltakning.
    20190403_201803.jpg

    Enkle, men effektive verktøy.
    20190403_203031.jpg

    Litt mer kutting.
    20190403_215611.jpg

    Og der de skal hvile seg til i morgen tidlig.

    Nå nytes en kald øl! :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Glemte vel å skrive det i forrige post, men det var de to første dagene med "jobbing" med kassene, bare å finne frem alt tok vel bortimot 2 timer ....

    Dag 3 i dag og da var planen å få ferdig de interne platene, det rakk jeg jo selvsagt ikke (overrasker meg ikke så veldig heller). :p

    Lagde først ett sett med "rett" plate og en av den som står skrått, men skjønte etterhvert at det måtte bli malene og begynte på nytt.

    20190404_121518.jpg

    Dette er da "arbeidsplassen", saga kan vel for så vidt skjære det meste av trematerialer.
    20190404_183448.jpg

    Skjært ut platene, begynt å pusse de med fil, file --> teste --> file --> teste osv.
    20190404_183454.jpg

    Skråplatene, henholdsvis 19,7cm bred og 44cm lang, vinkling aner jeg ikke, har ikke regna på det.
    20190404_183457.jpg

    De rette platene, 22,8cm lang, 20,8cm der disse sporene er, som forøvrig er 2,6cm fra ytterkantene av platene, vinklinga aner jeg ikke.
    20190404_190439.jpg

    Etter noe filing, smatt egentlig forholdsvis kjapt på plass, god passform.
    20190404_190452.jpg

    Første plate
    20190404_190808.jpg

    Andre plate
    20190404_191219.jpg

    Begge platene i
    20190404_191227.jpg

    Ser litt av mellomrommet mellom platene og veggene.

    For de som tenker "hmmm, går dette da?", vel lim først så list, snu hele greia og gjøre det samme under, har trua. :)

    Skal prøve å få gjort de innvendige platene i de "store" kassene i morra, forhåpentligvis rekker jeg å skjære til bunn/topp også.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dag 4 i dag og planen var vel egentlig å få kappet og tilpasset platene inni de to høyeste kassene, samt skjære ut topp/bunn for kassene og eventuelt frontbaffel hvis jeg rakk det. Fikk gjort tilpasningen av platene inni og kapping av topp/bunn, men avsluttet når gradestokken stod på +2,6 grader for da begynte jeg å bli kald, så frontbaffel blir neste "runde".

    Litt bilder

    20190405_181738.jpg

    Topp/bunn, bare kappa opp, skal vel files av litt tenker jeg.
    20190405_181745.jpg

    De tilpassede platene, noe skikkelig herk ....
    20190405_192640.jpg

    Plata på plass
    20190405_192648.jpg

    Litt bedre bilde av hvordan det ser ut nedi

    Neste "runde" blir bestående av:
    - Frese ut/skjære ut rundinger for å dekke over hullene til bassportene bak samt over terminalplata.
    - Frese ut plass til terminaler bakpå kassene, skal prøve å tilpasse disse rundingene med terminaler på den, med forsenkning, blir jo et prosjekt i seg selv tenker jeg.
    - Skjære til frontbaffel, frese ut til nedsenkning av elementer.
    - Finne ut kabelføring i kassene som har skråplate.
    - Frese/file og pusse ut 45 grader på innsiden av frontbaffel.
    - Male frontbaffel samt rundinger for porter/gamle terminaler.
    - Lime på plass platene inni kassene, samt lime på topp/bunn, sette i terminaler og elementer.

    Må muligens lage noen "adaptere" mellom kassene og høyttalerne også, får se hvordan jeg gjør det. :)

    God helg for de som følger med! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vel, dag 5 var planlagt å få gjort en del småting, men endte i at jeg kun fikk gjort én av de.

    Det var å file ut på innsiden av kassene og plane toppene på kassene helt, måtte også finpusse litt på en av platene som skal inn i de høyeste kassene.

    Så en liten "overraskelse", snakket med svogeren min om å 3d-printe bokser til bassport-hullene, så han hadde tegnet en test og hadde kjørt ut den i dag, så jeg var oppom han og henta den. Har også snakket med han om å lage hex mesh i plast for å bruke som "cover" til elementene, da jeg har lyst til å replikere slik Divine 100.33/100.49 er. Får se hvor jeg kommer med å få overtalt han til å fikse tegning på det. :)

    20190408_221913.jpg

    Den 3d-printa delen sittende i høyttaleren, har snakket med svogeren min om å senke ned innfestinga av selve terminal-plata også. Tror han skulle begynne med den i morgen. :)
    20190408_221938.jpg

    Filt ut en del på innsiden av hullene i frontbaffelen, usikker på om det er nok, men skal rådføre meg med inselwind for å være på den sikre siden.
    20190408_221955.jpg

    Her kan det skimtes at det er filt av rundt hele hullet, har da gjort dette med alle de fire kassene.

    I morgen står frontbafler, hull til terminaler og muligens liming på planen, hadde håpt at jeg kunne få malt frontbaffelen snart også, ettersom den skal være svart. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er efter min mening ikke nok. Brug en "finger" båndpudser med 1.5 cm sandpapir. 30 grader ca. Enheden får mere luft frihed til og bevæge sig frit.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er efter min mening ikke nok. Brug en "finger" båndpudser med 1.5 cm sandpapir. 30 grader ca. Enheden får mere luft frihed til og bevæge sig frit.
    Gjelder det også hvis hullet er fysisk større enn baksiden på selve elementet? Fordi det har ganske mye å gå på til hver side fra før, i tillegg til at innfestinga av elementet vil være ~2 cm utenfor det du ser på bildene over, blir jo dobbel frontbaffel, ytterste plate blir cirka 2 cm etter nedfresing av fester (tenker jeg). Har frest ut litt mer med den fresen jeg brukte i går, noen av hullene var litt sparsomt filt ned, men får nok ikke såpass som 30 grader .... da vil jeg dessuten få andre problemer, som topp-plate og liming av plata inni de små kassene. Har uansett gjort det jeg kan med utfresinga nå, så får jeg håpe det holder. ;)

    Gjør det noe om hullet i selve frontbaffelen er mindre enn det de i kassene er nå?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ut i fra den infoen vil det jo i mitt tilfelle si omtrent alternativ E da, ettersom hullet som jeg har "gradert" nå er 2-3 cm for stort i diameter (før jeg følte av noe), nå er det noe mer. Kutta ut fremste frontbaffel i stad, så da kan jeg gjøre det slik jeg har tenkt, men med unntaket at jeg filer bort litt på innsiden av den ytterste baffelen også. :)

    Vil det si at (dersom) jeg monterer ei plate inni kassa som før stod kant i kant med frontbaffelens innside må files av også da? For den vil jo bli stående som en kant opp nå .... Supert, mer jobb :p
     

    Håkonlj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    102
    Sted
    Toten
    Kikka over tråden her nå! Spennende! Men husk at sånne prosjekter forplikter, regner med det er greit å ta pizzaen under armen og invitere seg selv på filmkvelder hos deg snart ??????
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kikka over tråden her nå! Spennende! Men husk at sånne prosjekter forplikter, regner med det er greit å ta pizzaen under armen og invitere seg selv på filmkvelder hos deg snart ������
    Har visse forpliktelser til enkelte, ja. Filmkvelder, ja, men da får du jo bare sett på de her, disse skal jo brukes på musikk. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ja, da var det tilbake til det her da. :p

    Dag 6 var sånn

    20190409_120121.jpg

    Begynte vel med å file av litt mer på frontbaffelen, tok stort sett av resten av det jeg kunne til sideveggene, prøvde å få av litt mer rundt det hele, men det ble ikke helt kanon, usikker på om det får blitt det heller. :|
    20190409_130134.jpg

    Kutta opp frontbafler, henholdsvis 64,7 cm og 57,2 cm, 21,5 cm i bredden.
    20190409_130303.jpg

    "Prøvemontert" ytterste frontbaffel, satt forholdsvis bra, tenkte å gjøre etterarbeid med disse (pusse kantene, men får se)
    20190409_130309.jpg

    Bilde av fronten fra toppen, med 22mm MDF-plate fremst.

    Dag 7 gikk sånn

    20190410_172114.jpg

    Litt for mye arbeid med dette resultatet, med skjem fres såklart, for her brukes det som er her. :p Hadde en fres til på 6,5 mm, men det gadd jeg rett og slett ikke å sette på, fikk igjen for det på tidsbruken ... dette var etter første frontbaffel "ferdig".
    20190410_172118.jpg

    Alt frest for hånd for å gjøre det ekstra vanskelig for meg selv, prøvemonterte et element etter den første baffelen var frest ut, passet OK, men ikke noe mer heller, freste ut litt mer etterpå for at den skulle sitte bedre i "sporet". Har igjen å prøve alle baflene med elementer.
    20190410_222958.jpg

    "Vinkling" på platene som sitter fremerst i de minste kassene, passer fortsatt OK.
    20190410_223015.jpg

    "Vinkling" på den andre plata.
    20190410_223033.jpg

    Utfresing av terminaler bakpå de minste kassene, dette ble gjort når det var "mørt som ei bukseræv" med lommelykt på mobilen. Jaja, er en amatør uansett. :p
    20190410_223037.jpg

    Den andre kassa.
    20190410_223050.jpg

    Så alle de 4 frontbaflene, ser jo bra ut da, men for en drittjobb.
    20190410_223110.jpg

    Så fikk jeg versjon 2 av 3d-printen av terminalplata i dag, mer fornøyd med denne, høvla av 1 mm i total diameter utvendig på flensen, da 111 mm satt litt trangt, samt nedsenkning av selve terminal-festene, er også printa skruehull forresten med 1 mm sidevegger på alle kanter. :) Har gitt han klarsignal til å produsere tre til, samt to som er helt tette, kikka også litt på det nederste hullet, han skulle kikke på det etter at han var ferdig med de runde. Så har jeg gitt han en liten utfordring i tillegg, så får vi se hvordan det blir. Gleder meg til hvordan disse 3d-printa dela blir, tenker mattsort lakk på de da de har noen konturer som ikke ser ut.

    Huff, må si jeg er drittlei å jobbe med de kassene her nå, men kan vel se lyset i enden av tunnelen også. Hadde håpt at jeg skulle rekke et strøk med maling på frontbaflene i dag, men var ikke inne igjen før klokka var 21.30 nå i kveld så det ble det dårlig med. Lurer litt på å bruke sponplatelim da det er 3 bokser av det her og de skulle visst gjerne blitt brukt opp ... kjøre en limetest i morra tenkte jeg, så får jeg file ut resten av hullene i kassene, samt de på den "nye" frontbaffelen. Hullene der ble samme størrelse ~ish som RF83-hullene, så må vel se hvor mye jeg kan file bort, men fortsatt få limt det sammen. :)

    Nå blir det bestilling av Behringer NX3000D, forhåpentligvis noen Speakon-terminaler og kabler. :)

    Satser på "ferdig" produkt innen fredag, så her skal det bare gunnes på for de som lurte! ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Okei, dette her blir lukka kasser. Hva burde jeg bruke inni de? Satt noe dempemateriale (skumgummi?) inni de når jeg kjøpte de, er det greit å bare bruke det eller burde jeg bruke noe annet?

    Håper at frontbaflene er klare til maling nå, drevet å filt av mer på de i dag da passformen var litt dårlig, samt skjært ut hull til terminaler i de minste kassene, så håper jeg at 3d-printeren til svogeren min står på for full fres. :) Behringer NX3000D ble bestilt i går, er på vei fra Gear4music nå, tipper at det passerer helga før jeg får den, men det er kanskje like greit også, er usikker på om jeg får limt sammen alt i morgen uansett. ;) Ellers kan jeg nok få lånt en NX3000D så lenge også. :rolleyes:

    Får vel slenge med at jeg hadde tenkt å bruke silikon som tetningsmiddel mellom elementer og kassa, samt høyttalerterminaler og der det er skruehull i kassene, er det ok?

    Samt skruer til element og høyttalerterminaler, hvor lange og store burde jeg bruke? :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ingen silicone mellem enhed og kasse. Du risikerer ikke å få dem ut igen. Faktisk er det slet ikke nødvendigt med noget. Skru dem godt fast. En god ting kan være islags møtrikker på ind siden af højttalerne. Ellers risikerer du ikke at kunne skrue den fast næste gang du får brug for det.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ingen silicone mellem enhed og kasse. Du risikerer ikke å få dem ut igen. Faktisk er det slet ikke nødvendigt med noget. Skru dem godt fast. En god ting kan være islags møtrikker på ind siden af højttalerne. Ellers risikerer du ikke at kunne skrue den fast næste gang du får brug for det.
    Okei, så jeg trenger ingen viskøs membran i det hele tatt?

    Islags møtrikker? Hva er det?

    Hva anbefaler du av dimensjon og lengde på skruer? Regner med at treskruer er tingen her og borre hull først med litt mindre diameter slik at ikke alt bare sprekker ....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    "Islags møtrikker"
    =rampa mutter

    93081102015-1-1.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rampa sine er jævlig mye skarpere og bedre.
    Men heregjemini du skal vell ikke holde et tog:=)
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Tror Biltema har kuttet ut de som man skrudde inn ala Rampa. De har vel fortsatt igjen de som slås inn med hammer. Disse funker etter min menig brukbart på kryssfiner men dårligere på MDF.
    Bauhaus har en halvbra Rampa-type. Ellers finnes de i forskjellige kvaliteter på ebay.
    Vh GunnarS
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tja, de rampa-greiene de hadde på biltema så nå bare ut som søpla, de hadde ikke mindre enn M6 heller ... kjøpte nå med 20 stykk/1 pakke, men tviler på at de vil bli brukt, måtte vel også brukes hammer for å slås ned, ja, ikke akkurat imponert. Vil gjøre dette ordentlig når jeg først gjør det, men å vente på skruer til å feste elementa til kassene i flere uker, det gidder jeg heller ikke. Send gjerne PM med linker til nettsider som har på lager og sender fort, orker ikke vente i ukesvis på noen skruer. :| Ellers får jeg høre med Øyvind hva han ville gjort. ;)

    Dag 8 i dag da, føler ikke at jeg har fått gjort så veldig mye, hadde tenkt å prøvelime i dag, men det rakk jeg ikke?

    20190411_093437.jpg

    To elementer montert i ei av kassene, må kanskje få filt bort enda litt mer inni kassene i morgen, filt bort en del i dag av frontbaffelen.
    20190411_164539.jpg

    Terminalhull bakpå de minste kassene, ble ikke så voldsomt pent, men mer enn bra nok (for meg). :)
    20190411_164549.jpg

    "Prøvemontert" terminal.
    20190411_164554.jpg

    Stikker litt mer ut enn jeg trudde, dette var riktignok med støv i og rundt hullet, trur den ligger flatere mot kanten nå.
    20190411_173053.jpg

    Her har jeg jobba en del med frontbaffelen, brukt litt fres og litt fil, tror elementa ble prøvemontert 7-8 ganger i dag i hvert hull.
    20190411_231233.jpg

    Kjøpt inn for lakking av frontbaffel, er enten grå høyglans eller svart, er vanskelig å se synes jeg.
    20190411_231242.jpg

    De "rampa-greiene" de hadde på biltema, blir vel returnert i morgen i uåpna pakning. :p
    20190411_231651.jpg

    Bar inn frontbaflene etter at de hadde ligget ute i noen timer og satte de inn i kassene.
    20190411_231830.jpg

    Prøvemontert elementer i frontbafler, får et visst inntrykk av hvordan det blir seende ut. :)
    20190411_231838.jpg

    Sånn cirka sånn det blir tenker jeg, meget fornøyd med hvordan det ser ut selv, ikke 100%, men det er ikke noe anna i stereoen heller :)

    Hadde tenkt å male/lakke ferdig i morgen og begynne å lime, for så å lodde på ledninger på terminaler osv. men jeg får se hva det blir til med de rampa-skruene, hadde tenkt å skru rett i frontbaffel så det ble et lite "set-back" hvis jeg må vente lenge på rampa-muttere. Hadde håpt og ha dette klart til påske, forsterker kommer senest mandag og da vil jeg ha kassene ferdig med elementer i. ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    De muttrene er ikke rampa, men islag. De funker fint, men du må slå de inn fra baksiden.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange og og hvilken dimisjon skal du ha?
    Har vell noe liggende fra linjekildeprosjektet mitt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De muttrene er ikke rampa, men islag. De funker fint, men du må slå de inn fra baksiden.
    Nei, så egentlig at det ikke var rampa, men det var visst det eneste de hadde. Hvis de må slås inn fra baksiden kan jeg ikke bruke de uansett, feil størrelse er de også.

    Hvor mange og og hvilken dimisjon skal du ha?
    Har vell noe liggende fra linjekildeprosjektet mitt.
    M4 og helst ikke mer enn 12 mm lange, har funnet noen på RAMPA sine sider, der har de noen som har "umbrako" i toppen (sikkert for festing?) enten i lengder på 12 mm eller 18mm, men skal jeg bruke disse på både terminaler og elementa så er 18mm litt mye for terminalene og kanskje for lang for elementa også. Fresekanten rundt elementa er mellom 5,5mm og 8mm, så da vil kanskje 12mm passe best? Lurer litt på å bestille direkte fra RAMPA, koster jo ikke stort, samt at jeg har fått beskjed om at forsterkeren blir forsinka til onsdag så da har jeg litt bedre tid på meg til å skaffe skruer/skrueanordning. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mener lengden er std, men hvor mange trenger du?
    Høres ut som om du trenger en del.
    Som du sier koster jo ikke en eske all verden.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mener lengden er std, men hvor mange trenger du?
    Høres ut som om du trenger en del.
    Som du sier koster jo ikke en eske all verden.
    Trenger vel rundt 80 stykk hvis jeg skal bruke de på terminalene også, 64 stykk hvis jeg kun skal bruke de til elementa. ;)

    Kosta ikke så mye for 100 stykk fra RAMPA, så spørs om det blir løsningen. :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skal du mye inn og ut med de?

    Hvis ikke så gjør vanlige treskruer absolutt nytten... Dynabel har noen som er veldig gode, bare forbor først.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal du mye inn og ut med de?

    Hvis ikke så gjør vanlige treskruer absolutt nytten... Dynabel har noen som er veldig gode, bare forbor først.
    Trur jeg gir blanke i rampa, har i utgangspunktet ikke tenkt å ha ut igjen hverken elementa eller noe anna .... Har kjøpt 3,5 x 16 og 3,5 x 9,5 skruer nå, 3,5 x 16 i rustfritt ;) driver og maler/lakkerer i dag, så blir det borring av hull i frontbaffel etterpå tenker jeg. Kan skje noe liming også :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dag 9, har egentlig ikke fått gjort så mye i dag, men har fått malt ferdig frontbafler og topp/bunn, samt lakkert begge deler. Fikk også tre 3d-printa deler til i dag og forsterkeren kommer vel inn døra hvert øyeblikk da søstera mi skulle hente den på posten. :)

    Tenkte å kjøpe speakon-kabler og kontakter i morra på 4sound. :) Så får jeg håpe at jeg rekker å lime i helga, samt borre opp litt hull osv. :) Må også lage nederste delen til å tette hullene i de største kassene. ;)

    20190412_214958.jpg


    20190412_215009.jpg

    Her ligger frontbafler og topp/bunn til tørk/herding i natt. ;)

    Handla skruer, lakk og tetningslist i dag. :)

    Nå blir det musikk først og så film etterpå. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Et kjapt spørsmål, skal/burde jeg ha på klarlakk på sidene/bunnen/toppen av kassene eller la de være slik de er? Er litt usikker selv hva som vil se best ut, kan jo alltids ha på klarlakk eller olje de senere da, men er lettere å gjøre før de blir limt/satt sammen. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Et tips ang forborring av huller til skruer. Bor med 0,5mm mindre bor en kjernen på skruen
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Et tips ang forborring av huller til skruer. Bor med 0,5mm mindre bor en kjernen på skruen
    Tenkte jeg skulle forborre med 2mm borr egentlig.... men du mener at jeg burde bruke 3mm? Skal uansett teste på ei plate først og se hva som skjer. ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    En 3.5 skrue har ikke kjerne på 3.5mm, den har gjenger på 3.5mm.

    For å finne målet på kjernen bruker du et skyvelær.

    Du bør også bruke skruer med relativt grove gjenger, ikke karrosseriskuer e.l.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Borr med 2mm og en liten dråpe zalo på skruen. Når zaloen tørker opp sitter dem bom fast..

    Mvh...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    IKKE bruk billige drittskruer men fra kjente merker.
    Kjenn på skarpheten på en Biltema kontra Whurt eller lignende.
    Skarpheten og att skruene har bra coatingen er viktig.
    Mål kjernen ja på skruene bør en halv mm under.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn