Diverse DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Litt problemer med USB'ene på PCen om dagen og litt slakk i tillegg så da går det sakte. :p

Har fått ferdig "terminalplatene" som er avlange og sitter i bunnen, frest, skjært og malt, tror det blir med det også. Har prøve-borret 3d-print og mdf-en med 2mm borr for så å skru inn 3,5mm skruer, noe som fungerer fint i begge tilfeller.

Var innom 4Sound i går og handlet to stykk 5m speakon-kabler og noen kontakter, hadde signalkabler så det ble ikke kjøpt. Har testet to av elementene hva som er + og -, har egentlig igjen å teste lim så er jeg klar til å "montere" de her. Har også bestemt meg for å droppe lodding og jeg kommer til å gå for kabelsko i stedet, antakeligvis 4mm høyttalerkabler innvendig for da er de mer enn grove nok. Fikk også siste bit av de 3d-printa delene i dag så nå mangler jeg kun kabelsko (og to stykk terminaler), liming, borring og skruing.

Blir nok ikke noe gjort noe særlig mer i dag, eventuelt streke opp hvor de interne platene skal være for å gjøre det klart til liming i morgen eller en dag senere. :)

Kjenner jeg begynner å bli lei og rimelig spent på hvordan dette kommer til å låte :)

M

MarkusH

Gjest
    Den stasjonære pcen tar ikke USB og heller ikke den bærbare, så jeg får ikke lagt ut bilder, typisk. :(

Har fått strekt opp inni kassene, borret større/lenger hull i de 3d-printa boksene og skrudd fast terminalene der, borret hull til festing av terminalene i de minste kassene og monterte terminalene, tok med kassene ut og gjorde siste "finpuss" av "chafering" og nå har jeg ikke mer å gå på. Har filt av litt mer av de fremre interne platene i de minste kassene også, samt ordnet litt på en av platene i de største kassene.

Var også innom og kjøpte 2,8mm "kjeft" kabelsko og 6,3mm "kjeft" kabelsko, samt noe 2,5mm^2 høyttalerkabel (som blir den interne kablinga), kjøpte også noen bananplugger og to terminaler til, bare for å finne ut at jeg hadde handla nok terminaler før. Terminalplatene hadde hull som var litt i minste laget for skruene, så jeg borret de opp slik at skruene satt litt bedre i. :)

Har tenkt å borre hull i den bakre plata i de minste kassene i morgen, feste på kabelsko på kabler og koble de til, så blir det vel liming av de interne platene etterpå, før det blir liming av frontbaffel og topp/bunn. Må også borre hull til festinga av elementene, men da begynner ting å nærme seg også. :)

M

MarkusH

Gjest
    Har da begynt med liminga, men pcen vil fortsatt ikke ha bilder fra mobilen såklart ... :mad:

Har limt de interne platene, terminaler og "lokk" samt to frontbafler, skal prøve å få limt ferdig de siste to frontbaflene og borret opp hull til kabler i de minste kassene, får se om jeg orker å begynne med selve kablinga i dag eller om jeg gjør det i morgen. Må også lage en liten boks til koblinga mellom speakon og høyttaler-terminaler, så den får jeg mekke i morgen. Får finne speilrefleksen og ta noen bilder av kassene når de står ferdig, forhåpentligvis i løpet av morgendagen da jeg forventer lyttebesøk på lørdag. :p

M

MarkusH

Gjest
    Hva med intern demping? Burde jeg ha i noe eller ha den "bar" inni?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.776
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Puter fra IKEA er fine til det.
    Kjør på, det blir sikkert bra til slutt:)

M

MarkusH

Gjest
    Da har jeg fått gjort litt mer, har fått limt alt nå og lodda det meste, fått inn noe inni kassene osv. Mangler såklart en del bilder her, men fikk tatt en del med speilrefleksen i dag (minnekort) så da slipper jeg USB-styret. Litt stykkvis disse bildene, fordi det fungerte slik at jeg gjorde noe så ble det tatt noen bilder og så gjorde jeg mer. Eneste jeg mangler nå er å borre hull til elementa, lodde på kabla på elementa og lage koblingsboks mellom speakon og høyttalerterminaler.

For å ta det først, kabelskoa funka dårlig så jeg dreit i hele greia og fant loddebolten i stedet. Jeg er ikke akkurat noe "lodder", men det sitter fast i alle fall. :)
    Innholdet som var i RF83-kassene når jeg kjøpte de fikk jeg brukt noe av og det ble kun hatt på bunnplata/bunnen av hvert rom, grunnet delvis mangel av noe å ha der og delvis fordi jeg nærmest har tatt en "all-dayer" i dag for å bli ferdig så jeg gadd rett og slett ikke. Sikkert glemt å skrive det jeg har gjort, men nå har det gått ned to hamburgere og to øl for nå har påska begynt. :D Skal hjem i morgen og fikse resten slik at jeg får spilt på de snart, må prøve å få de opp å gå til Håkonlj kommer på besøk. :)

Pumper på :D

DSC_0220.jpg

DSC_0221.jpg

DSC_0222.jpg

DSC_0223.jpg

DSC_0224.jpg

DSC_0225.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0228.jpg

DSC_0229.jpg

DSC_0230.jpg

DSC_0231.jpg

DSC_0232.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0234.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0237.jpg

DSC_0236.jpg

God påske! :)

M

MarkusH

Gjest
    Ouch .... nå er jeg skikkelig lei, men nå er de snart ferdig også.

Hadde tenkt å få de "ferdig" og fått låt i de i dag, men det begynte å skorte når jeg bestemte meg for å dra å møte noen venner i stedet. Fikk gjort en del i dag, er alt for sliten til å skrive noe særlig, ser det meste av fremgangen av bildene.

DSC_0248.jpg

DSC_0249.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0252.jpg

DSC_0253.jpg

DSC_0254.jpg

DSC_0255.jpg

DSC_0256.jpg

DSC_0257.jpg

DSC_0258.jpg

DSC_0259.jpg

DSC_0260.jpg

DSC_0261.jpg

DSC_0262.jpg

DSC_0263.jpg

I morgen er det igjen å koble sammen alle elementa, lage ferdig koblingsboksene, kable koblingsboksene og prøvespille. :) Gleder meg veldig nå :)

M

MarkusH

Gjest
    Da har jeg fått de til å spille, vet ikke hvor mye det er å ha bilde av, men såre fingre og vassblemmer er to stikkord her. :p

Kobla sammen alle kassene, bytta om + og - på den ene kabelen, pussa en del på koblingsboksene og lagde hull til speakon-kontaktene, men orka ikke lage hull til terminalene så kobla opp helt enkelt ved å legge det på gulvet for å prøvespille. Endte opp med "Dual" på Behringer etter at "aircondition'en" hadde starta, har hørt en NX3000D før, men den flytter jammen noe luft. :p
    Kobla uansett opp og satte inn frekvensgangen fra 250 til 2500 hz, prøvde litt forskjellig, var nedi 100-400 hz og endte opp på 320-2000 hz, er nok mest i den delen av skalaen jeg sikter på å bruke de på, får litt "linjekilde" aktig lyd, men var litt redd for å guffe på noe særlig i dag, tenker at dette får få seg en del innspilling før jeg klinker til med noe særlig til volum. Synes dog det fylte ut vokalen en god del på lavt volum, det er jo en fordel. :)

M

MarkusH

Gjest
    Nå er de spilt på cirka 11,5 timer, bare i dag er det 10 timer med musikk på de, har brukt litt forskjellig deling, men er usikker på i hvilke del av frekvens-skalaen jeg havner, det er mest fristende å la det spille fra cirka 200hz og opp til 1400hz, da får jeg med en del vokal i tillegg til noe trøkk der nede :) husker ikke helt hva frekvensgangen var når jeg modellerte kassene, men jeg mener det var cirka 250-2500hz, prøver å finne ut hva andre bruker. Det interne volumet er omtrent 30 liter. Totalkosten på disse 4 kassene, uten arbeidstimene er rundt 10k, vil tippe litt mer.
    I rommet mitt tror jeg at de spruter ganske mye lyd rett opp i betongelementene i taket, mulig det må på mer isolasjon i førsterefleksjon. Har også en del uønskede lyder, tipper det er øvre mellomtone. Høres best på enkelte instrumenter, men dette finner jeg ut av. :) dette var vel alt for denne gang, kommer tilbake med et annet bygg senere, da blir det sub helt fra grunnen. ;)

M

MarkusH

Gjest
    Ikke rare "oppdateringen", men jeg fått gjort "ferdig" koblingsboksene, det vil si at det er frest ut hull til terminaler og speakon-kontakt, malt matt sort, borret hull og montert de. Driver og tenker ut hvordan jeg vil ha de på toppen, tenker det blir to hengsler + 4-6mm tykk plexiglass fra biltema, må ha lett tilgang. :)

Har spilt en del mer med kassene, er oppe i 54 timer på de nå, har delt litt forskjellig, men til nå virker det som 70-600hz er det beste jeg har forsøkt, brukte 70-800hz omtrent 15 timer og det funka greit, men har litt problemer med noen ulyder oppover i frekvens, har brukt litt forskjellig fall i toppen, fra 6db, 12db og 18db for det meste. Litt usikker på hva jeg endte opp med nå, men prøver å tune det slik at jeg får noe vokal (uten at det skriker) samtidig som litt punsj nede ved 70hz. Driver også og tester litt forskjellig plassering, nå står de 52cm fra sidevegg og 31,5cm fra fronten på bassfellene, har hatt de ganske mye toe-in, flyttet de litt utover i front, men dette må jeg undersøke/tune mer. Litt rart når man justerer frekvensen øverst på disse kassene, det gjør veldig mye med inntrykket av lyden (om lyden blir lys eller mørk), de har en litt mer "boksfølelse" enn elementene som sitter i frontene mine, men de tilføyer en bedre tilstedeværelse av trommer og gitarer enn det frontene gjør (mener jeg), veldig morsomt å høre på litt varm/mørk rock ala Raga Rockers, ZZ Top osv.

Tok bare bilder av boksene med telefonen, bedre bilder kommer, må også finne ut hvor jeg skal sette Behringeren, fordi nå står den mer eller mindre midt på gulvet ved siden av lytteposisjon og vifta i den bråker såpass at det hadde vært greit å få den på litt avstand. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    På 1 khz er vel bølgelengden på 23 cm om jeg ikke husker feil.
    Med såpass stor avstand mellom elementer, ville jeg holdt meg langt under dette i øvre deling på mellombassen.
    Heller nærmere 500 hz.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.480
    Sted
    Langesund
    I tørr luft, ved 21 °C er lydhastigheten 344 meter pr. sekund, eller 1 238 km/t.

Da er det bare dele på den frekvensen en lurer på

1000Hz har da 34,4 cm bølgelengde.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for rettelse.
    Bra det er noen som har kontroll på tallene her.

M

MarkusH

Gjest
    Jøss, store navn inne i tråden her nå. :)

Angående deling så får jeg ikke helt til toppen, kjenner at en MiniDSP med flere punkter på crossover hadde vært fint, men finner sikkert ut av det. Mulig delinga må bli en del mindre enn 600hz i toppen. Ikke spilt noe på de i dag, får håpe at de får litt mer spilletid til uka slik at de får en 100-timers tid til sammen, som jeg nok anser som nok "innspillingstid". ;)

M

MarkusH

Gjest
    DSC_0269.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0274.jpg

DSC_0275.jpg

DSC_0276.jpg

Litt diverse bilder, koblingsbokser er vel det "nye" her, pluss litt anna deling. ;)

M

MarkusH

Gjest
    Etter mye prøving og feiling med deling på mellomtone-kassene har jeg kommet frem til 60-180hz funker ok, spilt over 150 timer på de til sammen nå. :) Passer "min lyd" veldig godt og jeg har blitt imponert over hva de billige elementa faktisk klarer å prestrere i oppsettet mitt.

Skulle egentlig ikke skrive om de kassene nå, et nytt prosjekt er i "ermet" nå. Avtalte en handel med en fyr på finn.no angående to Anaview AMS1000 kit, som da mangler kabinetter, høyttalerterminaler og RCA-kontakter. Lurte litt på om jeg skulle lage kabinettene i MDF, kjøpe ferdige eller få laget noe annet, kom på at 3d-printing jo er en mulighet, så skal prøve å gå den "ruta" med de her. :)

Har ikke andre planer enn å brokoble begge modula og bruke de på XTZ Divine 100.33, men å bygge de inn i to separate kabinetter som "monoblokker", så litt inne på ei nettside og så at disse modula kunne dra VU-metre på psuen som sitter i de, så har planer om dette, da jeg syns Mcintosh-blokker er steintøffe, men alt for dyre for min del. Kabinettene ellers blir enklest mulig, tenker å bruke noen "lookalike" høyttalerterminaler til de terminalene som sitter på Divine 100.33 (Goefei elns i rød kobber), RCA-kontaktene blir "none solder", for det blir ikke pent når jeg begynner med den loddebolten jeg har. :p Får se hvilken farge blokkene blir i, men har lyst på sort front, tror kanskje resten av kabinettene blir hvite. :) Får vel modulene til uka, så må "resten" bestilles fra ebay. :)

M

MarkusH

Gjest
    Litt "lett" oppdatering her på Anaview-blokkene:

Anaview AMS1000-2600 med ledninger er mottatt
    8 stykk Gaofei høyttalerterminaler er bestilt, 4 stykk mottatt
    4 stykk Gaofei RCA-sokler er mottatt
    2 stykk strømkontakter med brytere er bestilt
    2 stykk VU-metre er bestilt
    2 stykk Pesante 04PN 4U 4mm Black er bestilt
    2 stykk håndtak til amper er bestilt

Mangler vel da i korte trekk noen kabelsko og kabler så er alt klart til å kobles sammen, venter på en del av delene akkurat nå, men tar vel maksimum et par uker før alt kommer tenker jeg, så sant alt var på lager ved bestilling. :)

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Antall liker
    214
    Sted
    Kristiansand
    Har du tenkt noe på å bytte vifte i NX3000D?
    Jeg har byttet i alle mine forsterkere, og det hjelper veldig.

M

MarkusH

Gjest
    Har du tenkt noe på å bytte vifte i NX3000D?
    Jeg har byttet i alle mine forsterkere, og det hjelper veldig.
    Ja, det skjer nok etter hvert, er rimelig lei alt bråket fra den nå. Slik ståa er om dagen er den avskrudd hele tiden, så stresser ikke noe med det. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn