Ditlev-Simonsen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
De fleste aner hvilken enorm belastning det er for et menneske å bli hengt ut i tabloidene slik som i dette tilfellet.
Når saken nå er avdekket, DS har beklaget seg, og er i dialog med myndighetene for å gjøre opp for seg, er det ingen mening i at dette rotteracet skal fortsette. Når enkelte her hilser dette velkomment, skulle man nesten tro at det var et hevnmotiv ute og gikk.
Vil dere hevne dere? Hvis DS tar en Tønne, er det nok da?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
"Det skal IKKE VÆRE FORSKJELLSBEHANDLING mellom Kong Salomo og Jørgen Hattemaker noen vei!"

Selvfølgelig skal det være det. (Du trenger ikke rope.)

(At jeg ikke klarer å skille sak og person? Jeg ser ihvertfall forskjellen på person og posisjon, og betydningen av posisjon for vurderingen av det hele.)

(Parelius – middelmådig synder.)
Jeg ser jo at allmenheten sannsynligvis har noe større interesse av at Oslos ordfører har snytt på skatten for 15 år siden, enn at Per Hansen har gjort det. Men det gjør ikke forbrytelsen større eller mindre. Og det rettferdiggjør ikke den personforfølgelsen vi nå bivåner. D-S er et menneske som deg og meg, Parelius. Vi bør ikke forvente noe annet av ham enn av oss selv.

Honkey

P

Parelius

Gjest
En skal selvfølgelig ikke bedrive heksejakt inn i evigheten. Men jeg ser ikke helt problemet med den dekningen som har vært til nå. Det betyr ikke at en har blanko, og bare skal fortsette og fortsette på en drøvtygging av mannen.

Når en nå kommer med at det hele skjedde for 15 år siden, som om det er noe gammelt og tilhørende fortiden, så skal en samtidig huske at mannen på den tiden var en aktiv politiker. Han har hatt verv som har gjort ham til en av de fremste av oss:

Ditlev-Simonsen var i perioden 1981-1985 stortingsrepresentant for Oslo og medlem Stortingets finanskomité samt Stortingets gruppe av Den Interparlamentariske Union. I årene 1973-1981 var han vararepresentant til Stortinget.
Fra 1975 til 1983 og siden 1995 har Ditlev-Simonsen vært medlem av Oslo bystyre. Han har vært medlem av bystyrets organisasjonsutvalg, vært varaformann i Helse- og sosialutvalget, medlem av Helserådet, representantskapet for Oslo Sporveier, generalforsamlingen og bygge- vedlikeholdskomitéen for Akvarieselskapet, styremedlem i Oslo Lysverker, styreformann ved Aker Sykepleierskole, Ullevål hjelpepleierskole og Ullevål Sykepleierskole. Siden 1995 har han vært kommunens ordfører.
Ditlev-Simonsen var formann i Oslo Høyre 1982-1988 og før det (fra 1978) 2. viseformann. Fra 1982 til 1991 satt han også i Høyres sentralstyre.
Fra 1989 til 1990 var han forsvarsminister i Jan P. Syses regjering.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Per_Ditlev-Simonsen

Av slike menn, skal vi kunne forvente det meste.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.319
Torget vurderinger
18
Honkey-Chateau skrev:
Parelius skrev:
"Det skal IKKE VÆRE FORSKJELLSBEHANDLING mellom Kong Salomo og Jørgen Hattemaker noen vei!"

Selvfølgelig skal det være det. (Du trenger ikke rope.)

(At jeg ikke klarer å skille sak og person? Jeg ser ihvertfall forskjellen på person og posisjon, og betydningen av posisjon for vurderingen av det hele.)

(Parelius – middelmådig synder.)
Jeg ser jo at allmenheten sannsynligvis har noe større interesse av at Oslos ordfører har snytt på skatten for 15 år siden, enn at Per Hansen har gjort det. Men det gjør ikke forbrytelsen større eller mindre. Og det rettferdiggjør ikke den personforfølgelsen vi nå bivåner. D-S er et menneske som deg og meg, Parelius. Vi bør ikke forvente noe annet av ham enn av oss selv.

Honkey
Poenget er at som ordfører i Oslo så kan man ikke snyte på skatten. Er du politimann/kvinne kan du ikka ha kriminellt rulleblad, er du førskolelærer kan du ikke være dømt for pedofili (uten sammenlikning forøverig) etc..

Det er mulig du tar til takke med en alminnelig slask med tvilsom moral som sjef i Oslo, jeg gjør det ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kan vi ha en statsminister som har benyttet svart dagmamma tro?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Honkey-Chateau skrev:
Noen som aner hva arveavgiftene ville bli for 1,5 mill? Deretter ville det vel dukke opp noen renter med dertil hørende inntektsskatt, samt litt formuebeskatning. Alt i alt før han ga pengene videre til sine barn.. noen tusenlapper?
I prinsippet er dette viktig; fremtrendende samfunnstopper burde i det minste for sin egen del holde sin sti forholdsvis ren. Men "forbrytelsen" er tross alt særdeles begrenset, rent økonomisk. Personlig synes jeg ikke saken har så veldig mye i pressen å gjøre, egentlig. Dette er elendig håndverk fra de angjeldende, og saken burde behandles som det den er. VG og de andre tar sjanser ved å igjen jakte i samlet flokk. På grådighetens og nyhetenes alter ofres saklighet og menneskelighet. Det holder nå. Legg ballen død, er min oppfordring. Tjuveri av noen tusinger er ikke verdt alt dette oppstyret. D-S er så langt fra den eneste i landet med skjulte konti. Går man eliten etter i sømmene er nok dette bare et musepiss i havet uansett. Det skal være likhet for loven, og da hører vel ikke denne saken hjemme på noen førstesider, akkurat.

Honkey
Førstesideoppslag - selvsagt!
Sett skattesvindel på dagsorden!!
100 000 er myyyyye for ei aleinemor i Groruddalen <snip>! Uansett er det ikke summen som er det viktigste, det viktigste er å belyse urettferdigheten i det at selv ikke de som har i overflod er villig til å betale skatten sin - det er barnslig, uansvarlig og forbudt! Nok en gang - i lys av sitt verv er det skjerpende! Synd det er foreldet slik at alle dere likesinnede (fremhever ingen spesielle) kan blåse det bort ved å si at saken er foreldet!

Hvem er dere egentlig som syns dette er så greitt?
Jeg mener at om du ikke en gang er villig til å betale skatten din, hvilket ansvar er du da villig til å å ta for felleskapet i landet ditt?
Skal du vaske din syke mors bak selv?
Grave henne ned i jorda selv?
Phui!

Modedit: ryddet litt i fargerikt vokabular.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Prøv å lese de tidligere innleggene her i tråden, slik at du får med deg det som er ment. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er enig med Honkey i denne saken. Ulvene er ikke fornøyde før han ligger der, og spreller, eller kanskje aller helst ligger der i ro og forblir i ro.
Mannen har altså vært en dyktig (?) ordfører i Oslo i 12 år. ( for så vidt nytt for meg som alltid har trodd at Oslos ordfører heter Albert Nordengen, men det var altså før det da... ;) ) og nå skal han for all fremtid kun huskes som mannen som snøt på skatten og måtte gå av i skam... tre uker før tiden eller noe slikt.

Vi kan alle risikere å en gang komme i en ledende stilling, hvor mange tåler full gransking av ALT de har gjort opp igjennom tidene?

Synes mange fremstår som mer og mer skinnhellige og ufeilbarlige jeg, tror rett og slett ikke at det stikker så dypt når det kommer til stykket, men det er selvsagt kjekt å hive seg på bølgen når man nå en gang har utpekt en syndebukk, og det ikke er en selv..

P

Parelius

Gjest
Komponenten skrev:
Vi kan alle risikere å en gang komme i en ledende stilling, hvor mange tåler full gransking av ALT de har gjort opp igjennom tidene?
Er uenig i alt du sier her Kompo, men det over er i tillegg forvirrende. Her dreier det seg ikke om ALT et menneske har gjort gjennom tidene. Det dreier seg om noe som er gjort MENS han bedrev ditt politiske virke. Det er en forskjell her.

Merkelig egentlig, hvordan så mange, som i andre sammenhenger stiller seg kritisk til tidens nivellering, nå bruker nivelleringen og delprivatiseringen som hovedkort.

Parelius - fremdeles en middelmådig synder.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Merkelig egentlig, hvordan så mange, som i andre sammenhenger stiller seg kritisk til tidens nivellering, nå bruker nivelleringen og delprivatiseringen som hovedkort.

Parelius - fremdeles en middelmådig synder.
Mitt anliggende er ganske enkelt at pressen misbruker sin makt (les: gapestokk) uten annen hensikt enn å lage overskrifter. Sakens fakta er kommet på bordet (forhåpentligvis), så hva er da hensikten annet enn å ramme personen?

Syndeforlatelse kan ordnes. 8)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Men med Valla var det altså riktig med gapestokk? Vi merker oss det...

J

Jurassic

Gjest
Er en menneskeret pr. høyresidas definisjon å snyte på skatten

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
BT skrev:
Det eneste positive med denne saken er at nå skjønner flere alvoret i denne typen skattesnusk, og forhåpentligvis blir det dermed mindre av det.
Forhåpentligvis ikke. Skattetrykket trenger et korrektiv.

J

Jurassic

Gjest
oddgeir skrev:
Jurassic skrev:
Er en menneskeret pr. høyresidas definisjon å snyte på skatten
Har noen hevdet det? I så fall, hvem?
Jeg hevder det.
For meg kom det ikke som en overraskelse, men det sier seg jo selv at det er svært viktig for en skipsreder å snyte på skatten når det er snakk om 150 000 kroner.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
TOHA skrev:
BT skrev:
Det eneste positive med denne saken er at nå skjønner flere alvoret i denne typen skattesnusk, og forhåpentligvis blir det dermed mindre av det.
Forhåpentligvis ikke. Skattetrykket trenger et korrektiv.
Det gjør det sikkert! Kompliserte saker. Kanske det burde vært høyere? Vi har jo en kjøpekraft i dag som er 40 prosent over det den var i 2001 (eller hvilket år det var) og mangel på arbeidskraft i de fleste omsorgsyrker..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Valla innrømmet jo ikke noe som helst, hun forsvarte seg med motangrep, ser du ikke forskjellen her? Har ikke mannen innrømmet skyld og skal han ikke gjøre opp for seg? Domstolene skal dømme han, ikke pressen.
Ellers synes jeg ikke det er et normalt forhold her i landet mellom økonomisk kriminalitet og det å gjøre skade på andre mennesker.
Vi har en annen sak her til lands hvor en morder mest sannsynlig går løs, og nå har han at på til krevd erstatning. Hvorfor går ikke pressen på han, om de absolutt må finne en syndebukk å plage, så kan de begynne med de verste. Det må ikke bli sånn at det skal gjelde forskjellige regler avhengig av hvor man befinner seg i systemet her til lands, er det ikke likhet for loven?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sånn.

Da er det klart at PD-F trekker seg som ordfører.
Han snøt 150k på skatten.
Jeg lurer på hvor mange ti-talls millioner han har bidratt med til felleskapet.

J

Jurassic

Gjest
Hvorfor er det så greit å unndra 150k?

Etter min mening har han utvist en holdning som ikke hører hjemme noe sted så det skulle bare mangle at han trekker seg.

Tviler på om noen fre de røde partiene hadde gjort noe sånt men igjen går det på holdninger.
"Jeg har mye penger så jeg trenger ikke å bidra med mitt".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er det noen selvstendig næringsdrivende her? Noen som driver butikk, med ansatte under seg?
Er det det greit at noen av de ansatte har en hånd godt nedi kassa og forsyner seg? Ikke det? Er jo bare å si at en angrer seg, for da er det jo greit, og livet og jobben kan fortsette videre. Hvor mange ville ha en slik ansatt?

Må si jeg blir litt overrasket over at såpass mange mener at det er greit med lovbrudd.
Dessverre er ikke Ditlev-Simonsen et engangstilfelle, vent og se.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
BT skrev:
Sånn.

Da er det klart at PD-F trekker seg som ordfører.
Han snøt 150k på skatten.
Jeg lurer på hvor mange ti-talls millioner han har bidratt med til felleskapet.
Det holder ikke. En drøy sammenligning vil være å si at dersom man som lege har reddet titalls, da kan man drepe sin kone? Drøy, javisst, men lell!

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Heksejakt.

Men samtidig vet han - som politiker - at både det å unndra fra beskatning (uaktet beløpets størrelse), og det å skulle stå til ansvar for lovovertredelsen dersom den ble eksponert, vil kunne komme til å bli en forferdelig påkjenning for hans offentlige virke dersom forholdet skulle komme ut. Så det at han likevel gjorde dette helt bevisst står for meg som et styrt regime fra ham og hans familie, for just å kunne beholde så meget som mulig til egen (families) forlystelse.

Dette er det sentrale i enhver omgåelse av reglene: å oppnå mest mulig for seg selv. Ikke alle omgåelser gir ubalanse vs 'det offentlige'. Men alle omgåelser gir ubalanse vs dine neste (med)mennesker. At dette blir utlagt som en skattesak holder ikke for meg (ville muligens ha blitt lagt tilside pga tidsmessige teknikaliteter) - for meg står den moralske amplituden (som hevet over den gjengse nordmanns åpne, greie og trange økonomi) som utslagsgivende for å si at det tross alt var rett at han ble presset ut.

Men måten det hele ble gjort på - og oppslagets størrelse - minner om en heksjakt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Dessverre er ikke Ditlev-Simonsen et engangstilfelle, vent og se.
Så vi kan vente oss flere avsløringer? Det blir spennende.

Må skynde meg hjem å starte makuleringsmaskinen skjønner jeg. 8)

J

Jurassic

Gjest
Vil ikke si det er heksejakt, snarere et resultat av å være kjendis.

Han er langt fra den første kjendisen som får store oppslag i pressen for å ha gjort noe galt og er heller ikke den siste.

Forøvrig synes jeg at mentaliteten han har vist er helt forkastelig.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
JackX skrev:
Heksejakt.

Men samtidig vet han - som politiker - at både det å unndra fra beskatning (uaktet beløpets størrelse), og det å skulle stå til ansvar for lovovertredelsen dersom den ble eksponert, vil kunne komme til å bli en forferdelig påkjenning for hans offentlige virke dersom forholdet skulle komme ut. Så det at han likevel gjorde dette helt bevisst står for meg som et styrt regime fra ham og hans familie, for just å kunne beholde så meget som mulig til egen (families) forlystelse.

Dette er det sentrale i enhver omgåelse av reglene: å oppnå mest mulig for seg selv. Ikke alle omgåelser gir ubalanse vs 'det offentlige'. Men alle omgåelser gir ubalanse vs dine neste (med)mennesker. At dette blir utlagt som en skattesak holder ikke for meg (ville muligens ha blitt lagt tilside pga tidsmessige teknikaliteter) - for meg står den moralske amplituden (som hevet over den gjengse nordmanns åpne, greie og trange økonomi) som utslagsgivende for å si at det tross alt var rett at han ble presset ut.

Men måten det hele ble gjort på - og oppslagets størrelse - minner om en heksjakt.
Hadde han blitt presset til å gå uten denne "heksejakten", neppe. Derfor har det faktisk noe for seg å slå opp saker der maktpersoner ellers ville klart å vri seg unna. Det er offentlighetens lys som ikke tåles. Internt i et miljø ville dette kunne lobbyeres bort, evt ved hjelp av mektige kamerater. Korrupt og jævlig - derfor har vi en fri presse som kan ta opp disse tingene og gi det allment innsyn!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Komponenten skrev:
Gjest skrev:
Valla innrømmet jo ikke noe som helst, hun forsvarte seg med motangrep, ser du ikke forskjellen her? Har ikke mannen innrømmet skyld og skal han ikke gjøre opp for seg? Domstolene skal dømme han, ikke pressen.
Ellers synes jeg ikke det er et normalt forhold her i landet mellom økonomisk kriminalitet og det å gjøre skade på andre mennesker.
Vi har en annen sak her til lands hvor en morder mest sannsynlig går løs, og nå har han at på til krevd erstatning. Hvorfor går ikke pressen på han, om de absolutt må finne en syndebukk å plage, så kan de begynne med de verste. Det må ikke bli sånn at det skal gjelde forskjellige regler avhengig av hvor man befinner seg i systemet her til lands, er det ikke likhet for loven?
Ingen har enda påvist på en ordentlig måte at Valla har gjort så graverende feil at hun måtte gå. Hun fikk ingen rettssak, men en tvilsom kommisjon som ble etablert med vikarierende motiver.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vil bare få gratulere alle beboere i Oslo med den splitter nye Frp-ordføreren dere har pådratt dere... ;D
Det kjennes godt?? ;)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Komponenten skrev:
Vil bare få gratulere alle beboere i Oslo med den splitter nye Frp-ordføreren dere har pådratt dere... ;D
Det kjennes godt?? ;)
Tja - han sitter vel frem til neste bystyremøte ... muligens ut til valget er omme.

Men mener du med dette å si at hr.Kristiansen ikke er stueren, og at vi 'pådrar' oss noe? Og at hans / FrP's politikk er 'laughable' ?
Skal ikke se bort fra at FrP kan komme til å bli landets (nest) største parti .... og alle dets stemmer kan da ikke være noe å 'le bort' ?

J

Jurassic

Gjest
Det er jo strengt tatt noe å le av at de får en fjerdedel av landets stemmer.
Tragikomisk.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jurassic skrev:
Det er jo strengt tatt noe å le av at de får en fjerdedel av landets stemmer.
Tragikomisk.
Synes det sier enormt om de tragiske og elendige idi.tene av politikere vi har fra de andre partiene. Kanskje de må tenke over at FRP faktisk taler for saker som faktisk mennesker føler angår seg? At noen føler seg høyt hevet over dette får vel stå for deres egne (arrogante) regning?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Komponenten skrev:
Det kjennes godt?? ;)
For og si det rett ut, så har vi pådratt oss en ekte østkantgutt, med langt større tolleranse for f.eks innvandrere enn hva enkelte her på forumet har. ;)

Svenn Kristiansen er slettes ikke den værste Frp'eren vi kunne pådra oss.
Yup! den hørte dere fra meg......

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
JackX skrev:
Komponenten skrev:
Det kjennes godt?? ;)
Tja - han sitter vel frem til neste bystyremøte ... muligens ut til valget er omme.

Men mener du med dette å si at hr.Kristiansen ikke er stueren, og at vi 'pådrar' oss noe? Og at hans / FrP's politikk er 'laughable' ?
Skal ikke se bort fra at FrP kan komme til å bli landets (nest) største parti .... og alle dets stemmer kan da ikke være noe å 'le bort' ?

Jeg kjenner ikke Mr. Kristiansen jeg, og jeg har tenkt å stemme Frp ved neste stortingsvalg, men jeg bare registrerer at de verste Frp-haterne her inne også tildels har vært de som har vært mest for at DS skulle "tas". Vel nå gikk han, og erstatningen er vel etter manges syn enda verre... utelukkende på grunn av parti-tilhørighet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
Komponenten skrev:
Det kjennes godt?? ;)
For og si det rett ut, så har vi pådratt oss en ekte østkantgutt, med langt større tolleranse for f.eks innvandrere enn hva enkelte her på forumet har. ;)

:eek: :eek:

En Frp'er som støtter omskjæring, tvangsekteskap, æresdrap og generell undertrykking av kvinner... søren og, det var ille... ::)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
ErosLoveking skrev:
Komponenten skrev:
Det kjennes godt?? ;)

:eek: :eek:

En Frp'er som støtter omskjæring, tvangsekteskap, æresdrap og generell undertrykking av kvinner... søren og, det var ille... ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva prøver du egentlig å si her Atlegutten, synes du artikulerer litt dårlig, budskapet glipper liksom...

Gledelig for alle Oslo-boere, farsen fortsetter, nå er det Fabian som gjør sitt beste for å drite seg ut..

Akk ja.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Følg med i neste episode, brought to you by Tabloidavisene! ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.546
Komponenten skrev:
nå er det Fabian som gjør sitt beste for å drite seg ut..

Akk ja.
Akkurat det faller ham helt naturlig.
Hint; Hagens 50 års dag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:
nå er det Fabian som gjør sitt beste for å drite seg ut..

Akk ja.
Akkurat det faller ham helt naturlig.
Hint; Hagens 50 års dag.
Men....

Skal du drite deg skikkelig ut, må du vel helst ha buksene på?

Å drite på leggen derimot, er sikkert lettere i netto'n.

;D

Topp Bunn