Ditlev-Simonsen

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bare for å avkrefte alle rykter/fjær før de får sjanse til å spre seg og bli til fem høns ( som, om så ille skulle skje, jeg håper McLaren vil ta seg godt av) så må jeg bare få understreke på det sterkeste at jeg ALDRI har og ALDRI vil benytte meg av prostituerte. ;)

Når det kommer til saken blir jeg bare mer forvirret. Var det konen sine penger som Honkey hevder, eller moren sine penger som Oddgeir sier? Jeg har rett og slett ikke giddet å sette meg inn i denne saken, men det har jeg i alle fall ikke hørt noe om før nå. Men uansett, han visste nok hva som foregikk, og er man gift og så lignes man jo som ektefeller og han må jo ha visst om at dette skjedde, og dermed blitt medskyldig.
Ble rimelig sjokkert over hvor lite som skal til før folk havner i fengsel for økonomisk kriminalitet overfor staten da jeg leste historien til en her på HFS tidligere, det gjaldt så vidt jeg husker feil ( for mye) utbetalt trygd (75 000), og førte til at mannen måtte sone i fengsel for dette, selv om han var eneforsørger for barn. Da virker det noe underlig at å holde 1,5 millioner unna skatt ikke skal straffes minst like hardt, spesielt når en person har en betrodd og viktig stilling som her.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Det hender jeg finner pengesedler i klær jeg ikke har brukt på en stund. I går fant jeg to hundre kroner på gata. Sikkert noen som har glemt de også. Fort gjort å glemme slikt!

Nei, revejakt?!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Bare for å avkrefte alle rykter/fjær før de får sjanse til å spre seg og bli til fem høns ( som, om så ille skulle skje, jeg håper McLaren vil ta seg godt av) så må jeg bare få understreke på det sterkeste at jeg ALDRI har og ALDRI vil benytte meg av prostituerte. ;)

Når det kommer til saken blir jeg bare mer forvirret. Var det konen sine penger som Honkey hevder, eller moren sine penger som Oddgeir sier? Jeg har rett og slett ikke giddet å sette meg inn i denne saken, men det har jeg i alle fall ikke hørt noe om før nå. Men uansett, han visste nok hva som foregikk, og er man gift og så lignes man jo som ektefeller og han må jo ha visst om at dette skjedde, og dermed blitt medskyldig.
Ble rimelig sjokkert over hvor lite som skal til før folk havner i fengsel for økonomisk kriminalitet overfor staten da jeg leste historien til en her på HFS tidligere, det gjaldt så vidt jeg husker feil ( for mye) utbetalt trygd (75 000), og førte til at mannen måtte sone i fengsel for dette, selv om han var eneforsørger for barn. Da virker det noe underlig at å holde 1,5 millioner unna skatt ikke skal straffes minst like hardt, spesielt når en person har en betrodd og viktig stilling som her.
Min feil, det var konen. Og de hadde særeie. Forbrytelsen er klar, men personforfølgelsen vi nå er vitne til er ikke akseptabel, mener jeg.
Selv de svindeltatte drosjesjåførene, og her snakker vi om millioner i unndratte skatter, for lov å beholde jobbene sine inntil de er dømt. Den retten har tydeligvis ikke ordføreren i Oslo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Den største forskjellen er at en drosjesjåfør er satt til å styre bilen, mens Ditlev Simonsen er valgt til og styre Norges største by, og forvalte folkets penger. Å forvente at en topp-politiker holder seg på riktig side av loven, er vel ikke så mye forlangt? De drosjesjåførene du sikter til Oddgeir, kom(mer) vel heller ikke ustraffet fra det, eller er det et forsøk fra deg på å ta brodden av "Diffen"-saken?
Denne kan jo bli "morsom" ved neste korsvei:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/20/509462.html

Enkeltes holdning blant dere på forumet er jo ikke helt ulik. Bli nok lett og kritisere politiske motstandere for økonomisk "uryddighet" i fremtiden, tenker jeg.

At Tønne-saken fikk det utfallet den gjorde, er trist. Men mener dere virkelig at pressen skal la være og sette søkelyset på kritikkverdige forhold , sågar ulovligheter begått av offentlige personer i maktposisjoner? Eller er det nok at pressen holder seg til Idol og kjendiser?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
At Tønne-saken fikk det utfallet den gjorde, er trist. Men mener dere virkelig at pressen skal la være og sette søkelyset på kritikkverdige forhold , sågar ulovligheter begått av offentlige personer i maktposisjoner? Eller er det nok at pressen holder seg til Idol og kjendiser?
Det er ikke snakk om svart eller hvitt her. Dessuten bryr jeg meg lite om ordføreren. Han har råd til å betale. Det er pressen jeg er ute etter.
Etter Tønnesaken gikk pressen og spesielt Dagbladet i seg selv, og lovet skjerping. Det er nå glemt ser det ut til.
Smi mens liket er varmt, skriver Øystein Sunde. Det passer bra her.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er pressen som styrer dagsordenen i dette landet i alt for stor grad, det er jeg enig med Oddgeir i. De kan være nådeløse, og mangler ofte kompetanse eller vilje til å se forskjell på store viktige problem og små ubetydelige, alt kan i teorien blåses like stort opp, bare viljen, og håpet om å selge, er til stede.

D-Simonsen bør få sin straff, men at det skal være om å gjøre at han må gå på dagen nå når han bare har noen uker igjen vet jeg ikke om jeg kan se den store vitsen med.
Og også han er vel uskyldig til han er dømt som alle andre.

A

Atle Kristiansen

Gjest
De samme menneskene som godtet seg over personangrepene på Valla, står her på barrikadene for Ditlev-Simonsen ser jeg. Dobbelmoralen lenge leve oddgeir.

Mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
The Atl skrev:
De samme menneskene som godtet seg over personangrepene på Valla, står her på barrikadene for Ditlev-Simonsen ser jeg. Dobbelmoralen lenge leve oddgeir.

Mvh
Ill intent or not...
Motivet bak handlinger er også viktig...

Nåja, D-S burde jo absolutt innrapportert disse pengene, og de to svigersene har sikkert ikke jobbet for at saken IKKE skulle komme offentligheten for øye.

Den ene er jo VD i EDB norge , så litt datasikkerhet burde jo følge med på det lasset!

Nåja! Jeg har tydeligvis tatt litt for hardt i mot de to svigersa! Fy Imperial!!! (Skammer meg...)

;D

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:

Mvh
Uten å gå nærmere inn på Vallasaken, hun ble jo felt i en granskningskommisjon, merker jeg meg at jeg er dobbelmoralistisk, mens du, som hadde det stikk motsatte synspunkt, ikke er det. ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
The Atl skrev:

Mvh
Uten å gå nærmere inn på Vallasaken, hun ble jo felt i en granskningskommisjon, merker jeg meg at jeg er dobbelmoralistisk, mens du, som hadde det stikk motsatte synspunkt, ikke er det. ;D
Les tråden og du vil se at jeg ikke har nevnt personen med et ord, knapt nok saken, har heller ikke moralisert - så jeg ser ingen grunn til å gå i meg selv på det. Du derimot står på din moralske høyborg i denne saken, noe jeg finner en smule spesielt når moralen beviselig bare utvises mot en bestemt gruppe mennesker.

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
The Atl skrev:

Mvh
Hun har forøvrig blitt "dømt" i ettertid og etterhvert som diskusjonen skredet frem?

Mvh

Edit: ble noe usikker.

T

Thomas1

Gjest
Noe som er helt sikkert, er at D.S ikke synes det var dumt å gjemme unna penger. Det var bare inmari dumt å bli tatt.
Idioten står frem som en angrende synder...buhu...Send D.S i fengsel for skatteundragelse. Det ville vært den reelle sanhet for oss hadde vi gjemt unna 1.5 mill og blitt tatt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Valla ble forhåndsdømt i av en ad-hoc granskingsgruppe. Det ble stilt spørsmål med personer i gruppa, anonym tipsing og saksgang rundt dette, og der var det mye lugubert.

Diffen-saken er klar - han har jo vedgått feilene. Han bør da være enig i at han selv må straffes. Som konservativ politiker må han jo stå for at lov og rett skal gjelde.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.584
Jeg kan være enig i at saken er noe oppblåst, men på den andre siden har D-F bevisst undatt skatt. Det det antagelig er snakk om er arveavgift.
Arveavgift er en uting i mine øyne. Da min far døde var jeg enearving. Han var på langt nær en holden mann, men litt penger var det etter ham på en bankkonto. Det som provoserte meg mest i papirene jeg fikk tilsendt var spørsmålet "Hvor mye hadde avdøde i kontanter i dødsøyeblikket? " I rent sinne skrev jeg kr. 342,25 og jammen ble det trukket avgift for det også.
Men tanken på å snike unna noe for å få mest mulig penger etter min far slo meg aldri. Vi har et lovverk og det skal følges, så får man heller ta diskusjonen i ettertid om lovverket er riktig. D-F er en skattesnyter. Basta.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Diffen hadde nok ordnet opp i sysakene hvis det hadde falt ham inn at det var umoralsk det han gjorde. Men i hans kretser er skatteundragelse og sveitsiske bankkonti en helt dagligdags ting som man ikke skjenker en tanke en gang. Så derfor sitter han i klisteret. Og der bør han også sitte, IMHO.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
oddgeir skrev:
Hva har han gjort?
Han har arvet en konto etter sin mor som inneholdt 1,5 MNOK, og har som sikkert også både jeg og flere med meg hadde gjort, glemt å innrapportere den til myndighetene.
Skal det være grunn nok til å drive en hekseprossess på linje med det VD driver med om dagen. En kan mistenke at VG er misunnelige på Dagbladet som klarte å ta livet av Tore Tønne.
Latterlig!
Det verste jeg har hørt i mitt liv var en divisjonssjef i et firma som på en representasjonstur over en halvliter skrøyt av at han snøyt på skatten. Når han såg og hørte reaksjonen min svarte han med å si at eg kom til å skjønne når eg blir eldre! Vel. Eg har enda ikkje skjønt det - ca 10 år sida!

A

Atle Kristiansen

Gjest
Det virker som om visse har et virkelighetsperskpektiv hvor befolkningen er delt opp i to sider, og en følgelig må forsvare representantene fra sin side uansett hvor galt ute de måtte være. Moral, etikk, og fornuft er visst begreper fra fordums tid. Det samme gjelder evnen til å absorbere andre perspektiv. Et slags forenklet militant politisk gangsyn.

Mvh

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Komponenten skrev:
Det er pressen som styrer dagsordenen i dette landet i alt for stor grad, det er jeg enig med Oddgeir i. De kan være nådeløse, og mangler ofte kompetanse eller vilje til å se forskjell på store viktige problem og små ubetydelige, alt kan i teorien blåses like stort opp, bare viljen, og håpet om å selge, er til stede.

D-Simonsen bør få sin straff, men at det skal være om å gjøre at han må gå på dagen nå når han bare har noen uker igjen vet jeg ikke om jeg kan se den store vitsen med.
Men han har jo inrømt dette.
Og det vel og bra og det beste han kunne gjort- også for seg selv!! - Nå slipper vi spekulasjoner og enda flere høns, men han må jo gå! Sier seg selv! Om han går av nå reduserer man også antallet høns. Fordel for ham selv, Høyre og alle andre. Og selvsagt bør han få en skjerpet straff i kraft av sin posisjon. Dette er enkelt og innlysende mener jeg!

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.328
Torget vurderinger
18
oddgeir skrev:
Det er ikke snakk om svart eller hvitt her.
Jo faktisk, han har vedgått å ha unndratt 1.5 millioner kroner fra beskatning. Saken er foreldet så han kan ikke straffes for det men han bør gå av med umiddelbar virkning.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.328
Torget vurderinger
18
Komponenten skrev:

Det finnes ingen straff han kan få, saken er foreldet. Denne saken er dessuten viktig og pressen har kun gjort jobben sin ved å til fulle avdekke den. Vi snakker om en av de mektigste menneskene i Oslo og Norge, en person som er satt til å forvalte fellesgodene. Han må holde sin sti ren og gjør han ikke det så må han gå på dagen uansett hvor mange uker han skulle ha igjen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
TJ skrev:
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Ordføreren er ikke tiltalt ...
Han er tiltalt og dømt av VG.
Hvordan ville du latt media håndtere denne saken? Den virker åpenbar, og eg har ikkje lest VG!
Jeg er for en fri presse som styrer seg selv. Hvis jeg var redaktør ville jeg slått saken stort opp.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
HC skrev:
Komponenten skrev:

Det finnes ingen straff han kan få, saken er foreldet. Denne saken er dessuten viktig og pressen har kun gjort jobben sin ved å til fulle avdekke den. Vi snakker om en av de mektigste menneskene i Oslo og Norge, en person som er satt til å forvalte fellesgodene. Han må holde sin sti ren og gjør han ikke det så må han gå på dagen uansett hvor mange uker han skulle ha igjen.
Ettermele er nok en mye større straff en noen kroner i skatt/straffeskatt for en rik person, han vil vel bli husket for dette og ikke de 12 år han vistnok har sittet som ordfører.
Slik sett så kan man vel si at han for tiden soner sin straff i full offentlighet, og jeg kan tenke meg at han sikkert tar dette tyngre en beløpet x mye som en eventuell straffeskatt vil bli på.

Datteren sitter vel også igjen med "svarteper" etter først å ha krevd deler av opsjonen exmannen skulle få utbetalt, og det medførte at exmannen krevde innsyn i den skjulte formuen i sveits for å få sin part.
Kan vel vanskelig tenke meg at han trong noen av disse midlene for det daglige brød, men som sagt hevnen kan være søt vil jeg tro.
Vet jo litt lite om dette, finurlig historie egentlig og sikkert langt fra ferdig i pressen enda.

Mvh
Geir :)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Noen som aner hva arveavgiftene ville bli for 1,5 mill? Deretter ville det vel dukke opp noen renter med dertil hørende inntektsskatt, samt litt formuebeskatning. Alt i alt før han ga pengene videre til sine barn.. noen tusenlapper?
I prinsippet er dette viktig; fremtrendende samfunnstopper burde i det minste for sin egen del holde sin sti forholdsvis ren. Men "forbrytelsen" er tross alt særdeles begrenset, rent økonomisk. Personlig synes jeg ikke saken har så veldig mye i pressen å gjøre, egentlig. Dette er elendig håndverk fra de angjeldende, og saken burde behandles som det den er. VG og de andre tar sjanser ved å igjen jakte i samlet flokk. På grådighetens og nyhetenes alter ofres saklighet og menneskelighet. Det holder nå. Legg ballen død, er min oppfordring. Tjuveri av noen tusinger er ikke verdt alt dette oppstyret. D-S er så langt fra den eneste i landet med skjulte konti. Går man eliten etter i sømmene er nok dette bare et musepiss i havet uansett. Det skal være likhet for loven, og da hører vel ikke denne saken hjemme på noen førstesider, akkurat.

Honkey

P

Parelius

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Noen som aner hva arveavgiftene ville bli for 1,5 mill? Deretter ville det vel dukke opp noen renter med dertil hørende inntektsskatt, samt litt formuebeskatning. Alt i alt før han ga pengene videre til sine barn.. noen tusenlapper?
I prinsippet er dette viktig; fremtrendende samfunnstopper burde i det minste for sin egen del holde sin sti forholdsvis ren. Men "forbrytelsen" er tross alt særdeles begrenset, rent økonomisk. Personlig synes jeg ikke saken har så veldig mye i pressen å gjøre, egentlig. Dette er elendig håndverk fra de angjeldende, og saken burde behandles som det den er. VG og de andre tar sjanser ved å igjen jakte i samlet flokk. På grådighetens og nyhetenes alter ofres saklighet og menneskelighet. Det holder nå. Legg ballen død, er min oppfordring. Tjuveri av noen tusinger er ikke verdt alt dette oppstyret. D-S er så langt fra den eneste i landet med skjulte konti. Går man eliten etter i sømmene er nok dette bare et musepiss i havet uansett. Det skal være likhet for loven, og da hører vel ikke denne saken hjemme på noen førstesider, akkurat.

Honkey
Hva er det du snakker om, honkey. Om ikke de politiske ledere greier å etterleve landets lover, og vi bare gjør det hele til en "nesten ingenting sak", så er vi allerde på feil vei. Hor, utroskap, fyll - helt greit, men dette? Hæselig!

Rhesus sa det ganske så herlig:

Diffen hadde nok ordnet opp i sysakene hvis det hadde falt ham inn at det var umoralsk det han gjorde. Men i hans kretser er skatteundragelse og sveitsiske bankkonti en helt dagligdags ting som man ikke skjenker en tanke en gang. Så derfor sitter han i klisteret. Og der bør han også sitte, IMHO.

Forstår overhodet ikke hvor du vil hen, med denne overbærendeheten. Andre klistres inn pallesnekring for feilparkering.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.246
Sted
Porsgrunn
Når kona de dør så kan du sitte i det som kalles for et uskiftet bo, da slipper du arveavgift.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.584
Jabba_Jabba skrev:
Når kona de dør så kan du sitte i det som kalles for et uskiftet bo, da slipper du arveavgift.
Riktig det, men da må ungene vente til faren også rusler med å få pengene sine.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Jeg kan være enig i at saken er noe oppblåst, men på den andre siden har D-F bevisst undatt skatt. Det det antagelig er snakk om er arveavgift.
Arveavgift er en uting i mine øyne. Da min far døde var jeg enearving. Han var på langt nær en holden mann, men litt penger var det etter ham på en bankkonto. Det som provoserte meg mest i papirene jeg fikk tilsendt var spørsmålet "Hvor mye hadde avdøde i kontanter i dødsøyeblikket? " I rent sinne skrev jeg kr. 342,25 og jammen ble det trukket avgift for det også.
Men tanken på å snike unna noe for å få mest mulig penger etter min far slo meg aldri. Vi har et lovverk og det skal følges, så får man heller ta diskusjonen i ettertid om lovverket er riktig. D-F er en skattesnyter. Basta.
Hei!
Måtte du virkelig betale avgift for dette "beløpet"?
Det er "skattefritt" å arve opp til 250k fra hver av forelderne.
Sitter en av de i uskiftet bo (eventuelt til den siste dør) så kan barna arve inntil 500k skattefritt, så er det visstnok noen trinn videre med avgift, neste 200k o.l. (f.eks.)
Så langt jeg da skjønner så vil det unngås arveavgift i en runde, (på halvparten av beløpet, ektefellens) dersom den ene foreldern blir sittende i uskiftet bo.
Dersom en gjør det slik så vil det "skattefrie" beløpet være 500k ved siste forelders bortgang.
Det jeg derimot er usikker på er hvorvidt beløpet dreier seg om hver av arvingene,barna eller om det er totalbeløpet.
Forstått slik at dersom arven etter (begge) foreldrene (til slutt) er på 1,5 million, så vil det være uten arveavgift/"skatt" dersom det er tre barn (500k hver)?
Mvh.KW

Edit: 250k avgiftsfritt, neste 300k 8 %, deretter 20 %. Dette pr. arving.
Beløpene er for hver av arvingene, og satsene er visstnok lavere dersom deler av arven videreføres til barnebarn (arvingenes barn)
Ektefeller betaler ikke arveavgift tror jeg, formueskatt er jo en annen skål.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det eneste positive med denne saken er at nå skjønner flere alvoret i denne typen skattesnusk, og forhåpentligvis blir det dermed mindre av det.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Audiophile-Arve skrev:
Det eg lurer på, er om høgrefolk tykkjer det er ok å snyte på skatten, og overlate fellesutgiftene til alle dei andre ærlege.....?
Jeg er ikke Høyre-mann, men hadde nok gjort akkurat det samme som Diffen hvis jeg hadde hatt mulighet. Nå er det ikke snakk om enorme beløp i undragelse, visstnok noe rundt 100.000 kroner totalt i formueskatt og inntektsskatt på eventuelle renter. Det er jo den avdøde konen som er den største synderen ved at hun opprettet kontoen og førte pengene ut av landet, men hun er død, dette er lenge siden og omstendighetene er uklare. Pengene er brakt tilbake til Norge og kontoen er avviklet, ikke noen stor sak med andre ord. Hadde beløpene vært større og kontoen fremdeles aktiv, hadde dette selvsagt ikke vært forenlig med å være politiker.

Graver man dypt nok eller langt nok tilbake, kan man finne dritt om de fleste mennesker. Ingen er perfekte, ikke en gang politikere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Hva er det du snakker om, honkey. Om ikke de politiske ledere greier å etterleve landets lover, og vi bare gjør det hele til en "nesten ingenting sak", så er vi allerde på feil vei. Hor, utroskap, fyll - helt greit, men dette? Hæselig!

Rhesus sa det ganske så herlig:

Forstår overhodet ikke hvor du vil hen, med denne overbærendeheten. Andre klistres inn pallesnekring for feilparkering.
Enig med Rhesus, bare så det er sagt. Hva jeg måtte mene i mitt lønnkammer om D-S og hans kumpaner er også for øvrig likegyldig. Om man forsøker å sette dette i perspektiv, så mener jeg uansett det er helt ute av proporsjoner. Jeg er bare så jævla lei av moraliseringen som flyter fritt i hele samfunnet, mens alle veit at en stor prosentandel av de sterkeste kritikerne hadde gjort akkurat det samme sjøl, om de hadde hatt sjansen.
Jeg forsvarer så absolutt ikke handlingen i seg selv, men mener at den ikke har noe på forsidene å gjøre. La de styrende organer ta seg av saken sjøl, la opplysningene være offentlig tilgjengelige, men la nå for faen mannen være i fred! Så får høyre, oslo kommune og skattemyndighetene bruke sine demokratiske virkemidler til å dele ut en passende reaksjon i henhold til regler, statutter og lovverk.
Overbærenhet er for øvrig ikke nødvendigvis negativt, bare for å ha det nevnt. Det kunne bli mye fredeligere på den måten.

Honkey

P

Parelius

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Enig med Rhesus, bare så det er sagt. Hva jeg måtte mene i mitt lønnkammer om D-S og hans kumpaner er også for øvrig likegyldig. Om man forsøker å sette dette i perspektiv, så mener jeg uansett det er helt ute av proporsjoner. Jeg er bare så jævla lei av moraliseringen som flyter fritt i hele samfunnet, mens alle veit at en stor prosentandel av de sterkeste kritikerne hadde gjort akkurat det samme sjøl, om de hadde hatt sjansen.
Jeg forsvarer så absolutt ikke handlingen i seg selv, men mener at den ikke har noe på forsidene å gjøre. La de styrende organer ta seg av saken sjøl, la opplysningene være offentlig tilgjengelige, men la nå for faen mannen være i fred! Så får høyre, oslo kommune og skattemyndighetene bruke sine demokratiske virkemidler til å dele ut en passende reaksjon i henhold til regler, statutter og lovverk.
Overbærenhet er for øvrig ikke nødvendigvis negativt, bare for å ha det nevnt. Det kunne bli mye fredeligere på den måten.
Dette er ikke en sak først og fremst mellom skattemyndigheter og Diffen. Det er det selvfølgelig også, men først og fremst er det en sak mellom en ledende politiker, og oss "stemmekveg". Det er perspektivet, og derfor tilhører det ofentligheten og førstesidende på en helt annen måte enn hva du prøver å "delprivatisere" det til – som et forhold mellom et hvilket som helst privatindivid og myndighetene. Du bruker feil perspektiv.

Slik sett har det intet med moraliseringer å gjøre. At det fins haugevis av privatpersoner som kunne tenke seg å unndra litt selv, om de hadde muligheten, er forsåvidt saken uvedkommende. Hadde det dreid seg om andre ting - jeg nevnte noe -, så kunne jeg vært mer enig med deg. Om han hadde tatt en Clinton (Mr. Cigar), så ville det ha frydet mitt hjerte.

Selvfølgelig ble det stillere hvis vi var mer overbærende. La vi oss til å sove, ble det jo helt stille. Men det er ingen grunn til å være overbærende i denne saken, om det i andre tilfeller kan være lurt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Dette er ikke en sak først og fremst mellom skattemyndigheter og Diffen. Det er det selvfølgelig også, men først og fremst er det en sak mellom en ledende politiker, og oss "stemmekveg". Det er perspektivet, og derfor tilhører det ofentligheten og førstesidende på en helt annen måte enn hva du prøver å "delprivatisere" det til – som et forhold mellom et hvilket som helst privatindivid og myndighetene. Du bruker feil perspektiv.

Slik sett har det intet med moraliseringer å gjøre. At det fins haugevis av privatpersoner som kunne tenke seg å unndra litt selv, om de hadde muligheten, er forsåvidt saken uvedkommende. Hadde det dreid seg om andre ting - jeg nevnte noe -, så kunne jeg vært mer enig med deg. Om han hadde tatt en Clinton (Mr. Cigar), så ville det ha frydet mitt hjerte.

Selvfølgelig ble det stillere hvis vi var mer overbærende. La vi oss til å sove, ble det jo helt stille. Men det er ingen grunn til å være overbærende i denne saken, om det i andre tilfeller kan være lurt.
Jeg begynner å undre på om du ikke klarer skille sak og person. Det skal IKKE VÆRE FORSKJELLSBEHANDLING mellom Kong Salomo og Jørgen Hattemaker noen vei! At vi har bygget oss et samfunn som finner det ikke bare korrekt og høvisk, men til og med nødvendig å sette samfunnets topper i gapestokk, er etter undertegnedes oppfatning et fryktelig svakhetstegn ved samfunnsstrukturen. Se&Hør har endret samfunnet til en kvalmende pøl av blodigler!
Saken skal selvfølgelig belyses, og skal være offentlig tilgjengelig, det ligger i demokratiske grunnprinsipper. Ergo skal ingen sove, pressen skal gjøre sin viktige jobb, men dette vi her ser er ren personforfølgelse i en sak som rent faktisk dreier seg om en forbrytelse mot fellesskapet i området under 100 000,-; og den er ca 15 år gammel! Jeg ønsker ikke bagatellisere, på den annen side ønsker jeg like lite å gigantifisere! Jo, sett i relasjon til tabloid-blodiglene finner jeg så absolutt grunn til å være overbærende. Den av dere som ikke har gitt / tatt i mot svarte penger kan kaste den første tjuekroningen! (for de trege...: Den av dere som aldri har syndet.... )

Honkey

P

Parelius

Gjest
"Det skal IKKE VÆRE FORSKJELLSBEHANDLING mellom Kong Salomo og Jørgen Hattemaker noen vei!"

Selvfølgelig skal det være det. (Du trenger ikke rope.)

(At jeg ikke klarer å skille sak og person? Jeg ser ihvertfall forskjellen på person og posisjon, og betydningen av posisjon for vurderingen av det hele.)

(Parelius – middelmådig synder.)

Topp Bunn