Distinctive's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Distinctive fortsetter reisen mot lydnirvana.

    Bias justering og på plass i racket før eksternt delefilter kobles opp.
    Ampene står på Taoc Super Insulators.
    Heed ampen er for TV lyden.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da har jeg fått koblet på de eksterne delefiltrene og kjørt i gang ampene.
    Merk at dette ikke er samme utgaven som siste Fidelity lovpriste så til de grader, men en med sølvkabling internt og NOS rør - altså et solid steg opp.
    Rent umiddelbart på plusssiden så la jeg merke til roen. Alt blir levert på kullsort bakgrunn. Lyden var i tillegg mer 'sober' med voldsomt med luft rundt instrumentene. Mellomtonen lyder veldig fyldig og med en utsøkt rasp og klangrikdom over hele registeret, altså typisk triode.
    Det jeg kunne ønske meg mere av var at diskanten var litt mindre tilbaketrukket i dobbel forstand, for den flyttet også instrumentene bakover i lydbildet. Men når jeg byttet til 4 Ohm utgangen og tunet ampene for subbene og wooferene litt mot det slanke så kom det seg betraktelig. Det er mer enn nok punch og tyngde selv om jeg tuner mot litt strammere gjengivelse for å fremme øvre mellomtone og diskant. Diskanten ble dog ikke kamuflert av bassen, det er bare det at jeg liker lyden litt 'in your face' med cymbal shimmering som får frem gåsehuden. Det er en ubeskrivelig følelse når instrumentet bare dukker opp på svart bakgrunn, fullstendig vektløst og uanstrengt.
    Jeg ble litt bekymret for nok headroom på preampen, da volumet på denne måtte økes med 12dB i forhold til Rougene for samme SPL, men det viste seg å gå bra.

    Etter Mesterligafinalen er jeg klar for noe rødvin for å pleie ryggsmertene etter all løftingen samt noen passende hirez strofer :D
    Bildet viser racket med ekstern XO samt woofer amp. Dette skal flyttes bak hovedracket på sikt (ute av syne).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    System Topologi

    Jeg løste mine gain problemer med Classė Sigma SSP MKII i loopen som preamp.
    Denne gir 14dB ekstra til rør ampene, noe som behøvs.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tenkte jeg skulle legge ut en graf som viser etterklangstiden i min man cave.
    Er fornøyd med at Reverb aldri passerte 0.6s og at decay ser ut til å kjapt stabilisere seg i tidsdomenet fra 300Hz området, gitt rommets geometriske utfordringer.
    Mine absorbenter og diffusorer fungerer bra fra 500Hz noe grafen ser ut til å bekrefte.
    Målingen ble gjort med ClapIR på mobilt device, så jeg er litt skeptisk til repeterbarhet, eller 'usikkerhet' på generelt plan.
    Etterfølgende målinger viser dog temmelig sammenfallende resultater.

    Reverb.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Papir og polypropylen i samme kondensator, 'best of both worlds' eller?
    Er det kun den ene kondensatoren som brukes på båndet eller er det flere komponenter?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Papir og polypropylen i samme kondensator, 'best of both worlds' eller?
    Er det kun den ene kondensatoren som brukes på båndet eller er det flere komponenter?
    Ja, de er lydmessig overlegne Duelund sine i følge konstruktøren, så Duelund puckene skal flyttes til RCL kretsen, mao. delefilteret for ribbon er mer komplekst enn kun en kondensator.
    Det er en per delefilter. Bruker mono XO, dvs. en per høyttaler.
    Caps er custom made og jeg har ventet en evighet på dem. De leverer også en KPCU serie som er nokså jevnbyrdige i ytelsen.
    Heftig price tag, men sikker verdt det - vi får se.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ellers bør de som skal til Munchen stikke innom og høre på SoulSonic Hologramm.
    Kåret til beste lyd under Warsaw messen, og der var vel grom-nivået nærmest på Munchen nivå.
    (Hører du Espen?)
    Driver å overtaler kompisen min (Adyton & Beat) til å få første paret her til lands.
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    833 og KT88 rør. 120W ren klasse A for hvert monotrinn.
    Audio Music AM833M silver ed.
    Skal prøve å kjøre woofere og ribbon fra samme amp. Går det ikke er det tilbake til bi-amping.
    Ampene er selvsagt overkill for ribbon, but what the heck - Jeg liker overkill....!

    679BA800-ED39-4223-ADE8-2E7044F949F1.jpeg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Må kikke etter kjøleløsning, da det kommer til å bli hekkans varmt.
    Må sikkert sitte naken i rommet, men noe må vi audiofile ofre.
    Blir nok dårlig med besøk, dog :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen som har tips til stillegående vifter med lav hastighet som kan blåse på amp røra?
    Har portabel aircondition, men den står et stykke unna og bråker for mye under lytting.
    Bordmodell kan stå oppå subbene (vendt mot ampene), men da må de være små/lave og se sånn noenlunde ut.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg har god erfaring med Noctua vifter av stor diameter. Man kan bruke dem sammen med en billig vifteregulator for PC. Halverer man turtallet blir det omtrent lydløse.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Gratulerer med flotte forsterkere:)
    Overkill er helt nødvendig;) og dette ser definitivt ut som det. Hva er følsomhet og nedre deling på båndene?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Deling bånd/woofer ligger rundt 400Hz.
    Følsomhet er rundt 87dB/M/W.
    Med bi-amping har jeg 250W på wooferene og 120W på ribbon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Altså nok til å spille mer enn koselig høyt:)

    Kunne veldig gjerne tenke meg og hørt dette, i leten etter å forstå lyd og dets mange meninger.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har tips til stillegående vifter med lav hastighet som kan blåse på amp røra?
    Har portabel aircondition, men den står et stykke unna og bråker for mye under lytting.
    Bordmodell kan stå oppå subbene (vendt mot ampene), men da må de være små/lave og se sånn noenlunde ut.
    Vifteløs kjøling.
    Hvis du kan få laget eller finne egnede emner og tilpasse de ala "apparatet" nedenfor får du "Natural convection" kjøling vha skorsteinsprinsippet. Antagelig bør diameteren være ca 1,5 x diameteren på selve røret. Skal du være riktig råflott finner du kanskje en ALU profil med kjøleribber utenpå som er SMOCK-ON og...






    8960648708126.jpg


    5pcs-LED-PCB-Aluminum-Radiator-Cooler-Aluminum-Profile-Heat-Sink-For-1W-50W-High-Power-LED.jpg



     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De første lytteinntrykk:
    Selv om ampene foreløpig bare står på ribbons, så er lyden bare sublim!
    Min P10 regenerator brummer kolossalt når ampene kobles på, så dette må jeg undersøke nærmere. Støyen er mest mekanisk, men litt lekker ut på ribbon, selv om den virker å ligge i 50Hz området. Filterkarakteristikken mot woofer er veldig slak.
    P10 trippet også en gang.

    Skulle også ønsket litt høyere gain i ampen, selv om XLR gir 6dB ekstra.
    Kan hende det blir en ekstra preamp i kjeden. Har en i kikkerten.

    Kan steke egg på hylla over, så jeg får starte med å flytte AC enheten.

    Men igjen - fy flate for en LYD!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bildet viser en Ameritron AL82 kortbølge forsterker ( 1,5-2,5 KW) Hvis man ser nøye etter, står rørene ( 3-500Z trioder) inni hver sin glasskappe, hvor vifta blåser luft ned i boksen og opp gjennom rørkappene.... svært effektivt, for her trengs det virkelig kjøling ved pådrag...

    s-l1600.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fint, men jeg ønsker ikke å modifisere ampene på noe vis. Litt vel mye ‘kjellermekk’ med en slik løsning.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tenkte vel ikke på det som en mod.løsning, men for noen som bygger fra scratch er det faktsik en god ide... det trengs antageligvis relativt lite luft for at en slik løsning fungerer, slik at ei vifte kan gå på nokså lav fart og derved ikke lage noe særlig støy. Trollet på bildet skal fort fjerne 1 KW med varme....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min P10 regenerator brummer kolossalt når ampene kobles på, så dette må jeg undersøke nærmere. Støyen er mest mekanisk, men litt lekker ut på ribbon, selv om den virker å ligge i 50Hz området. Filterkarakteristikken mot woofer er veldig slak.
    P10 trippet også en gang.
    Har fått forklaring på støyproblemet:
    https://forum.psaudio.com/t/p10-noise-problem/6477/9?u=frode
    Er redd det eneste som hjelper vil være to re-generatorer eller innbytte til en P20.
    Foreløpig får jeg bare kjøre rett i veggstikket og se hvordan det funker.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kjører ht solo nå fra rørampene. Krefter i massevis for godlyden :D så nå har jeg koblet bort ampene for bi-amping. Kjøleløsning er også på plass og den funker utmerket.
    Støyproblem er også ivaretatt/løst.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da var ny preamp (Rogue Audio RP-7) på vei fra Håvar Snapa.
    Regner med at det blir ytterligere swung over sakene fremover med denne i hus.

    1E6F7DFC-9DC4-46E1-852E-4AEC69C7C183.jpeg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her kommer noen førsteinntrykk;

    Det er bemerkelsesverdig hvor mye en god preamp betyr i signalkjeden!
    På enkelte parametre transformeres nærmest gjengivelsen.

    Det første som slo meg var fraværet av støy når kilden er satt på pause.
    Ingen sus og ingen brum, uansett volum.
    Lyden er veldig innsmigrende og lettflytende med et definert og sort bakteppe.
    Presentasjonen er veldig analog og organisk, med tyngde, autoritet og panserbass. Med samme opplevde SPL settes der ting i sving i rommet som ikke har kommet i resonans før.
    Den er også svært oppløst, transparent og lett på foten samtidig som den har en helt rå dynamikk (i tillegg til det omtalte sparket i bånn).
    Lydbildet blir aldri hardt/kjølig eller anstrengt. Man har bare lyst å guffe på.
    Har også mer å kjøre med nå.

    Man merker preampen har rør, for mellomtonen og diskant føles litt softere og tilbaketrukket i forhold til solid state amper som virker litt mer ‘aggressive’ her. Et rørbytte vil kanskje justeres i denne retning, men det må isåfall bli uten å kompromisse den PRaT og klangrikdom som oppleves nå.

    Kontroll av volumet er en fryd å bruke.
    Eneste ankepunkt er at jeg ikke kan slå på ampen gjennom powring fra regenerator. Får la den stå på hele tiden for at den skal huske aktiv kilde samt volum.

    Man bare gleder seg til neste lytteseanse.....

    60189105-2DC3-4CEF-B39E-86260F12177A.jpg


    2E2F789A-4C7F-4977-B24E-685BC8C1FAF3.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nytt leketøy :) Blir den varm hvis du lar den stå på hele tiden med tanke på rørdrift?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Gratulerer med nytt leketøy :) Blir den varm hvis du lar den stå på hele tiden med tanke på rørdrift?
    Det finnes en hovedbryter bak på ampen, så man snakker isåfall om inn og ut av standby, altså ingen større varmeavgivelse eller rørslitasje.
    I standby så husker ampen siste setting av volum og inngangsvalg, så det er ingen stor sak (fjernkontrollen har dessuten standby knapp).

    Jeg anser nå utstyrsjakten min mhp. oppgraderinger som tilnærmet overstått nå.
    Det neste på programmet er modding av ekstern XO, samt en dedikert kurs til annen etg. som føder min regenerator.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da var Townsend Maximum Supertweeteren på plass sammen med senteren, mao. siste utstyrsdetalj på plass. Siden 25c følsomhet er 90dB/W/m står TMST på pos. 6.

    75140A7D-AA16-46B1-9D36-265A66A3D724.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn