Gjestemedlem skrev:
Det beste vi kan håpe på er at politikerene er redelige med hva eller hvem de jobber for, og her har ikke Ørnhøi noe å skamme seg over.
Vel, det er her jeg sliter litt. Tror du Ørnhøis fraternisering med denne gruppen hadde blitt offentlig kjent, eller hadde kommet myndighetene for øre hvis ikke Dagbladet tilfeldigvis hadde vært der?
Myndighetene og deres rådgivere har jo blitt informert i rikt monn av alle involveret i denne saken, og denne prossessen pågår jo ennå.
Da virker det litt rart at en av kommiteens medlemmer har "hemmelige" møter med enkelte av interessentene, hvor det legges planer for påvirkning av politikere, forsøk på å bringe journalister til taushet, etc.
Ikke helt etter boka vil jeg tro, men helt i tråd med hvordan museumsvokterne i SV har operert i årtier.
Jan Petersen beskriver situasjonen ganske godt synes jeg:
?Hvilke konsekvenser kan dette få?
?Det er det for tidlig å si noe om, men SV må skjønne at Ørnhøis møter kan gi en indikasjon på at beslutningsprosessen rundt de framtidige jagerfly-investeringene, er kortsluttet. Vi må se dette i det korrekte perspektiv: Ørnhøi er rådgiver for finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen. Det er hun i kraft av jobben som finansminister som skal finne pengene til jagerfly-kjøpet. Da framstår det som uryddig og uheldig at hennes nære rådgiver opptrer som spydspiss for Wallenberg, og derved JAS Gripen.
?Hva må Kristin Halvorsen gjøre?
?Finansministeren må gjøre det helt klart at alle de tre tilbyderne, JAS Gripen, Eurofighter og amerikanske Lockheed Martin fortsatt konkurrerer på like betingelser, sier Petersen.