Disse menneskene ødelegger liv

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Etter å ha lest denne og andre artikler rundt samme sak sloknet giverlysten i huset, Fra nå av blir det bare oxfam.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10026849

Hvis saken slår såpass hardt innover meg må jeg gå ut fra at den har lignende effekt hos andre. Følgelig er disse hodene med på å forverre situasjoner slik som den pakistanske flomkatastrofen. Dette er virkelig toppen av usselhet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.870
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det har da vel vært rimelig åpenbart i mange år at my av pengene som samles inn av slike "spesialiserte" innsamlingsselskaper går til lønn, administrasjon osv. Det er rimelig lett å finne kontonr til Røde Kors, Redd Barna eller til spesialiserte giverkampanjer hos de etablerte organisasjonene på nett, et klikk på nettbanken og så er pengene på vei. Så hvorfor noen gidder svare på slike kampanjer i det hele tatt stusser jeg på?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Jeg har reservert meg mot "veldedige" organisasjoners tigging via telefon. Til de som likevel ringer så svarer jeg kontant nei, selv om formålet er aldri så edelt.

V

vredensgnag

Gjest
Dessverre kryr det av slike bandittfirma - og en rekke av dem får legitimitet ved at anerkjente hjelpeforetak anvender dem som pengeinnsamlere, mot at telefonselskapene får provisjon og hjelpevirksomheten slipper å samle inn pengene selv.

Problemet er at vi snakker om at 1/20 av innsamlede midler går til faktiske hjelpetiltak, mens resten blir borte i lønninger og administrasjon og tøys.

S

Smorte24

Gjest
Jeg har gitt 200,- i mnd til SOS barnebyer siden april 2005 gjennom et prosjekt jobben hadde og har med å bygge og drive en skole i Zambia. De ansatte har også gått med på å droppe sommer og julegavene og heller gi pengene til dette prosjektet.

Her får vi bilder og en reportajse hvordan det går. Årlig er det enkelte som får lov til å ta turen for å besøke skolen og mennenskene som går på skolen.

SOS barnebyer er ihvertfall noe jeg stoler på og gir gledelig mine penger til.

Men det er mange svindlere der ute ja.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.184
En kan jo saktens også lure på hvordan 10 (!!!!!) personer får 28,5 millioner til å forsvinne..

Organisasjonen er stiftet høsten 2008, står det. De må ha vært ganske effektive på noe ihvertfall.

Leif

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Slike ting sjokkerer meg ikke i det hele tatt. Nødhjelpsinnsamlingen via telefon, bøsser osv er vår dags avlat. Det er en hel industri som lever godt på vår dårlige samvittighet.
De hundrevis av milliardene som er samlet inn iløpet av si de 20 siste årene rundt om kring i verden har stort sett vert penger rett i dass.

kanari

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
17
Jeg er Planfadder.
Jeg velger i hvertfall å tro at pengene kommer fram.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
For en god del år siden ble det foretatt en undersøkelse om hvor mye som faktisk kom fram til de nødlidende. Lurer på om det var riksrevisjonen som foretok undersøkelsen, men er ikke sikker. "Taperen" i undersøkelsen var Røde Kors, som brukte rundt 80 prosent på administrasjon av pengene. Best i klassen var Kirkens Nødhjelp, som brukte 30 prosent. Det siste er faktisk ganske imponerende.

Undersøkelsen gjaldt de store organisasjonene som er representert i Norge. Ute i den store verden? Neppe bedre, nei. Men men, 20 prosent er også penger. Og det finnes nok mange som er veldig mye verre enn det.

C

Cyber

Gjest
Det er feil Baluba, selv er jeg fadder gjennom Misjonsalliansen og der kommer pengene frem. 86% av pengene går direkte til prosjektene som stort sett er utbygging av skoler i fattige strøk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Det er feil Baluba, selv er jeg fadder gjennom Misjonsalliansen og der kommer pengene frem. 86% av pengene går direkte til prosjektene som stort sett er utbygging av skoler i fattige strøk.
Hva er feil?

C

Cyber

Gjest
baluba skrev:
cybervision_ skrev:
Hva er feil?
At Kirkens Nødhjelp er "best i klassen".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
baluba skrev:
cybervision_ skrev:
Hva er feil?
At Kirkens Nødhjelp er "best i klassen".
Dette var endel år siden, som jeg skrev i mitt første innlegg. Og det var kanskje ikke alle som ble vurdert i undersøkelsen. Kanskje det var statsstøtte som var kriteriet, men uansett så ville det sikkert vært en større jobb å undersøke absolutt alle i en slik revisjon. Det finnes sikkert små organisasjoner som er enda mer effektive enn den misjonsorganisasjonen.

En annen ting er hvor mye av pengene som går til faktisk humanitær hjelp, og ikke til bibler på lokalt språk etc. Jeg skal ikke mistenkeliggjøre noen organisasjoner, så det får stå som et lite "muligens", uten at jeg vil skrive det direkte. Jeg går nemlig ut fra at det dreier seg om 100 prosent humanitær hjelp.

Eller kanskje Kirkens Nødhjelp var mest effektive det året revisjonen ble foretatt? Uansett så er det ikke mye å henge seg opp i. Jeg kjenner til han karen som bygger barnehjem i Tanzania og Uganda, og han bruker ikke mange kronene på administrering. Men hans organisasjon er nok for liten til å bli tatt med i en slik undersøkelse.

Topp Bunn