Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rico

    Gjest
    Er heller ikke helt overbevist av platene fra 4MWB, det virker litt hastverk både plata og cover, synes også at de (få..) MOV platene jeg har er bra altså, kanskje ikke heeelt der SC, AP++ er men er absolut bra! Jeg kommer til å kjøpe flere.

    Apro SC, har du mange av Impulse! platene derfra, har spilt noen i kveld (Rollins, Coltrane) og det er kanskje ikke noe poeng i å bruke masse penger på 45 i tillegg når man har disse. Flere av dem er jo på 45 fra AP også. Låter (som vanlig fra SC..) veldig bra disse. Fantastisk stille vinyl som alltid fra Pallas.

    Speakers Corner Impulse | Acoustic Sounds
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har noen :
    Impressions" - John ColtraneAfrica/ Brass" - John Coltrane
    The Blues And The Abstract Truth” - Oliver Nelson
    Mingus Mingus ...” - Charlie Mingus
    Skulle egentlig hatt Art Blakey!!!!! Jazz Messengers!!!!! på 45 men klarte å bestille feil, men som du sier så er disse veldig bra og
    jeg kommer nok ikke til å kjøpe 45 utgavene av disse.

    A Love Supreme” - John Coltrane
    The Body And The Soul - Freddie Hubbard
    The Black Saint And The Sinner Lady - Charlie Mingus
    som også er gitt ut av SC har jeg kjøpt på 45.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Til min overraskelse har jeg ikke koblet disse to før, har bare Joe Jackson på vinyl men Rollins coveret er jo ikke helt ukjent da.

    joejackson_sonnyrollins2.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Stilig, lurer på hvor tilfeldig det var...Har ikke den Jackson plata men Vol.2 har jeg på en 90 talls 180 gr. pressing (Connoisseur serien..) og en 45 fra AP, veldig bra plate..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Nei jeg har bare den ene boksen med Massive Attack.
     
    R

    rico

    Gjest
    Har spilt Miles "Pangaea" og "Aghartha" i kveld og det er litt interessant at selv om de ble tatt opp den samme Februardagen i 1975 i Japan (2 konserter på 1 dag...) så låter de ganske forskjellig, Pangaea klart åpnere og mer dynamisk, bedre 3D lydbilde, Aghartha låter litt trang og hardere. Begge platene jeg har er Hollanske pressinger. Nå kan det jo selvfølgelig være forskjeller på om det er 1,2,3, osv...pressing men synes at det var vel stor forskjell til å være opptak fra samme plass samme dag. Vet at 4MWB nylig har gitt dem ut på nytt, har du (eller andre her...) hørt på disse? Som sagt over her så har jeg ikke den helt store opplevelsen med 4MWB utgivelser men her en som skriver hva han mener om Aghartha og andre pressinger......Er det håp?

    My previous experience with 4MWB has been mixed often with substandard, noisy pressings. I don't know if I have just been lucky but this is perhaps the best pressing I have heard. Totally noisless - not a tick or a pop and not even the sound from the cutting head. It is equal or better than japanese pressings from the 70's. Cover quality is also very high. I'm not familiar with other versions of this this recording to make judgement regarding sound but it sounds better than both Live Evil and Bitches Brew.


    EDIT; Når jeg leser dette en gang til så lurer jeg på om jeg har lest det før her på HFS...?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Jeg også bare en fra Holland, men jeg har lest det samme som deg om 4MWB utgaven.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Ja han nevnte denne når jeg skrev jeg ikke var fornøyd med Oh Mercy utgivelsen.
     
    R

    rico

    Gjest
    Det så da veldig forseggjort ut men du verden for noen priser ja...det er mye annet der ute som man kan bruke kroner på men det hadde vært artig å fått hørt på dem. Står lydkvaliteten i forhold til prisen må det da være fantastisk. Likte at man kan gå inn å bestille det nummeret man ønsker.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Har sansen for gjennomførte produkter, men £ 900 for et sett med Bach’s fiolinsonater er vel litt i overkant, selv om det er mulig å slippe unna med ”bare” £ 300 så er det mer enn jeg noensinne har betalt for en LP. Valget av Johanna Martzy ser ut til å være overmåte dristig:


    Aner ikke om hun holder på slik på de aktuelle platene, men denne versjonen er bare bisarr. Konseptet derimot er veldig stilig, og skulle de gi ut ”Elvis Is Back!” så har jeg et problem!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Music Matters platene er jo røverkjøp når man sammenligner med disse. Angående Elvis så skal jeg nok klare å styre meg da også, har noen tusen plater/cder men ikke en eneste Elvis plate,og har ingen planer om å skaffe en heller :).
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Det meste fremstår som rene røverkjøp sammenlignet med The Electrical Recording Co., men det er masse mennesker med masse penger, så de får nok avsetning på varene.
    Hva Elvis angår, om du ikke vil komme til ham, så kommer han nok til deg en dag, du må bare ha litt tålmodighet :rolleyes:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Håper du tar feil ang.Elvis men du vet jo aldri. :)
    Spiller nå en av de få jazzplatene som jeg trengte mer en en gjennomlytting før jeg likte den, Out to Lunch - Eric Dolphy. Et ganske vanlig at det skjer på annen type musikk men sjelden jazz. Kjøpte den når jeg var tidlig i 20 årene og den stod mange år i hylla uten å bli spilt.

    out to lunch.jpg


    eric-dolphy-bologna-64-b (1).jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Regner med noen av dere har denne, kan dere si litt om den? Blir relativt dyr bare frakten er på $50 så jeg har ikke helt bestemt meg enda.



    The Complete Black Lion and Vogue Recordings of Thelonious Monk

    monk mosic.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Enda en vinyl film:

    [video=youtube;-SGk76IqlSE]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-SGk76IqlSE[/video]
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Var mye Wayne Shorter i den siste pakken med plater fra us. Nå spilles Art Blakey and The Jazz Messengers – Indestructible, selv om jeg har denne på cd så er jeg litt usikker på om jeg faktisk har spilt den før. Det var litt tvil om MM skule gi ut denne da matertapen skulle være i heller dårlig stand, men dette låter kanonbra!

    indestrukteble.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Måtte hente frem RVG cden for en sammenligning og det er ikke så helt gal lyd på den heller, men den er endel tammere og mindre dynamisk.
    Litt skuffene et det var en del riper på coveret til MM og at vinylkvaliteten på lp2 ikke var helt 100%. Hadde samme problemet med lp2 på Speak no evil plata, håper dette var unntak for jeg forventer/forlanger bedre på disse platene. Dette er ulempen med å handle fra us...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Etter langt tid med mye spilling av Blue Note album fikk jeg i fjor en overdose, tok en "Cold Turkey" og er nå frisk igjen. (eller syk som nok noen vil si :))

    Dessverre så er mange av cdene jeg har fra US RVG serien og jeg synes at lyden er litt slitsom på mange av disse. Har kjøpt noen XRCDer fra Audio Wave og disse er meget bra men det er kun få titler og de er også å få som vinyl fra MM. Fra LT serien fra japan har jeg testet en og flere er på vei, men hva med generelle utgivelse på cd hva er å foretrekke? Leser at noen foretrekker Japanske utgivelser fra 90-tallet,Work serien, men er disse så bra som de vil ha det til?
    Spiller nå et RVG album gitt ut på Prestige (Outward Bound-Eric Dolphy) US utgivelse mastret av Siego Miyamoto (K2 1999) og denne er minst,om ikke bedre en min standard Prestige vinyl hos meg. Så de få cdene jeg har som er mastret av japanere låter meget bra hos meg, men leser jo at nyere japansk BN utgivelse generelt ikke er noe spesielt bra. Hva har dere av erfaringer med japanske BN cder?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Mye jeg ikke har fått spilt av cdplater jeg hamstret til £4.99 for noen år siden, denne var veldig bra.

    mode for joe.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Lee Morgan - Taru

    Lee Morgan - Taru (Blue Note 68/80)

    Lee Morgan sine plater har ikke blitt spilt noen særlig av meg, har jo noen plater av han og Sidewinder er jo naturligvis blitt spilt noen ganger. Hadde derfor ikke de helt store forventningen når jeg satt på Taru cden. Denne er fra Blue Notes LT serie som stor sett er opptak fra 50/60 tallet som ikke ble gitt før 79-81 og da med en annen type cover en de typiske Blue Note coverne fra 50/60 tallet. Morgan har meg seg Bennie Maupin tenorsaksofon, George Benson gitar, John Hicks piano, Reggie Workman bass og Billy Higgins trommer. Denne er spilt inn i 68 men ikke gitt før 80 og består av 2 ballader, 2 typiske hard bop låter med bra driv og 2 siste noe midt mellom når det gjelder tempo. Generelt bra spill fra alle men jeg må trekke frem Maupin/Hicks, spesielt på låtene med litt tempo.


    lee_morgan_taru2.jpg


    Spotify: Lee Morgan – Taru
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har vært litt gnien på fullpris cd kjøp de siste årene så dagens plate fangst fra Skei brøt et lite mønster med nesten bare vinykjøp derfra i det siste. Fikk med meg Grand general og Miles Porgy and Bess på vinyl , men resten var ECM cder. Potter cden tok jeg med på Pesquera's anbefaling.

    potter.jpg
    sleeper.jpg
    Holland big band.jpg
    magico.jpg
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Håper du ikke blir skuffet. Har fått hørt mer på ”The Sirens” og jeg synes virkelig at det står til. Harlands tromming er tidvis råsterk, David Virelles gir musikken en frisk dimensjon og Potter himself har teknikk til å gjøre det som stykkene krever uten å henfalle til ørkesløs virtuositet. Når komposisjonene i tillegg er varierte og friske kan det se ut til at vi allerede har en sterk kandidat til årets jazz utgivelse.

    Ellers slår det meg hvor mye mer aggressivt og frempå Jarrett sin skandinaviske kvartett var live. ”Nude Ants” var min favoritt på vinyl og ”Sleeper” topper denne med klar margin. Litt ironisk at en måtte vente i over 20 år for å høre hva disse virkelig var i stand til!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Fullt godkjent dette her. Skulle ønske han hadde en litt råere lyd på saksen, men det er vel kanskje slik Eicher vil ha det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo og nevne at Chris Potter er med på Dave Holland Big band cden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt denne i dag, virkelig bra.

    Black Brown & Beige.jpg


    Er jo nesten latterlig hva enkelte cder selges for i dag, en av grunnene til jeg kjøpe en siste cdspilller.

    ellington blak.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Beste Jazz album liste med album innspilt etter 80'?

    Utfordring: Beste Jazz album liste med album innspilt etter 80'? (Jeg regner ikke Patricia Barber og tilsvarene for jazz)
    Ingen krav om vinyl og skriv gjerne litt om platene om du gidder.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Utfordring: Beste Jazz album liste med album innspilt etter 80'? (Jeg regner ikke Patricia Barber og tilsvarene for jazz)
    Ingen krav om vinyl og skriv gjerne litt om platene om du gidder.
    Å sette opp en slik liste krever en kompetanse som er noen hakk over min, men dette er i det minste musikk som har tålt tidens tann og som har kvaliteter som gjort dem bestandige. Jeg tar det for gitt at et flertall av dem finnes i ethvert kultivert hjem :)


    • Last Exit: Iron Path (1988 )– m/ Brötzmann, Laswell, Shannon Jackson og Sharrock.
    • Ornette Coleman: Sound Museum (1996)
    • Jøkleba: Live! (1996)
    • David S. Ware: Go see the World (1998 )m/ Susie Ibarra, William Parker og Mathew Shipp
    • Paul Bley: Not Two, Not One (1999) – m/ Jack de Johnette og Gary Peacock
    • Wayne Shorter: Footprints Live! (2002) m/Danilo Perez, Brian Blade og John Patitucci
    • Ingebrigt Håker Flaten Quintet: Year of the Boar (2008 ) m/Dave Rempis, Jeff Parker, Frank Rosaly og Ola Kvernberg
    • Keith Jarrett: Testament (2009)
    • Fire! Unreleased (2011) m/ Jim O’Rourke


    Blir litt dagsform og nasjonalt sinnelag, og de eneste som er hugget i sten er Last Exit, Paul Bley og Jarrett. Hverken Last Exit eller Paul Bley er eksepsjonelle i sine prosjekt, men i mine ører det få eller ingen som har klart å ta henholdsvis elektrisk jazz og trioformatet så langt som dette.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Takk for listen. Kjøpte litt mye Jarrett en stund så Testament har jeg faktisk bare hørt korte utdrag av og har den ikke i samlingen. Ellers var det mye kjente navn men flere plater jeg ikke har hørt. Andre som tar utfordringen?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Når det gjelder Jarrett, så synes jeg både Wien og Carnegie Hall er gigantiske (og Rio er også veeldig sterk), men det er noe med Jarrett’s besluttsomhet og alvor som gjør at jeg har valgt Testament (London/Paris). Uansett – går ikke feil med noen av dem!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Har kjøpt endel plater med Shorter i det siste men og plukket frem Footprints Live! fra listen din, lenge siden jeg har spilt den og jeg tror nok ikke den kommer på min liste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte nettopp den det glimrende albumet Complete Communion fra Don Cherry på cd, men så kom jeg over en forseglet re-utgivelse på lp og "måtte" ha den.

    Don Cherry - Complete Communion.jpeg


    Fikk den ikke under momsgrensen så jeg plukket med meg noen ECM plater også, bla. Old and new dreams.

    Art Ensemble Of Chicago, The - Urban Bushmen.jpg
    Don Cherry, Dewey Redman, Charlie Haden, Ed Blackwell - Old And New Dreams.jpg
    Double-Double-You.jpg


    Ja ser de referer til Old and new dreams (de kaller det New and old dreams..) og da blir jeg nyskjerrig. OAND er en av mine desiderte favorittgrupper på ECM, det var Don Cherry, Dewey Redman, Charlie Haden og Ed Blackwell som utgjorde gruppa. Og de hadde alltid Coleman låter med på platene sine, på Playing 3 stk. og 2 stk. på den første. Hvis du ikke har disse så bør du sette i gang radaren, de er veldig bra! Den The Group plata må jeg lete etter...
     
    Sist redigert:
    R

    rico

    Gjest
    Selv om man liker noen plater så er det ikke gitt at andre liker dem men vi anbefaler dem okke som...Så hvis du liker OAND plata så er det verdt å lete opp Codona platene på ECM med Cherry, Vascanselous og Walcott (Oregon perc...), jeg synes de er kanonbra men så er jeg stor fan av disse folka også da...

    En annen plate som kan nevnes er Tamma plata på Odin, konsertopptak fra Molde tidlig 80 engang med Cherry og Blackwell. Et fyrverkeri av en plate...etter min mening..Med bl.a. Per Jørgensen, Erik Balke, Sveinung Hovensjø og Finn Sletten. Finnes på vinyl..

    En kan høre den her..musikkonline - Curling Legs

    14761_XL.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra denne her, og veldig bra lydkvalitet.

    sleeper.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn