Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Har stort sett vært fornøyd med platene jeg har kjøpt fra Rune Grammofon. Når de nå også har fått bra innercover på platene så er det vel så bra man kan forvente til den prisen. Ble derfor skuffet da jeg åpent den nye Arve Henriksen boksen og så at de ikke hatt tatt seg bryet med å lage skikkelige cover til hver lp, samt at lpene lå i noen kipe innercover i resirkulert papir. Har kun spilt en plate men denne støyer dessverre også litt selv etter en runde i Audiodesk platevaskeren. Det følger med digitale filer av disse, men 44/16 var i Wave og utøver/album måtte tagges manuelt etter konvertering til flac. Så førsteinntrykket var en gedigen nedtur...
     
    R

    rico

    Gjest
    Sorry Minutten men jeg er ikke helt enig med deg her, er nok mer enig i terningkastene som stopper på 6 fra anmelderene. Boksen er etter min mening fantastisk flott og forseggjort. Nydelig design fra Hiorthøy og konseptet med de brune innercoverene synes jeg var flott, jeg stappet bare platene i rispapir etter vasken og nedi de brune etterpå. Fint og informativt hefte på 24 sider. Har alle disse utenom den nye chron på CD fra RG fra før og synes vinylen låter bra, har ikke spilt alle enda men ikke nevneverdig støy å rapportere om herfra foreløpig. Det digitale innholdet får ligge i fred fra meg så det har jeg ingen mening om.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Synes også boksen er en fest, men har antydning til støy både på de hvite og sorte presningene. De er i det store og hele veldig stille, men på noen partier er det noe som høres ut som feilsporing. Har ikke kjørt dem i vaskemaskin enda, så vi får høre etterpå.

    Når det gjelder filene, så behold jeg WAV kodingen og da fulgte taggene med over til SQ Touch. Når jeg derimot skal spille via USB i JRiver, ble det hele mer omstendelig. Uansett så er det vel ingen som kjøper denne boksen for å spille musikken på datamaskin…
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Flott at dere er fornøyd med boksen. Jeg liker ideen om et album som en pakke med musikk og cover, så derfor synes jeg det var skuffende med lpene kun liggende i kjipe innercover. Når den første platen var veldig støyende sammenlignet med de meste fra RG kombinert med høye forventninger så ble førsteinntrykket litt negativt for meg.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Normalt så er ikke en smule overflatestøy særlig kritisk når det gjelder musikk av slaget Scorch Trio eller elephant9, men det er litt ironisk at det dukker opp på en utgivelse av Arve Henriksen!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Ny fra MOV


    Thelonious-Monk-Underground.jpg


    Underground - MOVLP477

    Thelonious Monk
    Monk, considered one of the greatest Jazz pianists of all time, recorded Underground in '67-'68. It's the last recording with the Thelonious Monk Quartet (Larry Gales on bass, Charlie Rouse on tenor sax, and Ben Riley on drums) and one of the last album he made for Columbia. What makes Underground special is that unlike his other Columbia recordings, four out of the seven songs were newly composed and recorded. Not to mention its striking cover artwork, which depicts Monk as a French Resistance member in a particularly messy attic. Music On Vinyl is especially proud to announce that this recording has been specially re-mastered in the US for this vinyl edition from the original tapes.


    • 180 gram audiophile vinyl
    • Special re-mastered version
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Fant ikke noe info om det er mono eller stereo:

    And now, the 1956 classic can be experienced in an analog fidelity never before as authentic or transparent on any pressing.Mastered on Mobile Fidelity’s world-renowned mastering system and pressed at RTI (America’s best record plant), this numbered limited edition Silver Series LP of Ellington’s triumph boasts tremendous separation, deeper low frequencies, clearer highs, and front-to-back dynamics. Horns blare with multi-hued color, the Duke’s 88s ring out with treble finesse, and the rhythm section claims an added presence buried on previous editions. Musically and sonically, you need this LP. It’s that simple.

    Secure the lowest-numbered collectable copy of this mammoth release today by ordering from Music Direct!

    Duke Ellington Ellington At Newport Track Listing:

    1. Festival Junction
    2. Blues to Be There
    3. Newport Up
    4. Jeep’s Blues
    5. Diminuendo and Crescendo In Blue
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Registrerer at Decca nå gir ut eldre Philips/Decca klassiske plater på vinyl, relativ kostbare $39. (Resten er fra DG, Impex, SC,Testament, Kora og RR)

    klssisk vinyl.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg har kjøpt lper fra us nå så jeg tenkte å legge inn en bestilling på noen plater som blir vel kostbare her i landet(typisk 2x45rpm, Impex osv).
    Rico/knuhe (eller andre) har dere kjøpt noe dere vil anbefale spesielt i det siste?
     
    R

    rico

    Gjest
    Har ikke fått noe nytt av slike ting i hus på en stund, det er andre ting som har første pri på denne tiden av året men jeg holder på og gjøre meg klar til våren, bl.a så er disse vei, men du vet jo om dem...

    Ornette Coleman-The Shape Of Jazz To Come-45 RPM Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Weather Report-Tale Spinnin-180 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Ten Years After-Stonedhenge-180 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Pete LaRoca-Basra-45 RPM Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Herbie Hancock-Speak Like A Child-45 RPM Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Kenny Garrett-Seeds From The Underground-180 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Tommy Flanagan-Overseas-200 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

    Ellers så har jo MOV mange nye titler, positivt overrasket av de få jeg har fra før så det blir flere fra dem etterhvert. Prøv Taste-On the boards, musikken er jo bra men det er veldig fin lyd på denne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    The shape of jazz to come er jo en klassiker som frister men jeg prøver å ikke kjøpe for mye som jeg allerede har fra før, samme med Ah Um (har de på både cd og vinyl) men det er jo fra to av mine favoritter så det vel en fare for at jeg bestiller. Monk's Dream derimot har jeg kun på cd.. :)
     
    R

    rico

    Gjest
    Prøver også å unngå de jeg har fra før. Men har en dem på en ikke helt topp vinyl eller kun på CD så er det lov. Unntaket er favoritter, de kan man ha så mange man vil av. :)
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Ikke så lett å komme på i farten, men her er i alle fall noen jeg kan anbefale;

    Dave Douglas "Be Still", Greenleaf Records.
    Veldig bra plate, litt ala Solveig Slettahjell, bare bedre. Flott luftig vokal, trompet....... Veldig bra lyd. Skjønner at denne får topp anmeldelser.

    Duke Ellington "Blues in Orbit", ORG 45 RPM. Du har den sikkert fra før, men den er verd å ha på 45 RPM.

    Pete La Roca "Basra" 45 RPM. Likte denne, litt annerledes enn de fleste Blue Note platene - har et østlig preg, Basra ....

    The Thelonious Monk Quartet "Monk's Dream" Impex. Veldig bra på alle måter.

    Duke Ellington "Ellingtons Indigos" Impex. Bra på alle måter.

    Colin Stetson "New History Warfare Vol 2: Judges" Constellation Records 180g

    Ellers er det jo bra nesten alt som gis ut på MM 45 RPM. Hørte på The Horace Silver Quintet "Finger Poppin" i kveld (MM 45 RPM), pianobasert ganske variert plate med bl.a Blue Mitchell (trompet) og Louis Hayes (trommer). Absolutt bra. Problemet er bare å rekke å spille alle platene. Har Mingus Ah Um (Org 45 RPM) liggende , men har ikke hatt tid til å høre på den enda.

    Ellers kan jeg nevne Jeff Beck "Jeff Beck Group" på Audio Fidelity 200g. På Soul fronten er Syl Johnson "Total Explosion" og Al Green "Call Me" bra, med saftig blåserrekke, luftig "soul" vokal og god lyd, men du kjøper vel ikke disse fra USA (SC og PPR). Fikk nettopp også Bolivar Solists "Musica de Astor Piazzolla" på Berliner Meister Schallplatten. Direct to Disc opptak, med oppløst og god lyd. Den kan anbefales.

    Sikkert mye annet også men nå tar jeg kveld :)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale denne til de som ikke har sett den. (tips:ikke google før du ser filmen om du ikke kjenner historien)

    Searching-For-Sugarman-poster1.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Ble mye av de samme igjen, men Mingus, Blakey, Shorter, Monk og Ornette er litt må ha for meg. Om jeg må ha de på 2x45 også er jo en helt annen sak.

    vinyl AS feb 13.JPG
     
    R

    rico

    Gjest
    Aah...det der så veldig bra ut, blir en kjekk pakke å få på døra...Er ikke mye vi "må ha" men finnes de på 45 så kjøper man 45...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Fin filosofi som jeg i teorien deler, men de skal betales også disse platene. Har enda ikke blitt enig med meg selv om jeg skal satse på 45rpm, så det er lenge siden jeg har kjøpt noen nå.


    Ps, har du Brown/Roach boksen fra Mosaic?
     
    R

    rico

    Gjest
    Det ser da unektelig ut som en frisk satsing det der da...Men skjønner hva du mener. Går litt i rykk og napp det der med 45 men det er ikke verre enn at det blir med noen hver gang jeg handler. De låter så fantastisk bra at det er vanskelig å komme utenom.

    Har ikke den boksen der, er det den som nettopp kom ut?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Ella Fitzgerald og Stan Getz boksene på min liste. Fikk dessverre ikke med med de tidligere Mosaic boksene da jeg stort sett bare kjøpe cder da.
     
    R

    rico

    Gjest
    Gir en stor eierglede disse Mosaic boksene synes jeg, kjøpte de fleste som kom ut på 90 tallet, ikke alle så det angres litt av og til... Det oser kvalitet på alt fra vinylen, boksen og ikke minst hefte. Men nå har det seg slik at veldig mye av det som kom i disse boksen dengang (Mobley, Blakey, Miles, o.s.v.) er det som kommer på 45 plater fra bl.a. AP og MM nå, og de låter ihvertfall ikke dårligere for å si det sånn, så det er ikke direkte krise hvis man ikke har dem...
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Ser bra ut dette Minutten. Det høres kjent ut at man ofte kjøper utgivelser man har fra før, men når det er plater man virkelig liker, vil man gjerne ha den beste utgivelsen - det har seg slik. Dessuten er det som dere sier en stor eierglede å ha disse platene. Har selv abonnert på disse utgivelsene i mange år, så jeg har samtlige MM og AP 45 RPM Blue Note utgivelser, AP 45 RPM Verve og Impulse utgivelser pluss storparten av de tidligere 45 utgivelsene. Mosaic boksene har jeg derimot ikke. Ikke det at jeg hører på de så ofte, til det rekker ikke tiden til, men det er en like stor glede å se på de, bla i coverene og vite at du har de stående og kan høre på de om du ønsker det. Som rico sier oser det av kvalitet på alt her. Om det er de nyeste ORG, MM, Impex (bl.a Jennifer Warnes "The Well" 45 boksen), Cisco (Jennifer Warnes " Famous Blue Raincoat" 45 boksen), Clasic 45 RPM utgivelsene med riller bare på den ene siden, eller utgivelser som Royal Ballet Galla Performances 45 RPM boksen eller Heifetz 45 PRM boksen med 33 enkeltsidige LPer, eller MFSL 45 RPM bokser / evt. LPer med svært lave serie #, så gir det en eierglede å ha disse stående. Samlere er vel lykkelige mennesker :) eller, er det ikke slik :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slo til på en 45rpm utgivelse av Mitchells "Wild things run fast." Det lød godt i platespilleren, men så fant jeg frem originalutgivelsen i 33rpm, og den lød like godt, syns jeg - ikke identisk, men begge hadde sine styrker. Så det handler vel også om hva man har tilgang til av kildemateriale. Blir en del frem og tilbake med 45.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Ser den vredensgnag - så jeg mener ikke at nye 45 rpm utgivelser nørvendigvis er å foretrekke. Det jeg gleder meg over med de er at de i del fleste tilfeller er forbundet med godt håntverk, det være seg covere, vinylkvalitet og mastering /pressing. Stort sett foretrekker jeg også 33rpm, da det blir for slitsomt å måtte snu plata hele tiden. Har du tilgang til de tidligste pressingene, er de sikkert også oftest minst like bra, men det er ikke alltid så lett å få fatt på de i god tilstand. Har kjøpt noen på nettet, men har ofte blitt skuffet over støy og delvis også hakk. Så for min del er remasteringer enklere og sikrere for å si det sånn. Ikke så opptatt av om det er 45 eller 33 RPM, men setter pris på godt håndtverk.
     
    R

    rico

    Gjest
    Samlere er vel lykkelige mennesker :) eller, er det ikke slik :)
    Yepp, det er slik det er:). Jo eldre en blir jo sjeldnere får man den der gode kriblingen og da gjelder det å finne det som gir akkurat den følelsen. For meg er det viktigere å få kvalitetsvinyl i hus enn å være altfor opptatt av f.eks. å diskutere frakt og momskostnader, da forsvinner gleden inn der og det er livet for kort til....Har jeg ikke råd venter jeg til neste gang..Det er en skikkelig god følelse og åpne en pakke med masse snaddervinyl med favorittmusikken pakket inn i flotte cover. Jeg synes det gir en mye større glede enn f.eks. å få ny hardware i hus...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ser den vredensgnag - så jeg mener ikke at nye 45 rpm utgivelser nørvendigvis er å foretrekke. Det jeg gleder meg over med de er at de i del fleste tilfeller er forbundet med godt håntverk, det være seg covere, vinylkvalitet og mastering /pressing. Stort sett foretrekker jeg også 33rpm, da det blir for slitsomt å måtte snu plata hele tiden. Har du tilgang til de tidligste pressingene, er de sikkert også oftest minst like bra, men det er ikke alltid så lett å få fatt på de i god tilstand. Har kjøpt noen på nettet, men har ofte blitt skuffet over støy og delvis også hakk. Så for min del er remasteringer enklere og sikrere for å si det sånn. Ikke så opptatt av om det er 45 eller 33 RPM, men setter pris på godt håndtverk.
    Som du skriver, har de ofte gjort en god innsats med å skaffe til veie kildemateriale tett på originalopptaket, og så bearbeidet dette før det lages en god 45rpm-versjon. Men jeg tror også at 45rpm brukes for å få folk til å kjøpe resultatet, der man kanskje ville vært mer tilbakeholden om det var 33 1/3 rpm.
    Jeg syns at Supercuts utgivelsene til HiQ-records viser at man kan få strålende kvalitet uten å gå opp i 45.

    Samtidig er det få ting som har rystet folk mer inn i sjelen enn å lytte til Nat King Cole fra Acoustechs 45rpm, her i heimen ...
     
    R

    rico

    Gjest
    Hi-Q, SC, AP, Classic++ er alle bevis på at man trenger ikke nødvendigvis gå opp i 45 for å få fantastiske resultarer. Men de aller fleste ganger jeg har sammenlignet direkte samme plata så får man det lille ekstra med 45, da særlig på dynamik, klarhet og luftighet, om det er verdt pengene og gåingen frem og tilbake er jo selvfølgelig opp til den enkelte. Som jeg sa tidligere så går dette med 45 litt i rykk og napp for meg, synes ikke det er det store "problemet" med plater med musikk på hver side men når man kun har musikk på den ene siden (F.eks. de Classic ga ut...) så blir de ikke spilt hver dag for å si det sånn, men som de låter....disse er fantastiske! Har veldig lyst til å høre ORG sin Ah Um, låter den bedre enn Classic sin 45 så låter den ubeskrivelig! Men det er ikke automatikk i at det blir kanonlyd bare det er 45, jobben må gjøres skikkelig i hele prosessen. Har hørt middelmådig lyd på 45 også jeg...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Om man f.eks tar MM platene så er det meste helt topp her, cover,vinyl,lydkvalitet pluss noen fantastiske flotte foto av Francis Wolff. Men jeg kjøper plater primært for å spille dem og det er her jeg sliter litt med disse som er typisk 40 min fordelt på 4 platesider. MM er så flotte at jeg kjøper dem p.g.a totalpakken, verre er det f.eks med AP sine fra samme serie da disse mangler de flotte utbrettcoverne og fotoene, så da heller jeg nå mot en 33rpm fra f.eks Classic på disse titlene.
     
    R

    rico

    Gjest
    Classic sine BN plater låter fantastisk bra så du går vel ikke glipp av så mye der... Men enig med deg. ang. det å kjøpe en "pakke", disse 45`erene fra MM og også ORG har en kvalitet som man sjelden ser andre har. Får nok en mer andaktig følelse med plater fra disse i fanget en de fra f.eks. AP.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Til AP's forsvar så er Impulse! serien deres også veldig bra, og den nye 33rpm Prestige serien fra QR virker også lovende.
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja jeg tenkte BN når jeg skrev det over her så jeg er enig, disse Impulse! 45`erene fra AP er flotte!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal det sies at jeg ikke har hatt avspillingsutstyr på nivå med f.eks rico og derfor har jeg nok ikke fått ut hele potensialet i disse 45rpm platene.
    Har oppgradert de siste årene og forskjellene på de rimeligste lpene og de nye 45rpm er større nå. Har også oppdatert digital riggen og de beste remasterne av f.eks BN låter bedre på cd en de rimelige lpen hos meg nå. (Har også hatt ny platespillerspiller klar siden i sommer men har enda ikke fått pakket den ut!)
     
    R

    rico

    Gjest
    Har du hatt ny platespiller nedpakket siden i sommer?? Det er jaggu godt gjort:)

    Husker at du i en eller annen tråd nevnte noen BN CD`er som var veldig gode og som fikk strålende kritikk rundtomkring, er det disse?
    Vinyl Records, SACDs, DVD Audio, Audiophile Equipment | Acoustic Sounds

    Har nok ikke vært så opptatt av denne type musikk på CD men kjøpte ett par SACD fra AP for en stund siden for å sjekke opp mot en 45`er av samme (Coltrane, Adderly...), disse låter veldig bra synes jeg selv om det hos meg ikke blir helt den samme tyngden og dynamikken som på 45`eren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn