Diskusjon ang definisjon av "Bransjeaktør"

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Håkon_Rognlien; Jeg setter pris på din åpenhet om hvordan du tar vare på det etiske i forhold til din rolle som skribent. Dine bransjepriser er gjerne ikke mer enn hva de fleste av oss andre også handler produktene for en stund etter lansering, noe som forteller oss at det tross alt er en bransje som ønsker å opptre ryddig og seriøst her i landet.
Høvdingen; Synes du skriver mye fornuftig i forhold til problemstillingen og liker spesielt godt at du tenker mye på de uerfarne og de som bare leser litt uten å delta på hfs.
Et spørsmål jeg etterlyser debatt om er hva som er tillatt å skrive i sin egen personlige tråd for referansekunder/bransjeaktører? I slike tråder vil det ikke være mye å skrive om for de som har produkter som er representert via tilknyttet bransjeaktører hvis de ikke får lov til å ytre seg om tester av forskjellige produkter som kan oppleves som reklame.

Ellers er jeg litt på vippen ang det Snickers-is er inne på når det gjelder bransjeaktører, jeg klarer ikke å la være å tenke på at man mister en del bredde i både produktvurderinger og spisskompetanse når bransjeaktørene ikke kan bidra med sine kunnskaper.

Fordelen med dagens regelverk er at det er lite salgsmas fra enkelte aktører, ulempen er at det er mye de samme medlemmene med de samme begrensede erfaringene som anbefaler og snakker om de samme tingene hver dag. Jeg er nok like skyldig her som alle andre, og noen ganger føler jeg at hfs går på repeat uten tilstrekkelig bredde og spisskompetanse fra flere sider.
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Med en gang man har en avtale om rabatt mot at en omtaler ett produkt eller lignende bør dette opplyses om selv om man bare skriver sin ærlige mening om produktet. En trenger ikke nødvendigvis merkes, men jeg mener det bør nevnes.
Dersom man på forhånd gjør en avtale om rabatt etter omtale er det å anse som korrupsjon.
Mitt utsagn var ikke myntet på hifiskribenter som har dette som lønnet arbeid. Der gjelder vel næringslivets regler?
Det jeg tenkte på er når en privatperson inngår en muntlig avtale om å fremsnakke ett produkt og dermed får tilbud om rabatt for dette. Det føles muligens ikke som betalt reklame der og da, men det er vel egentlig det det er. Dette vil være umulig for Høvdingen å følge med på og man er derfor avhengig av ærlige sjeler på forumet. Samtidig må folk vite om dette. Jeg tror det er mange som reklamerer uten at de selv forstår det. Med en gang man kobler en profesjonell aktør inn så endrer spillereglene seg drastisk uten at folk egentlig tenker over det.

Ett gitt scenario: Selger: Du kan få låne denne high end dac'en noen uker siden du er så god kunde, og så skal jeg se om jeg kan lage en god pris på den dersom du velger å beholde den. Forresten så hadde det vert fint om du skrev noen ord om din opplevelse av den på hifisentralen.
Kjøper: Supert! Det skal jeg så klart gjøre siden du er så hyggelig og gir meg så gode priser.

Det kan godt hende at denne dac'en er ett fantastisk produkt og at kjøper virkelig skriver det han opplever, men samtidig kan det også ligge en del forventning både ut i fra hva selger har fortalt samt hvor stor rabatt kjøper forventer å få...

Det kan hende at dette er flisespikkeri, men jeg mener at det er viktig å løfte frem slik at man er bevisst på dette. Mange bruker forumet for å finne inspirasjon og det er lett å bli revet med av euforiske omtaler av produkter. Videre er det mange som ikke har x antall hifi-butikker i umiddelbar nærhet og da foregår det en del kjøp av utstyr basert på andres opplevelser av utstyret fremfor egne lytteopplevelser.
 
M

MusicBear

Gjest
Jo flere kompetente og engasjerte som bidrar - jo bedre forum - sier seg jo selv det.
Mer kunnskap inn på forumet - kan man ønske seg noe mer - de av oss som søker nettopp andres kunnskap.

Merk bare bransjeaktører godt, så klarer 98 % av de som leser det skrevne ord utmerket godt å både lese mellom linjene, og skille ut de som evt. måtte gå noen skritt over streken.

Dette forum er en oase, desidert Norden beste og langt foran nestemann på lista.
 

Merkaba

Fersking
Ble medlem
10.06.2011
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
FØRDE
Har lest artiklene din både i Fidelity og bloggen din. Sånn jeg forstår det har du og resten av gjengen som var i Fidelity en regel om å aldri opplyse om at dere har kjøpt det produktet dere omtaler for det er å anse som reklame. At det kan nevnes ved en senere anledning er en annen ting. Det er tydelig at du liker Klipch og Vadseth har stooor kjærlighet til svenskene sine produkter men så lenge det ikke er avtale om rabatt ved omtale så er det innafor. JEG SAVNER FIDELITY, verdens beste blad...
 
Topp Bunn