DISKANTOMANI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    Dazed skrev:
    Hoho! 13,5 kilos diskantelement! Da snakker vi! :D

Skal du bygge høyttalere av alle disse snart, Sluket?
    De er i drift på flere måter, i flere settinger. Akkurat de TAD TD-4001 jeg viste til brukes for tiden med disse:

Men jeg venter også på noen andre horn for å teste ut forskjellige egenskaper.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.319
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Artig.

Er disse driverne såpass "standardiserte" at man kan eksperimentere med å bytte drivere på et gitt horn eller omvendt?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    I en viss grad, ja. Litt avhengig av hva de skal brukes til, selvsagt. Men til Hifi-bruk så er fleksibiliteten relativt stor, både på type horn og størrelse. Og selvfølgelig ikke minst delefrekvens. Mange prøver å tvinge den nedover så mye som mulig, både for driver og horn, og det kan slå skikkelig uheldig ut særlig her hvor det sitter en superdelikat Beryllium-membran som koster rundt $ 1.000.00 / stk. å skifte. Da kødder du ikke for mye med spec.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Mange nusselige små diskanter å se her.

Men her er en som rager over det meste: 220cm på strømpelesten.
    Kanskje verdens største (ekte) bånddiskant. Går en oktav dypere og en oktav høyere enn den store til Magnepan 3.6 og 20.1, feks.
    Spiller fra 800 til 40kHz. Aktiv deling.

Ørene blør før disse får antydning til å låte stresset.
    I utgangspunktet en uslepen diamant, men med dedikert kabinett, sølvskinner og diverse finjusteringer i vinter har jeg nå blitt veldig fornøyd. Diskanten bare "er" der.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    Flotte disse, Pedal - nest beste løsningen, det er det ingen tvil om. Jeg kunne levd med den dersom jeg var nødt.

M

Mr-T

Gjest
    Du burde hatt noen større basser Pedal. Pinglegreier du har nå, ikke en ekte mann verdig. Du har jo mer membranareal i diskanten enn bassen jo!!! ;D

(kødda)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Flotte disse, Pedal - nest beste løsningen, det er det ingen tvil om. Jeg kunne levd med den dersom jeg var nødt.
    He-he. Det at de går så lavt som 800Hz er gull. Da slipper man å dele i det kritiske presensområdet. BTW: Er ikke 800Hz en mye brukt delefrekvens i hornverden?

Skjønt, jeg tror det er gunstig med elementer som har likest mulig spredningskarakteristikk. Her flankert med linjekilder også i bassen, konstruert av Stig Erik Tangen.

(Gammelt foto anno 2009. Har bygget om/gjort en del justeringer i ettertid).

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    Tja, 800 Hz, 500 - 600 - 400 - 1.000 Hz - you name it. Mange varianter der.

Jeg personlig liker godt denne type diskanter, kun en eneste sak jeg savner og det er den spesielle evnen til å "eksplodere" på den måten en rå kompresjonsdriver gjør. Ingen andre ting som sender ut en sånn energi så voldsomt og lifelike. Ellers er jo fellesnevnerne den uanstrengte åpne lyden som bare "er der", ingen begrensning i nivå osv. En av mine ikke-høyeffektive favoritthøyttalere er MG 20.1 som har en fabelaktig fin diskant.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Suomela skrev:
    Är The true Ribbon Transducer från Bo Bengtssons Transmission Audio ett alternativ?
    Bo Bengtsson er trolig kongen på haugen mht bånddiskanter. Synd at han ikke har lykkedes kommersielt. Så vidt jeg har skjønt, så er mine bånddiskanter basert på hans konstruksjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    Forresten; fint å se så bra symmetri og plassering av HT, Pedal, pluss i boka mi der!

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Du burde hatt noen større basser Pedal. Pinglegreier du har nå, ikke en ekte mann verdig. Du har jo mer membranareal i diskanten enn bassen jo!!! ;D

(kødda)
    Ahhh, Mr-T! ;D ;) 8) :-* ::) :D

Skubber fremdeles bra dette. 14 stk 12" flytter luft. Målte flatt ned til 4Hz på det værste (da jeg hadde digital EQ). Dakkars lille A1b måtte jobbe hardt. Mye membran å skulle kontrollere. Overgang til 6.5 hjalp. Kjører nå (låneeksemplar) en PA variant som heter 402 i bassen. Den har enda bedre kontroll. Tror den har 20 transistorer pr side. Det koster å være kar, enten forsterkningen er akustisk eller elektrisk.

M

Mr-T

Gjest
    Den der pedal-diskanten kunne nok greit vært delt mye lavere enn 800 Hz også..... membranarealmessig er den sikkert kapabel for deling i 200 Hz området, noe som åpner for en spenstig 2-veis løsning.... ;)

M

Mr-T

Gjest
    Hehe Pedal.. Jeg måtte bare slenge litt, sorry! Det er ikke alle som har en diskant med membranareal tilsvarende en 18" bass.... ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Petter...du MÅ bli kvitt det derre barnslige homsebildet av wannabe-Royal Ari
    pft
    mvh
    Leif

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    Petter...du MÅ bli kvitt det derre barnslige homsebildet av wannabe-Royal Ari
    pft
    mvh
    Leif
    Er du klar over hvor mye tid det tok meg å finne det bildet på nettet? Dessuten er Mester Ari min store inspirasjonskilde nå som jeg dyrker mitt forfatterskap.

EDIT: Fornøyd nå?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.661
    Torget vurderinger
    24
    Pedalfil = godt voksen mann som beundrer ARI (WikiSluk) Se også "SYK som faen"

Edit; Ser for meg de grusomste hevnaksjoner i føljetongen nå..

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Suomela skrev:
    Är The true Ribbon Transducer från Bo Bengtssons Transmission Audio ett alternativ?
    Bo Bengtsson er trolig kongen på haugen mht bånddiskanter. Synd at han ikke har lykkedes kommersielt. Så vidt jeg har skjønt, så er mine bånddiskanter basert på hans konstruksjon.
    Kvar har du funne desse pedaldiskantane? For seint for meg, men det hadde vore moro å visst kvar dei var å få tak i, og til kva pris.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Edit; Ser for meg de grusomste hevnaksjoner i føljetongen nå..
    Blodbad i neste kapital...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det var deilig takk!
    mvh
    Leif

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Kvar har du funne desse pedaldiskantane? For seint for meg, men det hadde vore moro å visst kvar dei var å få tak i, og til kva pris.
    Et svensk firma LLW produserte og solgte komplette høyttalersystemer til PA bruk tidlig på 2000-tallet. Svidde av mange milioner på produktutvikling og produksjonsverktøy før det crashet. I siste periode samarbeidet de med DP som utviklet elektroniske delefiltre og effektforsterkere. Jeg kjøpte demoparet av konkursboet i Norge. Har bygget de om og modifisert det til hifi bruk. Diskanten ble produsert av svenskene i et mindre antall. Alt er borte nå. Det står forresten et komplett høyttalersystem og spiller i en svær konferansesal på Arlanda.

Jeg kunne nok ha fylt Oslo Konserthus med lyd med mitt system. Det kan spille ekstremt høyt og rent. Vi tok en test utendørs. Stilte opp høyttalerne i lagerdøra og gikk 2-300 meter unna. Klokkeren og tilnærmet fullrange klang i klaveret til Diana Krall. Var litt naturstridig. Det er selvfølgelig linjekildens uovertrufne kastelengde/spredning.

LLW hadde trolig oppskriften på verdens beste PA system. Men de hadde oversett en liten (stor!) detalj som veltet hele prosjektet...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.597
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og den detaljen var? Noe sånt som fortjeneste = inntekter - kostnader, eller begynte diskantene å gnistre imod uroligt vejr, for å sitere Ibsen?

Y

ymir

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Av ein eller annan grunn likar eg denne diskanten fenomenalt godt. Han spreier lyden over alt, og er korkje band (jaja, kanskje litt band, då..), horn eller dome.
    Ville så gjerne ha et par MBL som var til salgs her for en stund siden.

Men der gikk grensen.Fikk valget mellom fruen og MBL,fruen er her forsatt ;D

Har aldrig hørt MBL,men....å eie et par er min største drømm i hifi verdenen

Muligens en gang, om hun skulle bli blind,døv og dement....før meg ::)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    bilde av fruen avventes! ;D

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ...og den detaljen var? Noe sånt som fortjeneste = inntekter - kostnader, eller begynte diskantene å gnistre imod uroligt vejr, for å sitere Ibsen?
    Beklager denne lille plet, men efter jeg startede min skrivning, har jeg begyndt at dramatisere mine indlæg til øget opmærksomhed.

Altså, hvor var vi hen, jo nå husker jeg fortsettelsen på fortellingen:
    -Med basis i "verdens beste" diskantelement, lanserte LLW et ekte linjekildesystem for PA bruk. De hadde bare oversett en liten detalj. Bånddiskanter må være i lodd... Altså stående på hver side av scenen. Imidlertid krever mange scener at høyttalerriggen LIGGER horisontalt over scenen. Det skjøre båndet var heller ikke egnet for transport eller vindkast/gjennomtrekk.

M

Mr-T

Gjest
    pedal skrev:
    -Med basis i "verdens beste" diskantelement, lanserte LLW et ekte linjekildesystem for PA bruk. De hadde bare oversett en liten detalj. Bånddiskanter må være i lodd... Altså stående på hver side av scenen. Imidlertid krever mange scener at høyttalerriggen LIGGER horisontalt over scenen. Det skjøre båndet var heller ikke egnet for transport eller vindkast/gjennomtrekk.
    Man kan ikke tenke på alt nei...

Det er nok en grunn til at magnetostater (f.eks B&G) og bånd av typen "leaf-tweeter" (f.eks Stage Accompany, Alcons) er mer utbredt, i og med at membranen er spent opp hele veien rundt, og dermed tåler de å ligge, tiltes osv.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Her er mine TAD 4001-horn, her med JBL 2445 drivere. Aquaplas-coatede membraner, såklart.
    Og jammen har ikke en JBL 2405 sneket seg inn fra sidelinjen.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.724
    Torget vurderinger
    10
    Hvor blir det av de heliumsakene til han tannlegen på Nesøya? Noen som kan skaffe det nrk programmet forresten?

gubben

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Her er mine diskanter, den i det lille hornet er en Faital pro HF 104 den i det andre lille hornet er en Beyma cp 10 nd. Begge låter .....

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg leste flere av innleggene i tråden før jeg oppdaget at det ikke handlet om diskantonani.  ;D

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg leste flere av innleggene i tråden før jeg oppdaget at det ikke handlet om diskantonani. ;D
    Jeg har lest hele tråden, og er fremdeles ikke sikker på at det ikke handler om diskantonani.
    mvh

gubben

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg leste flere av innleggene i tråden før jeg oppdaget at det ikke handlet om diskantonani. ;D
    Fanken au, så feil kan man ta, skulle bare flashe utstyret mitt....... ;D

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.269
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    ***RoDa Alert!*** Overhengende fare for at han poster et kinky bilde igjen. ***RoDa Alert!***

Z

Zomby_Woof

Gjest
    pedal skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ***RoDa Alert!*** Overhengende fare for at han poster et kinky bilde igjen. ***RoDa Alert!***
    Hmmm.... Fleshlight som waveguide? RoDa? ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn