DISKANTOMANI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    pedal skrev:
    Bo Bengtsson er trolig kongen på haugen mht bånddiskanter. Synd at han ikke har lykkedes kommersielt. Så vidt jeg har skjønt, så er mine bånddiskanter basert på hans konstruksjon.
    Transmission Audio sine bånddiskanter er vel også basert Bengtssons konstruksjoner. Jeg vet ikke om han er involvert i dette firmaet på noen måte, men det kan tenkes. Disse diskantene ble brukt av bl.a. Red Rose.

8

8x12_TOM

Gjest
    Her var det mange spennende diskanter må jeg si. Kommer ned noen spørsmål.

1. Hvilken frekvens blir betegnet som diskant ?

2. Det blir nevt noe om kritiske områder hvor man helst ikke bør dele. I hvilket området er dette og hvorfor er det kritisk ?

3. Hvor mye areal er egentlig nødvendig ved deling ved 4k ?

4. Hvor mye koster denne ? (ALE store A1750 - 120 dB(!!) Følsomhet, 24 kg)

Mvh-
    Tor

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.735
    Torget vurderinger
    10
    Hill Plasmatronic:

http://www.nutshellhifi.com/library/speaker-design1.html

I first heard the Hill Plasmatronics at the 1979 Winter CES, and I must say I've never heard a tweeter that even came close to that one. The exhibitors darkened the room for dramatic effect, and you could see this weird violet glow through the grill cloth that looked for all the world like a gassy triode ... but it was the tweeter! Not only did it glow, it pulsed along with the music!

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.663
    Torget vurderinger
    24
    8x12_TOM skrev:

2. Det blir nevt noe om kritiske områder hvor man helst ikke bør dele. I hvilket området er dette og hvorfor er det kritisk ?

Mvh-
    Tor
    ALE A1750 permendur koster 1.875.000 yen for et par, dvs. ca. 125.000 blanke norske, pluss frakt/moms. Altså runder man 150.000.
    DIY er ikke billig hvis det gjøres skikkelig! Deles fr 7-10k.

Hvor mye areal er nødvendig?? Tja er det en kompresjonsdriver med i bilde så kanskje 50-70 mm. dia, er det AMT så blir det hele litt mer komplisert; skal en regne det synlige arealet eller helemembranet strukket ut? Følsomhet? Hvor høyt skal det spilles?

Kritisk område for deling er helt avhengig av elementtypene, filter og mange faktorer. Normalt så er gjerne området 300-3.000 (normalt stemmeleie bra å ha så homogent som mulig.

Hva som er "startpunktet" for diskant kan være å ymse, 3-4kHz i hvertfall.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    8x12_TOM skrev:

Mvh-
    Tor
    Sakset fra Troels Gravesen:

Please note that treble starts at 1.28 kHz, not many realise this.
    The most troublesome part of speaker building is getting the 1-4 kHz range just right.
    This is usually where we have a point of crossover between mid and treble units.
    Having a small middriver handling the 800-4000 Hz range can sometimes solve a lot of problems.

8

8x12_TOM

Gjest
    pedal skrev:
    Kjører nå (låneeksemplar) en PA variant som heter 402 i bassen. Den har enda bedre kontroll.
    Si i fra når du er ferdig med lånet av forsterkeren, så jeg kan få kjøpt den ;) - har lenge lurt på å skaffe meg en til

8

8x12_TOM

Gjest
    pengesluk skrev:
    ALE A1750 permendur koster 1.875.000 yen for et par, dvs. ca. 125.000 blanke norske, pluss frakt/moms. Altså runder man 150.000.
    DIY er ikke billig hvis det gjøres skikkelig! Deles fr 7-10k.

Kritisk område for deling er helt avhengig av elementtypene, filter og mange faktorer. Normalt så er gjerne området 300-3.000 (normalt stemmeleie bra å ha så homogent som mulig.
    Superdiskanter til den nette sum av 150.000kr blir i drøyest laget for meg :eek:

Skulle bli et greit kompromiss med de nye mellomtonene mine da. Virkeområdet 150Hz -4000Hz

trippelx

Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    2
    dette er da min favoritt, elac sin jet amt diskant her avbildet med omkringliggende mellomtone på mine 210 A

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.164
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    de Hill Plasmatronic har jeg hørt mye på og
    de hadde en stor fordel:
    vektløs og deilig diskant
    og
    noen heftige ulemper:
    du måtte sitte i badebukse pga varmeutviklingen
    bassen låt pudding
    gassflaskene var for små(så Bolse skar ut hull for store industriflasker han fikk levert av Hydro Gass) ::)
    mvh
    Leif

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.639
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er den Fostexen oljefylt siden den har oljetemp.instrument? :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.735
    Torget vurderinger
    10
    Funderer litt på å sette Fostex T90A eller T500A-mkII på toppen av dipolene slik at de tar over for Radian 475 1" beriylliumsdriverne fra 12000 Hz og oppover. De står forøvrig i Tractrix 1000 horn og er høypasset fra 3000 Hz.

Nå er jeg 45 år gammel og hørselen ruller av ved 14-15K. Allikevel vet jeg at rett implementert så vil en superdiskant kunne tilføre det bittelille ekstra. Jeg får litt jobb med passiv deling men det får jeg forhåpentligvis til. En stor fordel er at jeg kan skyve diskantene frem og tilbake i en krybbe slik at løpetid ikke blir et problem.

Hva mener herrene om valget mellom T90 eller T500? Mine ex T500 er hos Tytte og selges til en meget fordelaktig pris, særlig i disse oljetider. Allikevel har jeg muligheten til å få et par nye T90 for ca 3500,- og gidder ikke bruke for mye penger på et lite "krydder", jeg har tross alt ganske rimelige drivere ellers. Og jeg skal heller ikke dele ned mot 7K, da hadde situasjonen vært en annen.

Sist redigert:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.399
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Funderer litt på å sette Fostex T90A eller T500A-mkII på toppen av dipolene slik at de tar over for Radian 475 1" beriylliumsdriverne fra 12000 Hz og oppover. De står forøvrig i Tractrix 1000 horn og er høypasset fra 3000 Hz.

Nå er jeg 45 år gammel og hørselen ruller av ved 14-15K. Allikevel vet jeg at rett implementert så vil en superdiskant kunne tilføre det bittelille ekstra. Jeg får litt jobb med passiv deling men det får jeg forhåpentligvis til. En stor fordel er at jeg kan skyve diskantene frem og tilbake i en krybbe slik at løpetid ikke blir et problem.

Hva mener herrene om valget mellom T90 eller T500? Mine ex T500 er hos Tytte og selges til en meget fordelaktig pris, særlig i disse oljetider. Allikevel har jeg muligheten til å få et par nye T90 for ca 3500,- og gidder ikke bruke for mye penger på et lite "krydder", jeg har tross alt ganske rimelige drivere ellers. Og jeg skal heller ikke dele ned mot 7K, da hadde situasjonen vært en annen.
    T90A har gjort en god her hjemme for å utfylle toppen over FE203EnS. Har ikke fått testet denne opp mot T500AMkII enda ...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.735
    Torget vurderinger
    10
    T500A er selvfølgelig i en helt annen liga. Hadde jeg hatt et hornsystem er det en "no brainer". Når jeg googler ser jeg at den brukes i vanvittig gode oppsett. I min dipol vet jeg ikke om det hadde fungert en gang?

edit: mtp passiv deling og plassering

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    9
    Diskant til Snell A2

Hei, jeg har et sett Snell A2 stående her, og har blitt veldig glad i disse høyttalerne. Har til tider irritert meg over at det ikke er høyttalere som man kan spille høyt på. Men ettersom jeg er såpass fornøyd med lyd signaturen, så velger jeg å la dem stå minst et år til :)
    Det disse svære klenodiene kanskje mangler mest av er vel litt mer oppløsning og detaljer i toppen, så da lurer jeg på om det kanskje kunne være en ide`å prøve seg på å implementere noen diskanter som kunne ta seg av denne delen??? er det noen som har råd å gi i så måte.. Ønsker "luftig" diskant som får fram detaljer uten på bli hard/spiss.. Er det mulig å få til noe sånt??

Mvh Jan Arne

Sist redigert:

leifarild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Antall liker
    205
    Var på fyllinga for å kaste hageavfall da jeg så et par gamle høyttalere stående ved elektronikkavdelingen. Trodde først det var et par JBL L300, men det var det ikke. Et par gamle Altec høyttalere. Bassene var slått hull i. Kassene var ødelagt. Men diskantene så supre ut. Og jeg så med en gang hva det var. Plutselig var jeg eier av et par dønn strøkne JBL 077. Bedre enn røverkjøp!

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.792
    Og fremdeles 91 db......................... :rolleyes:
    Ja, heldigvis. Blant de konstruksjonene denne diskanten blir anvendt i, er det vel få som kommer over 90 dB i reell følsomhet. Selv ikke de store med doble basser og mellomtoner?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.735
    Torget vurderinger
    10
    Denne har høyere følsomhet og kan spille lenger ned enn JBL2405, Fostex T500 og TAD ET703.
    3000 USD for et par er ganske stivt.

image.jpeg
    image.jpeg

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.388
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    En favoritt i den rimelige ende er Omnes Audio T25H.
    Bra impuls, deles fra ca 2 k, ingen hysteri i frekvensgangen og imponerende vannfall. 15 euro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn