Dirigenten, hvor viktig er han ? Liker jeg kompinisten/orkesteret/dirigenten ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Bær over med meg nå. Det kan ta en stund før jeg kommer til poenget. Forhåpentligvis klarer jeg å komme til poenget.

Det slo meg at man veldig ofte refererer til dirigenten snarere enn orkesteret når man snakker om klassisk musikk.
Ikke alltid selvfølgelig, ref Hagenkvartetten, Takacskvartetten, Brendel osv. Men allikevel sitter jeg igjen med inntrykket av at man veldig ofte knytter forskjellige utgivelser opp mot dirigenten, ref Soltis Ring, Klemperers Beethoven syklus osv.

Neste erkjennelse er at jeg har veldig lite kunnskap om hva det egentlig er dirigenten bidrar med.
Jeg innbiller meg at han er flyvelederen som har oversikten og bestemmer tempo, hvem som skal lette og lande når og hvor. Men samtidig så tenker jeg som så at musikerne kan jo spille, og de har noter, rent bortsett fra start og stopp, hva er det dirigenten egentlig gjør ?
Jeg spør i min enfoldige uvitenhet for å lære, ikke for å provosere, bare så det er sagt. Plasser avvæpnende smilefjes her:

Og da har vi, forhåpentligvis, begynt å bevege oss over mot kjernen i mitt anliggende.

Dersom jeg virkelig liker en utgivelse med en dirigent, vil det da være allmengyldig at jeg vil like andre utgivelser med denne dirigenten ? At dirigenten kan fungere som et universelt kvalitetsstempel og ledesnor mellom hyllene av bruktvinyl og på verdsveven ?
Case in point, jeg er meget begeistret for vinylboksen 'Mozart 46 Symphonien' med Böhm.
Kan jeg da trygt kjøpe for eks Beethoven med Böhm ?
Eller er det orkesteret, i dette tilfellet Berliner Philarmoniker, som jeg bør følge ? Og da i såfall, denne årgangen av Berliner Philarmoniker ?

Videre er jeg ekstremt begeistret for det lille jeg har hørt dirigert av Furtwängler. Jeg har blant annet 2 versjoner av Beethovens 9. som er helt grensesprengende fantastiske i mine ører. Det er en energi og...spontanitet jeg lar meg rive med av. Samtidig synes jeg at både Klemperers og Karajans 9. er utrolig flotte, mens Jochums faller igjennom fordi mansstemmene i koret ikke stemmer for meg. Men det er jo sannsynligvis sangerne og ikke Jochums feil, eller ? Jeg har jo fått hørt litt på Brucknerboksen med Jochum som jeg kjøpte forleden, og den er jo meget bra.

Kanskje er det det at Furtwängler var den som åpnet Bruckner, Brahms og Schubert for meg som gjør at jeg fester et slikt kvalitetsstempel ved ham. For ikke å snakke om alle youtubeklippene jeg har sett av ham i aksjon. Han har jo en helt fantastisk fremtoning hvor det later til at han går nærmest i transe og musikken koker over og bobler ut av ham i sprut, rykk og napp. Jeg ser ikke bort fra at det visuelle er med på å forsterke det meget positive inntrykket jeg har av arbeidet hans.

Jeg forsøkte for eksempel i går å overbevise noen kompiser om at Furtwängler har gjort verdens beste Beethoven 9.
Verdens beste. Det var mine ord.
Vi målte opp mot Klemperer og Jochum.
Ærlig talt så forventet jeg seier på walk over. Advantage Furtwängler.
Stor var derfor overraskelsen da en utbrøt at det var vanskelig å hente noe særlig ut av Furtwängler pga lydkvaliteten.
Lydkvaliteten ?! Sant å si hadde jeg ikke så mye som tenkt over det aspektet ved innspillingen.
Nu vel. Ikke skal vel jeg la meg vippe av pinnen, så jeg klemte i gang den andre tapningen jeg har av Beethovens 9. med Furtwängler.
Neihei, fortsatt for dårlig lyd.
Da visste jeg ikke min arme råd. Å klage over lydkvaliteten på noe så vakkert og storslagent blir som å endelig få med seg drømmepiken til køys og så begynne å klage på sengen du skal gjennomføre samleiet i. Det er da vitterlig helt uinteressant.
Naturligvis erklærte vi ham mentalt ustabil og sendte ham nedover veien til rødekorsklinikken i Fredrik Stangs Gate for å få ham undersøkt.

Og dermed har jeg sklidd helt ut og resolutt klippet over den syltynne røde tråden jeg forsøkte å dra gjennom denne.
Beklager.

Sannsynligvis er dette kun ravende babling fra en fyr som er på meget dypt vann.
Dersom du klarer å trekke ut noe fornuftig eller våger deg på en gjetning på hva det er jeg spør etter setter jeg stor pris på svar.
Hvis ikke kan du gjerne slenge meg en snorkel.
 
N

nb

Gjest
Om man skal se meget grovt på det, så er det ofte slik at en dirigent regnes for å ha suksess innen en eller flere typer musikk, men det medfører ingen automatikk i at andre ting også funker (for deg). Det kan gjøre det, det kan ikke gjøre det og folk vil ha ulike oppfatninger om det. Et lite knippe eksempler på noe som regnes som safe kombinasjoner - det finnes selvsagt maaaange flere:

Gardiner og Bach
Celibidache og Bruckner
Karajan og R. Strauss
Furtwängler og Wagner
Böhm og Bruckner
Böhm og Mozart
Bernstein og Mahler

osv, osv, osv.

For eksempler på det motsatte, så har vel Karajan spillt inn Beethvoen-symfoniene fire ganger. Det ser ut til å være allmen enighet om det gikk nedover utover syklusene, dvs at de eldste innspillingene er de beste.

Om du vil se hva dirigenten bidrar med, så kan jeg anbefale filmen hvor Celibidache innstuderer Bruckners 4. symfoni med Münchner Philharmoniker, det er en terping på detaljer og frasering, klang, dynamikk osv, osv som grenser til galskap. Også en priceless passasje der dirigenten mener orkesteret spiller feil, hvorpå konsertmester viser partituret til dirigenten for å vise at de vitterlig spiller det som står der. Eneste kommentar fra den gamle rumeneren "Det er trykkfeil i den utgaven av notene".

edit: reddett stygg, stygg trykkleif (Böhm har ingen 4. symfoni for å si det slik....)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Den filmen er jeg nødt til å se. Dermed basta.
Furtwängler - Wagner koblingen din ble jeg meget glad over, Furtwänglers Ring har jeg sett flere steder til meget hyggelig pris. Og man har jo aldri mange nok Ringer. Slettes ikke.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje du skal få tak i The Maestro Myth av Lebecht. Har ikke lest den selv, men jeg skal.

Wienerfilharmonikerne er Verdens Beste Storband. Ikke verdens flinkeste. Det er Berlinerfilharmonikerne.
Jeg synes ikke du skal følge en bestemt dirigent. Bortsett fra Carlos Kleiber.
Suzuki og Bach. Jo, jeg tror jeg holder en knapp på den komboen etterhvert.
Quatour Mosaïques og Haydn.
Hagenkvartetten i alt de har spilt inn...

LvB9 er et beist. Ingen perfekt innspilling, men mange gode. Prøv Berlin/Fricsay. Og Norrington. Og Karajan '77 og '63. Og Gardiner. Minst.

Furtwängler hadde stil. Det hadde Solti og. Norrington er pussig. Første gang jeg så ham dirigere ble jeg overrasket over hvor lte han beveget seg. Musikken beveger seg endel med ham på podiet.

Nuvel. Ikke særlig sammenhengende dette her, Men må det være det?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Det må overhodet ikke være sammenhengende.
The Maestro Myth skal jeg absolutt få tak i.
Wienerfilharmonikerne skal jeg kreve av Bøyum i morgen.
Soltis Ring ankom på kompakt plate i dag. Vinylutgaven ringte DHL og sa de måtte holde i en uke pga fortolling, selv om det ikke var noe å fortolle. Tikommafempund og tyve pund i frakt. Gleder meg til å holde vinylen i hånda.

LvB9 med Furtwängler har muligens hatt noe å si for livsinnstillingen min de siste dagene.
Jeg gleder meg til å høre Berlin/Fricsay.
Beist er vel bare forordet.

Hadde jeg visst at klassisk musikk skulle snakke så kraftig til det innerste i meg hadde jeg glatt oversett all propagandaen din for Ringen og vært lykkelig uvitende resten av livet.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har lest The Maestro Myth av Lebrecht. Interessant bok, men vær bare klar over at Lebrecht sjelden eller aldri har noe positivt å si om noen, så boka bør nok leses i lys av dét.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Enter stage left: NRK dokumentaren Orkesterliv hvor jeg kan høre hva musikere synes at en dirigent skal gjøre og være. Og veldig mye hva en dirigent ikke skal gjøre eller være.
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Valentino skrev:
Wienerfilharmonikerne er Verdens Beste Storband. Ikke verdens flinkeste. Det er Berlinerfilharmonikerne.
Og Solti gjorde, igjen i følge Lebrecht, Chicago til verdens sterkeste band!

Men før Solti var det bl.a Reiner som regjerte der. Det er jo av og til slik at et bestemt orkester og en bestemt dirigent tar helt av med gode plater. Og med Chicago og Reiner var det slik; med massevis av obligatoriske innspillinger, i alle fall om du følger anbefalinger her på forumet!

Skal du først kaste deg over Lebrecht - sjekk også ut hans "Maestros, Masterpieces and Madness: The Secret Life and Shameful Death of the Classical Record Industry" - en død flere av oss tydeligvis ikke har forstått ennå...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tja. Decca er steindødt, teknikerne er hos Naxos, og Naxos er flott. Philips kommer ikke med nytt. DG gjør det. Noen som husker det glade tidlige nittitall da en klassisk plate kostet minimum 150 kroner og inneholdt 40 minutter musikk?

Lebrecht hadde noen vyer om fugl føniks i M, M & M også.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
patro skrev:
Skal du først kaste deg over Lebrecht - sjekk også ut hans "Maestros, Masterpieces and Madness: The Secret Life and Shameful Death of the Classical Record Industry" - en død flere av oss tydeligvis ikke har forstått ennå...
Denne bestilte jeg på Tronsmo for en måned siden, har dessverre ikke kommet enda.
Reiner + Chigago er behørig notert. Takk.

På det glade 90tall, som var sist jeg kjøpte klassisk, var det en veldig fin butikk med godt utvalg av slikt ganske høyt oppe i Bogstadveien. Der kunne faktisk betjeningen gjette seg frem til hva jeg var ute etter ved å tolke min fekting med armer, nynning/synging og forklaring på hvor jeg hadde hørt det. Dyktige mennesker. Den butikken døde dessverre for noen år siden.
 
V

vredensgnag

Gjest
Simon Rattle er en dust, og orkestrene han dirigerer får ikke vist hva de kan. Så slik sett er dirigenten absolutt avgjørende. Vis til en eneste BPO innspilling med Rattle som er på din topp-25.
Hans Beethoven med WP var kjedelig og usammenhengende - selv når han dirigerer back-up for sin egen kone klarer han å få musikken til å bli intetsigende.

Da han lot BPO gjøre Holsts Planetene, var dette hans svenneprøve/mesterstykke (yes, confusing). Han har arbeidet hardt med Planetene fra han begynte å dirigere, og nå skulle han lage den definitive versjonen, med verdens beste orkester. Gjesp ...

Lytt til åpningen av Eroica med WP, under Rattle. Forundring, forundring. Det som spilles har ikke Beethoven skrevet, for å si det mildt.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Ikke se på meg, jeg har ikke en eneste plate, kompakt eller annsleis, med Rattle.
Men jeg synes Furtwängler, Klemperer og Karajan har fine 'Eroica,' så om jeg snubler over en med Rattle skal jeg kjøpe denne for å kunne sammenligne. Artig med sammenligninger.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
De bare må nevnes: Het Koninklijk Concertgebouworkest.
Dette er ett av verdens fineste symfoniorkester, og de har vært i toppen lenge. De låter bra uansett hvem som dirigerer, fra Jochum på 60-tallet til Mariss Jansons idag. Når jeg tenker meg om har jeg til gode å høre en dårlig innspilling fra den kanten.
Jeg bare må få ordnet en tur til Amsterdam og høre dem live snart. Konsertsalen er visst ikke så verst heller.
Den store Mahlerserien begynner neste uke, ser jeg. Jansons, Boulez, Maazel, Haitink, Inbal osv. dirigenten er viktig, og disse er godkjente.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Simon Rattle er en dust, og orkestrene han dirigerer får ikke vist hva de kan. Så slik sett er dirigenten absolutt avgjørende. Vis til en eneste BPO innspilling med Rattle som er på din topp-25.
Du burde høre noen av innspillingene hans med City of Birmingham Orchestra der han skapte sitt navn med innspillinger av 1900tallsverker, så kanskje du endrer oppfatning. Spranget er langt til 1800 talls tysk/østerriksk kjernerepertoar med BPO, det må kunne betegnes som overflødig at han holder på med dette, ja. Prøv feks noen av de strålende Szymanowskiplatene hans på EMI, de finnes på en boks alle 4 til 14 £ på mdt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Litt barnslig av meg å skrive at Rattle er en "dust." Du blir ikke gitt oppgaven å dirigere BPO om du ikke vet hva du holder på med - men jeg har ennå til gode å bli grepet av måten han styrer musikken på, og jeg har gitt ham mange sjanser. (Dvs. kjøpt flere Rattle-innspillinger enn jeg burde, sett ham live ved noen anledninger og på TV.)

Men jeg skal stille med åpent sinn.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
patro skrev:
Skal du først kaste deg over Lebrecht - sjekk også ut hans "Maestros, Masterpieces and Madness: The Secret Life and Shameful Death of the Classical Record Industry" - en død flere av oss tydeligvis ikke har forstått ennå...
Denne bestilte jeg på Tronsmo for en måned siden, har dessverre ikke kommet enda.
Reiner + Chigago er behørig notert. Takk.

På det glade 90tall, som var sist jeg kjøpte klassisk, var det en veldig fin butikk med godt utvalg av slikt ganske høyt oppe i Bogstadveien. Der kunne faktisk betjeningen gjette seg frem til hva jeg var ute etter ved å tolke min fekting med armer, nynning/synging og forklaring på hvor jeg hadde hørt det. Dyktige mennesker. Den butikken døde dessverre for noen år siden.
Er det Amadeus du tenker på? Fin butikk.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Noe som fascinerer meg veldig med Fürtwängler, er hans evne til å produsere vidt forskjellige tolkninger av samme verk (det ble sagt at ingen av hans tolkninger var like). At det drev orkestre og kritikere til vanvidd er forståelig, men ikke så viktig for meg ;D

Har en Fidelio live av ham på vinyl, fra Salzburg (?) på vinyl - tror ikke den finnes på cd - som er fullstendig magisk. Allerede fra de første taktene av overtyren fornemmes en nesten elektrisk stemning som varer gjennom hele verket.

Selv en LvB-freak som meg ser svakhetene i Fidelio, men når Fürt setter i gang glemmes alt dette og hele opplevelsen går opp på et høyere nivå.

Omtrent som når Miles gjør "time after time" - og forvandler en pen, men ordinær poplåt til noe hjerteskjærende vakkert. Tror jeg har minst 4 Miles-versjoner av denne. Ingen av dem er like heller.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Litt barnslig av meg å skrive at Rattle er en "dust."
Kall han gjerne dust for min del med sikte på det han gjør med BPO; jeg følger ikke med i timen i det hele tatt da det ikke spilles inn repertoar hvor jeg ser noen grunn til å velge Rattle fremfor de talløse andre dirigentene som har spillt inn det samme repertoaret med både BPO og andre orkestre (og jeg driter en lang marsj i om Gramophone elsker den nye Brahmsboksen hans. Abbado, Sanderling, Walter og Kleiber dekker mine Brahmsbehov).

Poenget er at det finnes "en annen" Rattle, med et annet orkester og et annet repertoar, og der finnes det etter min mening "gull". Edit: I hvert fall innimellom - jeg kjenner ikke alt.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Steinar_Lund skrev:
Er det Amadeus du tenker på? Fin butikk.
Se på Lund, han har husken i orden ! Takk, jeg har prøvd å vri hjernen til å huske hva den het, men har ikke vært i nærheten av et svar.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Simon Rattle er en dust, og orkestrene han dirigerer får ikke vist hva de kan. Så slik sett er dirigenten absolutt avgjørende. Vis til en eneste BPO innspilling med Rattle som er på din topp-25.
Hans Beethoven med WP var kjedelig og usammenhengende...
Jeg er enig i at Rattle antakelig har fått utgitt mye mer enn nivået av hans kunst tilsier; selv har jeg hatt "håp" om Rattle i nær sagt årtier uten at han har innfridd i mine ører; enhver som er en anelse kjent med de grove trekk av innspillingshistorien ser at han etterlater mye å ønske ift de virkelig store dirigenter, de som gjorde noe nytt, noe meningsfylt, noe hørverdig med de store komponister.
Rattle vil dessverre forbli en kurios parantes i historien i så måte, på samme måte som mange andre som jeg skal la være å nevne. For å ta på meg hatten som lar meg se inn i fremtiden.



Han har gjort enkelte greie innspillinger med CBO og også med BPO (se Mahler'en over!). Men dette er ikke akkurat noen Furtwängler. For å si det veldig mildt. Alt i mitt personlige syn selvsagt, dog åpent for kritikk.
 
N

nb

Gjest
Min kjennskap til Rattle er sterkt begrenset, og det ser ut som den kanskje bør forbli slik, i alle fall i det klassiske reportoaret. Men om dette er så unisont som det virker her - hvordan har mannen klart å forbli sjefsdirigent for BPO siden 2002??
 
V

vredensgnag

Gjest
Han ble tom gjenvalgt, nb.
Hvordan skal jeg forklare hva jeg (ikke) føler når jeg lytter til musikk han styrer?
Det er fritt for spenning. En tulling burde kunne styre Mars i Holsts Planetene så folk får lyst til å stå i stolsetene. Rattles versjon: gjesp. Og merk at han selv mener at han er verdens fremste kjenner av Holsts musikk.

Da jeg begynte å lytte til hans Beethoven innspillinger med Wiener Philharmoniker trodde jeg ikke mine egne ører - usammenhengende fortolket, med noen merkelige påfunn som var ørerusk. Da jeg spilte åpningen av Rattles Eroica for Valentino (ikke Beethovens - det som spilles har aldri B forestilt seg), kom et kontant "Hæh???"
At det påfunnet overlevde må tyde på at mannen har en ekstrem tro på sine evner som fortolker.

Han er gift med Magdalena Kozena, og var dirigent på bl.a. hennes Mozart Arias. Ubegripelig uengasjerende dirigering - nesten så man mistenker at Rattle gjorde sin versjon, og hun sang etterpå. ;D

Ein Heldenleben, Dvoraks tonedikt, La Mer, Brahms tyske requiem ... vel, jeg er ikke overbevist.

Om jeg skulle si hva jeg håper på fra et orkester, og som dirigenten kan bidra med, så er det at jeg skal overraskes når jeg lytter til musikk jeg kjenner, og at jeg skal engasjeres når jeg lytter til musikk jeg ikke kjenner.
Da er ikke Rattle svaret, er jeg redd.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Dirigenten er like viktig som tempo, frasering og klang er for musikken. Å si fullt ut hva han gjør, er ikke så enkelt: Mye av kommunikasjonen er ikke-verbal, og kan følgelig ikke settes på logiske begreper. Musikken som uttrykksform er langt mer "intravenøs" enn andre kunstformer. Den taler delvis direkte og spontant til sansene - uten å gå veien om intellektet.

Simon Rattle har fått mye og til dels sterk kritikk. I den forbindelse kan det være nyttig å huske på at rollen som sjefsdirigent i BPO alltid har vært krevende. Abbado, hans forgjenger, hadde også strie år før han fant tonen med orkesteret. I dag vet både BPO og Rattle at motgangen ikke har vært forgjeves, og at de oftere får det til å stemme riktig godt. Innspillingene varierer i kvalitet.

Jeg har tidligere startet en tråd om Schuberts 9. med Rattle/BPO, og tillater meg å anbefale den i forbindelse med denne tråden. Ellers får enhver ha sin smak og sine favoritter. Hva den enkelte måtte like eller ikke like, kan ikke diskuteres. Min holdning nå til dags er at det er utbytterikt å lytte til flere og varierte bud på en sak. Også fra sir Simon.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er ikke dette moro da folkens? ;D



Ikke rart at dette er like presist.....som to- over gjennomsnittet store -pupper under en løpetur....
Og for en tolkning!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dirigenten, hvor viktig er han ? Liker jeg komponisten/orkesteret/dirigenten ?

emotikon skrev:
Er ikke dette moro da folkens? ;D
.......
Ikke rart at dette er like presist.....som to- over gjennomsnittet store -pupper under en løpetur....
Og for en tolkning!
For en skrekkelig dirigent, og for en herlig analogi!
Der rundt 7:08 gjør han da et klart 'følg med og se på meg' -tegn, eller hva?
Gal mann med for mye penger ?
Når jeg tenker meg om minner takteringen litt om en dirigent jeg en gang hadde, han har forresten ikke gjort det så verst senere....
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Apropos Lebrechts "Maestro Myth": I sin omtale av Lorin Maazel skrev han at dennes Beethoven-syklus var "so obscure it became a collector's item" (fritt etter hukommelsen). Er det noen som har hørt denne syklusen og kan forklare hva Lebrecht mente?
@Roberten: Amadeus var en bra butikk og det var synd den måtte stenge. En lørdag var jeg innom der uten egentlig å ha planer om å kjøpe noe. Der traff jeg en godt voksen ekspeditør som satt lettere sammensunket i en stol og spiste matpakken sin - to skiver med brunost og salami. Jeg fikk nesten dårlig samvittighet fordi jeg spolerte måltidet hans. Men ekspeditøren var svært så hyggelig og serviceinnstilt han, og solgte meg en boks med Vaughan Williams-symfonier dirigert av Bryden Thomson. Og det er jeg ham evig takknemlig for!
En annen gang dro jeg dit for å kjøpe Janssons/OFOs boks med Tsjaikovskij-symfonier. Den hadde de ikke, men de hadde hver enkelt cd i "løssalg", og damen bak disken ble blåsur fordi jeg ikke ville ha dem. Mine argumenter om at dette skulle være en gave og at det derfor var viktig at det var boks-versjonen, kjøpte hun overhodet ikke. Så da kjøpte ikke jeg noe heller. Boksen fikk jeg forøvrig kjøpt hos Akers Mic senere samme dag. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jadda- godt å være tilbake i virkeligheten- slik har jeg det nå to kvelder i uken....


Slik føles det innvendig...
 
Topp Bunn