Direktedrevet eller beltedrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det kan være interessant å få høre fra hver enkelt hva man ellers må bruke av leamikk og installasjoner for at vinylsnurreren skal fungere sånn høvelig etter hensikten. Jeg tenker da på dempeputer, sandkasser, ekstra spenstige fjæroppheng, kompressorer for å blåse luft til arm og oppheng osv, osv...

    Vpi'en står i en vanlig reol i ei nokså normal stue i et helt alminnelig nesten-rekkehus. Den er utstyrt med Vpi's egenproduserte Mini-TNT-feets, oppvatret, og det er det. Den hopper ikke, p.u'en ligger stabilt på skiva og i mine ører, spiller den fiiin musikk.

    Springfjærer er for lastebiler og madrasser, sandkasser er for katter og dempeputer for kroniske revmatiske lidelser, eller til bruk som såkalte kollisjonsputer i biler.. ;D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    1.097
    Torget vurderinger
    10
    Tja, siden du spør... Min LP12 står på toppen av et rack på ei glasshylle. Den har ingenting av duppeditter under, men innebygde madrassfjærer som jeg dessverre ikke får gjort noe med. Etter hva jeg har forstått er ikke en slik rackløsning spesielt optimal, men det fungerer "sånn høvelig" likevel. I et annet rom har jeg en Thorens TD126 III, uten noen andre foranstaltninger enn det som fulgte med spilleren i 1978. Også denne på toppen av en rack, men denne gangen med trehyller. Fungerer greit denne også, som det gjerne gjør når man har investert i kvalitet. VPI kjenner jeg ikke, men til nød går vel den også an... ;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.752
    Antall liker
    3.425
    Når jeg leser på Wikipedia om direkte drift så ser jeg igjen påstanden om at disse spillerne har problemer med overføring av motorvibrasjoner. Jeg kan bare ikke skjønne denne påstanden. Kan dere?

    Vi har jo ett motorarrangement som roterer sammen med platespilleren i 33 eller 45 rpm. Motoren roterer med denne hastigheten. Det er jo ikke slik som for reimdrifter, at man har en motor som roterer fort (ex 4 polet, 1500 rpm, 50Hz) og med tydelige magnetposisjoner som virker som små momentbølger (vri en slik rundt med hånda). En direktedrevet motor er ofte helt rippelfri i sitt oppsatte magnetfelt pga distribusjonen av viklinger rundt periferien (ok, den var vanskelig, men bær med meg). Hvor kommer vibrasjonene fra da?

    En annen ting som kan forklare påstanden om vibrasjoner fra motor er rippel fra hastighetsstyringen. Motoren skal gå jevnt i la oss si 33 prm, og dette styres på litt ulike måter på spillere. Direktedrevne spillere fikk på sytti- åttitallet ord på seg for å ha en slik rippel og det nevnes fortsatt i artikler om dette. De gode motorene hadde aldri slike problemer.

    Hvor kommer vibrasjonene fra da? Jeg tror det bare er en myte gjerne basert på de aller billigste plastikkspillerne. De vi i dag vill kjøpt på Elkjøp eller Coop.

    Følte bare for å sette skapet på plass :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hedde skrev:
    Når jeg leser på Wikipedia om direkte drift så ser jeg igjen påstanden om at disse spillerne har problemer med overføring av motorvibrasjoner. Jeg kan bare ikke skjønne denne påstanden. Kan dere?
    ---
    Fra Wiki: << This article does not cite any references or sources. >>
    Renspikka rykte.

    Arne K
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    K.H. skrev:
    Tja, siden du spør... Min LP12 står på toppen av et rack på ei glasshylle. Den har ingenting av duppeditter under, men innebygde madrassfjærer som jeg dessverre ikke får gjort noe med. Etter hva jeg har forstått er ikke en slik rackløsning spesielt optimal, men det fungerer "sånn høvelig" likevel. I et annet rom har jeg en Thorens TD126 III, uten noen andre foranstaltninger enn det som fulgte med spilleren i 1978. Også denne på toppen av en rack, men denne gangen med trehyller. Fungerer greit denne også, som det gjerne gjør når man har investert i kvalitet. VPI kjenner jeg ikke, men til nød går vel den også an... ;)
    ;D....LP12 er en flott spiller, ingen tvil om det. Og oppgradbar som få, har jeg lest meg til. Hvilken arm og p.u. benytter du?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.120
    Antall liker
    1.097
    Torget vurderinger
    10
    VilhelmW skrev:
    K.H. skrev:
    Tja, siden du spør... Min LP12 står på toppen av et rack på ei glasshylle. Den har ingenting av duppeditter under, men innebygde madrassfjærer som jeg dessverre ikke får gjort noe med. Etter hva jeg har forstått er ikke en slik rackløsning spesielt optimal, men det fungerer "sånn høvelig" likevel. I et annet rom har jeg en Thorens TD126 III, uten noen andre foranstaltninger enn det som fulgte med spilleren i 1978. Også denne på toppen av en rack, men denne gangen med trehyller. Fungerer greit denne også, som det gjerne gjør når man har investert i kvalitet. VPI kjenner jeg ikke, men til nød går vel den også an... ;)
    ;D....LP12 er en flott spiller, ingen tvil om det. Og oppgradbar som få, har jeg lest meg til. Hvilken arm og p.u. benytter du?
    Jeg bruker Jelco SA-750D, som jeg innbiller meg er en svært bra arm og en god match for LP12, siden den ikke er spesielt tung. Akkurat nå har jeg påmontert en DVxx2, men jeg har brukt flere pickuper med godt resultat på denne armen, bl.a Rohmann. Jelco må vel forøvrig kunne betegnes som en etterfølger til klassikeren Sumiko Premier MMT som har sittet på min Thorens 126 siden rundt 1980 og fortsatt er i bruk. Gode erfaringer med denne var en medvirkende årsak til valget av Jelco, som jeg synes er et kjempekjøp på alle måter, ikke minst sett i forhold til pris.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nice! Teac har også en "mag-lev"-modell...og sikkert flere. Forbaska at de bare laget disse super-utgavene til eget marked...

    Arne K
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    funker en 100vac spiller ok med en ren stepdown trafo
    er man ikke avhengig av riktig frekvens også?
    mvh
    Leif
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.752
    Antall liker
    3.425
    Uten å kjenne den aktuelle spilleren ville det overraske meg om det hadde noen betydning. På en Dual 701 kan du kjøre 50-60 Hz. Turtallsreg er uavhengig av nettfrekvensen. Trafo dimensjoneres gjerne mindre for 60Hz, men her bør det være noe å gå på i ett lite apparat.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Cobra2 skrev:
    Hedde skrev:
    Når jeg leser på Wikipedia om direkte drift så ser jeg igjen påstanden om at disse spillerne har problemer med overføring av motorvibrasjoner. Jeg kan bare ikke skjønne denne påstanden. Kan dere?
    ---
    Fra Wiki: << This article does not cite any references or sources. >>
    Renspikka rykte.
    Arne K
    Går tilbake til denne. Har en Kenwood kd 5100 ingen problemer noen gang. Lenco L 75 - mer tvilsom. Her fra Wikipedia:
    "Idler-drive turntable systems are not, however, without drawbacks – coupling the platter directly to the motor means that vibrations from the motor can be passed to the platter, where they can be picked up and amplified by the sensitive phono cartridge transducer. As an example, small variations in the concentricity of the rubberized idler wheel can cause small speed variations and rumble. This will color and degrade the musical signals being amplified. Moreover, the fabrication techniques used to build Lenco turntables exacerbated problems with vibration control, as the idler-drive motor was housed in a "cavity" that allowed resonance reinforcement, and the motor was not sufficiently damped or decoupled from the plinth to prevent certain colorations."

    Tror nok jeg har hørt litt til det der ja. ...

    Mht vibrasjoner fra andre "kilder": Har en Oracle Paris som står på et rack rett ved inngangsdøra, og med gammalt tregulv. Jeg kan hoppe så mye jeg vil så vinduene klirrer og bildene på veggen faller ned - men nåla på snurrern merker øyensynlig ingen ting. Lurte på om jeg skulle slå knyttneven i spillern sor å se om det skjedde noe da, men det er kanskje å ta litt hardt i. Så her Sluket, du skulle nok hatt en Paris istedenfor det greske skrapet du har stukket av gårde med. ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmmm....





    Ellers tror jeg utførelse er mer enn et hakk viktigere enn grunnkonseptet, i hvert fall når det gjelder platespillere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Zomby_Woof skrev:
    Hmmmm....





    Ellers tror jeg utførelse er mer enn et hakk viktigere enn grunnkonseptet, i hvert fall når det gjelder platespillere.
    Den øverste må være en Paris.
    Den nederste ser ut som gresk skrap.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    grammofon skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hmmmm....





    Ellers tror jeg utførelse er mer enn et hakk viktigere enn grunnkonseptet, i hvert fall når det gjelder platespillere.
    Den øverste må være en Paris.
    Den nederste ser ut som gresk skrap.
    Det kan da ikke stemme, må være den nederste som er Paris. Den øverste er DD.....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Den øverste må være en Paris.
    Den nederste ser ut som gresk skrap.
    [/quote]

    Det kan da ikke stemme, må være den nederste som er Paris. Den øverste er DD.....
    [/quote]
    Du har et poeng der, men mannen er jo klart en parisier.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ubegripelig vakker Bianchi, Zomby! Jeg visste jo at du hadde god smak, men nå ser jeg at det gjelder på nok et felt. ;D O.T, men jeg må bare reagere når jeg ser en klassisk racer...


    Som et helt konkret svar på trådstartes spørsmål; Jeg tror ikke driftsprinsippet er det vesentligste, men hvordan det utføres, hvilken kunnskap og gjennomføringsevne som ligger til grunn for den aktuelle modellen. Jeg har hørt fantastiske DD-verk fra EMT, Technics og Sony, gamle mellomhjulsspillere fra Garrard og remdrevne fra for eksempel WT, Linn, Wilson-Benesch, Thorens, Basis og Vpi spille helt strålende. Det er aldri så enkelt at det ene prinsippet er bedre enn det andre. Jeg har valgt en relativt lett, remdrevet spiller selv, hvor det er brukt utrolig mye innsats i å undertrykke resonanser og vibrasjoner. Resultatet er en av de beste spillerne jeg vet om. Samtidig er det mange andre jeg kunne levd usedvanlig lykkelig med.

    En annen ting er jo dette at det ikke lages så overvettes mange DD-spillere i dag, så å skaffe seg noe sånt, forutsetter vel nærmest bruktkjøp av en vintagemodell, med alt det det innebærer.

    Ellers forstår jeg ikke helt dette argumentet med at remdrevne spillere skulle være så vanskelig å forholde seg til fordi remmen må skiftes etter noen år. Det er da ingen big deal, bare å ha en ekstra en i skuffen......?


    "The bottom line" for meg er at vinyl låter såpass overlegent som det gjør. Akkurat nå spiller Bob Dylan "Blood on the tracks" i bakgrunnen, en gammel pressing fra utgivelsesåret. Jeg har aldri hørt den skiva så levende gjengitt over en digitalrigg. Drit i prinsippet, men kjøp en virkelig god spiller, og du er lykkelig i årevis!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Visst har jeg god smak, impulse! Etter planen blir det en sånn til sommeren. Derfor må jeg slite med min remdrevne og vellydende platespiller i stedet for å gruble over alternativet. Enig med deg om utførelsen fremfor grunnprinsippet også. Det gjelder for så mye her i verden.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er andre sider ved spelaren som er veldig viktige med tanke på lydresultatet:
    - Lagringa av platetallerkenen (sjå på Linn, VPI og Clearaudio - desse er betre enn det eg har prøvd av DD. Og så har vi EAR, Verdier og dei nye, luftlagra frå Danmark eg har gløymt namnet på).
    - Korleis kabinettet (plinth) er bygd opp, og korleis drivverket er festa
    - Armbase. Mykje å seie
    - Tallerkenmaterialet - endå meir å seie
    - Konstellasjonen mellom spelar - arm - pickup. Og riaa, sjølvsagt.
    - Justeringane. Somme spelarar er lette å sette opp (det gjeld dei fleste DD, så her har dei eit overtak)
    - Om spelaren er 101% i orden.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.101
    Antall liker
    3.608
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    De klassiske DD-verkene låter formidabelt i godt konstruerte plint bygget med det vi i dag kan/vet om gode materialer og akustiske egenskaper, det er en driv og soliditet over lyden som er helt rå.  Kommer særlig godt frem på gode hornsystemer.
    Og med det sitatet kan diskusjonen bare avsluttes. En god DD får ikke ut potensialet med mindre resten  av kjeden henger med...

    8)

    edit: trykkleif
     

    AsleS

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2012
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    bia skrev:
    pengesluk skrev:
    De klassiske DD-verkene låter formidabelt i godt konstruerte plint bygget med det vi i dag kan/vet om gode materialer og akustiske egenskaper, det er en driv og soliditet over lyden som er helt rå. Kommer særlig godt frem på gode hornsystemer.
    Og med det sitatet kan diskusjonen bare avsluttes. En god DD får ikke ut potensialet med mindre resten av kjeden ikke henger med...

    8)
    Henger meg på der :) Mange takk for kjempesvar. Kanskje har jeg blitt litt klokere,vi får se hva vi ender opp med;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.778
    Antall liker
    103.916
    Torget vurderinger
    23
    Fornøyde trådstartere er snart verre å finne en øyenbryn på egg!

    Håper du har blitt litt klokere...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.778
    Antall liker
    103.916
    Torget vurderinger
    23
    bia skrev:
    pengesluk skrev:
    De klassiske DD-verkene låter formidabelt i godt konstruerte plint bygget med det vi i dag kan/vet om gode materialer og akustiske egenskaper, det er en driv og soliditet over lyden som er helt rå. Kommer særlig godt frem på gode hornsystemer.
    Og med det sitatet kan diskusjonen bare avsluttes. En god DD får ikke ut potensialet med mindre resten av kjeden henger med...

    8)

    edit: trykkleif
    Ja, du vet jo det bia, du har jo begge deler og prøvd mye rart. OT: ehh..... baflene...?? :D :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gangstabilitet
    mekanisk isolasjon
    begge deler kan oppnås ved god implementering uansett driv prinsipp
    men et ignorert område er akustisk isolasjon
    jeg har spilleren i en stor MDF kasse med et 17 kg acryl støvdeksel
    jeg kan spille så høyt jeg bare vil uten feedback
    det er gull!
    de fleste legger til side eller vipper opp et lett, vaklete støvdeksel når de spiller
    om de i det hele tatt har et?
    mvh
    Leif
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Hadde en gang en pl 510 a, men denne fikk jeg brumm når pu var inne ved senter.
    Dette er jo ikke verdens flotteste spiller, prøvde alt mulig for å bli kvitt dette men nei.
    Dette var i min spede start inn i denne verden av hi-fi i 1977.
    Er dette et problem som andre har merket noe til på andre spillere?

    Steinar.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde ikke blitt veldig overrasket om du hadde en grado pu som var utrolig hot på den tiden
    mvh
    Leif
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    8.535
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde med flere, ja grado ;) men den spilte etter hva jeg kan huske ok denne også.
    Men det var med alle, ikke mye men iriterende.
    Men den jeg var mest fornøyd med var Sonus rød.(minst støy)
    Denne kjøpte jeg vell i begynelsen av 80 tallet, Boas i Moss, var det ikke det de kalte seg?
    den lille mannen med snurrebart, etter hva jeg kan huske.

    Steinar.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    ...og broren til Bjørn Olaf aka BOAHS himself
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    FZ skrev:
    ...og broren til Bjørn Olaf aka BOAHS himself
    Offtopic..
    Husker jeg aldri ble helt klok på Bjørns butikk ved Olav Ryes Plass i Oslo. Hva drev de egentlig med?
    AK Hi-FI ved siden av derimot hadde mye fint til tider og var alltid grei på innbytte avtaler.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    let´s get back on topic
    finner du en slik en på loftet hos en fjern slektning, har du skutt gullfuglen! ;D
     

    Vedlegg

    Lyder

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    16
    Ingen som har erfaringer med Denon DP A 100??? Må vel være en god DD spiller som hifi klubben har til fornuftig pris.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Husker jeg aldri ble helt klok på Bjørns butikk ved Olav Ryes Plass i Oslo. Hva drev de egentlig med?
    AK Hi-FI ved siden av derimot hadde mye fint til tider og var alltid grei på innbytte avtaler.
    Boahs pusha hifi til inbruddspriser. Her var det bare å prute til du fikk det til den prisen du ville. Særlig når han hadde kniven på strupen for å gjøre opp sine fakturaer.
    Naboen var vel sjappa til Arild som tidligere jobba for Boahs. Flytta senere til Hamar og starta Hi-Fi guiden....
    Hvis jeg ikke husker feil...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Lyder skrev:
    Ingen som har erfaringer med Denon DP A 100??? Må vel være en god DD spiller som hifi klubben har til fornuftig pris.

    I følge en stakkar som kjøpte den på audiokarma er det bare shit.

    Kommentaren hans var som følge: Well, in a word, it is about the sorriest $2500 I think you could invest in a turntable.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    LMC skrev:
    let´s get back on topic
    finner du en slik en på loftet hos en fjern slektning, har du skutt gullfuglen! ;D
    Denon DP 100-M går nok for litt høyere pris enn DP A 100

    Arne K
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Jeg sitter egentlig med spørsmålet om hva som faktisk er mulig med dagens servomotor-teknologi. Sitter og fikler en del med servomotorer på jobben for tida og man skulle vel tro at dette var enklere å få til i dag, kontra for 30 år siden.

    DIY DD?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    emokid skrev:
    Jeg sitter egentlig med spørsmålet om hva som faktisk er mulig med dagens servomotor-teknologi. Sitter og fikler en del med servomotorer på jobben for tida og man skulle vel tro at dette var enklere å få til i dag, kontra for 30 år siden.

    DIY DD?
    Godt poeng, men så kan man spørre seg hvorfor selv de mest high end produsenter har gått vekk eller ikke bruker DD idag.
    Jeg vet hvorfor. Det låter bedre med reim. Noen annen forklaring kan det ikke være når en platespiller i toppklassen i 2012 sverger til reim drift. Eller tar alle produsenter feil og gjengen på HFS vet bedre? Jeg tror på førstnevnte personlig.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    digiman skrev:
    emokid skrev:
    Jeg sitter egentlig med spørsmålet om hva som faktisk er mulig med dagens servomotor-teknologi. Sitter og fikler en del med servomotorer på jobben for tida og man skulle vel tro at dette var enklere å få til i dag, kontra for 30 år siden.

    DIY DD?
    Godt poeng, men så kan man spørre seg hvorfor selv de mest high end produsenter har gått vekk eller ikke bruker DD idag.
    Jeg vet hvorfor. Det låter bedre med reim. Noen annen forklaring kan det ikke være når en platespiller i toppklassen i 2012 sverger til reim drift. Eller tar alle produsenter feil og gjengen på HFS vet bedre? Jeg tror på førstnevnte personlig.
    Kan jo ha noe med forholdet antall solgte spillere/produksjonskostnader?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror og veien fra DIY til prototyp til produksjon er vesentlig enklere med remdreven spiller
    bare se på AVID som første gangen vistes med noe som viste seg å være en ombygget potetskrellermotor!
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn