Dirac - hvor bra er det? Får lite dynamikk og lite bass.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Min erfaring (med DEQX) er at man både må se på frekvensrespons som i disse kurvene og på tidsdomenet i fossefallkurver for å lande riktig. Øret integrerer lyd over noen millisekunder for å skape et inntrykk av klangbalansen, og det er langt fra sikkert at dette stemmer med tidsvinduene som ble brukt i målingen. Det kan hende at man behøver en liten dip eller boost i frekvensresponsen for å kompensere for litt lengre eller kortere etterklang ved visse frekvenser. Slik er det ihvertfall hos meg.

    Mer her: https://www.hifisentralen.no/forume...otion-transformer-diskant-45.html#post2234179
    Bra - innlegg ! Og i tillegg er jo ikke sikkert alle oppfatter dette tidsvinduet likt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Og hvilken liker du best?
    Godt spørsmål! Jeg har brukt noen timer nå på å finne ut av det. Jeg tror jeg ville foretrukket en mellomting mellom Toole/Olive og Harman sin kurve (henholdsvis grønn og gul i siste graf) da det kanskje blir litt for boks-aktig lyd med så mye nivå mellom 150-400 hz vist med grønn graf.
    Jeg merker tydelig at tilsynelatende små variasjoner i dB under 500 hz utgjør ganske store forskjeller i opplevd lyd.

    Det virker også som at 10 dB fall er litt for mye hos meg nå som jeg har fått en del mindre klang i rommet etter takbehandling. Harman-kurven (gul) gir tydeligere instrument-klang og mer snert, og er derfor kanskje hakket bedre. Foretrekker grønn kurve når volumet går opp.

    Man skal være obs på at det er fryktelig fort gjort å sette target-kurven i Dirac prosessoren for høyt slik at lyden klipper, og det kan være vanskelig å få det med seg da Dirac-prosessoren ikke alltid gir beskjed om at klipping foregår. Derfor er det lurt å starte kurven lavere og alltid sørge for at man ikke må heve nivået mer enn man har satt Gain i minus i Dirac prosessor.

    Jeg ser at Toole-kurven er i en slags form for bue med mer nivå i mellomtonen enn den burde hatt, så jeg tror jeg må frem med flere punkter i target-editor for å få en target kurve er mer som en rett linje. Det kan forklare hvorfor jeg opplever litt boks-aktig lyd med den anbefalte 10 dB jevnt fall.
    Intr, synes selv at 10db fall oppover i frekvens er for mye. Mener target nå er 6db. Og med høyeste punkt i bassen på 60hz. 20-60 Hz er altså flat.
    Holder litt på med området mellom 150-500 selv. Er veldig usikker på om jeg vil ha dette området flatt eller med et par db ned.
    Lik målt frekvensrespons responderer nok ikke helt likt i alle rom, men vi har mye likheter. har også 60hz som høyeste punkt på target, 60hz opp til 120hz ned 4 db, så litt flatt og en videre senkning på 1,5db ved 350hz. Faller litt videre også, og det blir vel største forskjellen oss i mellom - passer bedre når det gis litt gass.

    Utsatte Steinost for dette i dag
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Shy - husker du innstillingene første gang jeg var hos deg ? - syns det var bedre da enn siste gangen, selvsagt personlig og subjektivt etc.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Nei det husker jeg ikke.


    Edit:
    Gikk tilbake å så at det var lagt ut en måling da dere var her. Innlegg 4999 i tråden min. Var litt rufsete da og ikke helt ideelt i mine ører husker jeg. Hadde gjort en del tiltak i rommet uten å kalibrere på nytt på den tiden. Bekrefter vel at vi har litt forskjellig mening om lyd - kult!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bra - innlegg ! Og i tillegg er jo ikke sikkert alle oppfatter dette tidsvinduet likt
    Takk for det. Jeg vet ikke hvor individuelt det er, men det er ihvertfall frekvensavhengig. Et eksempel på det er hørbarheten av gruppeforsinkelse ved ulike frekvenser. Jeg har ikke sett noen måleprosedyre som forsøker å simulere de tidsvinduene på samme måte som «psychoacoustic smoothing» forsøker å simulere ørets kritiske bånd i frekvensdomenet.

    Dette er nok ikke helt forstått ennå, men det forskes en del på det.
    https://www.researchgate.net/profil...rception-of-speech-like-acoustic-patterns.pdf
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant poeng, Asbjørn. Tok en titt på tråden din og kan bekrefte via egne forsøk at det ikke alltid er rett frem hva man bør korrigere. Jeg vet at Dirac tar psykoakustiske hensyn i filtrene sine, men hva som er optimal frekvensrespons i forhold til forskjellige akustiske omgivelser er et åpent tema.
    Olive skrev at den foretrukne responsen for hodetelefoner tilsvarer den foretrukne -10 dB fallende kurven målt i lytteposisjon i et normalt rom og at disse to korrelerer ekstremt sterkt ved blindtesting. Det indikerer at det akustiske kanskje ikke har stor betydning i forhold til foretrukket respons.

    Forsøker Snickers-is sitt forslag om flat fra 20-300 hz og et gradvis fall derfra. Fungerer greit, men liker bedre +2 dB fra 20-60 hz, flat fra 60-300 og et fall til ca -6 dB derfra. Jeg vil nok tro at flat respons til 300 hz forutsetter mye større kapasitet enn hva Kii Three alene har, eventuelt bedre akustikk i bassen. Rommet mitt har følgende respons;

    Toole-filter decay.jpg

    Toole-filter RTA.jpg

    Toole-filter vannfall.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Intr, synes selv at 10db fall oppover i frekvens er for mye. Mener target nå er 6db. Og med høyeste punkt i bassen på 60hz. 20-60 Hz er altså flat.
    Holder litt på med området mellom 150-500 selv. Er veldig usikker på om jeg vil ha dette området flatt eller med et par db ned.
    Det er også i tråd med Harman sin anbefalte kurve. Den sier +9 dB 20-60 hz, fall på 3-4 dB ned til 160hz, flat til 2k og nytt fall ned til 0 om jeg husker riktig.

    Det låter bra på mye musikk, litt vel mye punch på noe og litt tynt i vokal på en del.
    Forsøkte å lage en mer flat -10 dB kurve i går kveld for å få vekk den litt boks-aktige lyden som jeg fikk med den grønne Toole-kurven på forrige side, og førsteinntrykket var at det fungerte bra. Litt mer varme og glød på vokal enn Harman, noe mer avdempet på instrumenter og sånn passe balanse mellom tyngde og punch uten at oppmerksomheten dras til bassen.

    Blir nok noen timer med lytting i dag før jeg drar frem målemikrofonen igjen for å bekrefte/avkrefte at jeg traff på en mellomting mellom Harman og Toole-kurvene på grafene.

    Dette er nok ikke helt forstått ennå, men det forskes en del på det.
    https://www.researchgate.net/profil...rception-of-speech-like-acoustic-patterns.pdf
    Denne linken forteller meg at det har vært mistenkelig mye trafikk fra vår nettside, så får ikke sett på det. Noen interessante funn der?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Intr, synes selv at 10db fall oppover i frekvens er for mye. Mener target nå er 6db. Og med høyeste punkt i bassen på 60hz. 20-60 Hz er altså flat.
    Holder litt på med området mellom 150-500 selv. Er veldig usikker på om jeg vil ha dette området flatt eller med et par db ned.
    Det er også i tråd med Harman sin anbefalte kurve. Den sier +9 dB 20-60 hz, fall på 3-4 dB ned til 160hz, flat til 2k og nytt fall ned til 0 om jeg husker riktig.

    Det låter bra på mye musikk, litt vel mye punch på noe og litt tynt i vokal på en del.
    Forsøkte å lage en mer flat -10 dB kurve i går kveld for å få vekk den litt boks-aktige lyden som jeg fikk med den grønne Toole-kurven på forrige side, og førsteinntrykket var at det fungerte bra. Litt mer varme og glød på vokal enn Harman, noe mer avdempet på instrumenter og sånn passe balanse mellom tyngde og punch uten at oppmerksomheten dras til bassen.

    Blir nok noen timer med lytting i dag før jeg drar frem målemikrofonen igjen for å bekrefte/avkrefte at jeg traff på en mellomting mellom Harman og Toole-kurvene på grafene.

    Dette er nok ikke helt forstått ennå, men det forskes en del på det.
    https://www.researchgate.net/profil...rception-of-speech-like-acoustic-patterns.pdf
    Denne linken forteller meg at det har vært mistenkelig mye trafikk fra vår nettside, så får ikke sett på det. Noen interessante funn der?
    +9 db fra 60hz til 20hz. Yøje mej tid. :)

    Prøver nå en preset med - 1.5 db ved 300hz Q på 1.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jau. Det er da altså +9 dB fra laveste punkt på 20 kHz
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Min erfaring (med DEQX) er at man både må se på frekvensrespons som i disse kurvene og på tidsdomenet i fossefallkurver for å lande riktig. Øret integrerer lyd over noen millisekunder for å skape et inntrykk av klangbalansen, og det er langt fra sikkert at dette stemmer med tidsvinduene som ble brukt i målingen. Det kan hende at man behøver en liten dip eller boost i frekvensresponsen for å kompensere for litt lengre eller kortere etterklang ved visse frekvenser. Slik er det ihvertfall hos meg.

    Mer her: https://www.hifisentralen.no/forume...otion-transformer-diskant-45.html#post2234179
    Dette handler jo ikke bare om øret. Det handler vel så mye om hvordan selve musikksignalet integrerer med rommet. Lange vs korte toner. En langvarig tone vil trigge alle modes i rommet, noe som påvirker nivået både objektivt og subjektivt. En tone som kanselleres av refleksjoner vil ofte ha kraftigere nivå ved start og slutt enn mitt i pådraget. En ting som er rimelig sikkert er at hvis noe låter for kraftig over de millisekundene du refererer, så er det negativt for lyden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mine tanker om Dirac;

    + God brukervennlighet
    + Enkelt og raskt å komme i gang med
    + Mulighet til å bruke fra 1 til 9 målinger
    + Korrigerer både tid/fase og frekvens
    + Mulighet til å velge target kurve
    + Mulig å justere gain i prosessor
    + Kan velge hvor i frekvens Dirac skal jobbe
    + Justert for nivå er det ikke mulig å høre om Dirac prosessoren er på eller av når man har slått av filtre
    + Gjør lite/ingen hærverk på høye frekvenser

    - Dårlig med info om hva, hvor og hvordan
    - Standard kurve er veldig tynn og blodfattig
    - Ikke alltid klippe-indikator fungerer
    - Ingen mulighet for manuelle justeringer annet enn frekvensrespons

    Jeg har ikke forsøkt Dirac via eksterne enheter, kun som software på pc. Dersom de eksterne enhetene har fullverdig Dirac Live vil jeg anbefale en ekstern boks slik at man har korreksjon fra alle kilder. Jeg har fått noen aha-opplevelser ang volum når jeg har switchet fra pc til TV da man gjerne har 8-10 dB lavere nivå totalt sett etter Dirac-korreksjon.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med litt justering, dvs flere punkter på grafen før filter-genereringen i Dirac, ble resultatet med -10 dB litt som jeg tenkte - en mellomting mellom Toole-kurve og Harman-kurve på forrige side. Justert kurve er gul. Tror denne anbefalte kurven fra Toole/Olive er min favoritt så langt.

    Toole - før og etter vs Harman.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn