Dip på ca 78hz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er 1/6 smoothing for mye, eller brukes mindre?

    Og er det vanlig med en av subbene i motfase?
    1/6 for mye smoothing for hva da tenker du?

    Du kan i teorien benytte fase til å få jevnest mulig frekvensrespons, og hvis du oppnår det med en av subbene i motfase så er vel sikkert det fint. Spørs jo hvordan de er plassert hva som funker. Om det er så veldig vanlig tror jeg vel ikke. :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    @Nidaros de er ofte ikke så lett å høre. Det er lett å få ubegrunnede nevroser av å henge seg opp i målinger, det ser gjerne mye verre ut enn det høres ut. 😊
    Min erfaring er at dipper i bassområdet merkes, og ikke minst hører man fraværet av de når de er borte. Synes i det hele tatt at bassen er veldig vanskelig å forholde seg til når det er dipper og peaks. Ser det ille ut på en måling, vil det skjemme lyden betraktelig. Detaljer oppover drukner, punch og detaljer forsvinner nedover.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ser på innlegg nr 1 og 35 kontra 38 (som er dagens innstillinger) så ser grafen en del penere ut.
    Subbene er i hjørnene bak/skrå bak HT.
    Den høyre subben er i motfase til alle de tre andre (2 høyttalerne og den andre subben).
    Mye av bomullen i øra forsvant og bassen ble ganske tight.

    Hva er vanlig når man presenterer slike grafer? 1/6, 1/12, 1/24 smoothing?
    Grafene ble ikke så ille med 1/6.

    Totalt låter det ganske greit.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her måler det best med en sub på fase 45 høyre og fase 135 venstre. Sammen er det fase 45, men ved lytting endte jeg opp tilbake til start, begge på fase 0.
    Men begge subbene er snudd 180 grader som utgangspunkt.
    M.a.o mener jeg bassene bør stilles likt uavhengig av måling.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at dipper i bassområdet merkes, og ikke minst hører man fraværet av de når de er borte. Synes i det hele tatt at bassen er veldig vanskelig å forholde seg til når det er dipper og peaks. Ser det ille ut på en måling, vil det skjemme lyden betraktelig. Detaljer oppover drukner, punch og detaljer forsvinner nedover.
    Alt er så klart relativt, og det spørs hvor de er, hvor dype de er, osv. Jo jevnere jo bedre! Men det er jo haugevis der ute som nyter god musikk uten hverken DSP eller subwoofere, og dermed trolig har en grei berg og dalbane hvis de måler responsen. Men helt enig i at man merker forskjell hvis man får kontroll på det hele! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ser på innlegg nr 1 og 35 kontra 38 (som er dagens innstillinger) så ser grafen en del penere ut.
    Subbene er i hjørnene bak/skrå bak HT.
    Den høyre subben er i motfase til alle de tre andre (2 høyttalerne og den andre subben).
    Mye av bomullen i øra forsvant og bassen ble ganske tight.

    Hva er vanlig når man presenterer slike grafer? 1/6, 1/12, 1/24 smoothing?
    Grafene ble ikke så ille med 1/6.

    Totalt låter det ganske greit.
    Under 200hz og hvertfall under 100hz er det ikke vanlig/nødvendig med smoothing i det hele tatt. På fullfrekvensmålinger bruker jeg 1/12 selv, men det varierer vel litt hva man ønsker å vise frem. Skal man kun illustrere den generelle klangbalansen funker 1/6 fint også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @ynot Hvis det er primært bassen / subben du jobber med, så kan du jo dele en graf med 20-200hz uten smoothing. (samme y-akse som du har nå, 45-105). Ser ut til å være litt å jobbe med fortsatt. Har du EQ/DSP?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @ynot Hvis det er primært bassen / subben du jobber med, så kan du jo dele en graf med 20-200hz uten smoothing. (samme y-akse som du har nå, 45-105). Ser ut til å være litt å jobbe med fortsatt. Har du EQ/DSP?
    Det går veldig i rykk og napp hvor mye jeg får jobbet.
    Her er ingen eq/dsp.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det går veldig i rykk og napp hvor mye jeg får jobbet.
    Her er ingen eq/dsp.
    Ja, da er det jo litt stress. Tror du vil få stor glede av å investere i det! Stor forbedring i lyden, spesielt i bunn, og behøver ikke nødvendigvis koste så mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn