Dip på ca 78hz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Siden jeg bare er nesevis så får jeg spørre noen som er måle-vis :)

    Jeg har en kraftig dip rundt 78hz. Skyldes den avstand mellom frontvegg og subber, frontvegg og HT, bakvegg og subber eller bakvegg og ht?

    Avstand fra subber til front vegg: 50cm og 36cm (de står ikke likt)
    Avstand fra ht til frontvegg: 126cm og 132cm (står ikke likt, med vilje)
    Avstand fra subber til bakvegg: 470cm og 485cm
    Avstand fra ht til bakvegg: 427cm og 424cm (de er vinklet litt forskjellig også)
    Avstand fra sweetspot til bakvegg: 65cm

    målene på subbene er midt i subbene.
    målene på ht er fra front.
    alle mål er relative :)


    1651054112023.png


    DSP? nope, bruker ikke en gang den i Roon.
    Er det det mye stress så kan jeg leve med dippen.

    Spiken rundt 35hz gir litt bomull i øra, men jeg tar den en gang seinere hvis jeg gidder.

    Edit:
    Rommet er ca 360cm bredt og 550cm langt og 238cm mellom gulv og tak.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det mangler litt avstander her. Hver høyttaler bør modelleres med posisjon i tre plan i forhold til ett av hjørnene - bredde, lengde og høyde. X-Y-Z som det gjerne kalles.

    Kjører frontene fullrange? Hvor er delefrekvensen på sub'ene? Er det fasekontroll på sub'ene?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde da først dratt ned den nede ved 30hz.
    Den er jo veldig kraftig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dippen på 78 kan muligens være en funksjon av peaken på 35...ta ned den og se hva som skjer på doblet frekvens
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å dra ned 35 vil ikke gjøre noe med den på 76. Det er ikke sånn ting funker.

    Jeg sjekket rommet kjapt i REW. Det er en tangential mode i horisontalplanet ved ca 78-79 Hz. Vil tro dette er synderen. Det er bare en ting å gjøre for å kunne unna den - flytte høyttalere og/eller lytteposisjon.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    dippen på 78 kan muligens være en funksjon av peaken på 35...ta ned den og se hva som skjer på doblet frekvens
    Den er en funksjon av peaken på 35. Hvis du behandler rommet og reduserer peaken med akustikk tiltak, f.eks helmholtz resonator, vil dippen bil mindre
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ved 35 Hz ja. Men ikke ved 76 Hz, med mindre en absorbent også er effektiv ved den frekvensen.

    Ref det LMC sa, så hvis man bruker EQ til å dra ned 35 Hz, vil det ikke skje noe som helst ved 76.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Google SBIR Calculator , så får du formel og kalkulator for å beregne kanselleringen pga refleksjon fra frontveggen . Den ligger ofte der omkring. Kan variere HZ med avstand høyttaler til frontvegg , men er vanskelig å bli kvitt uansett. Subber klin inntil frontvegg er kanskje beste måte å løse sånt , kortere avstand til vegg øker Hz på dippen …
    Jeg har ganske lik lengde og bredde og har også en kansellering på 75-90.
    Peaken på 35hz kommer pga lengde på rommet 550cm. Og er den dypeste bass stående bølge. Du kan enkelt dra den ned med DSP
    Forøvrig sitter du alt for nærme bakveggen!!! Det roter til lydbildet pgamange refleksjoner og tomler til bassen etter min erfaring
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kikket litt på det i REW, men klarer ikke å se at det skal bli en dip pga rommet ved 78 Hz.

    Noen som vil gjette på at det pga utfasing mellom sub og mains?

    Det hadde vært interessant å se målinger av de hver for seg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor står ikke sub klin inntil vegg? Timing?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan jo være som Syncrolux er inne på, faseproblemer mellom sub og fronter som fører til denne dippen ....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo være som Syncrolux er inne på, faseproblemer mellom sub og fronter som fører til denne dippen ....
    Da får jeg teste å flytte litt på subbene. Men nærmere frontvegg eller ht tro?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke noen ideer men ser på bildet og tenker generell lyd, jeg ville hatt høyttalerne mye mer inn i rommet, tett på stereo benken, og litt lenger frem, mer Cardas metode. Hjelper ikke på bassen dog....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke noen ideer men ser på bildet og tenker generell lyd, jeg ville hatt høyttalerne mye mer inn i rommet, tett på stereo benken, og litt lenger frem, mer Cardas metode. Hjelper ikke på bassen dog....
    Ja, det har vært prøvd. De høyttalerne har vært flyttet så mye rundt på i det området at jeg tipper de har reist Trondheim-Oslo flere ganger.
    Dette er det beste/minst dårlige jeg får til med mine ører.
    Her er vokal i midten og lydbildet har både dybde og bredde (ut over høyttalerne).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde som du sa, @Syncrolux og snudde fasen 180grader på subbene og dippen er mindre

    1651065529923.png


    Siden de forrige målingen er gjort for et par uker siden så er dessverre ikke volum på pc eller forsterker det samme så resultatet blir vel ikke 100% sammenlignbart.


    Her er subbene i motsatt fase, (den ene 0grader og den andre 180)

    1651065942472.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Heldiggris. Fint rom godt behandlet, hvordan blir det uten Sub da?. er dippen der forrtsatt, vet du det er fra hovedhøyttaler, og du deler kanske ikke på riktig frekvens?

    Men med så langt og smalt rom og sittende så langt bak blir ikke perspektivet og dybden i lydbildet lidende?. Jeg ville prøvt å flytte meg lengre fram opptil 2m fra bakvegg oog sett hvorden bassen reagerte, legg merke til endringn i dyble og perspektiv..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Siden mitt rom er ganske likt ditt, 6m mot 5.5 lengde og bredde 3.8 mot 3.6 kan mine rom eksperiementer være relevant for å se generelle effekter hos deg.
    Men jeg sitter 170-180cm fra vindu/vegg bak meg ikke 60cm
    Her er effekt av høyttalerplassering med høyttaler 15 cm bak til vegg og ut til 114cm fra front av høyttaler til frontvegg.

    1651070139330.png

    og så ut til 184 cm
    1651070313225.png


    Dippen på 73Hz er gjenstridig selv med DSP, DSP kan ikke fikse kanselleringenr pga refleksjon

    Forskjellen på å ha høyttaler 20cm og 120cm fra vegg..
    1651070737926.png


    Siden jeg har dører på sideveggene kan kan jeg åpne dem med 120cm åpning og da forsvinner den siste dippen helt, dipper er altså pga refleksjon på sideveggen.

    1651071020057.png


    kjekke kalkulatorer..
    Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference (arqen.com)
    SBIR calculator (tripp.com.au)
    amroc - THE Room Mode Calculator (amcoustics.com)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser ut som eksperimentering med plassering er det som skal til her.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har målt ca 500 ulike kombinasjoner av lytter-og høyttaler-plassering....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heldiggris. Fint rom godt behandlet, hvordan blir det uten Sub da?. er dippen der forrtsatt, vet du det er fra hovedhøyttaler, og du deler kanske ikke på riktig frekvens?

    Men med så langt og smalt rom og sittende så langt bak blir ikke perspektivet og dybden i lydbildet lidende?. Jeg ville prøvt å flytte meg lengre fram opptil 2m fra bakvegg oog sett hvorden bassen reagerte, legg merke til endringn i dyble og perspektiv..
    På grunnen av døra på høyre side av stolen så er det begrenset hvor mye jeg kan skyve frem stolen.
    Selv om det akkurat nå er bare en stol der så kommer det to til.

    Men ja, det er jo mulig å skyve stolen i midten (den som står der i dag) lenger frem når jeg skal høre musikk.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden mitt rom er ganske likt ditt, 6m mot 5.5 lengde og bredde 3.8 mot 3.6 kan mine rom eksperiementer være relevant for å se generelle effekter hos deg.
    Men jeg sitter 170-180cm fra vindu/vegg bak meg ikke 60cm
    Her er effekt av høyttalerplassering med høyttaler 15 cm bak til vegg og ut til 114cm fra front av høyttaler til frontvegg.

    Vis vedlegget 812820
    og så ut til 184 cm
    Vis vedlegget 812821

    Dippen på 73Hz er gjenstridig selv med DSP, DSP kan ikke fikse kanselleringenr pga refleksjon

    Forskjellen på å ha høyttaler 20cm og 120cm fra vegg..
    Vis vedlegget 812826

    Siden jeg har dører på sideveggene kan kan jeg åpne dem med 120cm åpning og da forsvinner den siste dippen helt, dipper er altså pga refleksjon på sideveggen.

    Vis vedlegget 812828

    kjekke kalkulatorer..
    Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference (arqen.com)
    SBIR calculator (tripp.com.au)
    amroc - THE Room Mode Calculator (amcoustics.com)
    Må teste når jeg får tid. Dette er interessant
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Livet som småbarnspappa, og til en fjortis, gir ikke alltid like nye tid til meg selv.

    Er det trygt å anta at den dippen på 75hz vil bevege seg nedover i frekvensene hvis jeg skyver ht nærmere frontvegg?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått justert lytteposisjonen litt, nå er den da 97cm fra bakvegg.
    HT er flyttet nærmere frontvegg og litt ut fra sidevegg
    Fronten på HT er nå 1meter fra frontvegg og 50cm fra sidevegg. Denne målingen er uten subber

    1652638623053.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er bare venstre HT

    1652680755628.png


    Og her er bare høyre høyttaler

    1652680826774.png



    Og det er hele tiden høyre side jeg liker best når jeg spiller musikk...?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden mitt rom er ganske likt ditt, 6m mot 5.5 lengde og bredde 3.8 mot 3.6 kan mine rom eksperiementer være relevant for å se generelle effekter hos deg.
    Men jeg sitter 170-180cm fra vindu/vegg bak meg ikke 60cm
    Her er effekt av høyttalerplassering med høyttaler 15 cm bak til vegg og ut til 114cm fra front av høyttaler til frontvegg.

    Vis vedlegget 812820
    og så ut til 184 cm
    Vis vedlegget 812821

    Dippen på 73Hz er gjenstridig selv med DSP, DSP kan ikke fikse kanselleringenr pga refleksjon

    Forskjellen på å ha høyttaler 20cm og 120cm fra vegg..
    Vis vedlegget 812826

    Siden jeg har dører på sideveggene kan kan jeg åpne dem med 120cm åpning og da forsvinner den siste dippen helt, dipper er altså pga refleksjon på sideveggen.

    Vis vedlegget 812828

    kjekke kalkulatorer..
    Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference (arqen.com)
    SBIR calculator (tripp.com.au)
    amroc - THE Room Mode Calculator (amcoustics.com)
    Hei Balle

    Det jeg leser her (bl.a fra linken "speaker placement 101") er at 100-120cm fra frontvegg er noe dritt? Og det ligner problematikken din og min.
    Jeg sliter med å lese grafer i REW, bortsett fra waterfall.
    Fra de SPL-målingene dine:
    Spikene er der trykket bygges opp og gir økt volum. Der samme eller omtrent samme frekvens møtes på toppen av sinuskurven?.
    Dippene er der trykket kanselleres og gir helt eller delvis utfall av frekvens. Der samme eller delvis samme frekvens møtes, en kurve er på topp og en er på bunnen?

    Ved å plassere HT (hvor elementet er) 90cm fra frontvegg så eliminerte du neste hele dippen? Da er jeg ikke sikker på om jeg får plass til subbene, men jeg får teste.

    Den sorte streken i tegningen "F36" er når du bruker en eller annen form for DSP?

    Linken "amroc" skjønte jeg diddelido av :/
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter en del flytting av HT og subber, og litt justering på de:
    En stygg dipp på 47hz

    1652696578924.png
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    [...]
    Jeg har en kraftig dip rundt 78hz.
    [...]
    Vis vedlegget 812752
    [...]
    Jeg synes overgangen mellom måling og lytting er veldig interessant.
    Jeg har vansker med å høre dipper, selv om de er ganske tydelige på målingene. Jeg sliter kort sagt med å "høre at noe mangler", særlig nede i bassområdet, og ikke minst dippene samtidig er smale.
    Topper kan derimot ofte identifiseres (sånn omtrentlig) ved lytting og bekreftes ved måling.

    Hva er det du "lytter etter" for å peke ut den opprinnelige dippen på 78hz? Kan du beskrive litt hvordan denne dippen gir seg negativt utslag i lydbildet hos deg?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes overgangen mellom måling og lytting er veldig interessant.
    Jeg har vansker med å høre dipper, selv om de er ganske tydelige på målingene. Jeg sliter kort sagt med å "høre at noe mangler", særlig nede i bassområdet, og ikke minst dippene samtidig er smale.
    Topper kan derimot ofte identifiseres (sånn omtrentlig) ved lytting og bekreftes ved måling.

    Hva er det du "lytter etter" for å peke ut den opprinnelige dippen på 78hz? Kan du beskrive litt hvordan denne dippen gir seg negativt utslag i lydbildet hos deg?
    Jaggu et godt spørsmål. Jeg lytter ikke etter noe spesielt, men av og til "mangler" noe uten at jeg noen gang kan si hva det er.
    Nå har det vært en del endringer så nå blir det noen dager med musikk før jeg konkluderer.
    Kanskje jeg til og med foretrekker dippen på 78hz fremfor slik det står nå? Hvem vet, ikke jeg ;)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er den ene subben 180grader motfase:
    (jeg vet ikke om 1/6 smoothing er for mye)

    1653732859563.png


    1653732914392.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.611
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Nidaros de er ofte ikke så lett å høre. Det er lett å få ubegrunnede nevroser av å henge seg opp i målinger, det ser gjerne mye verre ut enn det høres ut. 😊
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @Nidaros de er ofte ikke så lett å høre. Det er lett å få ubegrunnede nevroser av å henge seg opp i målinger, det ser gjerne mye verre ut enn det høres ut. 😊
    Er 1/6 smoothing for mye, eller brukes mindre?

    Og er det vanlig med en av subbene i motfase?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn