Sjekket litt priser på Sabatier og Victorinox på utenlandske sider, og det var endel å spare.
Det viktigste er tross alt bruken av knivene. De færreste trenger særlig mange kniver. Den størrelsen man bruker mest kan det svare seg å ha mer enn en av, slik at det alltid er en skarp i blokken. Selv liker jeg godt små grønnsakskniver, og har derfor fire slike. Greit også når man driver med forskjellige varer samtidig, slik at man slipper å rengjøre kniven når den brukes på gulrøtter etter fisk. Rengjøring gjøres selvsagt underveis, men det er ikke nødvendig å overdrive heller.
Jeg trenger en kokkekniv til, gjerne en liten. Stor har jeg ikke behov for, og medium er det jeg har i dag. En god brødkniv er nok. Når det gjelder merker så er egentlig alle kvalitetsmerker gode nok for en som ikke er skikkelig flink med kniven. Det er hovedsaklig balanse og eggens krumming som skiller vanlige kniver. Forskjellen på en Global og en Victorinox går faktisk i sistnevntes fordel for mange på grunn av prisen. Vics egg er ifølge kokker helt perfekt, så det blir nok endel penger i designet med Global. Men likevel så er det ikke sykt dyrt, og eiergleden er nok høyere.
Men personlig ser jeg på pris og skarphet. Derfor synes jeg at anerkjente knivblad med plasthåndtak er helt ok. Tror det blir en Victorinox kokkekniv neste gang, med plast å holde i.