Dine kjøkkenkniver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    What do I know? Har i hvertfall fulgt rådet.
    Noe for Myhtbusters?

Jeg vasker heller aldri "finknivene" mine i maskin, bare så det er sagt. Det er jo barnelærdom, men om forklaringene holder vann eller det har noe for seg aner jeg ikke.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Fin tråd! Hva slags sliperedskap bruker dere?

Selv bruker jeg denne:
    Jeg skulle også hatt noe som til eggen på min Global-serie. Tips om god sliperedskap? Er det vanskelig å slipe "manuelt" - ser for meg at disse automatiske kvesterne ikke er helt bra for kniven i lengden..

Dude

Medlem
    Ble medlem
    30.12.2007
    Antall liker
    0
    Jeg bruker kniver sånn omtrent 5t hver dag som kokk og slår et slag for Victorinox med Fibrox håndtak.
    Mange andre kniver er bedre og flottere,men victorinox er etter min erfaring det som gir mest med tanke på pris/kvalitet.
    Knivene er rimelige og av svært god kvalitet.

Vi vasker knivene i maskin og det uten problem.
    Knivene blir ikke sløve av å vaskes i maskin visst man legger de riktig i maskinen. Dvs at ikke eggen på kniven dunker borti alt mulig.
    En av grunnene til at kniver ikke skal i maskinen er at visst den er med trehånd tak vil dette etterhvert tørke og sprekke.
    Til å slipe kniver vil jeg anbefale Vulkan knivsliper denne ligger på ca 1000,- å gir ett meget godt resultat brukt riktig.
    Mange tror at man sliper med "slipe" stålet man kjøper,men det er ikke tilfellet. Dette retter ut eggen og sliper ikke,men kniven
    vil føles skarpere siden eggen er rett.

Bilde under er Vulkan og Victorinox Fibrox Handle Serrated Chefs Knife 25cm personlig favoritt ;D

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.216
    Selv kjøpte jeg en blokk med kniver på Ikea for 10 år siden eller så.
    Skulle ikke tro at de var noe tess, men de virker ennå.
    Bruker den største til alt, kan ikke fordra små kniver.

Skulle jeg kjøpe noe bedre må jeg innrømme at noen av de Japanske knivene ser gromme ut!
    Siden jeg liker store kniver holder det med en!

;)

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    17
    Min beste kniv, og en av mine kjæreste eiendeler, er på bildet: Suisin Hayate smidd av Kenjiro Doi. Har også en Suisin Momiji Funayuki til daglig bruk og en Sakigake Usuba til grønnsaker. Disse er alle kjøpt på Korin i NY, de har en flott nettbutikk.

Til sliping har jeg kommet frem til at kun japanske stener er bra nok. Det gjelder til alle kniver og i serdelighet til japanske (slipt kun på én side). Bruker du skjerpestål eller andre maskiner som på bildene over så er alt ødelagt. Det er litt jobb og forberedelse, men verdt det. Jeg benytter tre stener på hhv 1000, 3000 og 6000 grit til "dagligknivene" som er fra Shun og Masahiro. (Gode kniver begge to, men ikke i nærheten knivene fra Kenjiro Doi.) De tre knivene over får også en runde på 8000 grit.

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dude skrev:
    Jeg bruker kniver sånn omtrent 5t hver dag som kokk og slår et slag for Victorinox med Fibrox håndtak.
    Mange andre kniver er bedre og flottere,men victorinox er etter min erfaring det som gir mest med tanke på pris/kvalitet.
    Knivene er rimelige og av svært god kvalitet.

Vi vasker knivene i maskin og det uten problem.
    Knivene blir ikke sløve av å vaskes i maskin visst man legger de riktig i maskinen. Dvs at ikke eggen på kniven dunker borti alt mulig.
    En av grunnene til at kniver ikke skal i maskinen er at visst den er med trehånd tak vil dette etterhvert tørke og sprekke.
    Til å slipe kniver vil jeg anbefale Vulkan knivsliper denne ligger på ca 1000,- å gir ett meget godt resultat brukt riktig.
    Mange tror at man sliper med "slipe" stålet man kjøper,men det er ikke tilfellet. Dette retter ut eggen og sliper ikke,men kniven
    vil føles skarpere siden eggen er rett.

Bilde under er Vulkan og Victorinox Fibrox Handle Serrated Chefs Knife 25cm personlig favoritt ;D
    Det var omtrent det min kostet også. Jeg trodde det bare var én måte å bruke den på, gitt konstruksjonen. Men jeg vil gjerne lære hvordan den skal brukes riktig, så jeg ville være takknemlig for tips om riktig bruk. Kona og jeg lager ofte mat sammen, og jeg er litt opptatt av at redskapen skal være bra. Så gode råd fra en kokk mottas med takk :)

Dude

Medlem
    Ble medlem
    30.12.2007
    Antall liker
    0
    Du sliper sikkert kniven riktig visst dere følger anvisningen,men noen har en tendens til å trykke for hardt el ikke holde kniven rett osv. da kan det hende at du ikke for denn ønskede effekten av stålet.
    Er knivene skarpe og kutter jevnt hele veien er det bra ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dude skrev:
    Du sliper sikkert kniven riktig visst dere følger anvisningen,men noen har en tendens til å trykke for hardt el ikke holde kniven rett osv. da kan det hende at du ikke for denn ønskede effekten av stålet.
    Er knivene skarpe og kutter jevnt hele veien er det bra ;)
    Der har kanskje Chef Lund syndet litt. Men takk for tipset, det skal jeg passe på framover.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kim skrev:
    Min beste kniv, og en av mine kjæreste eiendeler, er på bildet: Suisin Hayate smidd av Kenjiro Doi. Har også en Suisin Momiji Funayuki til daglig bruk og en Sakigake Usuba til grønnsaker. Disse er alle kjøpt på Korin i NY, de har en flott nettbutikk.

Til sliping har jeg kommet frem til at kun japanske stener er bra nok. Det gjelder til alle kniver og i serdelighet til japanske (slipt kun på én side). Bruker du skjerpestål eller andre maskiner som på bildene over så er alt ødelagt. Det er litt jobb og forberedelse, men verdt det. Jeg benytter tre stener på hhv 1000, 3000 og 6000 grit til "dagligknivene" som er fra Shun og Masahiro. (Gode kniver begge to, men ikke i nærheten knivene fra Kenjiro Doi.) De tre knivene over får også en runde på 8000 grit.
    Aha, er det fordi de inntar reinsdyrhorn og diverse genitialer i knust form? ;D

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    larry skrev:
    Masahiro kniver har jeg god erfaring med. Japansk High-End ;)
    Kjempefornøyd med min Masahiro kokkekniv. Spørs om det må bli en brødkniv også. Masahiroen er veldig lett å slipe (i motsetning til Global).

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    bjarnetv skrev:
    bruker stort sett en 6" Tosagata santoku.

sylskarp, god å bruke, og er lett å slipe når den blir glemt og får for mye rust ;)
    var også ekstremt billig for å være smidd for hånd i japan.

eneste bakdelen er at den kan være litt for tykk til å kutte enkelte ting som kålrot, men stort sett er den en nytelse å bruke
    Hvor kjøpte du din hen? Fant en japansk side der den var latterlig billig, men de er desverre utsolgt :)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei
    Har hatt diverse Sabatier Classic kniver i flere år. De gir godfølelse :D

RBN

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    Hei
    Har hatt diverse Sabatier Classic kniver i flere år. De gir godfølelse :D

RBN
    Sabatier er bra saker, men det er lenge siden jeg har vært borti noen nå.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Brødkniv fra Øyo, kokkekniv (21 cm) og kjøkkenkniv (20 cm) fra Fiskars dekker de fleste av mine bruksområder, fra Fjordland til Grandiosa ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.440
    freddie77 skrev:
    Brødkniv fra Øyo, kokkekniv (21 cm) og kjøkkenkniv (20 cm) fra Fiskars dekker de fleste av mine bruksområder, fra Fjordland til Grandiosa ;D
    Da har du ikke prøvd å skjære opp Grandiosaen med en japansk superkniv. En kniv som er smidd av 110 år gamle mestere og polert med kolibrisperm. Grandiosa oppskåret med en slik kniv er en gastronomisk opplevelse.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket litt priser på Sabatier og Victorinox på utenlandske sider, og det var endel å spare.

Det viktigste er tross alt bruken av knivene. De færreste trenger særlig mange kniver. Den størrelsen man bruker mest kan det svare seg å ha mer enn en av, slik at det alltid er en skarp i blokken. Selv liker jeg godt små grønnsakskniver, og har derfor fire slike. Greit også når man driver med forskjellige varer samtidig, slik at man slipper å rengjøre kniven når den brukes på gulrøtter etter fisk. Rengjøring gjøres selvsagt underveis, men det er ikke nødvendig å overdrive heller.

Jeg trenger en kokkekniv til, gjerne en liten. Stor har jeg ikke behov for, og medium er det jeg har i dag. En god brødkniv er nok. Når det gjelder merker så er egentlig alle kvalitetsmerker gode nok for en som ikke er skikkelig flink med kniven. Det er hovedsaklig balanse og eggens krumming som skiller vanlige kniver. Forskjellen på en Global og en Victorinox går faktisk i sistnevntes fordel for mange på grunn av prisen. Vics egg er ifølge kokker helt perfekt, så det blir nok endel penger i designet med Global. Men likevel så er det ikke sykt dyrt, og eiergleden er nok høyere.

Men personlig ser jeg på pris og skarphet. Derfor synes jeg at anerkjente knivblad med plasthåndtak er helt ok. Tror det blir en Victorinox kokkekniv neste gang, med plast å holde i.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.440
    Kunststoffhåndtak er en fordel, da kan man putte kniven i oppvaskmaskinen. Øyokniven, type brødkniv, har forresten tålt maskinvask i 30 år.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    baluba skrev:
    Sjekket litt priser på Sabatier og Victorinox på utenlandske sider, og det var endel å spare.

Det viktigste er tross alt bruken av knivene. De færreste trenger særlig mange kniver. Den størrelsen man bruker mest kan det svare seg å ha mer enn en av, slik at det alltid er en skarp i blokken. Selv liker jeg godt små grønnsakskniver, og har derfor fire slike. Greit også når man driver med forskjellige varer samtidig, slik at man slipper å rengjøre kniven når den brukes på gulrøtter etter fisk. Rengjøring gjøres selvsagt underveis, men det er ikke nødvendig å overdrive heller.

Jeg trenger en kokkekniv til, gjerne en liten. Stor har jeg ikke behov for, og medium er det jeg har i dag. En god brødkniv er nok. Når det gjelder merker så er egentlig alle kvalitetsmerker gode nok for en som ikke er skikkelig flink med kniven. Det er hovedsaklig balanse og eggens krumming som skiller vanlige kniver. Forskjellen på en Global og en Victorinox går faktisk i sistnevntes fordel for mange på grunn av prisen. Vics egg er ifølge kokker helt perfekt, så det blir nok endel penger i designet med Global. Men likevel så er det ikke sykt dyrt, og eiergleden er nok høyere.

Men personlig ser jeg på pris og skarphet. Derfor synes jeg at anerkjente knivblad med plasthåndtak er helt ok. Tror det blir en Victorinox kokkekniv neste gang, med plast å holde i.
    Er det noen sider som spesielt skiller seg ut prismessig for Victorionox? Kjekt å kunne spare noen kr på import!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.164
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker kun Victorinox kokkekniver. Har 3 stk like kniver så det sier vel litt om hva jeg foretrekker. Den eldste er vel røffly 6-7 år gammel og holder seg fremdeles nokså skarp på tross av mangel på sliping. Jeg vasker faktisk mine i oppvaskmaskin selv om jeg har Trehåndtak. Oljer de en sjelden gang. Nå må jeg presisere at jeg bruker de daglig. Jeg lager mye middag i vår husholdning. Det må vel være et tegn på kvalitet når de på tross av alt misbruket holder seg så godt som de gjør.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er kvaliteten på Øyo sine kniver?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har en sånn en fra Øyo.

Muligens litt off topic, men den holder seg greit etter å ha flådd ca 45 kvadratmeter vinylbelegg av murgulvet hjemme. Bruker ikke oppvaskmaskin.

;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Zomby, dine kokkeaktiviteter børbegrense seg til å bestille ferdigpizza - fritt levert! Og delt opp, de pizza hjulene er livsfarlige for deg! ;D :-*

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heh, heh... Jeg er nok ikke noen kunstner på kjøkkenet. Men jeg har såpass kontroll at vinylbelegget ikke havnet på toppen av noen hjemmelaget pizza.

;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Neida. Nå er det en, om jeg får si det selv, aldeles vakker parkett fra Kährs. Sånt gjemmer man ikke under tepper som ser ut som solbrente og flassende engelskmenn.

Men tilbake til topic: IKEA Slitbar er faktisk ganske bra kniver. Jeg synes ikke de er noe dårligere enn min aldrende Sabatier for rundt 4-ganger'n. Det eneste jeg savner er lagerbeholdning hos IKEA. Grønnsakskniven og skinke-/laksekniven er ikke på lager på Slependen eller Furuset. Leangen har, men det er litt drøyt å dra til Trondheim for et par kjøkkenkniver...

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Hva er forresten praktisk forskjell på Santoku og vestlige kokkekniver?

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Her går det i Victorinox og danske Swing kokkekniver og Viktorinox brødkniv og filetkniv.
    Dette funker bra synes jeg. Skjerper kokkeknivene jevnlig med Viktorinox skjerpestål.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.939
    Sted
    oslo
    janerlen skrev:
    Hva er forresten praktisk forskjell på Santoku og vestlige kokkekniver?
    santoku er navnet på bladets form, som er designet for å være en "alt mulig-kniv".
    de fleste japanske kniver er laget i karbonstål, som er lettere å slipe, og blir skarpere enn rustfitt stål; men som så klart ruster hvis du ikke passer på ;)

den japanske ekvivalenten av den tradisjonelle vestlige kokkekniven heter Gyuto

N

nb

Gjest
    Dette er alle brødknivers mor

Jeg har en som er 24cm, det er perfekt synest jeg. Finnes også i 21 og 27 cm.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er det virkelig så stor forskjell på brødkniver? Her må jeg innrømme jeg ikke har sett behovet for noe bedre enn en IKEA kniv, men nysjerrigheten pirrer meg når jeg ser hvor opptatt dere er av brødkniver ;D

N

nb

Gjest
    pahf skrev:
    Er det virkelig så stor forskjell på brødkniver? Her må jeg innrømme jeg ikke har sett behovet for noe bedre enn en IKEA kniv, men nysjerrigheten pirrer meg når jeg ser hvor opptatt dere er av brødkniver ;D
    Prøv en slik jeg viser, så skjønner du greia. Jeg har aldri vært borti noe som er i nærheten av å være så effektiv på brød. Jeg spiser stort sett surdeigsbrød fra bakeren, de kommer i ganske store enheter og det kreves sin kniv å få jevne skiver av slike. Den er stor, tung, har kraftig blad og er barsk som faen. Jeg gav en til mamma i julegave for noen år siden, hun har ikke helt kommet over sjokket ennå over hvor fantastisk mye bedre den var enn den hun hadde. Eggen er av typen "aggressiv sag" - blør godt om man kommer borti hendene.

Fås til en ganske fornuftig penge på Jernia innimellom, tror jeg betalte rundt 500 for min på salg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er på tide med amatørens spørsmål etter alle disse vakre navn. Jeg fikk meg et sett med slike kniver; BergHoff - Gourmet Line.Noen som kjenner disse? Er dette noe en ville kalle kvalitetskniver? Eller bør jeg skaffe meg noe annet for å komme i forskingsfronten?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    nb skrev:
    pahf skrev:
    Prøv en slik jeg viser, så skjønner du greia. Jeg har aldri vært borti noe som er i nærheten av å være så effektiv på brød. Jeg spiser stort sett surdeigsbrød fra bakeren, de kommer i ganske store enheter og det kreves sin kniv å få jevne skiver av slike. Den er stor, tung, har kraftig blad og er barsk som faen. Jeg gav en til mamma i julegave for noen år siden, hun har ikke helt kommet over sjokket ennå over hvor fantastisk mye bedre den var enn den hun hadde. Eggen er av typen "aggressiv sag" - blør godt om man kommer borti hendene.

Fås til en ganske fornuftig penge på Jernia innimellom, tror jeg betalte rundt 500 for min på salg.
    Hehe, jeg skal stikke innom Mega og kjøpe et beist av et brød å dra rundt å prøve! ;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Dr Dong skrev:
    Det er på tide med amatørens spørsmål etter alle disse vakre navn. Jeg fikk meg et sett med slike kniver; BergHoff - Gourmet Line.Noen som kjenner disse? Er dette noe en ville kalle kvalitetskniver? Eller bør jeg skaffe meg noe annet for å komme i forskingsfronten?
    Slike? http://www.amazon.com/Berghoff-Gourmet-Line-Knife-Block/dp/B002IXFKJI
    Aldri hørt om de personlig, kanskje noen andre har?
    Ser veldig likt ut ja, bare at det er et sett med 10 enheter (9 kniver + slipestang). Prisen er ikke avskrekkende ser jeg.

(Har som sagt ikke erfaringsgrunnlag for å si noe om hvor gode disse er relativt til alle de andre merkene som er luftet her. Kunne vært artig å høre om noen kjente til dem.)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    baluba skrev:

Er det noen sider som spesielt skiller seg ut prismessig for Victorionox? Kjekt å kunne spare noen kr på import!
    Jeg bare tok noen stikkprøver. Bare gjør som jeg gjorde, google.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn