Diverse Din største nedtur!

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
A) Små, kinesiske/amerikanske rørforsterkere...av obskur herkomst! Marsipanlyd!
Eneste kinesere som har overbevist meg er Cayin..OG TILDELS HANSS...de kan du bruke til no´!!

B) Mesteparten av Nordosts sortiment- overprisa til månen og tilbake...en stor utfordring å like! MEN jeg har brukt flere i vellykka systemer...mangler bare litt kontinuitet! PulsarPoints/QuasarPoints er geniale!

Ellers kan nevnes JBL Array, MCINTOSHS STØRSTE BLOKKER og etpar- riktignok feilmatcha- SVÆRE Avantgarder! Liker dog Avantgarde Solo.. og Klipscher--de er TØFFE!!!! Bortsett fra disse to har jeg et anstrengt forhold til å ha horn i huset! Det er helst for scene, PA og evt kino!!
Det kan nesten høres ut som du kan ha hørt det samme oppsettet som meg hos Soundgarden med JBL og en haug med bokser fra McIntosh - jeg hadde aldri trodd det skulle være mulig å få en samling velrennomerte produkter til å spille så hårreisende dårlig!

Nordostprodukter har stort sett funka bra for meg - det plagsomme er vakumet som oppstår i lommeboka!

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.596
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Eneste kinesere som har overbevist meg er Cayin..OG TILDELS HANSS...de kan du bruke til no´!!

B) Mesteparten av Nordosts sortiment- overprisa til månen og tilbake...en stor utfordring å like! MEN jeg har brukt flere i vellykka systemer...mangler bare litt kontinuitet! PulsarPoints/QuasarPoints er geniale!

Ellers kan nevnes JBL Array, MCINTOSHS STØRSTE BLOKKER og etpar- riktignok feilmatcha- SVÆRE Avantgarder! Liker dog Avantgarde Solo.. og Klipscher--de er TØFFE!!!! Bortsett fra disse to har jeg et anstrengt forhold til å ha horn i huset! Det er helst for scene, PA og evt kino!!
Det kan nesten høres ut som du kan ha hørt det samme oppsettet som meg hos Soundgarden med JBL og en haug med bokser fra McIntosh - jeg hadde aldri trodd det skulle være mulig å få en samling velrennomerte produkter til å spille så hårreisende dårlig!

Nordostprodukter har stort sett funka bra for meg - det plagsomme er vakumet som oppstår i lommeboka!
Høres ut som vi var flere på denne demoen av Soundgarden...

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.596
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har opplevd mange nedturer på butikkdemoer, men det er jo på en måte til å leve med. Værre for butikken...

Hjemme derimot; jeg hadde et veldig brukbart anlegg i studietiden, i min minileilighet på Kongsberg ga det meg i alle fall stor glede og musikkopplevelser. Etter endt studie flyttet jeg selvfølgelig. Anlegget hadde plutselig mistet all varme og kraft i den nye stua. Der og da begynte en sammenhengende nedtur der jeg i desperasjon startet med å bytte alle kablene, kanskje det ble et hår bedre. Byttet cd-spiller, enda et hår bedre. Byttet høyttalere, bedre, men langt i fra utgangspunktet...kom aldri i mål, solgte alt med betydelig tap og startet på nytt...

Lærdommen er at det rimeligste man gjøre for å få god lyd er å sørge for et godt rom.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Såpass, Dragern?? Poenget er som alltid- uansett integrasjonsgrad- å få alt til å gå opp i en høyere enhet, basert på preferanser, behov, bruksområde, budsjett og musikk...ikke alle har skjønt det ennå!!! DET ER KLART DU KAN FÅ HORN TIL Å BLÅSE MALINGA AV VEGGEN, MEN HVA SOM SKAL TIL FOR Å FÅ DET TIL Å SYNGE, SE DET ER EN KUNST!!
@ The McHaters: Helt enig, gutter- det eneste kule McIntosh har laga noen gang er en sekskanals bilforsterker på tidlig 2000-tall...og designet er jo passe kult..bare så synd at resultatet er så utrolig skuffende lydmessig sett! Det gjelder ikke bare de store, men ALT!! Håper de skjerper seg etter å ha havna under samme paraply som Sonus Faber....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Såpass, Dragern?? Poenget er som alltid- uansett integrasjonsgrad- å få alt til å gå opp i en høyere enhet, basert på preferanser, behov, bruksområde, budsjett og musikk...ikke alle har skjønt det ennå!!! DET ER KLART DU KAN FÅ HORN TIL Å BLÅSE MALINGA AV VEGGEN, MEN HVA SOM SKAL TIL FOR Å FÅ DET TIL Å SYNGE, SE DET ER EN KUNST!!
You got the point! Mange bruker flere år på å skjønne og ta hensyn til matching. En årelang forvirrende søken etter lydnirvana = ungen ut med badevannet - i den perioden iallefall...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
TAKK, kompis!!! Trengte den!!

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Litt snodig tråd. Men, OK - det er jo greit med litt balanse. Skal man trekke noen store linjer så langt i denne tråden så er det slik at man skel se opp for a) dyrt utstyr, b) messer og c) enkelte rom. Og noen kombinasjoner av disse parametrene. Skal man være helt ærlig - så er egentlig ikke dette noe revolusjonerende nytt. Heldigvis.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
@ Loevhagen: Du skal UNNGÅ Å GJØRE FEIL, med andre ord...og vite hva du gjør i utvelgelsesprosessen!!

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Svaret er mao. å høre utstyret hjemme. Unngå å bli fascinert av prislappen. Se bort fra messeinntrykk og ha evne til å bedømme rommet man er i om det er godt / dårlig til å representere musikken.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Londonmessa i 1997. En fyr kjørte demo på Boulders dyreste elektronikk og JM Lab. Grand Utopia. Det er noe av det jævligste jeg har hørt. Det låt så inn i helsike høggorm at folk løp ut av lokalet.
Jeg spurte hva som ikke funka, og mannen så på meg med et urovekkende vantro blikk. Det var åpenbart sånn det skulle låte.

V

vredensgnag

Gjest
Med veldig få unntak registrerer jeg at enhver komponent kan være det beste noensinne eller verdens verste skit, pluss alle grader mellom disse ytterpunktene.
Kommer nok an på den som lytter og dennes preferanser.

En nedtur kom da jeg kjøpte Meeting by the River av Cooder i påstått HiRes fra HDTracks.
Etter å ha prøvd å overbevise meg selv om at dette var bedre enn jeg hadde hørt verket før, ble jeg sur fordi jeg egentlig kunne høre at det var identisk med Redbook versjonen jeg alt hadde.
Så jeg sendte mail til Puget Sound, forhørte meg på ulike fora og skjønte at det ble fusket innen hires. Noen år siden nå, og det ga støtet til mitt vinylkick, så egentlig ble det en opptur.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
@Loevhagen: For enkelte kan det fungere, ja! Veldig greit om det er mulig! Men bruk de erfaringer du har fra tidligere, noter gjerne hva du syns om det du hører...legg opp en indre database på inntrykka dine, og sammenlign med tidligere erfaringer! Ta høyde for imponatordemoer, gjerne med å be om å få dempa volum..Og ta så høyde for dårlige rom!! Sunn fornuft er en nøkkel også...men - for hundrede gang- det handler om MATCHING!!!!!!

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hørte på et MBL-anlegg på Stereofil for et år siden til rundt en million. Fy faen så jævlig det låt! Vokalen var overalt, grøt, udynamisk, uoppløst, ingen romfølelse osv.osv.osv.osv.! Forsvant ut av rommet etter en halv sang...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Men så har også du skjønt hvordan matching fungerer, Mathias! Very good...Focus 110 kan jo ikke låte annet enn kanon hos deg...hehe

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
113
Sted
Arendal
Hadde gledet meg til å høre Hegel H300 i lang tid.
Hørte den på dynaudio contour 5.4.
Hørte flere låter fordi jeg trodde lydinnspillingene var dårlig.
neida!
Så nå leter jeg høytalere fremfor forsterkere...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvordan flere mener at Dynaudio skal være dårlig sliter jeg med å forstå, de har levert gode no-nonsense til pro og hifi markedet i alle år.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Sikker på at stikket er satt rett vei? Verifiser det. CS er ganske krevende slik.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
HiFi-kaffe

Använda HiFi-strömkablar till kaffebryggaren (Perkulator i detta fall).
Hifikaffe.jpg

Inte min bild men det ser ut som en Supra-kabel.
Enligt fotografen smakade kaffet inte annorlunda med en dedikerad hifi-strömkabel jämfört med en andra kablar.

Människor har överlägsna smaksinnen, jämfört med hundar och katter, när det gäller ljud/lyd så är människor underlägsna hundar och katter.
Är det någon som har möjligheten att prova om dyrare kablar från NordOst ger bättre kaffe?

Förutom att strömkabeln inte gav bättre kaffe, ser det nästan farligt ut att ha kabeln på diskbänken.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Ble litt nervøs en stund, men ser ar humøret er tilbake i tråden!

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Mitt første ordentlige annlegg hvis man kan si det etter oppgradering. Audio Pro avantek nine med H/K 980 fiungerte bra. Oppgraderte til Hegel p2a og h2a. Herrejemeni så dårlig det ble. Fikk H/K til og høres ut som HI End iforhold! Er ca 10 år siden og jeg husker veldig godt den dag i dag hvordan det føltes.

T

Teip

Gjest
Använda HiFi-strömkablar till kaffebryggaren (Perkulator i detta fall).
Vis vedlegget 179719
Inte min bild men det ser ut som en Supra-kabel.
Enligt fotografen smakade kaffet inte annorlunda med en dedikerad hifi-strömkabel jämfört med en andra kablar.

Människor har överlägsna smaksinnen, jämfört med hundar och katter, när det gäller ljud/lyd så är människor underlägsna hundar och katter.
Är det någon som har möjligheten att prova om dyrare kablar från NordOst ger bättre kaffe?

Förutom att strömkabeln inte gav bättre kaffe, ser det nästan farligt ut att ha kabeln på diskbänken.

Nå er det jo ikke strømmen vi drikker, men vannet.
Om vannet er av dårlig kvalitet/skittent
vil det være ønskelig med filter eller kjemiske prosesser for å rense det
for derved å få bedre kaffe.
Og da virker det for meg naturlig at strømkabler, filter med mere vil gjøre for musikken
det samme som nevnte prosess for kaffen.
Strøm er råvare..kanskje..???

Sist redigert:

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Men så har også du skjønt hvordan matching fungerer, Mathias! Very good...Focus 110 kan jo ikke låte annet enn kanon hos deg...hehe
Det var et rent MBL oppsett(høyttalere, cd-spiller, forforsterker og effektforsterker)...

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Min største nedtur var da jeg trodde pris hadde noen betydning! i den senere tid så har jeg funnet ut at til min musikk smak og ører så kan like gjerne en forsterker/høytalere til 10000.- spille bedre enn utstyr til 10 ganger prisen. Min største glede er kina utstyr som ofte er like bra eller bedre enn kjente merkenavn...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
@OskarIII: Tøft! LITT mer sensible enn å bruke Nordost Odin ttil PC, som en annen tråd her....La oss bare håpe han var kaffeelsker også..og jada, det ER en Suprakabel..

C

Cyber

Gjest
Min største nedtur var da jeg trodde pris hadde noen betydning! i den senere tid så har jeg funnet ut at til min musikk smak og ører så kan like gjerne en forsterker/høytalere til 10000.- spille bedre enn utstyr til 10 ganger prisen. Min største glede er kina utstyr som ofte er like bra eller bedre enn kjente merkenavn...
Ja, det er ofte litt snodig å teste virkelig dyrt utstyr mot rimeligere. Ofte foretrekker jeg også rimelig utstyr og da pga lyd - ikke pris.

Ørene våre er også lette å lure.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det meste hos Soundgarden i Bergen låter begredelig.
MBL oppsettet til Stereofil er nok også en av de største skuffelsene jeg har hatt. Men jeg skjønner jo hvorfor. Rundstrålende i lite rom fungerer ikke.

Generelt er de største nedturene for meg oppsett med sterk på fokus på kabler, kabelbukker, strømfiltre, dyr elektronikk og høyttalere med eksotiske kabinetter og elementer. Og lite fokus på det som betyr noe. Låter sjelden bra.

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
113
Sted
Arendal
Det meste hos Soundgarden i Bergen låter begredelig.
MBL oppsettet til Stereofil er nok også en av de største skuffelsene jeg har hatt. Men jeg skjønner jo hvorfor. Rundstrålende i lite rom fungerer ikke.

Generelt er de største nedturene for meg oppsett med sterk på fokus på kabler, kabelbukker, strømfiltre, dyr elektronikk og høyttalere med eksotiske kabinetter og elementer. Og lite fokus på det som betyr noe. Låter sjelden bra.
Jeg hørte de i et stort rom oppe. På størrelse med min egen stue.
Satt et par meter unna. Vinklet inn var de også.
Det låt helt greit. Men det er langt fra godt nok når oppsett til 30-40 slår de uten tvil.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nedturhakeslepp; da jeg i kveld koblet tilbake til min originale Music Angel XD-800MkIII, tuberollet etter alle kunstens regler - låter SÅ dårlig!

What a waste!

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Hva har du brukt før MAn?

Nedturhakeslepp; da jeg i kveld koblet tilbake til min originale Music Angel XD-800MkIII, tuberollet etter alle kunstens regler - låter SÅ dårlig!

What a waste!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
199
Torget vurderinger
8

hvar og inne på Soundgarden i nærheten av den Amerikanske ambasaden og hørte på ett lignende oppsett for noen år siden. Vi hadde med egne cd plater og tross en meget fornøyd selger låt det elendig i våre ører.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.119
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Da jeg oppdaget at super hi fi spec ikke hadde noe med lyd eller kvalitet å gjøre .MIn tid med eksperimentering av dobble push pull elementer i subwoofer , lånte jeg med meg en stor nad med sertifikat på at den av ga litt over kilowatten på kanal 1 og dan andre litt under kilo watten , der kom ikke lyd i det hele tatt, kun en svak mullen , 100w mosfettene gjorde mer en jobben

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.914
Torget vurderinger
1
Hm, denne tråden har jeg ikke sett før. Hos meg er uten tvil den største nedturen Hegel H300. Potensielt alt man trenger i en boks, men låt totalt uengasjerende og kjedelig, så den ble videresolgt umiddelbart.

PS, ellers kan jeg legge til at en demo hos HiFi klubben med brokoblede Nad og Cerwin Vega 1515 er noe av det værste jeg har hørt.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.703
Torget vurderinger
12
Adyton Opera og Marten Miles III fungerte elendig. Holdt ut i 3 minutter.....

8

8x12_TOM

Gjest
For mange år siden var jeg på messe i Oslo, på Hotel Royal Christiania som det het da. Her var det rigget opp Infinity Epsilon (tror jeg) med det grommeste Mark Levinson hadde å tilby på den tiden. DET var nedtur det! Sovemedisin!!
Her er vi helt på linje, dette var fryktelig kjedelig. Det værste var at jeg satt i en halv time å hørte på mye "fint" prat før demoen begynte.

Topp Bunn