Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.260
    Som russerne sa om de to avisene Pravda (sannhet) og Izvestia (nyheter)
    Det er ingen nyheter i Pravda og ingen sannhet i Izvestia
    Mer i samme gate, fra DN i dag. Jeg har ikke lest Bech-Holtes "alternativt statsbudsjett" og har ikke tenkt å lese den, men jeg las den forrige boken, altså "landet som ble for rikt". Det jeg finner mer interessant er hvordan det reagares på innholdet. Det burde vært ganske åpenbart at de langt fleste, meg selv inkludert, ikke har allverdens forutsetninger for å vurdere riktigheten i påstandene han har kommet med. Like fullt har det oppstått en ganske kraftig heiagjeng, også representert her på forumet - åpenbart fordi det er noen som sier det samme som man selv har bestemt seg for på forhånd og da er det lett å heie. I siste bok er det mye kritikk av "Blindern-økonomer", her svarer en av sorten.

Martin Bech Holte forholder seg til data som fanden leser bibelen. Det er synd, fordi det ødelegger det som kunne vært en konstruktiv debatt om hvordan Norge bør se ut.

Jeg er blindernøkonom. I den nye boken sin har Bech Holte et helt kapittel om hvor håpløse vi er. Det handler blant annet om at Ragnar Frisch sin «intellektuelle ånd henger igjen i gangene,» om hvordan «norsk økonomisk politikk blir dominert av ideer om økonomisk styring i makro fremfor belønningssystemene i mikro» og om hvordan vi er en hær med «panglosser […] med et stort behov for å flagge […] kritikk mot [Bech Holte]».

Jeg aner ikke hva Bech Holte snakker om. Ragnar Frisch døde for over 50 år siden. Makromiljøet på Blindern har de siste 20 årene vært dominert av Kjetil Storesletten, som Bech Holte selv fremhever som intellektuelt nysgjerrig. De siste ti årene er vi jevnlig blitt kritisert for å være for opptatt av belønningssystemene.

Og det var svært få her på Blindern som kommenterte Bech Holtes forrige bok.

Bech Holtes kapittel om blindernøkonomer sier først og fremst mye om hvordan han forholder seg til kritikk. Hvis du kritiserer ham, må du ha en skjult agenda. For det finnes vel ingen legitim kritikk av et slikt mesterverk.

...

Bech Holte gjorde en grov feil i forrige bok. En baseårsjustering gjorde at 2013 pekte seg ut i tallene hans. Istedenfor å nyansere dette budskapet i den nye boken, velger han å komme med ny støtte til historien sin. En figur med produktivitetsutviklingen i Norge skal igjen bevise at 2013 er året alt snudde.

Den nye figuren er åpenbart feil. Hvis du noen gang har sett på produktivitetsdata ser du umiddelbart at noe er galt. Trendproduktiviteten hopper ikke opp og ned på den måten.

Dette handler ikke om at det er flere sider å se ting fra. Det er en helt objektiv feil. Grafen viser ikke det han påstår den viser.

Enten har han gjort en ærlig feil, som igjen er greit, men bør i så fall rettes. Eller så har han fabrikkert data. Ingen andre enn Bech Holte vet fordi han nekter å legge frem dataene sine.

...

Bech Holte har derimot rett i at oljepengene ikke er blitt brukt på en måte som fremmet høyere produktivitet. Her er Bech Holte og jeg enige. Jeg mener også at det hadde vært bra om en større del av oljepengene ble brukt på skatteletter og mindre på subsidier.
    ...

Men Bech Holte og jeg kan ikke engang diskutere dette, fordi jeg ikke er enig i historien hans. Da skal jeg nemlig brennmerkes som en blindernøkonom med en hemmelig agenda og som urettmessig angriper ham.

Det er synd, fordi mye av det Bech Holte foreslår er helt ukontroversielt.

For eksempel foreslår han å fjerne en del subsidieordninger. Her vil han få støtte fra nær sagt alle samfunnsøkonomer når det gjelder skipstunneler, gratis ferger, billige barnehager, elektrifisering av sokkelen, subsidier av havvind, og statlige investeringsfond.

Han vil også få støtte for deler av hans forslag til justeringer av skattesystemet. Økt arbeidsfradrag er for eksempel en type politikk som skal testes ut. Der Bech Holte bastant hevder at hans forslag vil føre til en massiv økning i arbeidsdeltagelse basert på «erfaringer fra Sverige» – som blandes sammen med en stor innstramning av trygdesystemet – vet de som jobber med dette at effekten er usikker. Det er jo derfor de vil teste først.

...

Det er uforståelig for meg at Bech Holte velger å ødelegge det som kunne vært en konstruktiv debatt. Fremfor å forsøke å samle bred støtte rundt i hvert fall de minst kontroversielle forslagene sine, støter han bort mange som ellers ville støttet ham.

Han slår effektivt ben under sitt eget prosjekt fordi han tar offerrollen som en ufeilbarlig profet som kun får uberettiget kritikk.

Men det kan jo også være at prosjektet ikke egentlig handler om å fornye Norge. Kanskje handler det mest om å selge bøker og foredrag. Og man selger kanskje ikke bøker ved å gjøre ting ordentlig og være nyansert.

Det er tross alt slik den uovertrufne markedsmekanismen virker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.260
    At Bech Holte er i dilldall tråden er ganske passende
    Tja, debatten har forsøker (eller ikke forsøker, alt etter hvem man spør) er jo prisipielt interessant. Jeg, om noen, er ganske kritisk til temmelig mye av hva politikere finner på her i landet, da spesielt rundt den statlige rollen i ting som noen på ett eller annet svært diffust grunnlag har bestemt seg for at man skal satse på - tenk batterifabrikker, klimafond og denslags. Skipstunnel ved Stad er så dumt at man knappest vet hvor man skal begynne og norsk politikk fremstår til tider som en rekke ting man sier man skal satse på eller prioritere men som direkte motvirker hverandre, boligpolitikk (i Oslo) eller mangel på sådann er kanskje det mest opplagte og håndfaste eksempelet. (manglende) utbygging av kraftproduksjon et annet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn