Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.248
    Sted
    Holmestrand
    Godt spørsmål? Jeg snakker svært sjelden med kidsa om slike saker så jeg aner ikke.
    Jeg bygger min antagelse for eksempel på reaksjonen på antikvariske uttrykk som gebursdag og det faktum at jeg ikke husker sist jeg var i befatning med annen glans enn de nevnte -bilder og at noen soler seg i glansen av noe annet enn glansen.
    Samtaleemner når jeg snakker med «kidsa» er stort sett trygt innafor rammene for PK samtale.
    😎

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tullpreik! At alt vi leser og ser på intervebben er digitalt javel, men i lydverden er det mye analogt og ikke digitalt
    Hos meg digitaliseres de analoge kildene for ellers fungerer ikke greiene.
    Det er vel dilldall når det får hodet ditt til å eksplodere?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.445
    Torget vurderinger
    2
    Noe å tenke på dette, går til en god sak. Husk dobbelt sett med ørepropper. Minst. Husk også at man kan risikere å sitte alene etter hvert da hun sannsynligvis blir kastet ut.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Ja hvorfor ikke? Bileiere er jo i prinsippet rettsløse allerede godt demonstrert ved parkeringsselskapenes "rett" til å herje med oss.

> planen er å gi bileiere ansvar for fotoboks-overtredelser

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.445
    Torget vurderinger
    2
    Ja hvorfor ikke? Bileiere er jo i prinsippet rettsløse allerede godt demonstrert ved parkeringsselskapenes "rett" til å herje med oss.

> planen er å gi bileiere ansvar for fotoboks-overtredelser
    Skal ikke mene så mye om dette er bra eller ikke men vi hadde i det minste sluppet idiotiske rettsaker som denne...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Det er vel også derfor man søker frabe seg ansvaret og bevisførsel. Heller straffe mer eller mindre seriøse bilutleiefirma, carpooling m.m. enn den som faktisk foretar lovbruddet. Straff by broxy virker for meg ikke som noe spesielt god ide om man søker få ned farten på Norske veier.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.266
    Sted
    Oslo
    Det er vel også derfor man søker frabe seg ansvaret og bevisførsel. Heller straffe mer eller mindre seriøse bilutleiefirma, carpooling m.m. enn den som faktisk foretar lovbruddet. Straff by broxy virker for meg ikke som noe spesielt god ide om man søker få ned farten på Norske veier.
    Det har alltid vært bileier som får bot ved feilparkering, tror aldri noen har nådd fram med å si at bilen var bortlånt så den boten betaler ikke jeg.
    At fartsbøter også sendes bileier er helt på sin plass.
    Det sies også at strengere tiltak som førerkort beslag evt straff ikke skal rammes av dette.
    I Danmark inndras bilen ved "vanvidds kørsel" uavhengig av hvem som eier bilen, helt på sin plass spør du meg.
    Om jeg låner bort et våpen som brukes til et lovbrudd, være seg en kniv, øks eller hagle, så får jeg den neppe igjen om politiet inndrar den.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Den som begår lovbrudd skal selvsagt straffes. Men en slik praksis som foreslått tolker jeg til at det slett ikke er så viktig å straffe den skyldige bare noen betaler og staten får inntekter.

Om vi overører denne logikken til å gjelde andre normer i et ordnet samfunn kan vi vel greit fengsle verge når barn begår straffbare handlinger som å kaste håndgranater. Enklere det enn å putte barn i fengsel. Heller straffe eierne av finn når plattformen brukes til å omsette tyvegodt fordi det er enklere å praktisere etc.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    541
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det har alltid vært bileier som får bot ved feilparkering, tror aldri noen har nådd fram med å si at bilen var bortlånt så den boten betaler ikke jeg.
    Det sies også at strengere tiltak som førerkort beslag evt straff ikke skal rammes av dette.
    I Danmark inndras bilen ved "vanvidds kørsel" uavhengig av hvem som eier bilen, helt på sin plass spør du meg.
    Om jeg låner bort et våpen som brukes til et lovbrudd, være seg en kniv, øks eller hagle, så får jeg den neppe igjen om politiet inndrar den.
    Er det ikke prikkbelasting på fotobokser også?
    Om så, blir det feil å "bøtelegge" bileier for noe han ikke har gjort.

Edit:
    Sjekket på nett, og ja det er prikker på førerkortet om du blir tatt i fotobokser.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.266
    Sted
    Oslo

Edit:
    Sjekket på nett, og ja det er prikker på førerkortet om du blir tatt i fotobokser.
    Siden dette tydeligvis opptar deg seriøst, så ville jeg om jeg var deg, revurdert mitt utlån av kjøretøy til rånere og råkjørere.
    Eller mener du seriøst at du i lånt bil kan råkjøre så mye du lyster?
    Uten at noen bøtelegges

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Uten at noen bøtelegges
    Mener vi på alvor at det er bedre å straffe en uskyldig part bare fordi hen eier et kjøretøy heller enn å føre bevis for en straffbar handling person kan ha utført? Ellers i rettssystemet vårt er det vel strenge regler slik at vi søker kun straffe dem som beviselig har utført en strafbar handling. Ikke huseier eller naboen som tilfeldigvis var hjemme når politiet hadde tid til å følge opp sak.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.266
    Sted
    Oslo
    Mener vi på alvor at det er bedre å straffe en uskyldig part bare fordi hen eier et kjøretøy heller enn å føre bevis for en straffbar handling person kan ha utført? Ellers i rettssystemet vårt er det vel strenge regler slik at vi søker kun straffe dem som beviselig har utført en strafbar handling. Ikke huseier eller naboen som tilfeldigvis var hjemme når politiet hadde tid til å følge opp sak.
    Jadda bare kjør (sic) på.
    Kjører bilen din gjennom en bomring så vil du protestere på at du må betale om det ikke kan bevises at det var du som kjørte?
    "Nei det var noen jeg overhodet ikke kjente som kjørte bilen min".
    Get a grip!
    Jeg lånte bilen til naboen og det kom en bot i posten hans for 56 i 50 sonen, jeg betalte uten å mukke

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    Her er det vel et spørsmål om man skal tilnærme seg statens innkreving av penger pragmatisk eller prinsippielt.

Personlig er jeg av den oppfattning av at dette med trafikkbøter like gjerne kunne overlates til Likningskontorene.
    På mange måter kan man se dette som en moderne versjon av Sheriffen av Nottingham

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Siden du tar det opp. En vanlige måten å unngå betale bompenger er å utstyre bil med skilt stjålet fra samme type bil og farge. Dette er en type individer som trolig finner det like underholdene at dem ikke en gang blir forsøkt straffeforfulgt da man nå har automatisert straffeutmåling og syndebukk.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.445
    Torget vurderinger
    2

Edit:
    Det står også dette i linken;

-For mindre alvorlige forseelser vil vi se på muligheten for å sanksjonere eier av kjøretøyet, mens vi selvsagt fortsatt vil måtte identifisere fører for å sanksjonere de mer alvorlige forseelsene, forteller Ranes.

Det vil vel kanskje si at kommer de opp i en overskridelse der vi snakker prikker så må de identifisere fører.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.724
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det står også dette i linken;

-For mindre alvorlige forseelser vil vi se på muligheten for å sanksjonere eier av kjøretøyet, mens vi selvsagt fortsatt vil måtte identifisere fører for å sanksjonere de mer alvorlige forseelsene, forteller Ranes.

Det vil vel kanskje si at kommer de opp i en overskridelse der vi snakker prikker så må de identifisere fører.
    Du får prikker i førerkortet om du får et forelegg etter å ha blitt fersket av fotoboks fra 11km/t over fartsgrensen i en 60-sone eller lavere, og fra 16 km over i 70-sone eller høyere.

Årsaken bak lovendringen er klart på grunnlag at folk unndrar seg ansvar for fartsoverskridelser ved å hevde at de har lånt ut bilen og ikke vil identifisere hvem som har lånt bilen (hint - i de fleste tilfellene er det nær familie, eller så er ikke bilen lånt ut - det er bare dårlig bilde).

Prinsippet med at bileier er ansvarlig for bota gjelder i svært mange land, og gjelder f.eks. for parkeringsbøter her i Norge. Du kan til og med bli stilt ansvarlig dersom den du har lånt bilen til kjører i fylla.

Johan-Kr

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.445
    Torget vurderinger
    2
    Du får prikker i førerkortet om du får et forelegg etter å ha blitt fersket av fotoboks fra 11km/t over fartsgrensen i en 60-sone eller lavere, og fra 16 km over i 70-sone eller høyere.

Årsaken bak lovendringen er klart på grunnlag at folk unndrar seg ansvar for fartsoverskridelser ved å hevde at de har lånt ut bilen og ikke vil identifisere hvem som har lånt bilen (hint - i de fleste tilfellene er det nær familie, eller så er ikke bilen lånt ut - det er bare dårlig bilde).

Prinsippet med at bileier er ansvarlig for bota gjelder i svært mange land, og gjelder f.eks. for parkeringsbøter her i Norge. Du kan til og med bli stilt ansvarlig dersom den du har lånt bilen til kjører i fylla.

Johan-Kr
    Er klar over alt dette ja.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.878
    Har selv vært i situasjoner hvor jeg har måtte bevise uskyld. Det kan være langt meget krevende enn man skulle tro. I to av sakene var det motorkjøretøy involvert hvor den ene var kommunalt parkeringsselskap i en kommune jeg ikke selv var bosatt som nektet følge opp klage. Ikke før jeg hadde kastet bort nesten to arbeidsdager i køer på biltilsynet for å overtale dem til å utgi nødvendig dokumentasjon var de mulig for dem til å forstå at jeg ikke var eier av kjøretøyet dem hadde bøtelagt flere ganger uten få betalt. Det er nettopp denne type hendelser jeg frykter vil eskalere når man man automatiserer og allerede har forhåndsdømt bileier som skyldig part.

Har også blitt frastjålet bilskilt og jeg har i mine yngre dager også hatt kjente i omgangskretsen som kjørte med stjålne og forfalskede skilt. Så dette er ikke noe jeg anser som hypotetisk kan hende, men noe som faktisk foregår for å unndra alt fra forsikring, bom, parkering og nå muligens fartsbøter.

Venner som leier ut bilene sine til disse carpool tjenestene som skal være så smart for å få ned behovet for at vi alle må eie en bil. Dem sliter allerede med å kreve inn tap ved skade på kjøretøyet. Jeg vil tro dette kan bli spikeren i kisten på denne type tjenester når bileier ikke lenger kan videresende myndighetene personinfo men må selv håndtere boten. For hvilken "politimyndighet" har egentlig bileier ovenfor fører av kjøretøyet for å få til ønsket adferdsendring?

Klistermerker i vinduer og nærheten av bilskilt kan muligens være med å gjøre identifikasjon av kjøretøy mer tydelig om man havner i situasjon hvor en må bevise ID tyveri som falske bilskilt i praksis er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn