Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi moret oss litt her inne for et års tid siden med kapabilitetene i billedgenererende AI som Dall-E og Midjourney. Noe skal man jo holde på med, og jeg var litt nysgjerrig på hvor mye lenger dette hadde kommet i løpet av et år, så jeg lastet ned Stable Diffusion til hjemmedatamaskinen og fikk den til å kjøre på grafikkortet. Ganske fancy, genererer høyoppløsningsbilder i løpet av 2-3 minutter på et Nvidia GTX 1080 Ti med 3584 CUDA-kjerner og 11 GB VRAM. Så nå har jeg en endeløs forsyning av bakgrunner til teams-møtene, kun begrenset av egen fantasi og bluferdighet for hva man har lyst til å ha bak seg i et jobb-møte.

    Eksempler:
    00000-605906757.png

    00102-2117419871.png

    00041-1844531994.png

    Fint det, men hva om jeg også kunne lære den hvordan jeg ser ut, for å kunne la meg selv dukke opp i mer eller mindre upassende sammenhenger? Så jeg samlet sammen 30 bilder av meg fra familiealbumet og 60 tilsvarende bilder av personer som ikke er meg, alt tagget med tekstbeskrivelser av hva som er på bildet. Deretter var det bare å la den kverne løs. Det tok 100 timer kontinuerlig, ca 1000 ganger mer enn å generere et bilde. Grovt regnet er det et antall FLOPS som tilsvarer 161 år kontinuerlig CPU-tid på en Cray X-MP/24. På veien lot jeg den generere et snapshot hver gang den hadde gjort en iterasjon over alle bildene, med en prompt av typen "et foto av _Asbjørn_ som står i hagen på en solrik dag".

    Det ble ganske bra til slutt, men man skulle helst ha sterk mage for å se de bildene som ble generert underveis. Det var en del vadefugl, katter og objekter som knapt lar seg beskrive. Dette ble tydeligvis fruens nye favorittbilde av meg:

    amb v.0.6_20231124012024_e000045_00.png

    Nei, jeg tror ikke jeg mister jobben i 2024 heller fordi jeg ble gjort overflødig av AI.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, teams-møter gir tilstrekkelig galvanisk skille. :)

    Derimot har jeg brukt en del bakgrunner av typen "a library designed by Frank Lloyd Wright" eller "a room in a French palace with a view to the garden". Det blir ganske respektabelt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Nei, teams-møter gir tilstrekkelig galvanisk skille. :)

    Derimot har jeg brukt en del bakgrunner av typen "a library designed by Frank Lloyd Wright" eller "a room in a French palace with a view to the garden". Det blir ganske respektabelt.
    Som alltid, det spørs hvilket budskap man ønsker å få frem til hvilken forsamling.

    Har lang erfaring med videokonferanse, og var smått overasket over hvor lite forberedt politiske ledere og organisasjoner var da pandemien slo inn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid, det spørs hvilket budskap man ønsker å få frem til hvilken forsamling.

    Har lang erfaring med videokonferanse, og var smått overasket over hvor lite forberedt politiske ledere og organisasjoner var da pandemien slo inn.
    Må si jeg stusset over hva kommunikasjonsavdelingene til de ulike egentlig holdt på med. Politikere, NGO-ledere o.a. med elendig kamera(plassering), uten mikrofon, dårlig lyssetting, osv. Ga noen tips til dem jeg sympatiserer med og fikk stor takknemlighet tilbake: "Var det ikke mer som skulle til?"

    Noe så basalt som å ikke plassere hovedpersonen foran et vindu med sterk lysinnstråling hadde ikke slått de kommunikasjonsansvarlige. Å be andre sitte og snakke med en mørk silhuett var tydeligvis helt i orden, mens stemmen kom fra en hermetikkboks på en tråd.

    Til en kontakt lagde jeg et oppsett med trådløs mikrofon og kamerastativ som tracker den som er foran kamera. Veldig enkelt med RØDE trådløse, en mygg, og DJIs smarttelefon-gimbal på stativ. Brått kunne man reise seg opp, bevege på seg og bli tracket av kamera, som hele tiden var i fokus. Brukte OM4 da, 6 er enda hvassere.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje også lurt å ha en annen bakgrunn når man skal kjefte opp en leverandør som ikke har oppfylt sin del av kontrakten enn når man skal ha et inspirerende og inkluderende fredagsmøte med teamet…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje også lurt å ha en annen bakgrunn når man skal kjefte opp en leverandør som ikke har oppfylt sin del av kontrakten enn når man skal ha et inspirerende og inkluderende fredagsmøte med teamet…
    Har hatt moro av å bruke ulike bakgrunner i møter. Velger realistiske og mulighetene i ECAMM-Live er fenomenale. Bruker i tillegg greenscreen slik at cutout blir helt perfekt. F.eks. som her, foran frølageret på Svalbard, da dette ble reparert etter noen få år, pga flomskader.
    "What's that in the background?" var garantert å komme, og jeg kunne fortelle om kjappe klimaendringer på et vis som la en god føring for den samtalen.

    STEIN_PROFIL.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.306
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Eller å ha hornriggen i bakgrunnen, da kommer alltid "hva er den digre, hvite runde trakta for noe ?"
    Da blir det fort litt småprat om div hobbyer, og en lærer litt om hva andre driver med bortsett fra fag...
    Har også brukt et racingbilde av meg selv, det gir samme effekten.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.871
    Torget vurderinger
    23
    Mmmm... Laugenbrezel.. 😋
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    For sportens skyld sendte jeg inn en klage til Orklas forbrukertjeneste da jeg kjøpte to pakker potetgull hvor de hadde glemt å ha på krydder i det hele så det smake ikke allverdens av det. Hørte ingen ting, men i går kom det hentelapp i posten og i retur fikk jeg tre poser potegull, så en grei deal sånn sett. Interessant nok var ingen av de posene jeg fikk av samme type som det jeg hadde klagd på i utgangspunktet.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Jeg har i år omsider fått gjennomslag for at vi ikke gir gaver voksne i mellom i min familie, og jeg må si at det er en sann befrielse å slippe unna nesten alt som heter julehandel. Men jeg har lobbet for det mer fordi jeg anser det som meningsløs konsumerisme, enn at jeg tror at slektningene mine er psykopater.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.285
    Antall liker
    9.134
    Alter i katolsk kirke må velsignes på nytt etter sexhandling

    En katolsk kirke i Bayern er blitt besudlet og vanhelliget av en sexhandling på alteret og må velsignes på nytt, melder erkebiskopen i München og Freising.

    En mann og en kvinne ble tatt i akten, og nå er det tid for konsekvenser, melder DPA. Kvinnen må betale en bot, mens mannen ennå ikke har fått sin straff.

    Erkebiskopen i München og Freising sier at alteret må velsignes på nytt med røkelse og vievann etter en slik vanhelligelse. Dette av hensyn til de troendes følelser, heter det fra erkebiskopens kontor.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det skjedde i de dager i August at det gikk ut befaling fra handelsstanden om at hele Norge måtte forberede julegaveinnkjøp til dem som var innskrevet i manntall og egentlig hadde alt de behøvde. Denne første innskrivning ble holdt mens forbruket i flere sektorer var på en meget pen oppadgående og landets BNP lå stabilt høyt. Og alle drog av sted for å svi av litt oljepenger, hver til sin by.
    Det var noen gjetere ute i gatene nærmere jul for å holde økonomien gående. Med ett sto en Herrens engel foran dem, i form av en glisende leder på et kjøpesenter. Og Lederens herlighet lyste om dem. De ble meget forferdet. «Vi er ikke ferdige med gavehandelen til de i gruppe 3, mennesker vi egentlig ikke vil, men føler oss forpliktet å kjøpe til.» Men Lederen sa til dem: «Frykt ikke! Jeg kommer til dere cashknugende syndere med bud om salg og en stor glede, en glede for hele folket. I dag har vi utrolige kvantumsrabatter, ville avbetalingsordninger og nattåpen juleshopping på billigklær produsert av unge, fremadstormende arbeidstakere i den tredje verden. Så for Guds og min skyld. La kreditten flyte friksjonsfritt og gå opp i en høyere myntenhet. Måtte debetkortene gløde i terminalene og ikke glem å gi god PR i nåde ved å like oss på sosiale media. Og dette skal dere ha til tegn: Dere skal finne masse irriterende reklame i innboksen. Amen.»
    Med ett var Lederen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Ham og sang: «Ære være juleshopping i det høyeste, og fred på jorda blant mennesker som har dyre forbrukslån eller overtrukket konto. Forlat våre skyldnere som drar på seg en luksussmell og led oss rett inn i fristelse på lønningsdagen. For vi blir aldri mette. Parkeringsplassene og handleposene er like fulle som vi blir på julebordet, men vi er gavmilde og skal pynte årsresultatet til jul. Derfor står vi på til SUVene er stappet til bunnlinja av dyrere gaver enn villa-naboene kritet i fjor.» Gjeterne priste og lovet Gud for det de hadde hørt og sett; alt var slik som det var sagt dem; Finansanalytikerne spådde at det skulle bli ny omsetningsrekord i år også.
    Med ønske om en god jul.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn