Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke UP kjøper den forklaringen.
    På ferie i Polen med hybridbil. Utrolig fine veier med marsfart på 130-140km/t så holder tanken til litt over 2 timer kjøring. Forbruket er ca 1,2 vs 0,6 i vanlig drift.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    DALL•E MINI er en "kunstig intelligens" som tegner bilder, utfra oppgaveord. (DALL•E er WALL•E pluss DALI).

    Jeg ba den tegne Norge. Det vi ser under er kompositter og ikke bilder den har funnet.

    dallemini_2022-7-7_5-21-23.png

    Så jeg ba den tegne Oslo.

    dallemini_2022-7-7_5-27-27.png

    En slags "fra steinrøys til steinrøys".

    Hva med turisme i Norge?

    dallemini_2022-7-7_5-28-56.png

    OK. Vi er selfie-landet. Greit nok.

    Hva spiser turistene. Eller -- hva er "norsk mat"?

    craiyon_053027_norwegian_food.png

    Veikroluksus.

    Og alt er i hendene på denne mannen.

    craiyon_101657_jonas_gahr_st_re.png

    Som har litt å slite med.

    craiyon_101817_sylvi_listhaug.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. De har visst bygget inn noen sikkerhetsmekanismer for å unngå altfor anatomisk korrekte gjengivelser av politikere, som ellers kunne blitt livlige greier:
    1657207103018.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Mini er public version, mens DALL•E 2 er beta for utvalgte brukere.
    Mini bruker open source tilgang på algoritmene, mens 2 er langt mer avansert og særs interessant.

    Mini ligger nå på www.craiyon.com
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er visst to forskjellige algoritmer. Disse sier bare «a limitation of our current image encoder» på spørsmål om ansikter. Men andre ting får den til ganske bra, en jeg genererte nå:

    1657229017702.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Anthony Colangelo (Main Engine Cut-Off), Tim Dodd (Everyday Astronaut) og Joe Bernard (BPS-Space) prater om løst og fast, mens de drikker øl.

    Colangelos MECO følger med på det meste. Tim Dodd følger med på Starship og Bernard lager raketter, seriøse raketter.


    Off Nominal har gode samtaler, denne er mest hyggelig. Tim Dodd har vært oppe i "Catch Starship" tårnet til Space-X sammen med Musk, og prater om det.

    Bonus er Bernards Christmas Tree Rocket. "We needed a tree that would go FLUFF when the acceleration kicked in."


    Seneste fra Bernard, med hamring på plass av rakettdrivstoffet.

     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Jeg blir litt glad når jeg ser disse bildene. AI er ikke så veldig flink.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir litt glad når jeg ser disse bildene. AI er ikke så veldig flink.
    Det spørs hva du ber om. Grunnversjonen av DALL•E er veldig flink.

    På oppdraget:"a professional high quality illustration of a giraffe dragon chimera. a giraffe imitating a dragon. a giraffe made of dragon."

    Ble dette resultatet, i "morversjonen" av DALL•E, ikke lekeversjonen:

    DALL-E_sample.png
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Dill dall, Dall E - 🧐 😄👍

    Det første som jeg umiddelbart ville ha svar på av avansert kunstig intelligens var - « A squid eating dough in a polyethylene bag» - Hvordan ser det ut?!
    4F029F8B-1012-4409-BF16-7055D695F8DE.jpeg

    CEC4FAF6-B7CD-443A-BD2C-F67211B58C15.jpeg
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å dele dette med dama mi, som er en ivrig strikker. «Dette vil hun like»! - Tror heller jeg får problemer med å sove i natt! 😱

    A5020613-DB27-4BEE-B2B7-08CF89EAEF99.jpeg

    WHÆÆÆ!

    A4AA9A3E-FDD1-49C4-8115-E373FD6F546E.jpeg
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Mann burde muligens regne på sin faktiske timelønn på jobbene sine


    Til vanlig jobber Hasan Alhamid ved en barnevernsinstitusjon omtrent en times kjøretur hjemmefra, men han tar også vakter ved ulike institusjoner. Mange ligger på steder som ikke kan nås ved hjelp av kollektiv transport.

    I dag skal han helt til Arendal, en kjøretur på over tre timer.

    Drivstoff og bompenger for reisen mandag vil koste ham nesten 2000 kroner, forteller han.


    Vedkommende kan sikkert skrive av deler av dette på skatten, men det fremstår ikke som spesielt smart å ha et slikt jobbtilvære.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    3 timers kjøring (hver vei)?) begynner å bli dårlig timelønn for ei vakt på 8 timer. Ikke spesielt god timelønn for ei vakt på 12 timer, heller.

    Johan-Kr
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Lillestrøm-Arendal, så det er nok hver vei ja
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Men vedum må trå til! Det er mildt imponerende å kuke det såpass til for seg selv at man kjører tre timer fra det sentrale Østlandet for å ta en vakt.

    En grei illustrasjon av hva regjeringen har å stri med om dagen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Pendlerfradrag og en femmer for litern minst. Men de skal jo ha storrengjøring i arbeidslivet så situasjonen er nok bare midlertidig
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    983
    For å nøyansere litt skal det sies at barnevernsansatte som oftest jobber medleverturnus, 3-7/4-7 i det private og 2-7/2-7/3-7 i det statlige. Kjenner flere som digger å jobbe medleverturnus, så det har ofte en viss verdi det også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    medleverturnus
    Da er ordforrådet mitt ett ord større enn det var før...

    Nå trodde jeg forsåvidt ikke at fyren kjørte tre timer for å jobbe 7.5 timer og så kjøre tre timer hjem, men det endrer ikke på det at dersom man har et jobbtilvære som innnebærer svært mye kjøring til og fra så blir etter hvert timelønna ganske begredelig. Det involverer fort en bil mer enn hushodningen ellers ville hatt med de kostnadene det medfører, variable kostnader knyttet til mange kilometer kjørt og i tillegg tidsbruken på å komme seg rundt. Å kunne unngå slikt er normalt en av fordelene med å bo noenlunde sentralt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser du for deg en situasjon hvor "alle" bor sentralt og derved er problemet løst?? Dette er er stort problem over hele landet, som hverken sentralister eller politikere ser ut til å forstå. Det "morsomme" er at alle representanter som velges inn fra distriktene også synes å glemme dette i det øyeblikk de passerer ring 3......
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Vi forstår jo problemet, men det er jo mer eller mindre selvforskyldt. Det er en økonomisk og tidskostnad noen velger å ta. Jeg kan også pendle, få meg en større kåk for samme pengene(inkl pendlerutgifter) , bo nærmere naturen osv, men det stjeler tid jeg ikke er villig til å betale.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - men du synes det er helt greit at "byen" blir forsynt med det du og andre trenger fra distriktene rundt, - noe som jo også gjelder alle andre byer..
    Nokså utrolig hvor navlebeskuende mange sentralister er i sin iver etter å forherlige bylivet...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Ser du for deg en situasjon hvor "alle" bor sentralt og derved er problemet løst?? Dette er er stort problem over hele landet, som hverken sentralister eller politikere ser ut til å forstå. Det "morsomme" er at alle representanter som velges inn fra distriktene også synes å glemme dette i det øyeblikk de passerer ring 3......
    I sentrale strøk, f.eks i og rundt Oslo så er pendleraktivitet i veldig stor grad en funskjon av at man på et tidspunkt i livet ønsker mer BOA og midre caffe latte og flytter lengre ut. Eller tar en jobb på motsatt side av byen. Hvor langt lengre er avhenger stort sett av hva man har råd til og vil ha. Så lenge boligprisene stiger kraftig blir dette fort stadig lengre.

    Det er, som morbid sier, i betydelig grad et valg man tar og som medfører fordeler og ulemper. Hvordan man veier disse mot hverandre får man nesten vurdere selv. Jeg kommer aldri til å skjønne hvordan et tårn av folk orker å stampe i rushtrafikken inn og ut av Oslo morgen og ettermiddag - ei heller å godta eventuelle påstander om at det ikke finnes noe alternativ. Om man vil ut av den tilstaden så må man nesten ta de nødvendige grepene selv - det er ikke spesielt fruktbart å rope på mer vei eller lignende. Det kommer neppe og om det kommer så tar det et tiår eller deromkring. Dessuten løser det ikke problemet uansett, men det er en annen sak.

    Jeg kommer selv fra bygde-Norge og har ingen problemer med å skjønne at automobilen fort blir en sentral del av hverdagen der i mangel av realistiske alternativer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.890
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt er det valg man selv tar, - av forskjellige årsaker og ønsker. Problemet er bare når man på totalt enøyd vis framhever det ene som overlegent det andre... det er fordeler og ulemper med alt, og så tar man sine valg ut fra det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ingen som har sagt at det ene er overlegent det andre, det eneste som ble påpekt at det kanskje ikke var økonomisk å bo i Norges største arbeidsmarkedsregion og pendle til sørlandet. Da gir det mer mening motsatt ettersom man får gevinsten av mye lavere boligkostnader
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn