Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Og lokal dialekt sniker seg inn, Hardingfele? Itte ille.
    Her i Valdres er det røte som gjelder, ja. Følte jeg måtte anvende det. Ser ut som om det skorter på litt grunnleggende materiallære hos OBOS (eller SoMe-folket deres).
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Notat til meg selv; Ikke bestill snus når alkoholpåvirkningen begynner å bli stor....

    Leveringsbekreftelse - Ordre 60xxxxxxx
    Bestillingen din er nå sendt fra vårt lager og er nå på vei. Du kan spore leveransen ved å klikke på lenken nedenfor.
    Loop Jalapeno Lime Extra Strong All White 1 Boks

    575 1 st x 72,90 kr 72,90 kr
    General Løs 10-pack


    80952 1 st x 839,00 kr 839,00 kr
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    På den andre siden: Fra Platekmpaniet (omtrent slik jeg leste det når jeg bestilte...)

    Ordrenummer W-xxxxxx
    Hei,
    Bestillingen din pakkes nå på lageret og gjøres klar for utsending. Under ser du hva leveransen inneholder, normalt vil du motta denne i løpet av 1-3 virkedager.
    Eventuelle restleveranser vil bli ettersendt så fort vi får varene på lager.
    Frakt blir kun belastet en gang per ordre.
    Leveransen inneholder
    Produkt
    Antall
    Pris
    Totalsum
    Himlaleite - Songar Av Fløgstad Og Fliflet (CD)
    Trio Alde​
    1​
    179,00​
    179,00​
    Scott (VINYL + MP3)
    Scott Walker​
    1​
    249,00​
    249,00​
    Scott 4 (CD)
    Scott Walker​
    1​
    109,00​
    109,00​


    -Følger med angreskjema - men jeg er sikker på at jeg hadde en god argumentasjon for meg selv for å bestille den øverste der....men akkurat nå tviler jeg :oops: :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg har lest det aller meste av Fløgstad og en konsert med Gabriel Fiflet jeg fikk med meg for ørten år siden var skikkelig kul. Det var Fiflet/Hamre Energiforsyning. Fiflet omtalte Hamre som "den eneste trommeslager som kan spille i 43-dels takt" eller noe i den duren. Gikk mye i oppjazzet balkansk folkemusik i svært obskure taktarter. Samt en god historie om da Pelikanen Pelle spiste en ål. Det skal sies at jeg var ganske full under seansen.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Vel - ja det er referansen jeg har til Fliflet; så Fliflet/Hamre på NRK for en haug år siden. Var fascinerende.
    Men sanger av Fløgstad/Fliflet?
    OK, jeg er glad i moderne seriøs musikk (eller 'samtidsmusikk' om du vil), og Fløgstad er vel en garantist for at det litterære innholdet
    er bra (?), så jeg håper Fløgstad står for teksten og Fliflet står for melodiene.
    Kan være heftige greier.
    Kjenner nå at jeg gleder meg litt nå ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Etter hvert synker man enda lavere forsåvidt. Når man stiger i gradene så blir det for PowerPoint. Og så Word.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har brukt verken Word, PowerPoint eller Excel.

    Nei, forresten - det er ikke helt sant. Jeg har prøvd dem, men fant ut at de var såpass ubrukelige at jeg fant verktøy som passet bedre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har brukt verken Word, PowerPoint eller Excel.

    Nei, forresten - det er ikke helt sant. Jeg har prøvd dem, men fant ut at de var såpass ubrukelige at jeg fant verktøy som passet bedre.
    Word er da rimelig kurant til sitt bruk?

    De programmene jeg bruker mest er To do, Epost og så mer spesielle fagsystemer, men er nok innom word hver dag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har brukt Scrivener litt. Og noen til. Men med Bean, BBEdit og Pages er mine behov dekt.
    Word er alt for kompleks. Og upresis. Og har hundrevis av verktøy man ikke bruker og som bare kompliserer ting.
    I tidligere versjoner justerte de t.o.m. fontene slik at de skulle passe på skjermen, med det resultatet at linjene ble brukket om forskjellige ved utskrift - omtrent så not WYSIWYG som det gikk an. Ubrukelig for meg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kommer jo an på bruken. Jeg må bruke Office i jobbsammenheng pga. systemer og kompatibilitet.

    På privaten skriver jeg ikke så mye.


    Nå er vi snart Dill Dall 2.0 også her så jeg lar den ligge herfra. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Helvete. Nå blir jeg nødt til å bytte ut det fullt fungerende kjøkkenet hjemmet.

    kjoken.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ingen ting er som å våkne til lyden av hissig pigging på en av nabotomtene. Lydbildet har distinkt endret seg fra et og kraftig smell med en høy pipelyd før og etter til en mer konsistent dunking.

    Basert på behovet for sprenging rett her borti, smat hvor mye det rister her hos meg både ved sprenging og pigging føler jeg meg imidlertid rimelig trygg på at vi ikke bor på kvikkleire, og det er jo noe å ta med seg i disse tider.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Huffameg. Tenk på all covid smitten som sprer seg på slike kaféer. Nei og nei, dette utbruddet må vi få stoppet. Men i alle dager, hvordan stopper man et kaféutbrudd?????

    1613827324929.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Føkk REMA 1000 og KIWI. Dagligvare, Rema 1000 | Cuba forsvinner ut av hyllene: - Kamp om plassene (nettavisen.no)
    Da følger nok de andre etter ganske så snart.
    Disse forbannede kjedene har alt for stor makt! Jeg pleide å kjøpe noe som het "Steketorsk" fra Findus. Den forsvant fra frysedisken og jeg ringte "kundeservice". Damen der sa at de hadde fått hundrevis av telefoner fra folk som savnet produktet, men kjedene ville bare ikke ta det inn selv om det gikk raskt ut av butikken. Og når kjedene ikke ville selge det så måtte de motvillig stoppe produksjonen!
    Jeg pleide å kjøpe et grovbrød hos KIWI. Grovt, alle fire kvadranter var mørke, og veldig godt. Grønn pose om noen har sett det hos KIWI. Man måtte være tidlig ute for å få kjøpt det for kom man til butikken sent på ettermiddag/kveld var det vanligvis utsolgt. Det forsvant, jeg ringte til produsenten og de sa som Findus. Det er KIWI som eier oppskriften og de nekter oss å bake dette brødet lenger! Vi fikk etter en del krangel lov til å produsere slik at vi fikk brukt opp lageret av grønne brødposer. Så her sitter en KUK og bestmmer at et av de mest populære brødene ikke skal lages lenger!!???
    Samme sak med Lohengrin sjokoladen! Den hadde en fast tilhengerskare, men en gjøk hos Mondolez bestmet at den skulle bort!
    Nidar hadde likevel bedre begrunnelse for å stoppe produksjonen av sin Banankrem. Maskina gikk i stykker og "noen" bestemte at det ble for dyrt å reparere! Og den som var så god!! Heldigvis har jeg en hel kartong liggende i et kaldt kjøleskap! Men når de er spist opp akkopangnert av god whisky?? Da er det TOMT!! o_O :eek::eek:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Disse forbannede kjedene har alt for stor makt! Jeg pleide å kjøpe noe som het "Steketorsk" fra Findus. Den forsvant fra frysedisken og jeg ringte "kundeservice". Damen der sa at de hadde fått hundrevis av telefoner fra folk som savnet produktet, men kjedene ville bare ikke ta det inn selv om det gikk raskt ut av butikken. Og når kjedene ikke ville selge det så måtte de motvillig stoppe produksjonen!
    Jeg pleide å kjøpe et grovbrød hos KIWI. Grovt, alle fire kvadranter var mørke, og veldig godt. Grønn pose om noen har sett det hos KIWI. Man måtte være tidlig ute for å få kjøpt det for kom man til butikken sent på ettermiddag/kveld var det vanligvis utsolgt. Det forsvant, jeg ringte til produsenten og de sa som Findus. Det er KIWI som eier oppskriften og de nekter oss å bake dette brødet lenger! Vi fikk etter en del krangel lov til å produsere slik at vi fikk brukt opp lageret av grønne brødposer. Så her sitter en KUK og bestmmer at et av de mest populære brødene ikke skal lages lenger!!???
    Samme sak med Lohengrin sjokoladen! Den hadde en fast tilhengerskare, men en gjøk hos Mondolez bestmet at den skulle bort!
    Nidar hadde likevel bedre begrunnelse for å stoppe produksjonen av sin Banankrem. Maskina gikk i stykker og "noen" bestemte at det ble for dyrt å reparere! Og den som var så god!! Heldigvis har jeg en hel kartong liggende i et kaldt kjøleskap! Men når de er spist opp akkopangnert av god whisky?? Da er det TOMT!! o_O :eek::eek:
    Problemet er de skyhøye tollmurene, det gjør at det i praksis ikke er lønnsomt for butikker å kjøpe fra andre enn norske monopolitster. De har totalt kontroll over de norske markedet og holder oss alle som gisler, med god hjelp fra hjelpeløse nasjonalistiske politikere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Tull. Kan du da forklare hvorfor det blir brukt importert fisk til "norske" farseprodukter? Eller at mye av ferdig/frossen mat blir importert?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tull. Kan du da forklare hvorfor det blir brukt importert fisk til "norske" farseprodukter? Eller at mye av ferdig/frossen mat blir importert?
    Fordi mange norske leverandører er for griske og dyre. Derfor er det for mange bedre å kjøpe fra andre leverandører slik at sluttprisen til norske forbrukere skal bli akseptabel. .. og hva gjør fisk så "norsk" bare fordi den er fanget i plass i Atlanterhavet av en bedrift som har norske eiere?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er de skyhøye tollmurene, det gjør at det i praksis ikke er lønnsomt for butikker å kjøpe fra andre enn norske monopolitster. De har totalt kontroll over de norske markedet og holder oss alle som gisler, med god hjelp fra hjelpeløse nasjonalistiske politikere.

    Det er da ikke "nasjonalismen" som er problemet her, men kjedene - få av dem. Du kan jo prøve som liten bedrift å solgt inn ditt produkt til de tre dagligvarekjedene her i landet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Fordi mange norske leverandører er for griske og dyre. Derfor er det for mange bedre å kjøpe fra andre leverandører slik at sluttprisen til norske forbrukere skal bli akseptabel. .. og hva gjør fisk så "norsk" bare fordi den er fanget i plass i Atlanterhavet av en bedrift som har norske eiere?
    Men var det ikke noen skyhøye tollmurer?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har fortalt historien før... på tampen av Rimi-systemet var det en bekjent av meg som drev en uavhengig matbutikk, - men diverse attåt...en svært populærlokalbutikk........ Hvis to identiske paller med matvarer ble lastet av hos han og en av de da to lokale Rimi-butikkene, kostet pallen til Jarl ca dobbelt så mye....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg har fortalt historien før... på tampen av Rimi-systemet var det en bekjent av meg som drev en uavhengig matbutikk, - men diverse attåt...en svært populærlokalbutikk........ Hvis to identiske paller med matvarer ble lastet av hos han og en av de da to lokale Rimi-butikkene, kostet pallen til Jarl ca dobbelt så mye....
    Og det hadde selvfølgelig ingenting å gjøre med at Hagen hadde en finger med i Orkla?
    De som skjeller på monopolister som Tine og Nortura kan studere hva Canica eier/kontrollerer. Skremmende.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Kan ikke noe for det..... . Men, en av gårsdagens aviser.

    Dr .E

    1614676411299.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn