Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    For oss som ikke kan noe om finans, hva menes med at man har shortet over 100% av aksjene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    For oss som ikke kan noe om finans, hva menes med at man har shortet over 100% av aksjene?
    Det må vel bety at shortposisjonene er større enn det totale antall aksjer i selskapet noe som intuitivt høres litt vanskelig ut men jeg vet ikke helt hvordan det rent praktisk funker når man shorter, som altså betyr å selge noe man ikke har i håp om å kunne kjøpe det tilbake rimeligere på et senere tidspunkt. Det er også mulig å lage shortposisjoner via derivater og da kan man sikkert lange så mange man bare vil.

    Den gangen Folkevogn var verdens mest verdifulle selskap en dag eller to så oppdaget man plutselig at shortposisjonene var større enn antall aksjer fritt tilgjengelig i markedet og så fikk alle panikk. De hadde ikke shortet mer enn det fantest aksjer totalt, men en veldig stor andel av de totale aksjene var eid av aktører som ikke selger (tysk delstat) eller kontrollert av noen som heller ikke selger (Porsche).

    I motsetning til en longposisjon (altså å bare eie aksjene) så har en shortposisjon i teorien uendelig nedside, på samme måte som en long har uendelig oppside. Om du kjøper en aksje for 100 kan du maksimalt tape 100 men tjene "uendelig". Om du shorter på 100 så er gevinsten maksimal om aksjen går i 0 - da har du tjent 100 men tapet kan bli hur stort som helst om aksjen går til himmels, og det er jo hva som skjer nå i GameStop.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Subprime-krisen avslørte at folk ikke visste hvem som eide eiendommene de solgte. Samme eiendommer kunne ha opp til fem-seks eiere fordi de var lagt i ulike sekker med andre eiendommer, som bankene drev og tradet. De som satt med lånet fikk krav fra flere og ingen visste hvem som egentlig satt med skjøtet, siden etterslepet var enormt pga frenetisk tempo på omsetningen.

    Skalk lukene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Subprime-krisen avslørte at folk ikke visste hvem som eide eiendommene de solgte. Samme eiendommer kunne ha opp til fem-seks eiere fordi de var lagt i ulike sekker med andre eiendommer, som bankene drev og tradet. De som satt med lånet fikk krav fra flere og ingen visste hvem som egentlig satt med skjøtet, siden etterslepet var enormt pga frenetisk tempo o omsetningen.

    Skalk lukene.
    Det tok ikke helt av før de gikk tom for subprimelån å handle men begynte å lage disse syntetisk via kredittderivater.

    GameStop er for øvrig opp over 30% i pre-handelen. I USA har de både før- og etterhandel, dvs handel utenfor markedets ordinære åpningstid.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men jeg trodde at når man shortet så lånte man en aksje for deretter å selge den umiddelbart, for så "levere" den tilbake på et senere tidspunkt. Da er det i mitt enkle hode noe underlig at man kan gjøre dette med flere aksjer enn tilgjengelig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Men jeg trodde at når man shortet så lånte man en aksje for deretter å selge den umiddelbart, for så "levere" den tilbake på et senere tidspunkt. Da er det i mitt enkle hode noe underlig at man kan gjøre dette med flere aksjer enn tilgjengelig
    Ja, det er slik jeg forstår det også. Men om du selger en futures-kontrakt f.eks så har du essensielt samme posisjon uten å involvere en fysisk aksje.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Du selger en fremtidig leveranse uten å ha aksjen. Så går du på jakt. Når du må lukke posisjonen, slik enkelte nå må, aksepterer du at du ikke klarer å levere antallet du har kontraktfestet. I dette tilfellet fordi det ikke er så mye penger i universet, eller noe slikt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Enda verre med Tesla. Mange har vært short der. P/E er vel 1/1700 nå? Altfor mange amatører som har hørt om aksjen og som vil inn. «Buy Tesla!»

    Litt surt for vår lokale Tesla-shorter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Men jeg trodde at når man shortet så lånte man en aksje for deretter å selge den umiddelbart, for så "levere" den tilbake på et senere tidspunkt. Da er det i mitt enkle hode noe underlig at man kan gjøre dette med flere aksjer enn tilgjengelig
    Sjekket det nå - det er ~130% av "float" som er shortet, men ikke mer enn totale aksjer i selskapet. Forskjellen på totale aksjer og float er aksjer som av en eller annen grunn er begrensninger på. F.eks er det ganske stor forskjell på antall aksjer og float i DNB og Equinor siden statens aksjer ikke regnes med i floaten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    DNs podcastere ler seg gjennom episoden og beviser dermed at det var riktig å legge dette i Dilldall. Men samtidig frykter de for full nedsmelting.

    20% av aksjekjøperne på Oslo børs er nykommere og favorittaksjen er Norwegian. De har vært med på å prise et konkursrammet selskap til 50 milliarder. "Buy Norwegian!"
    Totalomsetningen på NEL, på en vanlig dag, er 3-4 ganger Equinor. "Buy NEL!"

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Godt, saklig og innsiktsfullt. Reddit-folket er fotfolk og kampen faller ut som Hedgefond mot hedgefond.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Fra et nyhetsbrev jeg får:

    Popular hedge fund shorts are going up, and popular hedge fund longs are going down as they unwind their positions. It’s a mass murder of market-neutral players. I haven’t seen anything like this since the quant meltdown of 2008.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Da handler GameStop på ca 150 dollar etter å
    ha vært oppe i over 500 dollar i forhandlen. Flere plattformer har nektet brukere å kjøpe aksjen i dag så det blir sikkert en del bråk fremover.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Morsom oppsummering.

    This is, and there’s no other way to put it, hilarious. A bunch of people trading stocks on their phones have brought some of the lords of finance to their knees. They weren’t using some amazing or novel strategy: The run-up in GameStop is just the “pump” of a pump-and-dump scheme, where hype pulls people into a stock before the rug gets pulled out. In fact, that’s what hedge fund managers do all the time, making bets and using research to puff up a stock, then taking the profits off moving a stock, through force of will—theirs—rather than the inherent value of the company.
    The only real difference here is that ordinary investors are driving the train, and the hedge fund guys are getting run over. The hedge funders are mad because distorting corporate stock prices beyond the fundamentals is supposed to be their thing, not the work of the hoi polloi. Now, they’ve been outfoxed. If you can think of a better use of $600 stimulus checks, let me know. Never was there a more apt name for an app in this moment than “Robinhood.”
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Hedgefond driver med mye forskjellig, det er strengt tatt ikke særlig mer enn en sekkebetegnelse på fond som har en fleksibelt investeringsmandat som gjør at de kan tjene penger både i stigende og fallende markeder (derav betegnelsen så vidt jeg vet), men det finnes også nok av de som som er "long only", altså kun eier aksjer men er da gjerne svært selektive med hvilke de eier (AKO, der Tangen kom fra mener jeg drev på den måten). En del av de er også "markedsnøytrale", altså at de ikke satser på den generelle retningen i markedet men på relativ verdi mellom ulike aksjer for eksempel. Det var en slik handel som i sin tid gjorde Folkevogn til verdens mest verdifulle selskap, for øvrig.

    Ellers er ikke "pump and dump" hva de stort sett driver med. Det er jo bare å se på listen over de som har tapt stort på å shorte Tesla eller nå GameStop for eksempel. En del slike fond driver ikke med aksjer i det hele men driver med renteinstrumenter, råvarer eller noe annet.

    Utover det er hva som skjer nå ganske morsomt, ja.

    I tilfellet GameStop var nettopp det at aksjen var så mye shortet noe av rasjonalet til de som begynte med dette. Caset var at dersom aksjen skulle stige så kunne den fort stige veldig mye fordi shortene måtte dekke seg inn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Den andre siden av denne saken er at svært mange privatpersoner også kommer til å tape et lass av penger på dette. Slikt har en tendens til å gå veldig fort begge veier når galskapen får roet seg litt Det er også mange privatpersoner som er svært aktive i opsjonsmarkedet i USA - dette er et marked som er vanskelig tilgjengelig for private i Norge, men i USA er det veldig enkelt å handle slike. Der taper man hele investeringen om/når det går galt, det er en del triste sjebner fra i fjor der fordi mange ikke skjønner hva de faktisk handler.

    Tirsdag denne uken var den dagen i historien det ble omsatt mest call-opsjoner og det er retail som står bak. De tre foregående rekordene er fra 2020 så fenomenet har tatt helt av.


    More than at any other retail brokerage firm, Robinhood’s users trade the riskiest products and at the fastest pace, according to an analysis of new filings from nine brokerage firms by the research firm Alphacution for The New York Times.

    In the first three months of 2020, Robinhood users traded nine times as many shares as E-Trade customers, and 40 times as many shares as Charles Schwab customers, per dollar in the average customer account in the most recent quarter. They also bought and sold 88 times as many risky options contracts as Schwab customers, relative to the average account size, according to the analysis.

    ...

    Those dangers came into focus last month when Alex Kearns, 20, a college student in Nebraska, killed himself after he logged into the app and saw that his balance had dropped to negative $730,000. The figure was high partly because of some incomplete trades
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Et Koreansk fond har solgt seg ut fullstendig meldes det. De tjente 1 milliard dollar og har hatt en avkastning på ca 1600%. De eide nesten 5% av GameStop. Så det finnes også store proffene som tjener på dette.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Utrolig spennende å følge med på, snakkes om Netflix serie og greier.

    Mye fuck boomers på Reddit osv 😁
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Et Koreansk fond har solgt seg ut fullstendig meldes det. De tjente 1 milliard dollar og har hatt en avkastning på ca 1600%. De eide nesten 5% av GameStop. Så det finnes også store proffene som tjener på dette.
    Oljefondet gikk ut av GameStop i fjor. Ville fått inn 8,5 milliarder om de hadde sittet i posten. Men det er jo småpenger for dem.

    Småfolket er inne for å jævle. Les nederste først.
     

    Vedlegg

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    As a matter of practice, the best strategy for short sellers is typically to identify ostensibly good companies with an Achilles’ heel. You take a position when the firm’s stock is high. Eventually the market finds the weakness you’d identified, and then the stock falls, at which point you make a bunch of money.

    But GameStop for the past year has been the opposite of all that. It was a bad company, whose stock had already fallen from $56 a share in 2013 to about $5 in 2019. GameStop’s short sellers were essentially betting that a company publicly valued as “horrendous” should really be valued at a level commensurate with the notion of “truly horrendous.” They risked billions of dollars on the financial equivalent of a qualifying adverb. It’s really risky to aggressively short a company whose stock, having fallen 95 percent, is floating around $5; there just aren’t a lot of numbers under five. Plus, companies in GameStop’s situation can always try to restructure their operations, or appeal to a white knight, or exit the business and sell off their commercial real estate, or do something else when the cost of capital is basically zilch.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Man får jo lyst til å handle en Game Stop aksje eller 2 - for å støtte tardsene 😁
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Shortere som kjøper et lavt verdsatt selskap i håp om at det skal falle ytterligere har vel bare seg selv å takke.

    DN viderebringer en bekymring:

    Investorene er bekymret for at ytterligere ekstreme kurssvingninger i Gamestop kan spille over i resten av finansmarkedene og skape uro. Det er også bekymringer for at manien rundt Gamestop er et tegn på en større markedsboble.

    Ja, gjett.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Dere. Jeg har tenkt. Det er jo kjent at å tisse i buksa for å holde varmen gir kortvarig lykke. Varmt og godt bare i starten. Men hvordan er det i varmere land? Det vil man vel oppleve økt varme i starten, men så få en svalende effekt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja.. noen spekulerer litt videre enn andre..... :cool:

    En sann histrorie fra virkeligheten, som en kollega av meg pleide å si...
    Der jeg vokste opp, var det en driftig bridgeklubb med mange medlemmer.... Maskinisten og Bestyreren, som vi kan kalle dem, spilte på lag, men Maskinisten var også kjent for å være litt av en grubler... Under ei turnering, var korta delt ut, og det gikk at par kjappe runder med meldinger, men så stoppa det opp hos Maskinisten. Det varte og det rakk, og resten av settet funderte fælt på hvilke kort han nå hadde fått.... langt om lenge kom det lyd fra Makskinisten.... " Æ lure på..om hvis vi hadde ei ledning rundt jorda, og ei pære i andre enden, - blir det da lys i pæra....???
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    usikker på om den hører hjemme i dilldall, men det er i det minste litt galskap i det hele.

     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Jeg vet at jeg ikke burde - men jeg kan ikke la det gå...

    Fra 'Rega's venner' tråden:

    ''Jeg har en P8 som jeg kjøpte i november, og jeg har slitt med at den plutselig mister farten, noen ganger stopper den helt, står stille 2 - 10 sekunder før den sakte får opp farten igjen, andre ganger så stopper den nesten før den begynner å øke farten igjen.

    Jeg kontaktet forhandler og fikk en kontaktperson hos importør, da fikk jeg beskjed om å prøve følgende; ta ut strømmen fra Neo, trykke on knappen ut og inn ca 30 ganger. Dette hjalp i ca 2 måneder før den igjen ikke greide å spille en hel LP side uten å få problemene nevnt over. tok da kontakt med min kontaktperson hos importør som da med en gang sendte en ny Neo som jeg hentet på post i går og koblet på. Spilt gjennom 4 plater og fungerer strålende fortsatt, så veldig fornøyd med service fra importør.

    Men når jeg skrur av Neo så er det noen ganger uten noe støy/knepp, andre ganger så smeller det så jeg hopper ut av stolen, noen forslag til å unngå det "elektriske smellet" når man skrur av Neo?''


    Ren mobbing - jada, jeg vet det.
    :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Men Wish da, har du virkelig ikke fått dette med deg?
    Klart folk som blir vaksinert utvikler homofili, det burde jo være klart som blekk!

    Eller som det heter: "Mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn