Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    KONG HARALD: "Vi må jo få en slutt på flyktningestrømmen. Vi kan jo ikke ta imot hele Afrika her i Europa....."
    (På Italiabesøk).


    Arbeiderpartiets nestleder Hadia Tajik (32) og over 80 prosent av den yngre Ap-gruppen på Stortinget
    vil forkaste Kongehuset og innføre republikk i Norge.
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Google-annonse på nettavisen i dag. Hvordan algoritmen deres virker er jeg usikker på; jeg har ikke søkt på gravrelaterte temaer, ei heller på sykdommer med dødelig utfall innen kort tid.

    image001.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Google-annonse på nettavisen i dag. Hvordan algoritmen deres virker er jeg usikker på; jeg har ikke søkt på gravrelaterte temaer, ei heller på sykdommer med dødelig utfall innen kort tid.

    Vis vedlegget 374764
    Kona har fått den samme annonsen i flere dager. Bør jeg begynne å bli bekymret?
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Det jeg kommer på å ha søkt på i det siste er Merrell lette tursko og kabelbro for utendørsbruk. Ang. den siste brukte jeg bl.a. ord som norsk (som i norsk nettbutikk), så Gjestemedlem er kanskje inne på noe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helsedirektoratet har vært på inspeksjon i taxfreebutikken på Flesland og likte ikke det de fant:

    Blant de forhold direktoratets folk nå slår kraftig ned på er at enkelte vinflasker var pakket inn i rosa papiromslag.
    Tiltrekker seg oppmerksomhet

    - Gaveinnpakninger som cellofan og gaveposer er i utgangspunktet ikke tillatt. Formålet med slik gaveinnpakning vil normalt være å tiltrekke seg kjøpers oppmerksomhet, samt gi en merverdi som skal få kjøper til å velge dette produktet fremfor andre, opplyser avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet og konkluderer med at dette er brudd på reklameforbudet.

    Direktoratet har også slått ned på at enkelte flasker, som whisky-merket Upper Ten, på sin etikett forteller at produkter har vunnet diverse priser i ulike kåringer. Også dette er reklame, og forbudt, mener direktoratet.

    Det tar også for seg det forhold at den italienske vinprodusenten Masi har påført en av sine etiketter opplysningen om at fabrikken har rundet 50 år.

    Selv for meg som synes det er greit med litt restriksjoner på alkoholomsetningen, fremstår dette direktoratet som mer og mer latterlig.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke hele direktoratet, så ihvertfall den delen av staben som latterliggjør seg selv gjennom det du nevner her. Det må være noen som rir personlige kjepphester, og derfor burde forflyttes til andre oppgaver.

    B
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Upper Ten bryter reklameforbudet i Norge fordi de har med informasjon om premier på flaskene ifølge Helsedirektoratet.....
    image.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor tar de med informasjon om utmerkelser, premier, medaljer og terningkast på etiketten til produktet sitt? jo, for å selge mer. Altså markedsføring.
    Det kan da vitterlig også sees på som produktinformasjon som skal hjelpe forbrukeren til å velge korrekt produkt. Jeg tviler på at du går tomhendt ut fra utsalget fordi det ikke var noen flasker med utmerkelser der, så argumentet om at dette er for å selge mer, er med respekt å melde det rene sprøyt. Dette er informasjon rettet mot de som allerede er i sjappa, presumptivt fordi de har bestemt seg for å plukke med seg ei flaske vin, og er noe helt annet enn reklame i media,
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    hvorfor tar de med informasjon om utmerkelser, premier, medaljer og terningkast på etiketten til produktet sitt? jo, for å selge mer. Altså markedsføring.
    Det kan da vitterlig også sees på som produktinformasjon som skal hjelpe forbrukeren til å velge korrekt produkt. Jeg tviler på at du går tomhendt ut fra utsalget fordi det ikke var noen flasker med utmerkelser der, så argumentet om at dette er for å selge mer, er med respekt å melde det rene sprøyt. Dette er informasjon rettet mot de som allerede er i sjappa, presumptivt fordi de har bestemt seg for å plukke med seg ei flaske vin, og er noe helt annet enn reklame i media,
    Enn så tullete jeg synest reglene og praksis er så er jeg uenig med deg her. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på å ha noe slikt på flaska kontra å sette opp en plakat med samme info i butikken for eksempel (jeg skjønner den praktiske forskjellen, men ikke den prinsipielle). Det finnes vel sånn ca like mange vinpriser man kan vinne som det finnes priser innen media (ca 1000 pr år siste DN hadde en sak om den) så informasjonsverdien er uansett såder. Produsenten putter det selvsagt på etiketten for å indikere kvalitet og følgelig for at noen skal velge akkurat den vinen fremfor en annen.

    Mye av hensikten med tobakksreklame er for øvrig å trekke røykere til sitt merke - antall røykere er ganske konstant.

    Med din logikk kunne man også reklamere for tobakk på pakken siden de som skal ha seg en pakke røyk uansett har tatt valget om å kjøpe en pakke.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Av og til synes jeg at disse lovene og restriksjoner strekkes vel langt.

    Én ting er å forby reklame for alkohol i blader osv, en annen ting er å forby det inne i selve butikken. Alle som på et relativt selvstendig grunnlag forviller seg inn på polet, vet at der selges det alkoholholdige varer. Så for min del kunne man gjerne tillate plakater der inne, så lenge de ikke stilles opp for å lokke folk inn i butikken.
    Men samtidig kan jeg forstå at det ikke er tillatt.

    Men at man lager slikt leven av at det er avbildet noen medaljer på etiketten, har jeg større problemer med å forstå. Helsedirektoratets primære oppgave i alkoholsammenheng er vel å redusere det generelle inntaket blant folk. Hvilken effekt har bilder av medaljer på etiketten i denne forbindelse? Når folk går på polet for å kjøpe vin, vel, så kjøper de vin. Å forby medaljer på etiketter hjelper neppe på det totale alkoholforbruket i nevneverdig grad.

    Og hva med øl, som selges der man kjøper dagligvarer? Det er da sannelig medaljer der også, bare se på Ringnes boks-pils. Og ikke nok med dét, Ringnes skriver også om hvor stor favoritt pilsen deres er blant folk som setter pris på "ekte pils".

    Så hva skal man gjøre? Sette vinen i skap med ugjennomsiktige dører, slik at ingen kan se den, som man gjør med sigaretter i dagligvarebutikken? Og/eller utstyre flaskene med nøytrale etiketter i svart og hvitt med "Vin. Rød", "Vin. Hvit", "Vin. Port" og så bortetter?

    Dette minner meg om i Likestillingsombudets barndom: Et firma satte inn en stillingsannonse med noe sånt som "Vår sekretær skal slutte, og vi søker hennes etterfølger". Det ble det leven av! Lettere hysterisk, etter min mening.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Og siden vi er i Dilldall-tråden, vil jeg også nevne en annen liten artighet fra Likestillingsombudets barndom. En stillingsannonse lød noe slikt som "Stillingen kan søkes av begge kjønn, men vi gjør oppmerksom på at arbeidsantrekket er bluse og skjørt".

    I dag ville det vel måttet stå "Stillingen kan søkes av alle kjønn", jfr denne artikkelen:

    The Boss avlyser konsert i politisk protest - Bruce Springsteen - VG
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Og siden vi er i Dilldall-tråden, vil jeg også nevne en annen liten artighet fra Likestillingsombudets barndom. En stillingsannonse lød noe slikt som "Stillingen kan søkes av begge kjønn, men vi gjør oppmerksom på at arbeidsantrekket er bluse og skjørt".

    I dag ville det vel måttet stå "Stillingen kan søkes av alle kjønn", jfr denne artikkelen:

    The Boss avlyser konsert i politisk protest - Bruce Springsteen - VG
    Idioti av "Sjefen". Burde han ikke ta hensyn til sine fans? Dette er like tullete som når Prince avlyste i Paris. Superstjerne my ass.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Og siden vi er i Dilldall-tråden, vil jeg også nevne en annen liten artighet fra Likestillingsombudets barndom. En stillingsannonse lød noe slikt som "Stillingen kan søkes av begge kjønn, men vi gjør oppmerksom på at arbeidsantrekket er bluse og skjørt".

    I dag ville det vel måttet stå "Stillingen kan søkes av alle kjønn", jfr denne artikkelen:

    The Boss avlyser konsert i politisk protest - Bruce Springsteen - VG
    Idioti av "Sjefen". Burde han ikke ta hensyn til sine fans? Dette er like tullete som når Prince avlyste i Paris. Superstjerne my ass.
    Nja, springsteen har ganske mye cred som person. Angivelig den eneste som deler turneinntektene likt med bandet. Da han spillte i Bergen for noen år siden måtte de krangle ganske hardt med managementet hans for å få lov til å sette billettprisen høyt nok til at arrangementet var økonomisk forsvarlig. Da plateselskaper saksøkte en pubeier for å ha spillt musikken hans uten nødvendige tillatelser dekte han selv boten. Enhver rockeartist som har bikket 60 og spiller 3-4 timer uten pause har min respekt i alle fall. Om denne saken er noe han personlig er opptatt av ser jeg ikke helt problemet. Det må være lov å ta et standpunkt og vise det selv om man er verdensstjerne.

    Kjipt for fans, hotelleiere og andre, men desto mer virkningsfullt når man faktisk mener noe.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ikke alle er like glade i elbiler og deres ladeplasser

    image.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Jeg savner View-Masteren som jeg fikk på fødselsdagen min....i 1963.


    Fikk en View-master fra min onkel og tante i USA på samme tid som du fikk din. Min var "avansert" og hadde lampe og batteri. Har fortsatt bildehjulene men apparatet er long gone, dessverre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Hadde ikke lampe, men det fulgte med en fantastisk "film" fra Disneyland. Jeg følte at jeg var på stedet. Hjuldampere, damplokomotiv, cowboyer og hylende indianere. Fantastisk.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Man får vintage Viewmastere på ebay for en hundrings og oppover
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Skal starte firma nå. Kaller oss Tannbørstegutta, og kommer hjem til deg å pusser tennene dine de dagene du ikke gidder selv.
    150,- pr.puss (valgfri tannkrem).
    TANNBØRSTEGUTTA
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Du har fått sparken!

    Treating workers as if they are widgets to be used up and discarded is a central part of the revised relationship between employers and employees that techies proclaim is an innovation as important as chips and software. The model originated in Silicon Valley, but it’s spreading. Old-guard companies are hiring “growth hackers” and building “incubators,” too. They see Silicon Valley as a model of enlightenment and forward thinking, even though this “new” way of working is actually the oldest game in the world: the exploitation of labor by capital.

    www.nytimes.com/2016/04/10/opinion/sunday/congratulations-youve-been-fired.html?ref=opinion&_r=0
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal starte firma nå. Kaller oss Tannbørstegutta, og kommer hjem til deg å pusser tennene dine de dagene du ikke gidder selv.
    150,- pr.puss (valgfri tannkrem).
    TANNBØRSTEGUTTA
    Hva med en app for de som vil dele tannbørste?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    13000 for en hagestol i kjedelige materialer, som ser helt ordinær ut og garantert er jævlig å sitte i? Nei. Men jeg ante ironibrillene dine her. Og i en verden der det viktigste er å vise at man har råd til å kaste penger ut av vinduet, er den sikkert et eminent objekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn