Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Miraklenes tid er ikke forbi. 300.000 parabolkunder (må innrømme at jeg ikke visste at parabol fortsatt var en greie, men greit nok) må få justert prabolantennen sin med 6 grader grunnet bytte av satelitt. Det betyr altså at montører må kjøre rundt i ganske land, og jeg antar de må kjøre en del siden vi som bor i mer siviliserte strøk typisk har fiber eller kabel, og justere disse tallerkenene. De skal være et lass av montører i arbeid i ni måneder for å fikse dette. Og så kommer det beste - det skal ikke koste noen ting! Tenk på det, man kan sysselsette en haug med faglærte folk i et halvt års tid, drive en større bilpark for å flytte desse rundt til kunder i det ganske land. Og så er det helt gratis! Koster ingen ting! Et moderne mirakel.


    – Viasat-kundene får litt flere kanaler på grunn av justeringen og montøren kommer også til å oppdatere programvare på dekoderen og sjekke alt av kundens tv-utstyr. Alt er selvfølgelig kostnadsfritt, sier Ulrich til Tek.no

    Neste gang jeg skal ha f.eks en elektriker eller en fibermontør så vil jeg ha en slik som ikke koster noe. Noen som har telfonnummeret?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Har ikke sett på en lineær tvkanal på flere år. Kan ikke skjønne at det er marked for slike oppkjøp og investeringer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det virker stadig mer påtagelig hvor lite dere byfanter vet om livet utenom bygrensene......:cool:
    Foreldrene mine har parabol faktisk, den ble installert for første gang for ca 25 år siden og byttet en gang så vidt jeg vet. Men de er til sammen 164 år så de er ikke ekstremt sugne på å endre så mye her i livet. Men de har i alle fall kjøpt seg en elbil.

    Dette er da altså i bygde-Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange steder i bygde-Norge og mindre tettsteder har hverken kabel-TV eller god nok internettdekning til nettverks-TV. Da er parabol eller Riks-TV eneste mulighet, og siden parabol kom først, er det nok mange som henger igjen på den løsningen. Sjøl var jeg sjeleglad da jeg kunne gå over til kabel-TV og kunne glemme parabolen, som levde en hard tilværelse med tidevis 50kn+ rundt hushjørnet..... Nå har jeg hatt 100Mb over fiber i veggen i ett års tid, . men bryr meg ikke så mye om hverken TV eller serier.. tar alt for mye tid fra andre ting...
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    300k parabolkunder er jo ikke et kjempemarked, og det blir nok ikke noe større heller. Nå er jo starlink også på gang og straks kan hvem som helst bestille.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La merke til på årets Nord-Norge ferie at det var enkelte strøk med ekstreme mengder paraboler og antok at fiberutbyggingen hang etter. Aner ikke hvordan det er med RiksTV dekning men gamle løsninger henger vel igjen. Uansett er jo dette fortid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    La merke til på årets Nord-Norge ferie at det var enkelte strøk med ekstreme mengder paraboler og antok at fiberutbyggingen hang etter. Aner ikke hvordan det er med RiksTV dekning men gamle løsninger henger vel igjen. Uansett er jo dette fortid.
    I gamle dager i Oslo så kunne man greit se hvor det bodde mange innvandrere ved å se på antall parabolantenner på bygårdene. Den gang da var det nødvendig for å få inn kanaler fra hjemlandet som ikke var tilgjengelige i norske kabel-TV-pakker, det er det neppe nå om dagen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    Paraboler kan benyttes som kompass, med få graders avvik peker de mot syd.
    For all verdens kanaler funker interveven bedre
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Henger paraboler på de fleste husene her fremdelses. Det i en gate hvor både Altibox og Telenor tilbyr fiber. Det skal nevnes at mer enn halvparten av husstandene ikke bruker norsk som hovedspråk men er representert med nye landmenn med fødested i Ukraina, Kina, Filippinene, India og Vietnam.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Henger paraboler på de fleste husene her fremdelses. Det i en gate hvor både Altibox og Telenor tilbyr fiber. Det skal nevnes at mer enn halvparten av husstandene ikke bruker norsk som hovedspråk men er representert med nye landmenn med fødested i Ukraina, Kina, Filippinene, India og Vietnam.
    Bruker parabol, jeg også. Hvorfor skal en betale for reklame på norsk hvis en kan få akkurat samme filmer/serier/dritt og ikke minst like mye reklame gratis på -i mitt tilfelle- tysk parabol? Pluss at mange utenlandske strømmetjenester har regionsperre.
    Hva koster en sånn fiber-tv abo? 5-600kr/måned?
    Kjøper heller LPer…
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Parabol her også, pluss mobilt hjemmebredbånd. Fungerer utmerket. Har ikke tilbud om fiber og kommer heller ikke til å mase. Jeg bor innerst i en blindvei og må enten grave/skyte i veigrøften eller grave over et jorde for å få eventuell fiber fra hovedkabel (som ikke finnes ennå) og inn.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På landet mitt har vi fiber.
    Før det Riks-TV og kobber (4G var raskere)
    Før det, for 15 år siden, parabol og isdn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Forsvarets marsjmerke slår an i US of A melder VG


    Ufosiell "verdensrekord" på 1 time og 57 minutter med 11 kilos sekk, uniform og marsstøvler er....sprekt.


    Siden november 2019 har Den norske ambassaden i Washington D.C. registrert 106 gjennomførte marsjer i USA.

    Men det var først et godt stykke inn i pandemien, før jul i fjor, at interessen virkelig skjøt fart. Frem til da hadde det norske forsvaret hatt som krav at hvert arrangement trengte en norsk observatør, noe som begrenset antall marsjer.

    – Ryktet om at vi godkjente marsjer uten at en norsk representant måtte være tilstede begynte å spre seg og forespørslene haglet inn, forteller Kristoffer Molvig ved forsvarsattachéns kontor på Den norske ambassaden i USA.


    ....

    Har han registrert noen USA-rekord for marsjmerket?

    – Jeg tror en av disse spesialstyrkegutta gikk den på to timer og femten minutter. Det er jo Boston maraton med sekk og støvler, en klasse for seg selv! svarer Johansen.

    Hva med Norge?

    Vi spør Dullum ved Forsvarets høgskole som går flere tiår tilbake i tid for å finne svaret: Roger Gjøvaag (64), tidligere friidrettsutøver, kom inn på 1.56,57 i 1984 på Krigsskolen.

    Det er dermed trolig også en uoffisiell verdensrekord.

    – Jeg hadde løpt Berlin Maraton tre uker før og ikke trent så mye i etterkant og var uten de store forhåpninger, men så var det en en kadett som skulle løpe så fort i starten, og jeg bestemte meg for at han ikke skulle være en eneste meter foran meg, forteller Gjøvaag.


    ...


    – Antallet gjennomførte marsjmerker har gått drastisk ned de siste årene. Ferdighetsmerkene er tatt ut av utdanningen på forsvarets skoler etter utdanningsreformen, forklarer han.

    Marsjmerket var tidligere en årlig styrkeprøve ved hærens krigsskole i Oslo, samt del av den grunnleggende soldatutdanningen for vernepliktige. Fra 2018 har det vært frivillig.

    I 2014 ønsket Forsvaret til og med å skalere ned til kun to mil, kunne Aftenposten fortelle.

    Man mente prøvelsen var lite tilpasset et moderne forsvar og forårsaket unødvendige slitasjeskader på soldatene.

    Det ble oppstyr, og Forsvaret beholdt distansen på tre mil, men tillater nå joggesko.

    – Engasjementet internasjonalt står i sterk kontrast til den synkende interessen for marsjmerket her hjemme, opplyser Dullum.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er rimelig sikker på at vektkravet til marsjmerket var høyere på 70-tallet.... tidsfristene var 2.45 for tomila hvis man var under 20, og 4.30 for tremila... jeg gikk begge.. vi gikk også med AG'n på pakninga......er det noen som husker???
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Lurer på når voi-sjefen i Norge skal gi opp forsøket på å etablere «å voie» som et verb. At Google har fått det tkl
    betyr ikke at voi vil klare det samme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Trygt å bade i ferskvann, nei? De finner deg overalt. Oksehaien som inspirerte Spielberg's Jaws svømte ned en elv og drepte to. En gutt på 12 og en på 24 år.

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Fra tida da kroneisen kostet mindre enn en krone. Noe som indikerer at navnet ikke kommer av prisen, men av at sjokolade/jordbærtoppingen så ut som en krone.
    C3B42A1E-327E-4071-BDCE-D0531AA7401B.jpeg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ja, disse var gode, husker de godt fra 60- tallet. Jeg fikk mest Pin-Up til 50 øre, men ikke hver dag, kanskje en pr, uke i sommerhalvåret.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kult å se Statsraad Lehmkuhl & Christan Radich møtes, flott filmet med drone av nrk



    Jeg elsker store seilbåter :love:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn