Dikemark, en byggetråd til....

R

RODA

Gjest
Hi-Hi, nå er dikemarken også blitt et sånt "høy temperatur" emne ;D
 

Joker

Medlem
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Regner med at du mener DET ikke støyer, og jeg går ut fra at du er klar over at silk er en skjermet kabel, hvilket dikemarken ikke er ;)

NEI, de er ikke best uansett hos meg heller, MEN jeg har ikke hørt noen kabler på denne siden av 3K jeg hadde brukt penger på i mitt anlegg ;D

Ellers er det helg og det kan da ikke være nødvendig å være så sur/hårsår ?

Ha en fortreffelig Søndag ;D
Jada,jeg regner med det er støy utenifra,i og med att det ikke er ett problem med Silken som er skjermet for slikt,men uansett er det ett problem hos meg nå,og det er lite jeg kan gjøre med det,annet enn å få skjermet den.

Neeey,er vel ikke sur/hårsår jeg vel ;)

Bare litt gretten over att alle får Dikemarken til å virke,untatt MEG :'(

Ha en riktig fortreffelig Søndag selv!
 

Joker

Medlem
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Hi-Hi, nå er dikemarken også blitt et sånt "høy temperatur" emne  ;D
Hehe,tenkte emne trengte litt "drahjelp" ser du... ;D

All omtale,er god omtale vet du ;)

Anngående nonna og sjømannen,det er vel litt deg,er det ikke... :-*
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jada,jeg regner med det er støy utenifra,i og med att det ikke er ett problem med Silken som er skjermet for slikt,men uansett er det ett problem hos meg nå,og det er lite jeg kan gjøre med det,annet enn å få skjermet den.

Neeey,er vel ikke sur/hårsår jeg vel  ;)

Bare litt gretten over att alle får Dikemarken til å virke,untatt MEG  :'(

Ha en riktig fortreffelig Søndag selv!

Takker ;D
Håper skjerm kan hjelpe deg ;)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
P.S. The Wall på "ettan"
Har ikke "ettan" jeg, men jeg har min egen helt private vegg og den er helt ok å se på den og. ;) ;D ;D
 

Joker

Medlem
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
;D ;D Spørs jo hvem av dem jeg er da  ;)

P.S. The Wall på "ettan"
Du kan velge,blir vel egentelig det samme  ;)

Jepp,jeg vet,har den på DVD,så tror ikke jeg skal se den nå.
MEN fikk du med deg dokumentaren av produksjonen til Dark Side Of The Moon som gikk på "ettan" FØR The Wall ??  :eek:

Det gjorde jeg....  ;D

PS! Visste du att D.S.O.T.M lå uavbrutt i 750uker på BillBoard lista i USA,noe som tilsvarer ca14 år,UAVBRUTT :eek:
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Har aldri opplevd at tett tvinnede kabler støyer i form av at de fanger opp støy som brum etc.

Jeg kunne også tenkt meg å få en bedre beskrivelse av hva "støyen" består i.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Heisan. Dikemarken støyer hos meg også når jeg bruker den imellom pre og slutt. Men igjen det gjør alle uskjermede kabler. Det låter som brum eller trafostøy. jeg har trådløst nettverk hjemme. Kanskje det som gjør det. Uansett jeg bruker den med topp resultat mellom cd og pre. Lagde 2 sett til en kamerat her forleden. Han er overbegeistret ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Men igjen det gjør alle uskjermede kabler.  Det låter som brum eller trafostøy.
tvinnede kabler har ikke fysisk skjerm, men topologien gjør likevel kabelen ufølsom for støy.... Skjønner ikke hvordan denne kabelen skal kunne TILFØRE brum eller støy.
 
R

RODA

Gjest
He-He

La meg (mens jeg har feber og vondt i hodet) slenge inn en brannfakkel:

Hva om disse andre kablene (Silk + +) ikke gjengir alt som kommer gjennom dem med fullt trykk?
Kan hende de undertrykker støy, og andre lyder med de frekvensene??

;D ;D ;D ;D ;D

Best regards
The Dikemark Warrior
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
tvinnede kabler har ikke fysisk skjerm, men topologien gjør likevel kabelen ufølsom for støy....  Skjønner ikke hvordan denne kabelen skal kunne TILFØRE brum eller støy.  
Den kan plukke opp støy om den er usymmetrisk tvinnet (som skal mye til) og dersom tvinningen in mot loddepunktene stopper for tidlig.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Den er referansen min ja.
Har nå spilt med Air i en del uker, så byttet jeg til Dikemark for ca to uker siden. Har ikke byttet tilbake enda... Låter nok litt mindre imponerende Dikemarken, men det er vel et matche-spørsmål.
Den har uansett nermet seg Air-kabelen i stor grad i løpet av den tiden jeg har hatt den, men dog ikke helt der opp enda.
Jeg er veldig spent på å høre hva du mener etter at du har byttet tilbake. Jeg har flere ganger opplevd at forskjellene åpenbarer seg først når man skifter tilbake.
TJ
 
C

cpc

Gjest
Skal komme med tilbakemelding! Har akkurat fått nye høytalere, så jeg starter med blanke ark. Må bare la det gå litt tid først!
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
TJ:

har du fått istand noen diker ?

R
Dessverre, men har Bullet'en liggende så det er bare å få tid til det... Seilte Hovdan-Skagen Rave i helga og reiser til Canada fredag for en 10 dagers så det lar nok vente på seg..
 
L

Ludo

Gjest
Jeg har endelig fått tak i det jeg trenger for å lage et sett. Skal sette igang drillen ikveld - spennende :)
 
L

Ludo

Gjest
Jeg har drillet og loddet, og resultatet ser flott ut :)
Førsteinntrykket er overraskende bra så dette er jo bare moro...

Skal teste litt grundigere mot Kibmer Hero, er spent på resultatet der :D
 
R

RODA

Gjest
Jeg har drillet og loddet, og resultatet ser flott ut :)
Førsteinntrykket er overraskende bra så dette er jo bare moro...

Skal teste litt grundigere mot Kibmer Hero, er spent på resultatet der :D
La den få et par uker før du gir den "dommen" ;)
 

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
47
Antall liker
5
Vil en innspillt kabel (dikemark) forbli innspillt for alltid, også hvis den kobles fra anlegget, eller må den spilles inn på nytt?
 
R

RODA

Gjest
Vil en innspillt kabel (dikemark) forbli innspillt for alltid, også hvis den kobles fra anlegget, eller må den spilles inn på nytt?
He-He....

Skal vi diskutere innspilling, så kan vi tredoble de 12 siden vi allerede har her ;)

JEG SYNES det tar ca en uke før alt er på plass etter et kabelbytte. Tror ikke diken er noe anderledes enn andre kabler, og tror den første innspillingen er den viktigste.

Heller nok også til at ørene våre / hodet vårt er noe av det som trenger innspilling mest ;)
 

Rujo

Fersking
Ble medlem
11.05.2005
Innlegg
1
Antall liker
0
;D

Heh. Morro dette her. Har ikke tenkt på å mekke kabel selv før jeg kom over dette forumet. Kan det være så enkelt...

Satte igang med en gang siden tilgang på delene var god. eg kom i skade for å bruke tråder fra en 16kv HV07 e.l. som jeg regnet med var PN. Synes jo det ble litt stivt underveis men tenkte ikke videre over det. Det viser seg at trådene er drøye 1,7mm i diameter. Litt flaut da, som såkalt elektrofagarbeider burde jeg lukte lunta :-[ Får mekke noen skikkelige så snart jeg får tid.

Sitter derfor med et par kvasi-dikemark på ca 45cm laget med jordstrømpe og trukket med 8mm polyoruthane pneumatikkslange. Så hvis noen er interressert så gi beskjed.
 
R

RODA

Gjest
Du kan jo beholde den, og teste mot "standard" når du får laget den?

R
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nå er endelig mine ferdige, men har nettopp solgt forsterkeren, så jeg får ikke testet de:(
Skal sammenligne de med silken så fort consonancen er i hus.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Er det noen som har lyst til å bygge Dikemark med forgylt kobber?
Da burde i alle fall oksydasjonsproblemet være løst.
(Forgylt messing kan man få i hobbybuttiker, men det er ikke noe stas i audio-sammenheng tipper jeg.)

En bekjent av meg i England har kontakt med noen som leverer diverse typer ledning til industri og forskning. Han var ganske sikker på at de også hadde forgylt kobber og at dette ikke var dyrt. (Ca. 15 kr/m hvis man kjøper en del meter. Tipper at det betyr 100m+)
Uansett treffer jeg ham til uken, så da vet jeg litt mer. Ville bare sjekke interessen først...
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Eg er sugen som bare det!
Oensker 4m 1mm, 4m ca 0.7mm og 8 m til med en av dem...
Da har jeg aa eksperimentere med baade som hoeyttaler- og signal-kabel. Dersom prisene dine stemmer blir dette lett justert opp litt...

TJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mulig dette har vært oppe på forumet før, men er det noen som har kjennskap til hvordan det er å bruke TP-kabel som signalkabel? En vanlig TP-kabel skal greie å levere 100MHz opptil 185 meter, så dette burde være noe å vurdere. Ikke er det dyrt heller ;)

Mvh.

Vidar
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.197
Antall liker
10.749
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
tp kabler er det mange som har prøvd, og i forskjellige geometrier og sammensetninger. Har forsøkt selv også, men det var ikke noe å skryte over, syntes jeg da. Vet at det er endel forskjellige oppskrifter på slikt rundt på nettet.
 
R

RODA

Gjest
TP ?
Det samme som Cat5 (6 og 7) ?

I så fall:
Masse detaljer og ingenting mer ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
TP ?
Det samme som Cat5 (6 og 7) ?

I så fall:
Masse detaljer og ingenting mer  ;)
Ja, det var nettverkskabel jeg tenkte på. Får man ikke med seg alt det andre også hvis man får med seg så mye av detaljene? Da trekker jeg en parallell til bildebehandling. Mye og tydelige detaljer gjør bildet nesten tredimensjonalt, ved å gi det liv, dybde og "gjennomsiktighet". Har aldri prøvd TP-kabel selv før, så jeg bør kanskje prøve.

Mvh.

Vidar
 
R

RODA

Gjest
Ja, det var nettverkskabel jeg tenkte på. Får man ikke med seg alt det andre også hvis man får med seg så mye av detaljene? Da trekker jeg en parallell til bildebehandling. Mye og tydelige detaljer gjør bildet nesten tredimensjonalt, ved å gi det liv, dybde og "gjennomsiktighet". Har aldri prøvd TP-kabel selv før, så jeg bør kanskje prøve.

Mvh.

Vidar
Prøv i vei, det er jo det man lærer av.
Jeg syntes det var helt Ok med Cat6 til jeg fikk prøve en dikemark.

Du får detaljer (tilsynelatende) med Cat6 (eller 5 eller 7) men dette er fordi du mangler bass, trøkk, varme, kropp.........
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ser at flere kabelfabrikanter nå tvinner en tråd rundt signallederne(teflontråd?) og har så krympestrømpe utenpå denne igjen. Dette for ikke å få kontakt mellom isolasonskappen og lederne. Da får krympestrømpen kontakt med tråden og ikke lederne, istedet blir det et lag med luft imellom. Kan dette være en ide?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Fikk en ide som jeg har lyst til å prøve. Følge dikemark oppbyggingen med et unntak. Bytte ut kobber lederne med en spunnet tråd som består av en tynnere sølvleder og en tynnere kobberleder.
Dette blir jo en litt dyrere versjon, men hva tror dere?
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Tror det er noe lignende Kimber gjør med sine Silver Streak, sølv i + kobber i - tror jeg nå da.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da er det kanskje verdt å prøve. Min plan var å bruke både sølv og kobber i både + og -. Hva koster tynn sølvtråd for meteren?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Venter på dine synspunkter roda. Er jo du som er dike sjefen her
 
R

RODA

Gjest
He-He

Det er BHO som er O store Dikemark guru ;) ;D

Synes det er topp at folket "forsker" videre på oppskriften.
Jeg ville først laget meg en standard-dike, og så eksperimentert med andre ting og lyttet frem og tilbake.

For meg er original-dike godt nok, og jeg bare gleder med til å høre bedre kabler for å finne ut hvor diken "svikter".
 
Topp Bunn