Digre høyttalere

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.687
Torget vurderinger
1
Hvert basstårn har 7 stk 12 tommere, tilsvarende et areal på ca 791 kv.tommer eller ca 3 stk 18 tommere pr kanal. Vi målte in-room responsen +/- ca 2dB fra delefrekvensen på 80Hz og ned til 10Hz, som er nedre grensefrekvens for Clio-versjonen til Tangen A-V Design. Trolig er det brukbart nivå videre ned til 7-8Hz.

På grunn av de valgte løsninger (og muligens litt flaks?) så har det ikke vært nødvendig med særskilte akustiske tiltak i stua mi.

----------------

Dette som en appetittvekker. Detaljforklaringer, målekurver og fotos kommer i neste Fidelity. Stay tuned.

B

Back_Door

Gjest
pedal:

Det kan synes som om vi deler en del målsettinger for våre anlegg, selv om vi satser på noe forskjellig teori og praksis:
F.eks. det å få store høyttalere til å kreve minimalt med akustiske tiltak i en normal stue. Likevel blir det et spørsmål for oss begge om vi går glipp av noe ved ikke å gjøre noen slike tiltak i det hele tatt. Jeg forventer selv svar på hvor bra det kan bli, etter levering av mitt anlegg om kort tid.En ting er uansett sikkert: Slike anlegg fortjener gode betingelser. Likevel må det bli en balansegang i forhold til det estetiske, når anlegget skal være del av et fellesskap i en stue ;)
Synes samtidig det er interessant at en medarbeider i Fidelity har oppdaget "den nye verden" mht kilde! Igjen deler vi mening og målsetting, selv om jeg satser på en annen type overføring fra harddisk til forsterker.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Hvert basstårn har 7 stk 12 tommere.
Vi målte in-room responsen +/- ca 2dB fra delefrekvensen på 80Hz og ned til 10Hz
Trolig er det brukbart nivå videre ned til 7-8Hz.
Dette må være moro med LYD ;D

Tar du imot besøk? - for å demonstrere en utenfor og inn i kroppen opplevelse?

Hilsen en som bare er vant til lydopplevelser med 12x8" + 9x12" + 2x15" + 3x18"

G

Gjestemedlem

Gjest
Nederlandske Kharma har også noen snissige høyttalersystemer som neppe passer inn på gutterommet.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg vil ha to sånne:

men jeg får ikke lov av kona.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
JanR skrev:
Hva med kona ? ::)

/jan
Selv om de fleste her på forumet er definert som "tøfler....."

Hva skal man med ei kjerring som hemmer lidenskapen :p

Det er herlig å gjøre som man vil..........;)

B

Back_Door

Gjest
Kombinasjonen av en forståelsesfull kone og digre høyttalere er dog å foretrekke. ;D

Tenk på helheten i livet gutter!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Back_Door skrev:
Kombinasjonen av en forståelsesfull kone og digre høyttalere er dog å foretrekke. ;D

Vise ord :)
Nå har ikke jeg digre høytalere men kjerringa har gitt meg tillatelse til å slenge inn ett par k-horn når økonomien tilsier det,slå den ! ;D

/jan

B

Back_Door

Gjest
JanR skrev:
Back_Door skrev:

Nå har ikke jeg digre høytalere men kjerringa har gitt meg tillatelse til å slenge inn ett par k-horn når økonomien tilsier det,slå den ! ;D

/jan
Godt å se at det er flere audiofile som er lykkelig gift ;D

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
pedal skrev:
Hvert basstårn har 7 stk 12 tommere, tilsvarende et areal på ca 791 kv.tommer eller ca 3 stk 18 tommere pr kanal. Vi målte in-room responsen +/- ca 2dB fra delefrekvensen på 80Hz og ned til 10Hz, som er nedre grensefrekvens for Clio-versjonen til Tangen A-V Design. Trolig er det brukbart nivå videre ned til 7-8Hz.

På grunn av de valgte løsninger (og muligens litt flaks?) så har det ikke vært nødvendig med særskilte akustiske tiltak i stua mi.

----------------

Dette som en appetittvekker. Detaljforklaringer, målekurver og fotos kommer i neste Fidelity. Stay tuned.
7-8 hz ???!!!! Her må gravide og de med dårlige nerver holde seg langt unna ;D

Kharma Exquisite sub som "bare" går ned til 10 hz selges med denne advarselen;
"KHARMA is explicitly not responsible for environmental damage due to construction fatique of the building construction."

Så her får testet om huset ditt er godt nok satt opp :eek:

Du får si fra når alt er klart, så tar jeg meg gjerne en tur.

Mvh

Eivind

T

theStig

Gjest
Heldigvis er det lite informasjon ved 7-8 Hz på de fleste normale innspillinger..... selv om noen perverse eksempler finnes, som f.eks Telarc sin 1812-overtyre.

Flat respons til 10 Hz eller deromkring har man egentlig ikke bruk for i utgangspunktet (siden vi ikke kan høre 10 Hz), men en respons som går langt utover det normale audio-båndet er en fordel, spesielt for impulsresponsen. Det er temmelig bred enighet om at utstyr bør ha respons godt over 20 kHz. Det samme burde også gjelde under 20 Hz.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Back_Door skrev:
JanR skrev:
Back_Door skrev:

/jan
Kan jo være enda flere som er lykkelig skilt...! ;D

B

Back_Door

Gjest
topline skrev:
Back_Door skrev:
JanR skrev:
Back_Door skrev:

/jan
Kan jo være enda flere som er lykkelig skilt...! ;D
Selvsagt! Det viktigste er lykken, uavhengig av begrunnelse.
Personlig tror jeg på både kjærligheten og musikken.. ;)

Edit: For ikke å snakke om store høyttalere.. ;D

Topp Bunn