digitaltkabel?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
hei,

en lyngdorf tdai 2200 med rp og a/d er på vei til meg. planen i første omgang er å bruke enten en eldre dvd-spiller, og etterhvert en bedre transport sammen med tdai-ens innebygde dac. hva slags kabel trenger jeg og hvilken kabel anbefaler dere som gir best mulig pris/ytelse?

:)
 
Sist redigert:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Spør om Hi-Fi Klubben har flere QED Silver Reference på lageret. De ble solgt ut for en hundrings (veil 7-800) for å få tømt lageret. Er det fler igjen er det mye for pengene. Hvis ikke - se på brukten etter noe som virker ok.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Spør om Hi-Fi Klubben har flere QED Silver Reference på lageret. De ble solgt ut for en hundrings (veil 7-800) for å få tømt lageret. Er det fler igjen er det mye for pengene. Hvis ikke - se på brukten etter noe som virker ok.
Takker,

Har aldri vært bort i dette før. Har kun forholdt meg til cd-spillere og signalkabler.

Kabler er et ømtålig tema, så jeg kvier meg i det lengste med å spørre om slikt.

QED er jo billig og bra. Har rimelig koll på HT- og signalkabler, men kunnskapen om digitalkabler er det tynn med. Aner ikke hvor høyt det rimelig å anta at man bør opp i pris før pris/kvalitet flater ut.

Men gode kabler, ja, det er selvsagt viktig!

Så del ut deres kunnskaper og erfaringer, pls !
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Vinagunner: QED er nøytrale, mens Lyngdorf skal ha varme for å funke. Se på en van den Hul Digicoupler istedet..den funker kule på Peters deler!
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg kjenner ikke til produktene du nevner men skal du bruke S/PDIF (optisk/elektrisk)? Annet?
Kjøp noe fra Clas'ern og deretter noe dyrere fra nett som du kan teste mot den billige (og returnere om/når du ikke hører forskjell).
Dette har forøvrig vært diskutert her et par ganger før ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når det gjelder koaks, bruker jeg kabler som man kan få kjøpt på Clas Ohlson. Elkjøp etc. Jeg har aldri vært i stand til å høre forskjeller mellom disse og dyrere kabler. I starten lånte jeg litt dyrere kabler og brukte litt tid på å teste her hjemme - men ørene mine ga klare signaler om null forskjell.

Når det gjelder optiske kabler, har jeg erfart at det kan være fornuftig å bruke litt mer penger. Ikke spesielt p.g.a. lyden, men jeg har brent meg på at mange av de aller billigste optiske kablene har hatt så dårlige plugger at kablene t.o.m. har løsnet ved flytting av boksene under støvsuging o.l.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Clas(s) driver med selv-reklame her... ;)

Om du skal kjøre optisk må den bare fungere. Det er det mange som gjør. Lyngdorf er stort sett "søkkanes nøytralt", men jeg mener nå fremdeles at QED blir riktig. Du kan heller velge lydsignatur med høyttalerne. vdH sin digicoupler er fin, for all del, og prøv gjerne begge hjemme så ser du hva som funker best hos deg.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
VdH og Clasern skal sjekkes ut. Må innrømme at det skurrer litt i når en kabel til 40kr låter like bra som dyrere. Trær som vokser inn i himmelen osv.

Skjerpe seg! :-D
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sjekk ut VDH, du- den gir den mest analoge, organiske lyden på Lyngdorf. Koster ikke mye heller. Er faktisk ganske irriterende å se at enkelte fortsatt nekter å innse at CO- kabler ikke har noe med ekte Hi-Fi å gjøre---sorry ,Class..ikke rart du liker Rotel, da.de maskerer jo forskjeller..og har godt av det motsatte av det VDH gjør.iallefall gjelder det pre-ICE Rotel.:cool: Men får de det, våkner også de..det skal sies at jeg har fått vellykka resultater med VDH på Rotels med ICE..og Lyngdorfer er enda mer nøytrale, med en helt annen klasse på lyden..
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sjekk ut VDH, du- den gir den mest analoge, organiske lyden på Lyngdorf. Koster ikke mye heller. Er faktisk ganske irriterende å se at enkelte fortsatt nekter å innse at CO- kabler ikke har noe med ekte Hi-Fi å gjøre---sorry ,Class..ikke rart du liker Rotel, da..:cool:
Clas Ohlson DIGITAL-kabler fungerer helt fint - selv i veldig dyre anlegg. Bl.a. hjemme hos meg. Analoge Clas-Ohlson-kabler - ja det blir jo en helt annen sak.

Hvis en digitalkabel skal kunne gjøre noe med klang og lydsignatur, må den drive med en eller annen form for aktiv signalbehandling som på en kontrollert måte endrer på strømmen av de ett-tallene og nullene den formidler. Noe à la en innebygget digital equalizer - men så vidt meg bekjent har verken van den Hul eller andre digitalkabler slike finesser.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
o.t.
... Er faktisk ganske irriterende å se at enkelte fortsatt nekter å innse at CO- kabler ikke har noe med ekte Hi-Fi å gjøre ...
Uten at jeg er helt sikker på hva ekte hifi er, så er det kanskje gjennsidig fra den andre siden av det gjerdet ... Kabler fra CO kan gjenngi musikk like godt som boutique-kabler, om ikke bedre enn enkelte eksemplarer av arten.

mvh
KJ
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Auditor er på bærtur som vanlig. Få han med på en blindtest mellom en optisk kabel fra Clas og en dyr en. Hører han forskjell skal jeg vurdere å ikke ignorere han videre :)
S/PDIF kabel som varmer opp lyden? Jaja...
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Vinagunner: QED er nøytrale, mens Lyngdorf skal ha varme for å funke. Se på en van den Hul Digicoupler istedet..den funker kule på Peters deler!
Jeg har selv brukt kombinasjonen 2200 og QED Silver reference, og var godt fornøyd. Er fortsatt fornøyd med QED-en sammen med Holm DSPre.
Er ikke enig i at 2200 trenger å varmes med noe ullteppe.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Det er med Lyngdorf som med det meste annet. Bedre digital kabel, bedre blir det. Det hele dreier seg om smak og behag pluss match. De fleste butikker har mulighet for utlån. Test selv og hør. Jeg kan anbefale Nordost blue heaven. De er tilpasset 75 ohm og fungerer godt på lyngdorf. Tror dem ligger på ca 1500 kr.

Lykke til.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg sier heller ikke QED er feil, men VDH er ikke, og har heller aldri vært et "ullteppe" , som det påstås jeg har sagt her..de har bare en analog signatur. Class driver visst selvreklame, som vanlig..flere enn meg som har oppdaga det..les litt lenger opp. Jeg går i allefall ikke til CO og henter kabler- hva du gjør er opp til deg, Class..jeg har nemlig PRØVD Lyngdorf/VDH, og kan underbygge mine tips..du påstår jo å ikke kjenne dem, så hvordan kan du da påstå jeg er på bærtur med denne kombinasjonen? Hørt om match????:cool: Digitalt er ikke bare digitalt. Det blir det samme som den feilen Sony gjorde- nemlig å påsta at alle CD-spillere eller dacs låter likt..det er FEIL! Auditor ut for kvelden!
Vinagunner: Prøv på HFK, du:cool:
 
Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Kabler fra CO kan gjenngi musikk like godt som boutique-kabler
Er dette noe du vet, egentlig, eller bare noe du tror veldig hardt på? Sånn generelt (uten tanke på digitalkabler spesielt)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
@ K-T >> Vet. «Høiræv-kablene» til CO, de som koster rundt om regnet en hundrelapp eller så, er i de fleste tilfeller transparente.

Dette Videokabel/audiokabel | Clas Ohlson er en helt glimrende digitalkabel. Den fungerer også utmerket som analogkabel.
Dette Audiokabel, | Clas Ohlson er også en utmerket analogkabel.
Dette Bil- og høyttalerledning RKUB - CLAS OHLSON | Clas Ohlson i 4mm2 utgaven er som oftest en «bombproof» høyttalerkabel med et lite unntak for lange kabeltrekk og veldig lave og sterkt varierende HT-impedanser, da duger som regel 6mm2 utgaven som CO tydeligvis ikke har.

mvh
KJ
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Auditor: du har såvisst ikke sagt noe om at VdH er noe "ullteppe". Det sitatet tilhører registrert.

Jeg ser nå at jeg er den ansvarlige for denne feilen, som er rettet på. og jeg beklager til dere begge :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Class driver visst selvreklame, som vanlig..
Skarpt av deg å utlede av nicket mitt Class at jeg er agent for Clas Ohlson :rolleyes:

Å si at Digitalt er ikke bare digitalt når det gjelder digitalkabler er omtrent like overbevisende som å si at faren min er sterkere enn din.
Du tar altså utfordringen? La en tredjepart bytte mellom kabel fra Clas'ern/Elkjøp/osv. og din favorittkabel i en blindtest?
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Når det gjelder koaks, bruker jeg kabler som man kan få kjøpt på Clas Ohlson. Elkjøp etc. Jeg har aldri vært i stand til å høre forskjeller mellom disse og dyrere kabler. I starten lånte jeg litt dyrere kabler og brukte litt tid på å teste her hjemme - men ørene mine ga klare signaler om null forskjell.

Når det gjelder optiske kabler, har jeg erfart at det kan være fornuftig å bruke litt mer penger. Ikke spesielt p.g.a. lyden, men jeg har brent meg på at mange av de aller billigste optiske kablene har hatt så dårlige plugger at kablene t.o.m. har løsnet ved flytting av boksene under støvsuging o.l.
Med opptiske kabler så har jo kvaliteten på linsen som sitter i begge ender betydning, kjøpte nylig en rimelig kimber som funker helt ok.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg bruger NLE digital kabel og det er et godt kabel. Min erfaring er, at der er forbløffende stor forskel på digitalkabler; men sådan er det bare. Jeg har også i hi-fi klub regi lyttet til mange forskellige kabler og et digitalkabel kan gøre lyden kedelig. Det skete med et Belden digitalkabel, som i andre sammenhænge har været godt. Det var så et Nordost der var bedre, men det var bare urimeligt dyrt. NLE kabler er udgået i produktion, men kan måske findes på brugtbørsen.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Høres ut som det er en kabel med rca plugger du ser etter, en godt skjermet coaks kabel fungere fint. Men pluggene må være riktige slik att du får en 75ohms kabel.
Jeg bruker akkurat nå en Spdif kabel (coaks). En jeg kjenner terminerte den på jobben, standard kabel men proffe kontakter. Kabelen måler 75ohm (med kontakter)
og fungerer veldig bra. Går ut fra att det vil fungere med rca også. Siden dacen jeg bruker ikke har HDMI eller USB så bruker jeg Toslink opptisk til lyd fra bluray spilleren
og det låter langt bedre enn annalogutgangen. Har du AES/EBU burde du kanskje etter hvert sattse på det når du tenker på CD transport.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Liker settet ditt, Zappern..Mikado/Diablo er en knallkombo! Du har ikke vurdert andre italienere, da?
Class: Det var ikke jeg som utleda det først...hehe..les oppe. Ellers står jeg på anbefalingene til trådstarter. Nytter vel ikke å tipse vestfoldinger om å prøve det samme på Rotel, vel? Ettersom du tydeligvis er å finne i "gaslight"- gjengen hva angår digitalt..
 
Sist redigert:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Class driver visst selvreklame, som vanlig..
Skarpt av deg å utlede av nicket mitt Class at jeg er agent for Clas Ohlson
Det var min skyld, selv om det (fra min side) var en velment spøk, og en liten festlighet.

Utover foreslår at trådstarter låner et par varianter og finner ut på egenhånd hvorvidt han opplever forskjell.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Enig der, Tore..men jeg har altså allerede prøvd den danskhollandske kombinasjonen- og et lån på VDH blir vanskelig, vel?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Om trådstarter bor i nærheten av en HFK er ikke spesielt vanskelig.

Jeg har selv hørt vdH og Lyngdorf, og QED og Lyngdorf. Jeg drev hverken med blindtesting eller noe for form vitenskapelig testing, men jeg syntes generelt at QED låt mer åpent. Jeg bruker QED hjemme med Meridian. Jeg opplevde ofte at vdH kunne tendere mot å være litt mudrete i bassen i enkelte sammenhenger. Varm og fin lyd, men gjerne på bekostning av noe. Jeg hadde imidlertid suksess med vdH Magnum i bassen på 803Dia med Crown K2 som effekt.

Ingen fasit. Men jeg bruker ikke noe vdH her lenger.
 

Soojonny

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
401
Antall liker
256
Sted
Oslo
Dette med kabler er ett følsomt tema, men når det gjelder digital har jeg vanskelig å se forskjell på billig/dyr. Med tanke på at signal bare består av 1/0. Det er jo bare en kode.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sjekk Youtube, søk på A.Js navn, og få med dere hva han sier om kabler og musikk..det er IKKE markedsføring, for å si det sånn..det koker ned til det samme som jeg sier: BRUK ØRA:cool: De nye 3T-kablene inneholder ingen av de konvensjonelle ledemetallene, men jeg skriver under på at min nye 3T The River er en mer enn funksjonabel- og svært musikalsk- kabel. Og langtfra dyr..
 
Sist redigert:

Soojonny

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
401
Antall liker
256
Sted
Oslo
Jeg er helt enig med at det beste måleapperatet er ørene :cool: man skal jo tross alt selv sitte der å høre på det selv, men mye bullshit der ute tror jeg... I dette tilfellet med digital så er det bare ett signal som enten er 1/0. Kommer dette frem uskadet så er det resten av utstyret som vil gi lyden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Følsomt , ja. Men det er øret ditt også! Som sagt, Jonny: Se hva Aalt-Jouk v.d Hul sier om emnet..ligger et intervju med ham på Tube..Han greier å lage organisk lydende kabler i alle tenkelige utførelser..fra konvensjonelt til helt metallfritt..Dynaudioene dine er gode nok til å vise deg hva han mener..jeg kan si såpass at struktur er en nøkkelparameter..samme gjelder linser, skjerming, fibre m m..
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Digital Audio Cables at Blue Jeans Cable

fåes kjøpt som metervare hos Raw Cable -- Cable, Connectors, and Tools

bra kabel, ikke dyrt heller.

Valget av pluggene/kvaliteten av forbindelsen gir IMHO nesten mer utslag på lyden enn selve kabelen. Viktig at det brukes 75ohm plugger på en digitalkabel. Ikke sikkert om det brukes sånne plugger på de billigste kablene. Men jeg syns selv de billige CO får en bra løft med gode plugger (har bra erfaring med fex. Eichmann)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
^ RCA-plugger og -bøssinger har generelt sett ikke 75 ohm karakteristisk impedans. Det funker stort sett helt greit likevel.

mvh
KJ
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Her sitter enkelte av dere i 2013 og mener dere hører forskjell på digital kabler!!! ja noen kontakter sitter løst osv men dette viser jo bare hvordan denne bransjen er og hvor mange det er der ute som blir lurt av reklame/magasiner og placebo. Kan gjerne kjøpe inn 4-5 forskjellige kabler så kan vi jo ta en blindtest og et veddemål ;)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Auditor er på bærtur som vanlig. Få han med på en blindtest mellom en optisk kabel fra Clas og en dyr en. Hører han forskjell skal jeg vurdere å ikke ignorere han videre :)
S/PDIF kabel som varmer opp lyden? Jaja...
Det er trist og lese at folk kan la seg lure så til de grader, selv av egen hørsel !!! Men vil folk bruke penger på fargevalg etc så er jo det deres valg :) Husker selv testen i fidelity der det klart dyreste kablene vant så viste det seg at man selv kunne bestille de til 15-20 kr pr m etter eget fargevalg/mønster ;) Så placebo og uærlige bransjeaktører lurer mange her inne men heldigvis så er de fleste nordmenn oppegående nok til å ikke kaste penger i dass ;) Har selv hatt kostbar elektronikk men lar meg ikke lure av pris lenger ;)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.030
Sted
Oslo
Ja, det er snodige greier. Se det på denne måten: de fleste av oss har optiske eller koakskabler inn i huset. De har kapasitet til å overføre Internett, masse tv-signaler i HD-format og radio. Samtidig. Så, plutselig, når du har plukket ut en brøkdel av signalet for å lytte til det, økes kravet til kablene nok til at den siste meteren med kabel koster mer enn den siste kilometeren utenfor huset.

Så lenge koblingene er gode nok, impedanstilpasningen grei og lederne er uten brudd er det ingen grunn til at kabelen skal koste stort.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Er faktisk ganske irriterende å se at enkelte fortsatt nekter å innse at CO- kabler ikke har noe med ekte Hi-Fi å gjøre
Men du mener Tara Labs Helix 6/8 er toppen av høyttalerkabel? At du mener dette synes JEG er litt irriterende :) Hva slags alternativer har du prøvd, egentlig?
Jeg tror ikke denne er verdt mer enn de 3-4 tusen de skal ha for den på "klubben".
(Jeg har brukt den i sånn 5 år selv)
Det er stooooor forskjell opp til dyre Audioquest og Renaissance Audio. Blir omtrent som å bytte til en mye dyrere forsterker i sammenligning.
 
Topp Bunn