Digitalkabel spørsmål:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.539
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
På dac'en og cd driv-verket har jeg 3 muligheter......vanlig rca-rca...... xlr-xlr og optisk kabling med den lille pluggen........ spørsmålet mitt er: Er det noen lydmessig forskjell eller fordeler den ene verses den andre (tredje) ??
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid syntes at optisk har virket mer "glatt", uten dermed å si at det låt bedre.

Mvh
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
For endel år siden så var Coax best på å motvirke Jitter. Men nå har de også oppgradert hastigheten på optiske grensesnittet så den er lik Coax. Kommer an på DACen hva som er best.

Med Optisk så får man galvanisk skille, det er jo fint i seg selv.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Coax er 50 Ohm og utenfor standarden på 75 Ohm (BNC) eller 110 AES/XLR. På min DPDAC er den lydmessige forskjellen stor om man går utenfor standard. Om standarden overholdes er det vanskelig/umulig å høre noe som helst forskjell.

Optisk eller XLR er alternativene jeg ville valgt. Optiske kabler er i praksis av lik kvalitet. Ville kjøpt en rimelig en og sjekket ut.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har testet litt forskjellig men ender alltid opp med coax :) veldig små forskjeller

mvh
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Fasitsvar på spørsmålet avhenger av betingelser gitt ved kalibrering av lytterens ører.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Coax og BNC plugger finnes begge i 50 og 75 ohms utgaver.. 75 coax med BNC er standard for video over coax.... digital video over coax har gjerne båndbredder på opptil et par hundre MHz, så audio blir bare småspurv i sammenhengen...
Riktig implementert skal det ikke være noen forskjell, gitt at sender/mottager behandler datastrømmen likt...

EDIT: RG type coax er normerte kabler, så samme kabeltype ( feks RG59 for 75 ohm) skal ha samme parametre uavhengig av fabrikat.
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Håper denne tråden tåler et lite sidesprang. Dette er ikke akkurat helt spot on trådens tema, men likevel prøver jeg meg.

Jeg har kun én optisk inngang til rådighet. Siden jeg har flere digitale kilder har jeg løst dette enkelt med en toslink-switch, men jeg har en kilde som kun har coax ut. Jeg har fått lyd i den ved å koble på en adapter som gjør coax om til toslink, men jeg hører at det blir et lite tap i denne konverteringen. Adapteren som jeg har er noen år gammel, det er for øvrig denne typen.

Spørsmålet mitt er om det er noe vits i å investere i en nyere adapter? På eBay har jeg sett at denne stolt reklamerer for "no loss of quality":

description.JPG


Men er det teknisk mulig å konvertere coax til optisk tapsfritt?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Men er det teknisk mulig å konvertere coax til optisk tapsfritt?
Begge er jo SPDIF, og snakker samme "språk" fra før. Eneste forskjellen er hvordan signalet sendes/mottas pga. Grensesnitt. Lys vs. Elektrisk signal.

Edit: skriveleif
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
^ Takk, @na_X :) Da er det vel hvordan selve konverteringen fra det elektriske signalet til lyssignalet skjer som kanskje kan påføre et hørbart lite tap på veien, og det er derfor jeg lurer på om det kan være noe å hente på å bytte til en nyere adapter. Det er jo ikke store investeringen, så jeg kan jo prøve.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Signal ut på coax er et digitalt pulstog på ca 0-1,2V... i converteren driver dette igjen LED'en i TOSLINK utgangen. Dersom det ikke sitter en liten mikrodatanisse i den converteren, som kalkulerer om dataordene, så er det intet signaltap. Om forskjellige innganger på neste enhet kan gi små nivåforskjeller, vet jeg ikke...
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Om forskjellige innganger på neste enhet kan gi små nivåforskjeller, vet jeg ikke...
Dette fikk meg til å tenke litt. Det er en blu-rayspiller som jeg av og til bruker til å spille cd fra, og her har jeg sammenlignet coax ut gjennom adapter med når signalet går via den optiske utgangen på tv-en. Det kan jo tenkes at jeg har latt meg lure av små nivåforskjeller her, og dermed gått i den klassiske fella og tolket en liten nivåforskjell som "tap". Dette må sjekkes nærmere. Takk, @Aurora :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Kan ikke forstå annet en implementeringen av de forskjellige kretsene er det mest avgjørende for hva som låter mest riktig.
Dersom en som har fordyper seg i en krets bare slenger på en annen fordi det er praktisk og godt på papiret vil jo etter største sannsynlighet forskjellene være større
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Påstander om forskjeller på digitale kabler og what-not dukker stadig opp. Hvis man snakker om samme format, feks 24/192, med samme signal fra forskjellige kilder til samme DAC, blir det DAC'en som bestemmer signal og kvalitet. Det ligger i det aller mest grunnleggende i digitalteknikken, at en rundtur hit eller dit og via, umulig kan forandre det digitale signalet. Så har det vært diskutert om støy på signaljord e.l. kan påvirke noe, - og det kan forsåvidt påvirke S/N-forholdet, hvis teknikken er dårlig gjennomført. Optisk overføring gir naturlig nok et galvanisk skille som ikke kan ta med seg jordstøy. Jeg ser og leser påstander om forandring i lyden, men det finnes faktisk ingen tekniske muligheter for slike forandringer.....
 
Sist redigert:
Topp Bunn