Så du påroper deg å være en ekspert i fysikk og kjemi? Alt det du kan er det riktige? Alt det kabelprodusentene mener de kan (med mindre de ikke laget kabler som er billigere enn 500 kr ) er feil?
Trenger ikke være ekspert på noen av feltene. Plukk opp en bok eller to og du vil fort innse at det er noe galt som ikke er riktig med påstandene og prisingen.
PS! Plukker du opp to, er det nok to mer enn mange av tvinnerne i bransjen har gjort...
Næ , men måske trænger du til lidt praktisk erfaring, prøv at bygge to udgaver af eksakt samme kredsløb men med forskellige komponenter , evt standart komponenter og Audiophile komponenter, evaluer på et kvalitets anlæg, resultatet vil overraske, og man står desværre tilbage med en del ubesvarede spørgsmål, som man ikke finder fyldestgørende svar på i de fine teori-bøger.
Du kan også skifte en enkelt komponent i en konstruktion og få en overaskende stor lydforandring, det opleves som om lydforandringen ikke nødvendigvis er proportionel med antallet af komponenter som skiftes, det kan virker lidt som salt og peber i maden, en enkelt komponent eks.v. et 75 ohms sp-dif kabel kan gøre en relativ stor forskel. Igen en forskel som der ikke umiddelbart er belæg for i teorien.
Ac mæssigt lægger man en modstand i serie med signalet, men også parallelt med alt den anden elektronik, og man ligger i princippet også AC mæssigt en kondensator parallelt med med alt den anden elektronik i anlægget.
Problemet er at det er en hjerne som evaluerer resultatet, på samme måde som mad og vin evalueres af smagssansen, dette behandler elektronik teorien ikke på anden måde end med en masse åndssvage blindtest ført an af total tumpen Sean Oliver, man tager simpelthen ikke dette seriøst, sikkert fordi det i den store sammenhæng er ligegyldigt, undtagen for hi-fi entusiaster.
Ingen dør , ingen redes , og det kan ikke bruges i militæret, konsekvenserne begrænser sig til at pengepungen måske i nogle tilfælde bliver lettet lidt vil rigeligt hos nogle.
Men forklaringer mangler sikkert også på grund af at det ikke er så lige til at finde ud af, på samme måde som det heller ikke er så lige til at forklarer hvad som giver den sublime vin eller mad, eller musikinstrument.
Også inden for vin og mad prøver man en masse forskellige løsninger og "materielle" i jagten på det perfekte, og også her som i audio er der løsninger og materialer som bare er bedre end andre, der er nogle ting som der er rimeligt er på , en grundbase at stå på, nogle grundprincipper starte ud fra, men ovenover denne grundbase disse grundprincipper kan kreativiteten/jagten på det ultimative begynde.
Til forskel for audio erkender alle dog at der er forskelle på mad vin og musikinstrumenter, men også her kan vi blive snydt af vores sanser og tage fejl.
Men i stedet for at se på det enkelte tilfælde, bør man fokuserer på helheden, summen af erfaringer som fortæller at der er forskelle på bl.a kabler, også sp-dif kabler, og hvorfor skulle der ikke være det, hvis kablerne ellers er forskellige, jeg ville have overordentligt svært ved at forklarer at det ikke skulle være tilfældet at lytteindtrykket ændrede sig hvis kablerne er forskelige, det vi forhåbentligt er uenige om er graden/hvor meget lyden ændre sig.
Dette vil altid afhænger af helheden, anlæg og lytter, og her har vi alle forskellige forudsætninger.
Jeg betvivle ikke at det er rigtigt når nogen siger de ikke hører lydforskelle, jeg mener bare det er en forkert konklusion, og at det ikke betyder at andre ikke kan hører lydforskelle i andre sammenhænge, sammenhænge er anlæg, person, rum og ikke mindst musikvalg.