Ønsker anbefaling Digitalisering av vinyl, Needle drop, erfaringer og tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det der med playlist har jeg aldri tatt til meg. Hos meg er et album en playlist. Siden jeg er så enkel på dette er det sjeldent jeg lar meg irritere over UI og er godt fornøyd med BlueSound sitt UI. Så lenge BlueSound skanner NAS kjapt så er jeg fornøyd. Det å se et rippet album i BlueSound er nest siste kontroll på at et album er korrekt rippet. Selve avspillingen er syretesten. Sennheiser HD800S leverer den absolutte kontroll.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei bruker heller ikke playlists - det går album for album - som i eksempelet med siste eksempel på Foobar builden - litt som å gå og plukke album i platehylla - og legge klart. Men nå slipper jeg å tørke støv :cool:

    Hadde litt playlists opplegg for kanskje 20 år siden, når man begynte å rippe osv - men endte med å slette alt slikt og gå tilbake til album lytting - det var noe som manglet liksom.

    Bruker Foobar slik:



    File -> Add folder... -> og velger mappe for mappe - slik som jeg ville plukket cder eller vinyl i hylla. Mappene har beskrivelse av hvilken versjon det er.

    Lenger ned i strukturen er det det en mappe for Vinyl, en for CD, en for High Res, en for Multikanal osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En positiv ting med å bruke basic Foobar - er den lett tilgjengelige "Output Device" velgeren øverst i høyre hjørne.



    Jeg har 3 anlegg koplet til pcen, Hodetelefon Dac/Amp via USB - her kommer også vinylene inn, Optisk ut - til Genelec nærfelt, og hdmi ut til hjemmekino prossessor. Her veksles det hele tiden med de forskjellige utgangsalternativene.

    Men her er det meste nytt for meg - får bli litt testing når jeg får koblet til alt. Kjører Wasapi på den gamle - i 3 forskjellige alternativer.

    God lyd på denne Christine McVie vinylen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    En positiv ting med å bruke basic Foobar - er den lett tilgjengelige "Output Device" velgeren øverst i høyre hjørne.
    Det er lett å "gro fast" i kjente mønstre over tid og klage på "nyvinninger", men du viser hvor raskt det kan endres til det positive...... (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er lett å "gro fast" i kjente mønstre over tid og klage på "nyvinninger", men du viser hvor raskt det kan endres til det positive...... (y)
    Åja, og som gammel gubbe er det vel nesten standard, jeg prøver å ta meg sammen og være positivt innstilt til nye ting - eller endringer. Se muligheter i stedet for hinder. Men det er ikke like lett bestandig, kjenner sur gammel gubbe syndromet presser seg stadig nærmere :ROFLMAO:
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Ripping av vinyl kan gjøres komplisert eller man kan gå for en standardisert metode som jeg synes leverer et godt resultat. Selve rippingen gjøres per side og deretter behandles på en så enkel måte som mulig.

    Jeg starter med klikkfjerning.

    LP-Start.jpg

    Som man ser her så har jeg minimum to steder der jeg helt klart har klikk/pops som vil høres ved avspilling.

    Etter klikk-fjerning får jeg denne

    LP-StartogKlikkfjerning.jpg

    Klikk-fjerningen var vellykket og de to uønskede klikk er borte.

    Deretter zoomer jeg inn på de områder som klikk-fjerningen ikke har gjort det jeg ønsket. Kraftig zooming er nødvendig

    LP-StartogKlikkfjerningMerkReparer.jpg


    LP-StartogKlikkfjerningMerkReparerReparer.jpg

    Etter merking av de punktene som inneholder "støyen" benytter jeg reparer. Her må man være forsiktig da reparer er et tveegget sverd. Hvis jeg klarer å høre at jeg har "tuklet" så reverserer jeg og lever med "støyen".

    Til slutt merker jeg read inn og bruker denne som støyprofil og kjører gjennom støyreduksjon. Når dette er gjort så benytter jeg forsterk og kjører denne til -1 dB. Jeg merker meg hvor mye den forsterker og benytter dette som referanse når jeg tar den neste siden(eller de tre neste).

    Uansett er dette en hel operasjon å gjennomføre, men jeg synes resultatet langt overgår CD eller streaming fra Tidal o.l
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Virker som du har en god fremgangsmåte der. Bra post.

    Audacity ser kult ut i Dark Mode - får prøve meg med jeg også.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Når jeg startet opp Audacity i dag så kom det inn en oppdatering. Det er versjon3.2.4 som kom inn. De har endret menysystemet med grupperinger under errekt slik at filtrene som hører sammen er samlet i en gruppe i stedet for alfabetisk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Når jeg startet opp Audacity i dag så kom det inn en oppdatering. Det er versjon3.2.4 som kom inn. De har endret menysystemet med grupperinger under errekt slik at filtrene som hører sammen er samlet i en gruppe i stedet for alfabetisk.
    De la jeg også merke til når jeg lastet ned Audacity til nye pcen i går. Ikke noe negativt det.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Nei, er jo direkte urimelig skal man klage på noe som er gratis. Var litt uoppmerksom på at innstillingene mine var borte, så jeg lagrer tre låter som wav i stedet for flac.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Oppdatering på plass......og i jakten på analyse av lydbilde så ble PhaseMeter installert.
    Den funker fint som en visuell bekrefter på opplevd lydbilde - anbefales (y)
    Her er et bilde av 7 trommeslag jeg benytter for å sjekke korrekt fase/plassering av objekter i lydbildet

    Phase_Meter.JPG
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Når høyttalere er optimalt plassert og romkorreksjon har gjort jobben mest mulig korrekt
    oppfattes trommeslagene plassert ift venstre/høyre høyttaler som på denne skissen..... 👂

    Phase_Meter_Speaker.jpg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye snakk om bikkja til Roger......og hvor den er plassert.
    Noen hører objektet mellom høyttalerne og andre på en side.
    Her er et snapshot av stemmen i starten på Tree Wishes
    som bekrefter lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne.....

    Phase_Meter_Speaker_Three_Wishes_II.JPG
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei, er jo direkte urimelig skal man klage på noe som er gratis. Var litt uoppmerksom på at innstillingene mine var borte, så jeg lagrer tre låter som wav i stedet for flac.
    Jeg tenkte mer på den sykt lange Effect taben - syntes ikke det bestandig er så lett å finne hva man vil der:



    Litt enklere nå - bare man lærer seg i hvilken undermeny man skal se i... 😁

    Fått til Dark Mode på Audacity på den nye maskinen, takk for inspirasjon :)

     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Fikk lagt in DR måler i Foobar, har ikke brydd meg særlig om DR ettersom jeg for lengst har kommet frem til konklusjonen om at det er bare å lytte, se på bølgeformen i Audacity så ser man fort at CD, Tidal ikke er i nærheten av å gi DR på lik linje med vinyl og BluRay DTS/Atmos.
    Det er nok ikke mediet som er problemet her, men ulik mastering/remiks. Nesten alle nyere utgaver av gamle rock-klassikere lider under volumkrigen. Alt kjøres i bånn for å tekkes et publikum som primært hører på mobil med middels til dårlige øretelefoner. På et noenlunde anstendig anlegg låter det håpløst. Løsningen for eldre innspillinger er vinyl eller eldre CD-utgaver, enten originaler eller rippet. Når det gjelder helt nye utgivelser, kan det også her forekomme forskjeller mellom for eksempel strømmeversjon og CD-versjon. Trolig er det snakk om mastering og volumnormalisering, slik at det ikke skal bli for stor dynamisk avstand mellom låter fra ulike album. Det er jo engang slik at yngre generasjoner hører mest enkeltlåter/spillelister og ikke albumene i sin helhet. Spotifys pre-normalisering kan være forklaringen på hvorfor det i enkelte tilfeller er hørbar forskjell på Spotifys OGG 320 kbps og Tidal/Qobuz/Apples CD-kvalitet. I blindtester har det vist seg å være ganske vrient å høre forskjell på 320 og 1,411 kilobit pr. sekund, men forskell på 2-3dB i dynamikk skal du nærmest være døv for ikke å høre.
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg tenkte mer på den sykt lange Effect taben - syntes ikke det bestandig er så lett å finne hva man vil der:



    Litt enklere nå - bare man lærer seg i hvilken undermeny man skal se i... 😁


    Taster
    Akkurat den har jeg løst ved å legge funksjonene i effect som jeg benytter på hurtigtaster.

    Lead inn = shift+I
    Lead out = shift+U
    Reparer = ctrl+shift+R
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt videre fikling med Foobar:



    Litt bedre med VU metere i midten.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg tenkte mer på den sykt lange Effect taben - syntes ikke det bestandig er så lett å finne hva man vil der:
    Man kan fjerne, eller omplassere plugger man ikke behøver. På min maskin finnes de plassert i:
    C:\Program Files (x86)\audacity-2.3.2\Plug-Ins
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Plugger er enkelt å administrere fra menyen......


    plugins.JPG
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Plugger er enkelt å administrere fra menyen......


    Vis vedlegget 890348
    Men man blir ikke kvitt dem. I vertfall ikke da jeg styrte med dette etter oppdatering og plutselig hadde dobbelt av alt plus 3 part plugger som var lagt til via annen folder. Mulig siste versjon nå har dem i underkataloger slik vi er vant med VST plugger?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tenkte å vise hvordan jeg fikser grafikken i Foobar. Synes dette er veldig viktig - for å gi den rette følelsen ved avspilling.

    Typisk exempel:



    Jeg bruker 3 filnavn for å vise foran, bak og eventuell grafikk på innercover.

    Front.jpg
    Back.jpg
    artist.jpg

    Brukes disse filnavnene havner grafikken automatisk på "rett" sted i Foobar. Samtidig kan du veksle visningene inne i Foobar.

    I mappen for albumet ser det slik ut:



    Låtene finnes selvsagt der,

    foo_dr.txt er filen DR scanneren lager, havner her automatisk, grei for å sjekke verdier.

    Fronticon.jpg er bare en mindre fil av frontcover jeg har laget som jeg bruker til å knytte grafikk til låtfilene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Legger også ut Foobar scriptet jeg har laget for de 3 overskrift-linjene i "Playlist" vinduet":





    Det er dobbel underscore foran bitspersample.


    For å få til de panelene/feltene jeg bruker i min Foobar - bør Layout se slik ut:



    Må bruke Columns UI


    Greit å vite hvis man har lyst til å lage sin egen Foobar.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Digitalisering i gang med den nye pcen, kom i gang uten for mye fikling, deilig :)

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Første skive fikset på nye pcen, en del raskere respons i Audacity, nice.



    Litt snillere mastering på vinylen vs cden. God vinyl - 16 låter fordelt på 4 LP sider - godt med rom innerst på platene - lite inner groove distortion.

    Meget fornøyd, kommer å få en del spilletid, cden har nesten ikke blitt spilt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    La til en Spectrum Analyzer i bunnen av midtkolonnen:



    Fint for å følge med på armresonans osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk ikke Thunderbolt/USB-C til hdmi adapteren til å fungere. Ga opp å prøve videre muligheter, måtte bite i sure eplet og skaffe et skjermkort.
    Ble et ganske enkelt RTX 3060, som har 3x Displayport og 1x hdmi



    Kortet kan kjøres lydløst:



    Får bli litt testing, men ser ut til at viftene på skjermkortet veldig sjelden vil røre på seg - med min bruk.

    Veldig enkelt å sette opp, nå kan jeg også spille av stereo/multikanal til hjemmekinoanlegget med nye pcen.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Her er et klassisk problem ved vinyl-ripp
    DOG_Rip.jpg

    Som bildet viser har jeg to-tre skikkelig store utslag i rippen. Dette er etter klikk-fjerning og støyreduksjon. Utslagene vil påvirke når jeg skal forsterke til -1 dB. Etter å ha lyttet på opptaket så skyldes utslaget to kraftige beat på tom-trommer og ikke støy i vinylen. Spørsmålet blir da skal man redusere volumet i området slik at forsterk blir mer normal eller skal man ikke gjøre noe og gain blir lavere på dette opptaket?

    Jeg foretrekker å la det hele være og kjører gjennom forsterk til -1 så får heller opptaket bli noe lavere enn hvis disse ikke var der.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, vi diskuterte vel dette problemet litt kort - tidligere. Jeg endrer ikke nivå på opptak etter digitalisering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    I dag er det nesten eksakt 2 år siden jeg handlet min Technics SL1210 og Parks Audio Puffin RIAA - og startet å digitalisere vinylen.

    Var spent på hvordan jeg ville forholde meg til den digitale varianten av vinylsamlingen. Har fremdeles alle platene lett tilgjengelig i stua, de er ikke pakket ned.

    Avspilling - spiller kun den digitale varianten. Spiller også mer vinyl - nå når den er digitalisert. For meg betyr åpenbart tilgjengelighet mye.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har veldig savnet "Waveform Seekbar" fra DarkOne - hvor man med et kjapt blikk ser graden av kompresjon - så jeg la til en:



    Kanskje ikke så superviktig for vinyl - men jeg bruker Foobar til alle formater.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Flyttet Seekbaren til siden, få mer plass til grafikk



    "The chances of anything coming from Mars are a million to one" he said
    "The chances of anything coming from Mars are a million to one"
    But still they come!
    :alien:
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Ditt oppsett ser skikkelig bra ut. Jeg benytter BlueSound og er litt minimalistisk i oppsettet

    Imponert over idigheten for å legge inn hele gatefolden i albumart.

    Albumet jeg spiller her låter som en vegg av lyd når jeg benytter Tidal. Metal-sjangeren fortjener god lyd, mange som ikke får med seg den musikalske dyktighet som finnes i bandene. De fleste hører bare støy, de rett og slett ikke trener nok. Er nok hash-vokal som er den største bøygen for de fleste.


    Screenshot_20230212_130037_BluOS.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takk - jeg er meget fornøyd med avspillingsoppsettet.

    Jeg har bestandig likt muligheten for spennende grafikk som vinylformatet tilbyr. Veldig mange flotte cover og inlays osv. Vil prøve å beholde dette mest mulig ved digitalisering.

    Litt jobb er det - men går ganske raskt - gjør det mens jeg allikevel sitter å lytter mens jeg digitaliserer - grafikken er fikset i løpet av tiden det tar å digitalisere en side av en LP.

    War of the Worlds er litt i særklasse der - med det flotte heftet som følger med. Som jeg viste tidligere at jeg scannet og laget en pdf av.

    Med det nye skjermoppsettet - 2x24" skjermer plassert vertikalt - ser det slik ut når jeg lytter til War of the Worlds og følger med på pdfen:



    Og ser på skiskyting på tven samtidig :cool:

    Liker litt metall selv - men er mye laber mastering, kjenner ikke til hvordan det er på vinyl.

    Jeg er veldig glad i mastering fra 70 og 80 tallet - er mest der jeg satser - ganske safe. Er også en gammel gubbe - så mange favoritter er å finne der for meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har ganske variert musikksmak :LOL:



    Elsker bra punch i trommer - denne er ganske brukbar. Slik mastering & produksjon gjør at du føler det var verdt å rive i litt på hifi anlegget.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Liker man trommer så er Dan Presland en man absolutt bør lytte til. Legger inn en video med Ne Obliviscaris, låten er hentet fra et album jeg ikke har på vinyl som jeg har søkt etter lenge. Albumet er The Portal of I, får håpe på en reissue.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jakten på god mastering! Ikke bestandig så vellykket - hadde håp om at det liksom var standard for nyere vinyl også - når jeg hoppet tilbake på platespiller karusellen for noen år siden.

    Noen få oppturer har det vært - men dessverre mest nedturer.

    Her er for eksempel en låt med Nighwish - først cden - DR5:





    Så samme låt rippet fra vinyl:



    Ser bedre ut - og DR10.

    Men dessverre låter det akkurat like jævlig.



    Fant også et klipp på Youtube hvor mixer/masteren som Nightwish bruker - stolt fortalte at de bruker samme master til alle utgivelser. Like komprimert.

    Lett å bli lurt av DR tall for vinyl.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Nå har jeg ingen skiver med Nightwish, mulig det er skuffelsen over Kai Hahto, som har spilt for legendariske band son Wintersun og Swallow The Sun, overtok trommene i Nightwish. Nekter å tro at de benytter samme master for CD og vinyl, har heller aldri kommet over en utgivelse på CD som overgår vinylen. Nå har dette lite med det rent tekniske, men heller den subjektive oppfattelsen når man lytter

    Det der med DR og vinyl skulle man ha hatt en løsning på. Når jeg ser på waveformen på de to så skal det være rart om ikke vinylen har litt bedre dynamikk. Det er mulig at man har fått et bias som sier velg vinylen hver gang uavhengig av hva man hører.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hadde en ganske grundig runde med googling om dette med master for cd vs vinyl for en stund siden - det jeg fant ut er at den komprimerte masteren som går rett til cd/digital som regel også går til vinyl. Det er nesten "standard".

    Men i visse tilfeller - antagelig hvor noen med sans for dynamikk er involvert - og sier i fra - lages det en egen, mer dynamisk master spesielt for vinyl. Det er disse jeg er på jakt etter - men det fremgår aldri i noen beskrivelse - utrolig frustrerende. Må kjøpe selv og teste, eller høre fra noen.

    Finner ikke den videoen med han Nightwish fyren - men jeg opplever at det han sa stemmer - for de 2 Nightwish vinylene jeg har vs cden. Like dårlige.

    Er enig i at cd aldri har bedre mastering enn vinyl, av samme utgivelse - det ville vært rimelig fjernt om det fantes. Finnes kanskje noen hvor vinyl fyren rett og slett har gjort en tabbe.

    Men jeg har en del cd/digitale/surround utgivelser som er bedre enn vinyl - det er senere remixer fra multitracks som aldri har fått en vinyl utgivelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn