Digital pickupvekt

B

break_out

Gjest
Jeg har en vekt som bygger rundt 1,5 cm, denne er i tillegg av magnetisk materiale. Jeg løser dette med å ta av ytterplaten på min LP12 og setter vekten på topplaten av spilleren. Dette kombinert med en kork fra en 1,5 liters flaske på toppen av denne igjen gir rett vinkel på armen. Lite poeng med flere desimaler dersom vinkelen på armen er feil.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Continuo skrev:
RJEL skrev:
På bilde ser det nu ut som vekta "bygger" mer enn en LP.
Og da er det noen som mener at vekta blir feil? Men det kan nu ikke være mye.
Det kan fort bli "endel" feil, husk at det ikke er så stor masse det er snakk om.
jeg har den som trådstarter har bestilt seg, jeg tar av platematte før jeg måler.
Har ingen matte å ta av jeg, må jeg høyne VTA når jeg skal bruke den da..? Eller kan man beregne seg fram til hvor stor misvisningen er..? :p
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Cundis skrev:
Continuo skrev:
RJEL skrev:
På bilde ser det nu ut som vekta "bygger" mer enn en LP.
Og da er det noen som mener at vekta blir feil? Men det kan nu ikke være mye.
Det kan fort bli "endel" feil, husk at det ikke er så stor masse det er snakk om.
jeg har den som trådstarter har bestilt seg, jeg tar av platematte før jeg måler.
Har ingen matte å ta av jeg, må jeg høyne VTA når jeg skal bruke den da..? Eller kan man beregne seg fram til hvor stor misvisningen er..? :p
Du må jo bare gjøre det beste ut av det, tør ikke si hvor mye vekta måler i høyden, så lenge du setter vekta på tallerkenen så må det jo bare bli som det blir.
100% er jo vanskelig å få til hele tiden med tanke på vinylavspilling, da det f.eks. er stor høyde forskjell på ei tynn plate fra 80tallet kontra ei 200grams plate.

Lettvint VTA justering er det som trenges, som f.eks.Triplanar har.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Det får bli som det blir ja, Continuo.. Også får vi ta den siste fin justeringen på øret..! ;)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Har nu kjøpt den digitale vekta som Audioart selger.
Hadde justert vekta til 1,8 gram med vippevekta til Ortofon.
Når jeg nu målte med den digitale vekta, målte jeg 1,83 gram.
Så den vippevekta jeg har er nu ikke så veldig unøyaktig.

Noen som har Rohman pickup her?
Står anbefalt vekt på 1,5 gr i manualen. Hva kjører dere på?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Skal ned og hente min på posten etterpå, så får vi se hva resultatet blir her mot Ortofon vekta..!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Min viste fra 0.15 til 0.3 forskjell i forhold digitalvekta. Ortofon måler skjelden helt likt, men det gjør digitalvekta.. ;D
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Hadde ikkje trutt at 0,2g skulle gjere så mykje. Men det gjer det. Hadde sett trykket på 1,82g etter eit råd om å ha trykket høgt under innspeling. Sette det så ned til 1,62g her om dagen og opplevde at lydbildet samla seg betre i midten, blei meir homogent og det spora betre. Lydbildet blei også klarare. Det stadfestar to ting: Det eine er å lytte seg fram til rett trykk. Det andre er å ha nøyaktig vekt slik at ein veit kva endringar ein gjer. Det kan eg med den rimelege vekta eg kjøpte frå Origin Live. (Eg har "nullstilt" nåletrykksreguleringa på mi RB300). No blir det meir utprøving for å finne optimalt trykk.

Sigurd
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Er helt enig i dine argumenter for å ha en nøyaktig vekt å gå etter audiy..! :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Har testa litt nu.
Finner ut at Rohman spiller etter mitt hjerte med et trykk på 1,8 gram.
(manualen anbefaler 1,5 gram)

Jeg brukte hodetelefoner, mye enklere å skille småe forskjeller-
 

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
77
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
RJEL: Sier manualen din 1.5 gr. stiftetrykk for Rohman ? Min sier 2.5 gr, og det er også hva Ortofon anbefaler på sin hjemmeside. I tillegg er brukbart område oppgitt til 2.2-2.7 gr.
Forøvrig jammer min Rohman delvis ut den elektroniske vekta jeg benytter. D.v.s. at skalaen på vekta drifter opp mot 0.15 gr. når jeg senker Rohman ned mot denne. Når jeg kompenserer for dette så viser faktisk plastvekta til Ortofon omtrent samme verdi. Akkurat denne plastvekta har tidligerere også vist seg å stemme godt overens med de platespillerne jeg har hatt med justerbar skala.
Andre eksemplarer av jeg har hatt av Orofons platvekt har vært mer tvilsomme. Variasjoner i kvaliteten kanskje ?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jaggu står det 2,5 gr på Ortofon sin hjemmeside. Kan sverge på at det står 1,5 gr i min manuall.
Dette skal sjekkes når jeg kommer hjem i morgen.
( har aldri prøvd Rohmannen så høyt )
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jaggu sto det ikke 2,5 gr i min manual også. Takk for opplysningen, rogera
 

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
77
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig å hjelpe. Det kunne vært interessant med en liten lydrapport hvis du justerer til opp 2.5 gram. Har alltid satt mine Rohman'er til ca. 2.6 gram uten på forhånd å ha eksperimentert med andre settinger. Den sporer iallefall glimrende med dette nåletrykket.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Kjøpte denne på ebay. Det er den samme som det snakkes om i starten av tråden. Velger å ta den fram igjen fordi den virker veldig bra, og fordi jeg "kun" betalte 400,- inkl. frakt for den (fast pris). Samme vekten har gått for 300,- inkl. frakt på auksjon, fra samme selger. Min selger sitter i Singapore og er til å stole på! Dette er siste modell med tre desimaler, uten at det nødvendigvis sier noe sikkert om nøyaktigheten. Anbefales!



Mvh. Frank
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Da har du fått den billig.
Betalte 800,- spenn inkl. porto for samme vekta hos Audioart.
 
O

om.s

Gjest
RJEL skrev:
Da har du fått den billig.
Betalte 800,- spenn inkl. porto for samme vekta hos Audioart.
Det var også billig, betalte 1200,- Sek for min da den kom på markedet her i Sverige, og dessverre har den nå vandret heden, vær ytterst varsom med å utsette den for større trykk en de 5 gr som det medfølgende loddet representerer ....

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Overload er fort gjort merker jeg med denne vekta; bare man kommer borti veiedelen med henda står det overload. Det har gått bra for min del.. :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.087
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
10
RJEL skrev:
Da har du fått den billig.
Betalte 800,- spenn inkl. porto for samme vekta hos Audioart.
Finnes det andre forhandlere enn Audioart i Norge?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Funker som bare det denne vekta.



Viser det samme hver gang.
Det kommer en langt med :)
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Kjøpte samme greien på ebay. Selger var "Wanfai" i Hong Kong. Raskt og smertefritt! Tror det kom på 430,- inkl frakt.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Var ein interessant link i tråden om VTA-justering: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Her blir det stilt spørsmål om det som gjer høyrbare utslag ved VTA-justering ikkje er VTA-justeringa i seg sjølv, men endringa av stifttrykket som VTA-justeringa medfører (Gjeld særleg for armar med lavt tyngdepunkt som f.eks pivot-armar). Om dette skulle ha noko for seg, vil det gi enda ein grunn til å ta stifttrykket på alvor.

Sigurd
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
FZ skrev:
Jeg bruker nå Linns protractor. Anbefales. Koster en drøy hundrings hos Kontrapunkt.
Takk for godt tips igjen FZ! Fikk Linn protractoren i dag, og gjett om den viste anderledes enn Ortofonen.. :p Og gjett om det spilte bedre etterpå..! :D
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
johna skrev:
Funker som bare det denne vekta.



Viser det samme hver gang.
Det kommer en langt med :)
Er detta samme vekta som Hi-Fi stasjonen selger?

Mvh
T A F
 
P

Parelius

Gjest
T A F skrev:
johna skrev:
Funker som bare det denne vekta.



Viser det samme hver gang.
Det kommer en langt med :)
Er detta samme vekta som Hi-Fi stasjonen selger?
Om de nå bare greide å bestemme seg for om prisen de oppgir er med eller uten moms!

Pris oppgitt eks. mva.
Pris ink. mva kr. 499,-
Vår pris kr. 399,-


Tro hva de mener?
(De andre "Vår Pris" synes å være oppgitt m/moms)
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Parelius skrev:
T A F skrev:
johna skrev:
Funker som bare det denne vekta.



Viser det samme hver gang.
Det kommer en langt med :)
Er detta samme vekta som Hi-Fi stasjonen selger?
Om de nå bare greide å bestemme seg for om prisen de oppgir er med eller uten moms!

Pris oppgitt eks. mva.
Pris ink. mva kr. 499,-
Vår pris kr. 399,-


Tro hva de mener?
(De andre "Vår Pris" synes å være oppgitt m/moms)
Sant nok. Er ikkje god å tolke den der nei. :-\

T A F
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det kan se ut som om Hifi-stasjonen har gjort en deal med "min venn" i Singapore. Vekten er den samme, og de bruker Desmond sitt bilde fra ebay/(audio note). Så man sparer fortsatt noen kroner på å kjøpe rett fra Desmond. Vekten har på det billigste gått for under 300 kroner inkl. frakt. Hifi-stasjonen skal nok ha 499,-(inkl. moms) + frakt.

Frank

Edit: På meg ser det ut som Hifi-stasjonen driver med ulovlig/tvilsom markedsføring. Det kunden må betale for en vare er det som skal stå med "store" bokstaver. Dvs. at når Hifi-stasjonen skriver: vår pris 399,-, kan man kreve å få varen for 399,- (ikke 499,-).
 

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
F.R.A.N.K skrev:
Det kan se ut som om Hifi-stasjonen har gjort en deal med "min venn" i Singapore. Vekten er den samme, og de bruker Desmond sitt bilde fra ebay/(audio note). Så man sparer fortsatt noen kroner på å kjøpe rett fra Desmond. Vekten har på det billigste gått for under 300 kroner inkl. frakt. Hifi-stasjonen skal nok ha 499,-(inkl. moms) + frakt.

Frank

Edit: På meg ser det ut som Hifi-stasjonen driver med ulovlig/tvilsom markedsføring. Det kunden må betale for en vare er det som skal stå med "store" bokstaver. Dvs. at når Hifi-stasjonen skriver: vår pris 399,-, kan man kreve å få varen for 399,- (ikke 499,-).
Vi har nok ikke gjort noen 'deal' med kompisen din i Singapore.
Bildet vi bruker, har vi fått fra produsent. Vår kontakt er den kvinnelige export sjefen for selskapet som har ca 100 forskjellige vekter på programmet sitt.

Da det tydeligvis er litt problematisk å lese vår pris på den ene av de digitale pickupvektene vi selger, har vi nå forandret dette. Prisen inkludert moms vises nå med STOR skrift. Pris ink. og eks. moms er fremdeles forklart med liten skrift.
Er det andre produkter som er vanskelig å forstå prisene på, er det bare å ta kontakt med oss så skal vi gjøre alt vi kan for å løse problemet.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Takk for oppklaringen, men pris eks.moms har fortsatt ingen interesse for kunden som skal kjøpe varen, og har derfor heller ingen ting i annonsen å gjøre.

Frank
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
audiy skrev:
Var ein interessant link i tråden om VTA-justering: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Her blir det stilt spørsmål om det som gjer høyrbare utslag ved VTA-justering ikkje er VTA-justeringa i seg sjølv, men endringa av stifttrykket som VTA-justeringa medfører (Gjeld særleg for armar med lavt tyngdepunkt som f.eks pivot-armar). Om dette skulle ha noko for seg, vil det gi enda ein grunn til å ta stifttrykket på alvor.

Sigurd
Så absolutt.
Det viktige spørsmålet i forhold til denne omtalte vekta blir da hvor mye den bygger.
Altså hvor mange millimeter over platetallerkenen befinner stiften seg når man veier.
Og stemmer dette sånn noenlunde overens med 120g, 150g, 180g, 200g lp'er? (eller ingen av delene?)
Er det noen som har en slik omtalt vekt og som også har et så nøyaktig skyvelær at de kan måle dette med en nøyaktighet på 1/10 millimeter?
Os så sammenligne med tykkelsen på 120g, 150g, 180g, 200g lp'er?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
F.R.A.N.K skrev:
Takk for oppklaringen, men pris eks.moms har fortsatt ingen interesse for kunden som skal kjøpe varen, og har derfor heller ingen ting i annonsen å gjøre.

Frank
Det er helt klart at pris eks. mva har interesse for alle som handler fra firma. Jeg synes det er veldig bra at de oppgir begge prisene.

De fleste priser fra utenlandske firmaer må også påplusses moms, og når Hifistasjonen også oppgir pris uten mva blir det lettere å sammenligne utenlandsk og norsk pris.

Mvh
Høvdingen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vyrde høvding.

Her er jeg dypt uenig med deg. Et firma som primært selger til privatkunder skal oppgi prisen inklusiv moms. Et proffbruker som handler hos et slikt firma skal greie å holde styr på momsregnestykket. En privatkunde skal ha oppgitt den prisen han må betale. Noe annet er det hvis firmaet primært selger til proffbrukere.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Vyrde høvding.

Her er jeg dypt uenig med deg. Et firma som primært selger til privatkunder skal oppgi prisen inklusiv moms. Et proffbruker som handler hos et slikt firma skal greie å holde styr på momsregnestykket. En privatkunde skal ha oppgitt den prisen han må betale. Noe annet er det hvis firmaet primært selger til proffbrukere.
Hifistasjonen oppgir både pris med moms og pris uten moms. Hva er problemet med det? Det bør jo da være veldig enkelt å se hva du må betale for produktet.

Det begynner å bli mer og mer vanlig å sammenligne norske priser med utenlandske priser, og ettersom mange utenlandske priser er oppgitt uten mva så er dette egentlig en veldig ryddig måte å gjøre det på.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har tilgang på skyvelære,å skal ta meg jobben å måte vekttykkelse mot feks 180gr tykkelse,men ikke før i moorra ettermiddag. ;)

dette er vel vesentlig,når vta er over/under i vater?

er det sånn at den vil veie mer,med pu hellende nedover,kontra vannrett(eller pu høyere enn vannrett,eller er dette så hårfint, at det rett å slett er marginalt så det holder??ikke vet jeg..ved ett øyekast på vekta,ser den ikke for tykk ut på veiepungt i mkie øyne i allefall...jeg har brukt min,og oppdaget at jeg kjørte pu som skal ha vekt på 1,75gr på 2,2 gr....etter en mekanisk ortofonvekt.....dette er egentlig ett tragisk verktøy,derasom man prøver å være nøye,blir det forskjeller fra gang til gang....digivekta er mye bedre...med lik veiing hver gang,har man ett mye bedre utgangspungt ;Djeg har vekt fra fjerne østen,sendt kloden over..og ankom i min postkasse,helt utrolig at det i det heletatt kommer fram!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Støtter Høvdingen og Hifi-Stasjonen 100% her.
Er selv en av dem som kan handle gjennom firma hvor vi får igjen momsen og kan slettes ikke tenke meg at jeg er alene om dette.
Pris med moms med fet skrift og uten moms med mindre skrift er derfor etter min mening svært så fornuftig.
Skjønner ærlig talt ikke at noen skal ha problemer med det ???

Men "back to business".
Er det ingen som har et elektronisk skyvelær og kan måle høyden på denne vekten?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Har tilgang på skyvelære,å skal ta meg jobben å måte vekttykkelse mot feks 180gr tykkelse,men ikke før i moorra ettermiddag. ;)

dette er vel vesentlig,når vta er over/under i vater?

er det sånn at den vil veie mer,med pu hellende nedover,kontra vannrett(eller pu høyere enn vannrett,eller er dette så hårfint, at det rett å slett er marginalt så det holder??ikke vet jeg..ved ett øyekast på vekta,ser den ikke for tykk ut på veiepungt i mkie øyne i allefall...jeg har brukt min,og oppdaget at jeg kjørte pu som skal ha vekt på 1,75gr på 2,2 gr....etter en mekanisk ortofonvekt.....dette er egentlig ett tragisk verktøy,derasom man prøver å være nøye,blir det forskjeller fra gang til gang....digivekta er mye bedre...med lik veiing hver gang,har man ett mye bedre utgangspungt ;Djeg har vekt fra fjerne østen,sendt kloden over..og ankom i min postkasse,helt utrolig at det i det heletatt kommer fram!
Flott Ixos :)
Ser frem til dette.
Angående alle dine spørsmål:
Hva med å gjøre noen tester selv ved å veie i forskjellige høyder?
F.ks. ved å legge legge vekten på en LP når du veier og sammenligne med resultatet du får når du setter vekta direkte på tallerken?
Eventuelt å endre vta en god del og se om det har innvirkning?
Synes det er litt interresant dette her, men innbilder meg dog at resultatene og vil avhenge litt av hvilken tonearm som benyttes.
Er uansett spent på å høre resultane (både angående målt tykkelse og praktisk veiing).
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Et firma som primært selger til privatkunder skal oppgi prisen inklusiv moms. Et proffbruker som handler hos et slikt firma skal greie å holde styr på momsregnestykket.
Just presis.

Å blande inn innkjøp til bedrifter blir for dumt i denne sammenhengen. Folk som driver bedrift bør uansett være i stand til å klare det simple regnestykket det er å trekke fra momsen. Det er ingen hemmelighet at det å oppgi pris ekskl. moms bevisst har vært gjort for å på produkter til å framstå billigere enn de er. Det er derfor også i strid med markedsføringsloven.

Frank
 
P

Parelius

Gjest
Hifi Stasjonen skrev:
Da det tydeligvis er litt problematisk å lese vår pris på den ene av de digitale pickupvektene vi selger, har vi nå forandret dette. Prisen inkludert moms vises nå med STOR skrift. Pris ink. og eks. moms er fremdeles forklart med liten skrift.
Se det, så steg "Vår pris" med 100 kroner. Det var ikke bare fontstørrelsen det var feil med, tydeligvis.
 
Topp Bunn