J
Jurassic
Gjest
Jeg melder meg gjerne og tar gjerne med mine nå når jeg skal på påskeferie til Skien.SAL skrev:Noen som har lyst å komme og høre forskjell på digitalkabler? Soundproof?
Mvh
Vidar
Jeg melder meg gjerne og tar gjerne med mine nå når jeg skal på påskeferie til Skien.SAL skrev:Noen som har lyst å komme og høre forskjell på digitalkabler? Soundproof?
Eller at alt er like feil...nb skrev:Jeg har vært på demo på HiFi-sjapper hvor selgeren har vært smått ekstatisk ved demo av slike i ulike prisklasser uten å bli nevneverdig imponert. Jeg har også testet litt hjemme uten å merke noe til eller fra. Kanskje fordi ingeniørene som har laget mine greier har såpass i knollen at de har klart å designe seg forbi slike trivielle(?) problemer![]()
Ingeniører er ved skolegang og praksis ofte fokusert på hva som teller. Derfor har de en tendens til å sortere verden inn i sort og hvitt. Det å forklare verden med svart og hvitt har den ulempen at den "svarte" siden (her snakker vi metaforer, ikke hudfarge) lett kan idiotforklares - eller føle seg idiotforklart. Fordelen med å fokusere på det som teller og gir resultater er at man får bygget broen i stedetfor å filosofere over bruens status i det moderne samfunnSoundproof skrev:Jeg er også blitt fullstendig idiotforklart av elektroingeniører når jeg har spurt om det kan være slik at kablenes sammensetning kan innvirke på signalgang og effekt i form av variasjoner i lyden.
Valentino skrev:Ang. Dogs spm om SB3 og erfaringer. Jeg har ingen selv, men kan si såpass:
Karma bruker SB3 med Wellborne strømforsyning. theStig har akkurat puttet en slik inn i anlegget (standardforsyning tror jeg). Jeg vet at theStig setter pris på å kunne stille volumet i 0,5dB step mot tidligere 1dB, og at det for han sånn med en gang oppveier en eventuell degradering av den digitale signaltransmisjonen. Ser ikke bort fra at han kommer til å gjøre noe med strømforsyningen etter hvert han også.
Hyggelig, bare å komme!Jurassic skrev:Jeg melder meg gjerne og tar gjerne med mine nå når jeg skal på påskeferie til Skien.SAL skrev:Noen som har lyst å komme og høre forskjell på digitalkabler? Soundproof?
Mvh
Vidar
Og hva skal man egentlig med karakteristisk impedans, når målet bør være å overføre signalet transparent?Isbjorn skrev:Ser ikke problemet med å akseptere at der kan være lydmessig forskjell på digitalkabler. De fleste kabler med karakteristisk impedans vil avvike fra spesifikkasjonen på en eller annen måte. TDR målinger viser dette. All transmisjonsteori sier at linjen skal være tilpasset i avsender, transport og mottaker.
Det finnes langt mer presise måter å prege lyden på enn å skulle jonglere med kabler som er gitt avvikende impedans fra det som er anbefalt for kjeden.Følger kabel standard og komponentene tilsvarende så er det ingen grunn til bekymring, er jeg blitt fortalt mens det himles med øynene -- og å korrigere for avvik er ikke noe man gjør med kabler.
Har ikke drevet vitenskapelig testing, men har testet og registrert tildels overraskende store lydforskjeller på DP (den svarte) digitalkabel, og Nordost Moonglo, der Nordost fremsto som lysere og med mye mindre slam i bassen enn DP. Har begge enda, så det er bare å ta turen for en demonstrasjon. Kan også demonstrere fortreffeligheten av en forbedret strømforsyning på min DP dac med henoldsvis orginal psu kontra Anderviks batteri psu.. Ved en anledning hadde Coolbiz med seg sin Squeezebox til meg for å teste. Den fremsto som en hel del tynnere i lyden. Samtidig virket den mindre detaljert på både mikro og makro nivå, samt at den manglet Basedrivverkets dynamikk. Har imidlertid ikke testet mot andre hd baserte/nettverks løsninger og har følgelig ingen formening om hvordan Squeezeboxen står seg mot dem. Skulle imidlertid gjerne ha hørt litt på seriøse nettverksløsninger. Hadde vært fint å kunne pensjonere cd samlingen og fått mer plass til flere vinylplaterDog skrev:Jeg tror vel ikke heller digitalkabel gjør de store tingene, om noen. Det snakkes stadig om "fornuftig konstruerte kabler", det går vel ikke bare om impedanse men også materialvalg - så i forhold til min meter med Claes Ohlson digitalkabel(!!), så vil jeg tro det finnes bedre ting.
Det som er mer interessant, men kanskje OT i mine egen tråd, er hvorvidt Squeezebox 3 duger i rollen som transport sammenlignet med dyrere alternativer. (det være seg nettverkspillere eller cd-spillere). Det finner jeg nok ut etterhvert som jeg får tid til å teste ulike ting inn i MF Dacen.
Noen som har noen erfaringer her?
O.
gut_man skrev:Har ikke drevet vitenskapelig testing, men har testet og registrert tildels overraskende store lydforskjeller på DP (den svarte) digitalkabel, og Nordost Moonglo, der Nordost fremsto som lysere og med mye mindre slam i bassen enn DP. Har begge enda, så det er bare å ta turen for en demonstrasjon. Kan også demonstrere fortreffeligheten av en forbedret strømforsyning på min DP dac med henoldsvis orginal psu kontra Anderviks batteri psu.. Ved en anledning hadde Coolbiz med seg sin Squeezebox til meg for å teste. Den fremsto som en hel del tynnere i lyden. Samtidig virket den mindre detaljert på både mikro og makro nivå, samt at den manglet Basedrivverkets dynamikk. Har imidlertid ikke testet mot andre hd baserte/nettverks løsninger og har følgelig ingen formening om hvordan Squeezeboxen står seg mot dem. Skulle imidlertid gjerne ha hørt litt på seriøse nettverksløsninger. Hadde vært fint å kunne pensjonere cd samlingen og fått mer plass til flere vinylplaterDog skrev:Jeg tror vel ikke heller digitalkabel gjør de store tingene, om noen. Det snakkes stadig om "fornuftig konstruerte kabler", det går vel ikke bare om impedanse men også materialvalg - så i forhold til min meter med Claes Ohlson digitalkabel(!!), så vil jeg tro det finnes bedre ting.
Det som er mer interessant, men kanskje OT i mine egen tråd, er hvorvidt Squeezebox 3 duger i rollen som transport sammenlignet med dyrere alternativer. (det være seg nettverkspillere eller cd-spillere). Det finner jeg nok ut etterhvert som jeg får tid til å teste ulike ting inn i MF Dacen.
Noen som har noen erfaringer her?
O.![]()
Soundproof skrev:Og hva skal man egentlig med karakteristisk impedans, når målet bør være å overføre signalet transparent?
Det finnes langt mer presise måter å prege lyden på enn å skulle jonglere med kabler som er gitt avvikende impedans fra det som er anbefalt for kjeden.Følger kabel standard og komponentene tilsvarende så er det ingen grunn til bekymring, er jeg blitt fortalt mens det himles med øynene -- og å korrigere for avvik er ikke noe man gjør med kabler.
Impedanse-overganger vil skape refleksjoner, og dersom frekvensen er høy nok i forhold til kretsens dimensjoner kan disse bli signifikante.Isbjorn skrev:[Det er grunnleggende elektronikk og transmisjonsteori. Etter dine uttalelser her ser det ikke ut til at du kjenner til det?
Karakteristisk impedans gjennom hele kabelen er en forutsetning for en transparent overføring. Ikke noe om eller men. Slik er det.
Det var det jeg prøvde å si. Det er svært få kabler som følger spesifikkasjonen. Man skal ikke sjonglere med kabler som har avvik, men prøve å finne den som gir minst avvik.Isbjorn skrev:Soundproof skrev:Og hva skal man egentlig med karakteristisk impedans, når målet bør være å overføre signalet transparent?
Det er grunnleggende elektronikk og transmisjonsteori. Etter dine uttalelser her ser det ikke ut til at du kjenner til det?
Karakteristisk impedans gjennom hele kabelen er en forutsetning for en transparent overføring. Ikke noe om eller men. Slik er det.
Hei Soundproof. Så det ikke fra den siden som du forklarer angåede karakteristisk impedans. Beklager det, men det så ut som du ikke helt var med. Da er vil helt på linjeSoundproof skrev:Så velger du å bevisst mistolke hva jeg skriver. Jeg brukte karakteristisk slik man gjør når man skal beskrive en særlig egenskap, om det er en musikers stil eller en komponents effekt. Ingen grunn til å mose rundt med at jeg ikke kjenner til hva jeg snakker om. Jeg velger å bruke standard impedans eller korrekt impedans, og der er det ingen mysterier ute og går.
Og som du selv påpeker i neste sitat er vi enige.
Er selv overbevist om at det finnes langt bedre måter å manipulere lydeffekt på enn å drive og lete etter kabler med signaturer som gir dem EQ-egenskaper. Men folk som liker å holde på med dette følger sine preferanser, jeg følger mine (som også baserer seg på at jeg betviler at kabler har så store effekter, noe som synes støttet av at man så sjelden klarer å påvise dem uten seende lytting.)
Finnes det feilfri klokkegjenvinning?knutinh skrev:Bildet viser et såkalt øyediagram for en HDMI-transmisjon. Signalet er "sanntid", svært høy båndbredde, og utsmøringen vi ser (transisjonene skjer ved litt forskjellig tid/amplitudeforløp for hver overgang) skyldes primært støy og jitter. Kommunikasjonen er en-veis og det er ingen retransmisjon. Likevel er det fullt mulig å se på bildet på skjermen min og ikke få synlig feil i pixel-mønstrene.
![]()
HDMI bruker rett nok separat klokke, men hvis vi har feilfri klokkegjenvinning så er det samme sak.
-k
Min PC kan ta imot en lang spdif strøm, og lagre samtlige data til disk uten feil. Den kan så spille av denne uten at den opprinnelige klokka i f.eks CD-drivverket får påvirke det som kommer ut av lydkortet.Isbjorn skrev:Finnes det feilfri klokkegjenvinning?