Diffusor-diy

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvordan er det FREKVENSMESSIGE virkeområdet disse har?

Ser ut som om diffusoren virker fra ca 700Hz og oppover til ca 3500Hz.

Hvordan blir det med en 5cm akkuplate i forhold?
(større område?)

Mvh
Rolf
 
T

theStig

Gjest
En akustikkplate demper, mens en diffusor ikke demper. Å sammenligne disse to blir litt feil.

Men - en 5 cm akustikkplate montert 30 cm ut fra vegg demper nesten 100% fra 250 Hz og opp til minst 10 kHz. Den har sånn sett mye større båndbredde enn nesten hvilken som helst diffusor.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Hvordan er det FREKVENSMESSIGE virkeområdet disse har?

Ser ut som om diffusoren virker fra ca 700Hz og oppover til ca 3500Hz.

Hvordan blir det med en 5cm akkuplate i forhold?
(større område?)

Mvh

Rolf
Ved hjelp av disse 2 kalkulatorene:

QRD
Skyline

Kan du selv justere for hvilket virkeområde du vil at de skal ha. En test på skyline med virkeområde mellom 100-300 Hz gir en størrelse på (H*B*D)688*688*172 cm! DET blir en stor difusor!

Ser ut som om QRD har et mye større virkeområde, som gjør at difusoren ikke trenger å bli SÅ stor.

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Når det gjelder frekvensområde, så er det to faktorer som spiller inn.

1. Dydben bestemmer laveste grensefrekvens
Imidlertid må størrelsen på overflaten være i overenstemmelse med bølgelengden vi ønsker å diffusere - ingen vits med en 20x20cm diffusor som er 2 meter dyp.

2. Bredden på stavene eller brønnene bestemmer øvre grensefrekvens.

En bredbåndet diffusor må derfor ha smale brønner/staver og være dyp.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Om man skal lage en stor diffusor på frontveggen. Hvilket frekvensområde bør man dekke sånn ca ?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Om man skal lage en stor diffusor på frontveggen. Hvilket frekvensområde bør man dekke sånn ca ?
Min tanke er at det kommer an på hvordan spredningsmønsteret er på høyttalerene dine. Hva om du måler en sinuskurve ved frontveggen? Du trenger ikke diffusjon i områdene hvor det ikke finnes noe.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Min tanke er at det kommer an på hvordan spredningsmønsteret er på høyttalerene dine. Hva om du måler en sinuskurve ved frontveggen? Du trenger ikke diffusjon i områdene hvor det ikke finnes noe.
Usikker på spredningsmønsteret, men har bånd element som er åpne bak men med demping.
Siden jeg har hatt en vannlekasje og rommet er tømt nå så tenkte å utnytte dette ved å få opp noe diffusbon og ikke bare demping som jeg har hatt tidligere. Så det vlir litt vanskelig med noen målinger nå 😃
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Usikker på spredningsmønsteret, men har bånd element som er åpne bak men med demping.
Siden jeg har hatt en vannlekasje og rommet er tømt nå så tenkte å utnytte dette ved å få opp noe diffusbon og ikke bare demping som jeg har hatt tidligere. Så det vlir litt vanskelig med noen målinger nå 😃
Skjønner. Det er nesten litt vanskelig å svare på. Noen sier at diffusorer ikke gjør så mye på frontvegg, men vet ikke om jeg er helt enige. Mitt inntrykk er at uansett hva en gjør på frontveggen, så påvirker det lyden, negativt eller positivt. Blir fort litt prøv og feil.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Skjønner. Det er nesten litt vanskelig å svare på. Noen sier at diffusorer ikke gjør så mye på frontvegg, men vet ikke om jeg er helt enige. Mitt inntrykk er at uansett hva en gjør på frontveggen, så påvirker det lyden, negativt eller positivt. Blir fort litt prøv og feil.
Må nesten bare bygge noen og teste litt forskjelige plasser da kanskje. Eller kjøpe noen billige for testing.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Min diffusor på frontvegg ser jeg ingen forskjell med og uten på målinger, den skal fungere fra 1250hz eller noe sånt. Den er cirka 3*1m i standard 2d skyline (vet at det er feil diffusor-type å bruke på vegg altså). Skal vel ha 3d diffusorer på vegg og 2d diffusorer på gulv/i tak hvis jeg husker rett.
Jeg skal ikke bruke noe mer tid på diffusorer i mitt rom, blir kun isolasjon fra nå av, har lest at i mindre rom (typisk hjemme hos folk) så har ikke diffusorer noe for seg. Jeg forholder meg likegyldig til det, men det fungerer ikke hos meg ....
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Min diffusor på frontvegg ser jeg ingen forskjell med og uten på målinger, den skal fungere fra 1250hz eller noe sånt. Den er cirka 3*1m i standard 2d skyline (vet at det er feil diffusor-type å bruke på vegg altså). Skal vel ha 3d diffusorer på vegg og 2d diffusorer på gulv/i tak hvis jeg husker rett.
Jeg skal ikke bruke noe mer tid på diffusorer i mitt rom, blir kun isolasjon fra nå av, har lest at i mindre rom (typisk hjemme hos folk) så har ikke diffusorer noe for seg. Jeg forholder meg likegyldig til det, men det fungerer ikke hos meg ....
Er det sånn isopor dritt du har? De demper mere enn fungere som diffusorer er mitt inntrykk.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er det sånn isopor dritt du har? De demper mere enn fungere som diffusorer er mitt inntrykk.
Har god erfaring med den "dritten"... lydmessig åpnet det godt opp hos meg med Eli Acoustic Fussor 3D First.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har god erfaring med den "dritten"... lydmessig åpnet det godt opp hos meg med Eli Acoustic Fussor 3D First.
Jeg burde satt dritt i hermetegn selv. Bare fordi at jeg mener hvis en kun vil ha diffusorer og ikke absorbenter, så er ikke disse de beste. Men mere mere en kombo som kan funke hvis det er det en er ute etter. Har de selv…
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Er det sånn isopor dritt du har? De demper mere enn fungere som diffusorer er mitt inntrykk.
Hele dritten er i furu, 3"3" faktisk, 18mm furuplater bak alle klossene og 18mm luft bak der igjen før platene er skrudd rett i veggen med bein under pga tyngden på hver seksjon.
1000001277.jpg
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg burde satt dritt i hermetegn selv. Bare fordi at jeg mener hvis en kun vil ha diffusorer og ikke absorbenter, så er ikke disse de beste. Men mere mere en kombo som kan funke hvis det er det en er ute etter. Har de selv…
Da er jeg med... Har kombo.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hele dritten er i furu, 3"3" faktisk, 18mm furuplater bak alle klossene og 18mm luft bak der igjen før platene er skrudd rett i veggen med bein under pga tyngden på hver seksjon.
Vis vedlegget 981387
Interessant... Driver selv å lage slike skyline, mulig jeg skal vurdere noe annet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hele dritten er i furu, 3"3" faktisk, 18mm furuplater bak alle klossene og 18mm luft bak der igjen før platene er skrudd rett i veggen med bein under pga tyngden på hver seksjon.
Vis vedlegget 981387
Da har du gjort et solid stykke arbeid for test. Det liker jeg;-) Dumt de ikke funket. Men har du prøvd de andre steder?
 
Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Grunn for min intresse for difusor på frontvegg er vel fordi når jeg heg søker på bilder av akustikk behandling så er det ofte en diger difusor og bassfeller i hjørnene. Mulig dette er mere tøft å se på en selve virkningen 😃
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg bygget jo 2d qrd diffusorer til bakveggen min for noen år siden. Mente da at de hadde en fin effekt. Når jeg nylig bygget om bassfellene bak hadde jeg plast over isolasjonen i tillegg til stoff. Diffusorene var og på baksiden av plast og stoffet og stod midt i bassfellen, og dette skulle åpnes opp når jeg var ferdig. I en periode tenkte jeg at diffusorene kunne bare være bak stoffet inn til videre, og at stoffet burde ha lite å si for effekten. Men jeg syntes rommet ble liksom litt livløst og dødt. Nevnte til en kompis at jeg syntes ikke diffusorene funket så godt lengre. Da jeg skar opp stoffet for å åpne for diffusorer, så jeg jo et denne senile dusten hadde glemt at jeg hadde brukt plast og. Da jeg åpnet opp var det ganske fint både hørbar og målbar forskjell. Sånn er livet til en med gullfisk hukommelse;-)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.094
Antall liker
17.005
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har en kompis som har et lite lytterom. Han bygget QRD 2 D diffusorer til å ha på sidevegg. 90grader fra lytteposisjon. (I første refleksjon har han absorbenter) De funket meget bra der, så bra at han prøvde de på frontvegg og. Da ikke i midten, men da et panel ca 1/4 og et på 3/4 på frontveggen. Vil tro han brukte speil. Uansett effekten var best på sidevegg, men hadde og fin effekt i front. Han bygget derfor to til.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Da har du gjort et solid stykke arbeid for test. Det liker jeg;-) Dum de ikke funket. Men har du prøvd de andre steder?
Var ikke egentlig pga diffusjonen at jeg laget den, plassbygget er den også så den kommer til å være der den er. Satser på å hente inn godlyden med absorbsjon i andre enden av rommet, førsterefleksjon og takabsorbent. ;)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Min erfaring er, at den vigtigste væg i et rum er Frontvæggen. Af flere grunde. Vi hører mest lyd forfra. Her er det min erfaring er klart bedst med diffusere. Det bør være tunge diffusere. Fordi Frontvæggen er en tryksone. Der er voldsom meget bas.
Jeg har diffusere på alle vægge og jeg har derfor erfaring med det. Jeg bruger Svanå Teknik V-wings på Frontvæggen og de er fantastiske. De er så tunge. Bygget i MDF træ, og de er 25 cm dybe og 60 cm bredde. De har kanaler og den yderste har en vandring på 80 cm. De får væggene til at forsvinde. Jeg har et perfekt Lytterum. :) Kun diffusion.
Jeg har prøvet absorbering og det fjerner lyd. Jeg har pillet absorbering ned og siger, slip musikken fri.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Min erfaring er, at den vigtigste væg i et rum er Frontvæggen. Af flere grunde. Vi hører mest lyd forfra. Her er det min erfaring er klart bedst med diffusere. Det bør være tunge diffusere. Fordi Frontvæggen er en tryksone. Der er voldsom meget bas.
Jeg har diffusere på alle vægge og jeg har derfor erfaring med det. Jeg bruger Svanå Teknik V-wings på Frontvæggen og de er fantastiske. De er så tunge. Bygget i MDF træ, og de er 25 cm dybe og 60 cm bredde. De har kanaler og den yderste har en vandring på 80 cm. De får væggene til at forsvinde. Jeg har et perfekt Lytterum. :) Kun diffusion.
Jeg har prøvet absorbering og det fjerner lyd. Jeg har pillet absorbering ned og siger, slip musikken fri.
No må du slutte å markedsføre her inne, Svanø er ikke diffusorer, De er noe som antagelig endrer lyden. De skal liksom virke på en måte som konstruktøren ikke vil konkretisere eller dokumentere. Ferdig arbeid, slutt med forkynnelsen....
 
Topp Bunn