Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei
    Melder meg inn her med et par Dev 400 monoblokker
    Kunne noen hjulpet med oppsett, da jeg ikke får noe lyd enda og begge viser Master på display. Her er oppsettet jeg lagret:
    Jostein Oppsett.jpg


    Jeg har også en Wadia 581 se som jeg har koblet til 1 xlr på hver Devialet inng, vil dette virke, eller er det noe annet jeg må gjøre.

    Når jeg har laget en config og saved den på master minnebrikken, lagrer jeg ikke bare den samme på companion koret? Eller vil begge da avleses som Master?

    Når jeg velger source på fjernkontroll, viser begge enhetene forskjellige ting,
    Litt nytt for meg dette/litt forvirrende og mulig jeg overser noe veldig enkelt, men setter pris på råd. Får ikke en lyd på noe som helst enda
     
    Sist redigert:

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei du

    Begynn med å formater begge kortene dine.
    Deretter legger du programvaren, 10.1.0. på begge kortene.
    Deretter legger du master på master og companion på companion.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Takker, det skal jeg gjøre.
    Men dette er mulig dumt spørsmål, men hvordan saver jeg en config som master og companion :-/ Konfigurer jeg 1 og 1, eller med bilde av 2 stk i configen?
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Du konfigurerer 1 og 1.
    Last ned fra master, høyre klikk og legg på master. Samme for companion.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ok, jeg får prøve igjen, ser jeg har lastet ned samme fil for begge kort, la ikke merke til at hver enhet har sin egen nedlastingsfil..uff
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Melder meg inn her med et par Dev 400 monoblokker
    Jeg har også en Wadia 581 se som jeg har koblet til 1 xlr på hver Devialet inng, vil dette virke, eller er det noe annet jeg må gjøre.
    Du kobler Waidan bare til den ene enheten. Regner med du skal bruke den som transport og da bruker du en av inngangen som er satt opp som digital inn.
    Skal du bruke analog ut fra Wadian så bruker du opp to innganger satt som som analog (line) inn på en enhet og bruker disse (disse blir digitalisert av D400).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei, da fikk jeg det til, men får kun lyd fra platespiller. Ikke på xlr og optisk, så jeg får sjekke nøye igjennom noe her..Mange takk uansett

    (Ser du hadde svart Minutten. Ok, digital inng ja, da får jeg finne en annen kabel:)..skal prøve det du sier, og som transport ja.. Deretter gjenstår lyd via optiske inng)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk at du har aktivert den optiske inngangen i configuratoren om du ikke får lyd (du kan også se om det lyser i inngangen).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg fått lyd i alle ting bortsett fra når jeg bruker Wadia, men det er nok bare noe flisespikkeri..Optisk og alt fungerer ypperlig. Takk Minutten og ernie, satte stor pris på hjelp. Å hjelpe meg for noen fantastiske forsterkere..er helt satt ut av lyden som kommer ut.. Må samle meg litt her :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke til Wadia , men det er noen cdpillere der du må en skru på digital ut? Hvilke høyttalere bruker du?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Bruker faktisk Cornwall 3 for øyeblikket, fungerer aldeles nydelig. Skal kikke mer på Wadia greien når jeg kommer hjem igjen senere..
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har koblet opp en Google Home via BT til Devialet Phantom for lettere avspilling av radio. Problemet er at volum settes til 0 ved oppstart, dermed må jeg inn i fjernkontrollen å skru opp lyden.
    Er det noen plass dette kan justeres og settes til feks 50%
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har koblet opp en Google Home via BT til Devialet Phantom for lettere avspilling av radio. Problemet er at volum settes til 0 ved oppstart, dermed må jeg inn i fjernkontrollen å skru opp lyden.
    Er det noen plass dette kan justeres og settes til feks 50%
    Det er dessverre ikke mulig. Hvis du kobler en Chromecast Audio til en av de optiske inngangene kan du caste til den eller sette opp Google Home slik at CC Audio er primær avspiller. Da vil du få bedre lydkvalitet og volum vil være 35 ved oppstart. Jeg er godt fornøyd med den løsningen. Ellers kan du lagre radiostasjoner som favoritter i Spark slik at de lett er tilgjengelige. Funker det også selv om bitraten på en del kanaler er lav.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det var da en merkelig løsning at BT audio volum er default 0, det er jo ikke særlig hensiktsmessig løsning. Da må jeg skaffe en CC audio før de går ut av produksjon.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja fjernkontrollen og displayet er under par, selv om volum kontrollen på fjernkontrollen er bra. Håper og tror det kommer en bedre app, men ttt med Devialet. Bruker stort sett Roon og vinyl, skifte mellom kilder går OK med den ellers meget begrensede appen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har noe erfaring med upsampling fra Roon? Har ikke brydd meg med det tidligere da jeg ikke hadde hw til det, men har nå muligheten om det har noe for seg. Virker logisk med power of 2, når det gjelder filer så bare prøver jeg med et først.



    roon filter.JPG
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er å ha brukt Roon og Devialet i 2 år uten problemer så prøvde jeg å bruke Spotify en periode men lyden ble ikke bra nok. Men etter jeg kjøpte ny lisens på Roon så har det vært et mareritt med avspilling over kablet nett. Brukte tidligere en gammel mac mini men fikk problemer nå og satte sammen en ROCK (Intel NUC og ROCK), men det hjalp ikke. Leste så at Roon ikke anbefalte Apple rutere så jeg erstattet den snart 6 år gamle ruteren med en ny Asus. Det spiller til tider veldig bra men jeg store problemer med dropouts og "sprakling" i lyden. Har oppdatert firmvare på Devialet på ny til 13.0 og laget ny setup fil. Lastet ned siste firmware for ruteren og kun satt på mulicasting som Roon anbefaler. Både ROCK og Devialet er kablet direkte i ruter og nettet har aldri vært rasker på surfing og Tv streaming.

    Noe tips?
    Prøvde å sette fast ip Devialet men fikke den ikke på nett da, har liten erfaring med nettverk.
    Begynner å bli frustrert nå...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har som nevnt brukt Devialet og Roon i 2 år uten problemer, men etter en lenge pause så her jeg ikke fått det til å fungere med de gamle eller nye oppsette. Har prøvd alt jeg kan komme på og re-installert og oppdatert alt flere ganger. Har brukt alt for mye tid og har gitt opp, venter på RAAT sertifiseringen som forhåpentligvis snart kommer. Har plukket frem Transporten som ble kjøpte i 2016 som backup da jeg leste om alle som hadde problemer med Air. Med balansert kabel så ble det ikke så helt galt, ikke helt på nivå med Air men bedre en rca innbiller jeg meg.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    ja ikke så lett og si,her funker det som bare det,men det har det altid gjort kablet

    må jo være noe med innstillingene ,enten i configurator eller roon air ? i utgangspunkt plug and play
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker ikke Air sw på PC mer, bruker bare Roons implementasjon direkte, og det har fungert veldig bra. Har reintallert fw og prøvd ørten setup filer men det spiller kanskje bra en time eller to for å så er det tilbake til problemene. I går kveld/natt så spile jeg et par tre timer uten problem og trodde jeg hadde fikset det, i dag var problemet tilbake. Det kommer jo en offisiell støtte snart så jeg tror jeg bare venter, har sikkert brukt 30 timer inkludert det meste av helgen, nå vil jeg bare spille noe musikk...
     

    STIGA

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Alversund
    Torget vurderinger
    1
    Bruker ikke Air sw på PC mer, bruker bare Roons implementasjon direkte, og det har fungert veldig bra. Har reintallert fw og prøvd ørten setup filer men det spiller kanskje bra en time eller to for å så er det tilbake til problemene. I går kveld/natt så spile jeg et par tre timer uten problem og trodde jeg hadde fikset det, i dag var problemet tilbake. Det kommer jo en offisiell støtte snart så jeg tror jeg bare venter, har sikkert brukt 30 timer inkludert det meste av helgen, nå vil jeg bare spille noe musikk...
    Hei, Minutten
    Jeg har også kjøpt roon lisens og Nuclus med en SSD disk. Jeg satte forsinkelse til 1 sekund og har ikke hatt problemer med avspilling. ( Lokale disker og Tidal )
    Det skal innrømmes at oppsett og installasjon ikke var så enkelt som produsent hevder. Det spiller nå meget bra.

    Mvh
    Stig Andreassen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har testet alt fra 1-5 sekunder, men det er fortsatt problemer. Har 2 år nesten uten problemer, men nå vil det seg ikke. Jeg har 2 stk. 220 og har prøvd begge to som master men uten hell.
     

    Canem

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Noen med erfaring med Devialet 200 og Adyton?

    Har et par Adyton imagic 2.0 og har fått tilbud om en Devialet d200 til 30 000 kjøpt 2016.
     

    krisfl

    Fersking
    Ble medlem
    02.01.2019
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Heisann!
    Har akkurat installert Expert Pro 1000 med MBL 101e MKII. Jeg kjøpte brukt, og ser at Devialet tilbyr gratis(?) oppgradering til Core Infinity. Er det noen som har erfaring med dette, og er det virkelig gratis? Hva med frakt og slikt, hva må jeg evt. organisere selv?

    Sliter for øvrig med akustikken, og vurderer om jeg må skaffe romkorreksjon. Er det noe å anbefale? Har god erfaring med Lyngdorfs RoomPerfect tidligere...
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har kjøpt et eldre par Kef 107.2 m/Kube. Kunne godt tenkt meg å prøvd både med og uten, og lurte på hvordan jeg kobler Kuben på et par Devialet D400 blokker? Jeg spør i tilfelle andre har gjort dette og vil helst ikke gjøre feil..Den skal jo kobles mellom pre og effektdel og Devialet er ganske nytt for meg, så alle råd/forklaringer mottas med takknemlighet

    Er det først fra Kube In til Out ( sub) på Devialet og deretter Kube out til Line in Devialet ?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tydeligvis gammelt nytt, men jeg har ikke fått det med meg før nå. Devialet har et prosjekt kalt AXD på gang som innebærer aktive høyttalere fra kjente produsenter med Devialetforsterkeri. Vil sannsynligvis ikke kunne kjøpes på Elkjøp som Phantom kan.
    Devialet AXD – Design w Sound
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Heisann!
    Har akkurat installert Expert Pro 1000 med MBL 101e MKII. Jeg kjøpte brukt, og ser at Devialet tilbyr gratis(?) oppgradering til Core Infinity. Er det noen som har erfaring med dette, og er det virkelig gratis? Hva med frakt og slikt, hva må jeg evt. organisere selv?

    Sliter for øvrig med akustikken, og vurderer om jeg må skaffe romkorreksjon. Er det noe å anbefale? Har god erfaring med Lyngdorfs RoomPerfect tidligere...
    Den må sendes til Paris (området) for oppgradering. Tidligere kunne du gjøre det direkte med Devialet, men sjekk med importør.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker ikke Air sw på PC mer, bruker bare Roons implementasjon direkte, og det har fungert veldig bra. Har reintallert fw og prøvd ørten setup filer men det spiller kanskje bra en time eller to for å så er det tilbake til problemene. I går kveld/natt så spile jeg et par tre timer uten problem og trodde jeg hadde fikset det, i dag var problemet tilbake. Det kommer jo en offisiell støtte snart så jeg tror jeg bare venter, har sikkert brukt 30 timer inkludert det meste av helgen, nå vil jeg bare spille noe musikk...
    Hei, Minutten
    Jeg har også kjøpt roon lisens og Nuclus med en SSD disk. Jeg satte forsinkelse til 1 sekund og har ikke hatt problemer med avspilling. ( Lokale disker og Tidal )
    Det skal innrømmes at oppsett og installasjon ikke var så enkelt som produsent hevder. Det spiller nå meget bra.

    Mvh
    Stig Andreassen
    Hvilken modell har du?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei

    Jeg har en Devialet Expert 220 Pro som jeg er meget fornøyd med. Det er dog et lite irritasjonsmoment. Av og til forsvinner lyden et lite sekund eller så, og feilmeldingen "A 4098 Over Voltage" dukker opp. Det skjer ikke altfor ofte, det har skjedd to ganger på samme dag, men det kan også gå 2 - 3 uker mellom hver gang det skjer. Jeg har målt spenningen i huset, og den ser ut til å være stabil og normal. Jeg bruker også et strømfilter fra Isotek, som evt burde (i alle fall i teorien) beskytte mot uventede spenningstopper. Et google søk viser at jeg ikke er den eneste som opplever dette, noe som bla fremkommer her:

    https://devialetchat.com/Thread-Last-Fault-A-4098-OVER-VOLTAGE

    Er det noen andre her som har opplevd dette? Forsterkeren skal jo så vidt jeg har forstått ha en beskyttelse som skal slå inn ved uventede spenningstopper, men for meg kan det se ut som den er en smule overfølsom...? I følge forhandler (NAT), skal Devialet være klar over dette, og har planer om å rette det opp i en fremtidig oppdatering, men det kunne vært interessant å høre om andre her også har opplevd dette.

    Det skjer som sagt ikke så ofte, så det tar ikke bort gleden ved forsterkeren, men litt små irriterende akkurat når det skjer :)
     

    STIGA

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Alversund
    Torget vurderinger
    1
    Hei, igjen

    Kjøpte Nuklus ( den minste ) er meget godt fornøyd. Tidligere nyttet jeg en Yamaha streamer ( NT 2000 ) for øvrig Devialet 440 og kjøpte Audioquest Niagara 5000 som også fungerer godt.
    Håper du finner ut av problemene på eget oppsett.
    Har enda en klasse A - konstruksjon ( the ultimat amp ) som jeg til tider må koble opp.
    Jeg synes etterhvert at roon mye på områder som å utdype kunnskap, lett å bruke osv.

    Mvh
    Stig Andreassen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei, igjen

    Kjøpte Nuklus ( den minste ) er meget godt fornøyd. Tidligere nyttet jeg en Yamaha streamer ( NT 2000 ) for øvrig Devialet 440 og kjøpte Audioquest Niagara 5000 som også fungerer godt.
    Håper du finner ut av problemene på eget oppsett.
    Har enda en klasse A - konstruksjon ( the ultimat amp ) som jeg til tider må koble opp.
    Jeg synes etterhvert at roon mye på områder som å utdype kunnskap, lett å bruke osv.

    Mvh
    Stig Andreassen
    Har vel egentlig gitt opp og satser å kun bruke backupen en kart tid. Er jo noen måneder siden de annonserte Roon sertifiseringen så forhåpentligvis er de snart ferdige.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ja, jeg så også det, at noen henger det på SAM. Jeg har prøvd ulike innstilinger av SAM uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell. Har dog ikke forsøkt å skru SAM helt av. Uansett fryktelig vanskelig å "feilsøke" når det kan gå flere uker mellom hver gang det skjer, tilsynelatende helt uten mønster.

    Jeg vil dog presisere at jeg ikke betviler forhandlers utsagn om at Devialet er klar over dette, og jobber med saken. Dette har jeg også fått bekreftet direkte fra Devialet. Var bare nysgjerrig på om andre her også har opplevd dette, da jeg ikke kan erindre å ha lest om akkurat dette problemet her på Hifisentralen.

    Her er svaret jeg fikk fra Devialet vedrørende dette:

    Dear Håkon ,
    Thanks for reaching out!
    Do not worry, there is no further steps on your side;
    We are aware of this minor issue, it means that lately an internal bug on our side is creating this error message. We understand that this can be annoying when it happened and our engineers are working on it.
    However, this does not damage the unit in any way, and this should be solved in a future firmware update.
    I wish you a good day,

    Manson | Customer service & support Devialet
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hmm..
    Tester nå ut Qobus, men siden jeg ikke kan spille mer en et par sekunder uten problemer med 192/24 så fjernet jeg Devaleten fra audio menyen i Roon, started opp det gamle Devalet Air 3.04 programmet . Det rare er at jeg nå spiller uten problemer over ethernet?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje jeg burde skrevet mail til Devialet, men er det noen her inne som vet om jeg kan bruke en Kube tilhørende Kef 107.2 til Devialet ? Lagt ved bilde av tilkoblings alternativer, vil dette være mulig på Devialet å koble til ? Har et par D400 mono
    kube.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk med support, men sannsynligvis så setter du opp 2 rca som pre out og 2 som in med "pass through" (se manualen). Ikke stol på meg så dobbelsjekk får du kobler det opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn