Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vinyl 52

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    4
    Hei har nett kjøpt meg ein devialet 200 med siste software. Så har eg sett att det er flere som liker bedre lydsignaturen til den eldre softwaren 7.3.1 så er litt nyskjerrig på å teste den ut. Er det noen her som har den liggende?
    Hei jeg har 7.1.3.du kan prøve ,få høre hva du syns?
     

    vinyl 52

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    4
    Hei har nett kjøpt meg ein devialet 200 med siste software. Så har eg sett att det er flere som liker bedre lydsignaturen til den eldre softwaren 7.3.1 så er litt nyskjerrig på å teste den ut. Er det noen her som har den liggende?
    Hei jeg har 7.1.3.du kan prøve ,få høre hva du syns?
    Prøvde å legge til fila men det gikk vist ikke trenger din mail adresse tror jej
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Firmware til Phantom og Dialog er oppdatert. Airplay er blitt aktivert på Gold Phantom. Ellers har Devialet byttet webradioleverandør så alle favorittkanaler må legges inn på nytt igjen.
    Endringslogg:
    Release Notes
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Med mindre noe uforutsett skulle skje blir jeg Devialetvenn om et par uker. Acoustic Tuning hadde et brukt eksemplar av 200 inne som jeg fikk en god pris på. Gleder meg som en unge til den kommer med posten! FEM bokser kan jeg fjerne når den dukker opp. Håper det svarer til forventningene!!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis :) Du kan få deg en overraskelse ;) Blir spennende å høre hva du syns.
    Hva har du fra før om jeg kan spørre?
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Grattis :) Du kan få deg en overraskelse ;) Blir spennende å høre hva du syns.
    Hva har du fra før om jeg kan spørre?
    Per i dag:

    Kilder:pro-Ject xtension 9 med batteridrevet PhonoBox RS og Aries Mini.

    Forsterker: Linn Majik Kontrol forforsterker og Adyton symphonic series nr 1 effekt.

    Ht: Sonus Faber Minima F2 og Gravis passiv sub.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis :) Du kan få deg en overraskelse ;) Blir spennende å høre hva du syns.
    Hva har du fra før om jeg kan spørre?
    Per i dag:

    Kilder:pro-Ject xtension 9 med batteridrevet PhonoBox RS og Aries Mini.

    Forsterker: Linn Majik Kontrol forforsterker og Adyton symphonic series nr 1 effekt.

    Ht: Sonus Faber Minima F2 og Gravis passiv sub.
    Da får Devialet noe å bryne seg opp mot. Du får komme med rapport når mottatt
    og testet :) I tråden til EvoII nå, så tester han en 200 som han låner. Du kan jo titte
    innom den tråden og se hans førsteinntrykk.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er jo ikke dårlige ting jeg har, akkurat, men det blir forferdelig mange komponenter og bokser. Håper jeg ikke har driti meg ut...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nytt konfigureringsgrensesnitt til Phantom er funnet da et forummedlem på Devialetchat kjedet seg og kjørte en portscanning på Phantom. Hvis en går til IPADRESSENTILDINPHANTOM:8000 så dukker dette opp:
    Screen Shot 2017-01-19 at 18.44.08.jpg


    Noe merkelig at Devialet ikke opplyser om at muligheten finnes.
     

    Timo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    51
    Antall liker
    35
    Sted
    Bogafjell
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle erfarne devialet venner. Håper noen kan fortelle litt rundt lyden av devialet om det feks heller litt mot det varme som mcintosh eller lyse som Hegel. Står også litt rundt om avanserte riaa innebygd men ikke om den er no bra? Jeg er mcintosh person for øyeblikket, men er ute etter en integrert som også har streamer og da må vel devialet være tingen😁?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei alle erfarne devialet venner. Håper noen kan fortelle litt rundt lyden av devialet om det feks heller litt mot det varme som mcintosh eller lyse som Hegel. Står også litt rundt om avanserte riaa innebygd men ikke om den er no bra? Jeg er mcintosh person for øyeblikket, men er ute etter en integrert som også har streamer og da må vel devialet være tingen😁?
    Hei. Nå har ikke Devialet fått streamer enda, men det er vel snakket om at det kommer iløpet av året. Lydsignaturen er nøytral, luftig og veldig god kontroll på bassen hvis da høytalerene ikke er altfor tungdrevne.
    Du bør få til en lytt før du bestemmer veien videre. Lykke til 😉
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Hei alle erfarne devialet venner. Håper noen kan fortelle litt rundt lyden av devialet om det feks heller litt mot det varme som mcintosh eller lyse som Hegel. Står også litt rundt om avanserte riaa innebygd men ikke om den er no bra? Jeg er mcintosh person for øyeblikket, men er ute etter en integrert som også har streamer og da må vel devialet være tingen������?


    Hei. Nå har ikke Devialet fått streamer enda, men det er vel snakket om at det kommer iløpet av året. Lydsignaturen er nøytral, luftig og veldig god kontroll på bassen hvis da høytalerene ikke er altfor tungdrevne.
    Du bør få til en lytt før du bestemmer veien videre. Lykke til ������
    Hva er det som kommer? Den har jo innebygget støtte for strømmetjenesten Tidal.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med mindre noe uforutsett skulle skje blir jeg Devialetvenn om et par uker. Acoustic Tuning hadde et brukt eksemplar av 200 inne som jeg fikk en god pris på. Gleder meg som en unge til den kommer med posten! FEM bokser kan jeg fjerne når den dukker opp. Håper det svarer til forventningene!!
    Ser du har Sonus Faber :) tror det blir veldig bra med en 200 på de. Mine Amati ble nok litt tunge og drive for den, åpent organsisk lydbilde med SAM inne på mine høyttalere i værtfall,dine har jo typisk Sonus lydbilde de også. Tror det blir veldig bra med Devialet hos deg. Kommer nok til og kjøpe det ettervært jeg også når ting er litt bedre på stell med fjernkontroll og full appstyring. Riaa er også bra i den men har fryktelig lav gain synns jeg,men kjør på tror det blir bra :)

    O
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    @ Evo

    Svaret på om hvor bra det blir kommer mot slutten av neste uke. Er VELDIG spent!! SAM finnes dessverre ikke for Minima FM2 fra tidlig nittitallet. Minima Vintage, derimot. Men om de er like nok tør jeg ikke ta sjansen på. Nå er det også slik at jeg ønsker bruke utgangene til hodetelefonforsterker, så suben er koblet til ht-terminalene. SAM da er vel uansett dumt?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    @ Evo

    Svaret på om hvor bra det blir kommer mot slutten av neste uke. Er VELDIG spent!! SAM finnes dessverre ikke for Minima FM2 fra tidlig nittitallet. Minima Vintage, derimot. Men om de er like nok tør jeg ikke ta sjansen på. Nå er det også slik at jeg ønsker bruke utgangene til hodetelefonforsterker, så suben er koblet til ht-terminalene. SAM da er vel uansett dumt?
    Det jeg hørte størst forskjell på med SAM var bassen,så med sub tja :). Det er mye jeg ikke vet om dette så noen andre kan sikkert svare deg bedre.

    O
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Devialet streamer. Den streamer musikk fra bla tidal. Trenger kun høyttalere koblet til :)
    Den er avhengig av at musikk filene spilles på pc, apple eller mobil. Kan hende den blir uavhengig av dette i løpet av året?

    SAM fungerer meget bra. Kan bli vanedannende. :)

    Noen som har fått testet 200 mot 220 pro? Lite snakk om disse oppgraderingene på forumet her.

    jbm
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fått testet den nye 220 med det kunne jeg tenke meg å få gjort. vet ikke helt hvor lurt det er med tanke på lommeboken...

    er det noen andre her som har hatt problemer med å laste ned konfigen?
    jeg på prøve endel ganger før det går eventuelt sende mail til devialet.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Angående strømming. Er det sånn at forsterkeren ikke er direkte koblet til Tidal, men det er telefonen som streamer til forsterkeren vha AIR?

    Vil det eventuelt være en fordel å streame via Aries Mini og koble til 200 med usb?
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    air må du bruke på en mac eller windows maskin.
    men erfaringen min angående air er at det lønner seg å kable dev med ethernet kabel for å få det stabilt.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Men hvordan fungerer det egentlig? Aries Mini strømmer direkte og man bruker appen som fjernkontroll. Hvordan er det egentlig med dev?
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    ang dev: så laster du ned programmet AIR fra devialet.com og inn på maskinen (mac/pc) din. også strømmer maskinen lyden til dev uavhengig av hvilket program du bruker Spotify, tidal, youtube evt den musikken du har på maskinen.
    Login
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Angående strømming. Er det sånn at forsterkeren ikke er direkte koblet til Tidal, men det er telefonen som streamer til forsterkeren vha AIR?

    Vil det eventuelt være en fordel å streame via Aries Mini og koble til 200 med usb?
    Svaret er ja på begge spørsmål
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Devialet streamer. Den streamer musikk fra bla tidal. Trenger kun høyttalere koblet til :)
    Den er avhengig av at musikk filene spilles på pc, apple eller mobil. Kan hende den blir uavhengig av dette i løpet av året?

    SAM fungerer meget bra. Kan bli vanedannende. :)

    Noen som har fått testet 200 mot 220 pro? Lite snakk om disse oppgraderingene på forumet her.

    jbm
    Jeg har oppgradert fra 200 til 220 pro. Angrer ikke er sekund på den investeringen. 220 pro er bedre på alt.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    @Fugazi

    Bruker du noe i tillegg til 220 når du streamer?
    Har Squeezebox koblet til coax optisk i Devialet. Har også Mac mini med TIDAL desktop app som jeg streamer trådløst til Devialet i AIR. Låter best på sistnevnte løsning
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Angående strømming. Er det sånn at forsterkeren ikke er direkte koblet til Tidal, men det er telefonen som streamer til forsterkeren vha AIR?

    Vil det eventuelt være en fordel å streame via Aries Mini og koble til 200 med usb?
    Svaret er ja på begge spørsmål
    Hvorfor tror du det vil være bedre å bruke Aries Mini som strømmer?
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt tidligere her så vurderer jeg innkjøp av Devialet.
    Jeg har hørt en del på deres forsterkere men aldri på eget oppsett, før jeg tar neste skritt ønsker jeg og sammenligne i oppsettet jeg har.
    Er det noen her som eve hadde vært villig til og blitt med på en lyttekveld i Drammen?
    Forsterkeren får Bryne seg på høyttalere i verdensklasse Vivid audio G2 og drivverk fra MBL.
    Spanderer gjerne en flaske vin og masse godlyd for umaken:)
    Bransje aktører med null kjøpepress som kan ta en demo, må også bare ta kontakt:)
    pro serien er og foretrekke men eldre modeller er også interessant og få lyttet til.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Som jeg har nevnt tidligere her så vurderer jeg innkjøp av Devialet.
    Jeg har hørt en del på deres forsterkere men aldri på eget oppsett, før jeg tar neste skritt ønsker jeg og sammenligne i oppsettet jeg har.
    Er det noen her som eve hadde vært villig til og blitt med på en lyttekveld i Drammen?
    Forsterkeren får Bryne seg på høyttalere i verdensklasse Vivid audio G2 og drivverk fra MBL.
    Spanderer gjerne en flaske vin og masse godlyd for umaken:)
    Bransje aktører med null kjøpepress som kan ta en demo, må også bare ta kontakt:)
    pro serien er og foretrekke men eldre modeller er også interessant og få lyttet til.
    Skulle gjerne tatt meg en tur, men har ikke barnevakt for junior. Hvilken forsterker tenkte du å teste? 220 eller noe enda bedre?
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer innkjøp av 250pro.
    Fra eldre 200 og 220pro burde gi meg en indikasjon lydmessig ved testing hjemme.
    Du får bare rope ut Fugazi skulle du få barnevakt i morgen kveld eller de nærmeste ukene og har lyst på en Drammens tur:)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vurderer innkjøp av 250pro.
    Fra eldre 200 og 220pro burde gi meg en indikasjon lydmessig ved testing hjemme.
    Du får bare rope ut Fugazi skulle du få barnevakt i morgen kveld eller de nærmeste ukene og har lyst på en Drammens tur:)
    Imorgen kveld tror jeg skal passe bra. Send meg en pm med signalkilder så skal jeg legge inn konfigureringer og Sam profil
     
    • Liker
    Reaksjoner: X3

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan du si noe mer konkret - selv om en vennetråd kanskje ikke er stedet for veldig kritiske innlegg?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Kan du si noe mer konkret - selv om en vennetråd kanskje ikke er stedet for veldig kritiske innlegg?
    Håper X3 kan fortelle om sitt inntrykk også og litt detaljert info om eget oppsett.

    Vi spilt først noen låter på Plinius Ref effektrinn, MBL DAC, MBL Drivverk og Mark Levinson Pre.
    Mitt inntrykk var at dette var høy klasse, men med en tanke slank bass etter mine preferanser. Kunne også vært noe strammere.
    Ellers låt det helt nydelig.
    Koblet så inn Devialet fra MBL DAC PÅ Line inn inngangen. Hvis jeg har forstått det riktig er DAC delen på Devialet ikke i bruk?
    Nå ble bassen strammet noe opp, gikk noe dypere og vokalen kom lengre frem i lydbildet. Oppløsning oppover var like bra.
    Til slutt koblet vi bort alt annet og brukte kun MBL drivverket direkte i XLR digital inngang på Devialet.
    Her ble det straks mye mere bass, Kanskje litt for mye. Hva det skyldes vet jeg ikke. På noe musikk låt det veldig bra, men på annet ble det for mye.
    Vi brukte SAM 100% og fikk dessverre ikke tid til å justere denne for finlytting.
    Konklusjonen min er at Devialet 220 pro tapte denne kampen, men har ingenting å skamme seg over hvis man tenker pris og ytelser.
    Denne fikk tross alt bryne seg på elektronikk til 7/8 ganger prisen. At min lille badevekt skulle spille så bra og tett opptill er nesten ikke til å tro.
    Skulle gjerne hørt Gyia 2 på D440Pro eller 1000Pro.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kommer aldri utenom dacen I Devialet. De fleste som har prøvd andre dacer I Dev sier at dette helt tydelig reduserer kvaliteten på lyden. Angående for mye bass handler nok mye av det om akustikk i lytterommet. Med Sam aktivert går de høyttalerne ekstremt lavt, noe som vil trigge helt andre problemer enn andre forsterkere vil klare å få frem.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Enig med Coolio her. Å kjøre gjennom to dacer (Først MBL og så Devialet) er helt håpløst. Det gir heller ingen stor mening å teste med SAM fordi det vil gi betydelige romnoder hvis ikke plassering av høyttalere og akustikkremedier er justert 100 %. Her må man slå av SAM funksjonen når man sammenligner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn