Forsterkere Devaliet 120 kontra Wavac MD300B og Auralic Vega Dac.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Noen med synspunkter på hvordan Devaliet 120 vil spille kontra min Wavac MD300 B Forsterker med volumkontroll og Auralic Vega Dac for dette spiller vanvittig bra . Har lest en del omtaler på Nettet om Devaliet sine produkter . Er og blir Devaliet i en helt annen Liga når det gjelder oppløsning , dynamikk og musikalitet . Erling.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Jeg ville heller ha beholdt Wavac'en og enten prøvd med en pre-amp slik som denne testeren foreslår:

Adding the Audio Note M5 fleshed out the music some. It was slightly more real, like all the sound just came together better with the pre-amp. The Shindo Aurieges-L was the pre-amp that really let this amp
shine. With it, you can explore deep into the texture and harmonics of the music. The WAVAC sounds good by itself, and I would not be surprised that it would sound better with the passive volume than it would with many pre-amps.
Eller så ville jeg ha byttet ut Auralic'en med en DAC med skikkelig volumkontroll. Kan i så fall anbefale min egen APL DSD-S

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Så Devaliet er ikke noe å satse på ,mener du. På Hjemmesidene til Forhandlerne i Norge står det at du må forvente deg et skikkelig lydsjokkopplevelse . Hva det nå enn betyr . Devaliet er kanskje oppskrytt -har hørt flere som har byttet ut forsterkere til over kr.300.000 til fordel for Devaliet 120 . APL DAC-S er på vei for testing. Har lest om denne Shindo forforsterkeren på Nettet. Devaliet blir kanskje for sterillt ,nøytrallt og kjedelig i lengden . Da er det annereledes med 300B rør som gir denne nerven ,varmen ,sjelen og gjør musikkopplevelsen mere levende og den organiske og fyldige lyden . Hvor får man kjøpe denne Shindo forforsterkeren og vet du ca.pris på den ny.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Jeg har ikke hørt Devaliet så sånn sett skal jeg ikke uttale meg bombastisk. Det er jo en litt spesiell løsning hvor klasse A og D kombineres. Det kan godt være den låter himmelsk. Grunnen til at jeg anbefaler deg å beholde Wavac er min egen erfaring med transistorforsterkere vs. rørforsterker. Jeg har hatt en god del av førstnevnte sorten og selv om man kan få til mye godlyd med en klasse AB eller klasse A, er det i mine ører alltid noe som mangler. Klangmessig har jeg til gode å høre en transistorforsterker som fikser det med troverdig klang på en godkjent måte for mine ører. I tillegg synes jeg transene har en tendens til å forsterke de mindre heldige sidene ved digitalmediet. Mindre gode digitale innspillinger låter liksom enda mindre bra gjennom en transe. Noen vil sikkert kalle dette for en transparent og avslørende karakter, men jeg er nå ikke helt sikker. Først nå med en ARC Ref 75 røreffektforsterker føler jeg at jeg har fått det jeg har savnet med transeforsterkere. Og det er mulig å spille de fleste album uten at det låter piggtråd i noe tilfelle.

Når du prøver ut APL DAC-S vil du få en indikasjon på om volumkontrollen på Wavac'en er en begrensende faktor. Jeg har hatt nevnte DAC og den er bra, bedre enn typiske DAC'er i prisleiet rundt 15-20k i mine ører. Når det er sagt er DSD-S et godt hakk bedre, men her er det jo også en prisforskjell inne i bildet.

Vet ikke helt om Shino har norsk importør, du må kanskje prøve ebay eller tysk forhandler eller lignende. Mener den ligger rundt 4000$.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Har du prøvd Auralic Vega Dacen også. Koster kr.25.000 hos Duet Audio.

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
231
Sted
Sogn & Fjordane
Noen med synspunkter på hvordan Devaliet 120 vil spille kontra min Wavac MD300 B Forsterker med volumkontroll og Auralic Vega Dac for dette spiller vanvittig bra . Har lest en del omtaler på Nettet om Devaliet sine produkter . Er og blir Devaliet i en helt annen Liga når det gjelder oppløsning , dynamikk og musikalitet . Erling.
Har eid Wavac MD300B med WE rør, en meget god amp , spesielt om den blir forspent med en god pre. Men kan garantere at du vil "få problem" med å beholde den om du prøver en Devialet. Men klart , det er bare å prøve hva du selv synest :)

mvh
rolf

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Har du prøvd Auralic Vega Dacen også. Koster kr.25.000 hos Duet Audio.
Nei, ser den får veldig bra kritikker. Hvis den er bedre enn DAC'ene rundt 15-20k som Ec og Bryston sine, vil jeg tro den konkurrerer med APL sin DAC-S. Mitt tips er at du ikke vil oppleve DAC-S som veldig mye bedre. Det må du kanskje opp på Bricasti eller DSD-S for å oppleve.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Hvilke Forforsterkere har du prøvd på Wavac MD300B ,Rolf.

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
231
Sted
Sogn & Fjordane
ikke mange , men en ec 4.7 tror jeg det var og en Karal Ka L , Karan endte jeg opp med å kjøpe. Den strammet opp hele lydbildet med en "dødsvart" bakgrunn, og jeg fikk en fabelaktig fast basspunch. Og veldig praktisk med fjernstyrt volum.:) Hadde WE 300B og EML 300BXLS på Wavac , likte best EMlabs rørene...
Men nå er det Devialet som rår...
mvh
rolf

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Så Devaliet 120 spiller bedre enn Karan og Wavac MD300B . Hva slags høytalere har du. Kan du kort beskrive lydsignaturen i Devalieten litt . Er veldig intr.i denne må jeg si etter alle omtaler den har fått.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
ikke mange , men en ec 4.7 tror jeg det var og en Karal Ka L , Karan endte jeg opp med å kjøpe. Den strammet opp hele lydbildet med en "dødsvart" bakgrunn, og jeg fikk en fabelaktig fast basspunch. Og veldig praktisk med fjernstyrt volum.:) Hadde WE 300B og EML 300BXLS på Wavac , likte best EMlabs rørene...
mvh
rolf
Nå skal ikke jeg prøve å si noe om Karan pre`n for den har jeg ikke hørt, men EC 4.7 er i mine ører noe av det dårligste man kan oppdrive.
Håper Karan er ett helt annet kaliber, hvis ikke har du ikke hørt Wavac`n.

Mvh.
SAL

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Med APL DAC-S får man både Dac og Forforsterker-Volumkontroll til litt over halve prisen kontra Auralic Vega Dac og Karan Forforsterker og som kanskje spiller likeså bra sammen med min Wavac MD 300 B .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
49
Ec 4,7 er vel det motsatte av transparent :p
Kan godt være du hadde likt Devialet, men prøv først før du selger unna det du har.
har hatt 3 stk selv så noe må jeg jo ha likt.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg tror egentlig ikke at det er representativt, men jeg hørte Devialet med Magico S-et-eller-annet på messen i Göteborg i høst. Noe må ha vært feil, for den kombinasjonen lå godt an til å vinne konkurransen om messens dårligste lyd!

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
231
Sted
Sogn & Fjordane
Så Devaliet 120 spiller bedre enn Karan og Wavac MD300B . Hva slags høytalere har du. Kan du kort beskrive lydsignaturen i Devalieten litt . Er veldig intr.i denne må jeg si etter alle omtaler den har fått.
Om 120 spiller bedre enn K & W vet jeg ikke , jeg brukte den gang K & W på ett sett Avg Duo med godt resultat. Bruker i dag D250 på Quad 2912 + 2 sub. Men : Tok med min 250 , og puttet den inn på Avg Mezzo , fra før stod der Ear 912 og Air Thight 211 monoblokker. Vi kutter flosklene: Dev " gruste" 912/211 på absolutt alle parameter? Punktum! Eier av Mezzo synest også at det låt fint. Veldig subjektivt selvfølgelig ☺ basert på egne erfaringer gjennom mange år synes jeg Devialet har laget en topp "alt i ettboks" som også leverer godlyd.
Du etterspør lydsignatur : Punch , kontroll og absolut "tyyyyyystnad".

mvh
rolf
Nå skal ikke jeg prøve å si noe om Karan pre`n for den har jeg ikke hørt, men EC 4.7 er i mine ører noe av det dårligste man kan oppdrive.
Håper Karan er ett helt annet kaliber, hvis ikke har du ikke hørt Wavac`n.

Mvh.
SAL
Ingen tvil om at Karan er bedre enn EC.

Jeg tror egentlig ikke at det er representativt, men jeg hørte Devialet med Magico S-et-eller-annet på messen i Göteborg i høst. Noe må ha vært feil, for den kombinasjonen lå godt an til å vinne konkurransen om messens dårligste lyd!
Hørte Magico S3/Dev 200 på Audio Norge forrige helg og det spillte ikke bra ������
Hørte Vivid Audio G3/Dev 200 hos Nat som spillte utrolig flott , men med bittelitt begrensinger i dypbassen.

Kan godt være du hadde likt Devialet, men prøv først før du selger unna det du har.
har hatt 3 stk selv så noe må jeg jo ha likt.

.
Ja, det rette ordet her må jo være ransparent..........

Mvh.
SAL
Igjen: EC holder ikke samme klasse som Karan ������

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Sannsynligvis er Vega + en god forforsterker det beste valget. Hvis kun effektforsterker så APL. Jeg endte opp med Vega. Den spiller ut DACer til 60+K.

Topp Bunn