- Dette hadde ikke skjedd med noen andre!

A

AK27

Gjest
Tortur(?), 1037 dager i varetekt, etterfulgt av trakkasering(?) i form av overdreven voldsbruk etter et brudd på meldeplikten. Forstår at du ikke er videre imponert over Bhatti, men politiet og påtalemyndihetene hvis svin på skogen også må sies å være mer enn å ha laget noen hull i en synagoge har vel ikke opptrått mer overbevisende i denn saken. For å sette det på spissen opplever jeg dette som tull etterfulgt av "overgrep", i en slik situasjon finner jeg at å rope heil ordensmakten (eller "overgriper") kan være noe i overkant, selv om en ikke liker "tullingen".

Nå er jeg ingen ekspert på saken. Men blander en inn en heil og noe tortur, tull, tulling, overgrep og overgriper så blir saken straks mer spenstig.

Hei.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Personlig setter jeg stor pris på at ordensmakten endelig begynner å opperttholde lov og orden. Det var aldri snakk om en forglemmelse fra Bhattis side, men en bevisst hån mot norsk lov. Politiets handling i denne saken kan også i aller høyeste grad defineres som forebyggende. Godt jobbet!

Birdman

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Dotten tror han er kul, som ikke 'gidder' å bry seg med bagateller som meldeplikt.

Litt sånn trassen drittunge aktig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Dette er vel en takk for sist etter uttalelsene hans de siste dagene. Han har gitt PST liten grunn til å ønske å ta på ham med silkehansker. Personlig er jeg skeptisk til at media ukritisk hausser opp denne akk-så-karismatiske forbryteren.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Notat til selv: Hvis jeg noen gang trenger en advokat, sånn litt desperat, er John Christian Elden mannen. Utrolig hva han får til i en sak som denne. Det hele har krympet fra "konspirasjon om terror" til "spiste is med barna". Forhåpentligvis ikke iført lusekofte i 32 graders varme.

Håper forøvrig Bhatti gjør alvor av løftet om å flytte utenlands. Helst enveisbillett.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Null sympati fra min side.

Bryter han loven så er det klart at det skal ha konsekvenser!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Ja kom igjen og la oss lynsje mannen for å opprettholde synagogedøras ære.....

Selv om mannen er tidligere straffet mener jeg at etter en dom starter man med blanke ark og i dette tilfellet mener jeg at han har blitt hårreisende dårlig behandlet med tanke på det lange oppholdet i varetekt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
..så da gjelder ikke meldeplikten for ham..?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
..så da gjelder ikke meldeplikten for ham..?
Joda men dersom han har fått strengere behandling enn gjennomsnittspersonen som bryter meldeplikten mener jeg at det er nok et overgrep mot han.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
Men selv om terror-paragrafene ikke kunne anvendes mot ham, så regnes han fortsatt som farlig.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det ene tiltalepunktet som gjenstår er at han brukte maskinpistol til å pepre et hus hvor folk lå og sov, noe han selv også har innrømmet (men han påstår at han "bare" skulle skremme). En så karismatisk type som ham, som samtidig er villig til å bruke denslags virkemidler, er direkte livsfarlig og bør ikke gå løs.

Men han bør håndteres i henhold til vanlig rettspraksis. Det har ikke kommet noe godt ut av å prøve å klistre en løst begrunnet terroranklage til ham, tvert imot.

J

JIGSAW

Gjest
Forslag:
La Bhatti sone dommen sin i amerikansk fengsel tilpasset kriminelle som ham.
Norge betaler selvfølgelig for soningen der, dermed får USA kjærkomne penger inn i en
bunnskrapet statskasse.

A

AK27

Gjest
JIGSAW skrev:
Forslag:
Norge betaler selvfølgelig for soningen der, dermed får USA kjærkomne penger inn i en
bunnskrapet statskasse.
For det amerikanske fengselsvesen er et vellykket sosiopolitisk prosjekt.

C

Cyber

Gjest
Jeg synes det er helt sykt at han i det hele tatt slipper såpass billig under. Skulle hatt ei hule under bakken og låst den og deretter smelta om nøkkelen. Jeg er så lei av disse folkene som viser forakt for norsk lov og så skal de søren meg forsvares i øst og vest etterpå.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Dersom dette hadde vært sagt til den gjennomsnittlige HFS'er tror jeg det hadde blitt kastet mange steiner....
Johannes 8.7: Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: ‘Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.

Han er jo uansett hva enkelte av dere mener et menneske og han har rett til en rettferdig og human behandling på linje med alle andre nordmenn.

Arnulf Øverland sa det veldig fint: Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Anonym skrev:
Dersom dette hadde vært sagt til den gjennomsnittlige HFS'er tror jeg det hadde blitt kastet mange steiner....
Johannes 8.7: Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: ‘Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.

Han er jo uansett hva enkelte av dere mener et menneske og han har rett til en rettferdig og human behandling på linje med alle andre nordmenn.

Arnulf Øverland sa det veldig fint: Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.
Det sitatet fra A.Ø. bør du vel helst sende til Bhatti......

A

AK27

Gjest
Mange biprodukter av kapitalistisk biopolitikk å spore i denne tråden. Se, så slapp jeg å bruke f-ordet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Gubra skrev:
Anonym skrev:

Det sitatet fra A.Ø. bør du vel helst sende til Bhatti......
Synes det er vel så relevant å sende det sitatet til folk her på forumet.
Den dagen >1000 dager i varetekt blir humant er sannsynligvis den dagen jeg blir den nye paven.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
For å si det sånn: Bhatti er langt fra uskyldig og forfulgt. Han er en farlig person som faktisk har beskutt synagogen i Oslo. Det er en kriminell handling. Han har også deltatt i mange andre kriminelle handlinger, som i og for seg ikke har noe med denne konkrete saken å gjøre. Men hva bibelen måtte kunne siteres på i denne saken, er helt uvesentlig. Han skal vurderes ut fra norsk lov, og saken er ikke over selv om han er ute og har meldeplikt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Men nå er det hevet over enhver tvil at han fikk tøff behandling ved forrige fengselsopphold og dersom det er korrekt at han har blitt straffet hardere enn normalen for brudd på meldeplikten er det et nytt overgrep mot Bhatti.

Sier ikke at han er uskyldig og jeg mener også at han bør straffes ut fra norsk lov men det er en stor forskjell på lynsjestemningen som regjerer i denne tråden og en rettferdig rettsak.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
Men så er de færreste av oss villige til å dra opp skytevåpen og fyre løs for å demonstrere noe. Han behandles tøft fordi han er farligere enn svært mange andre.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg ønsker ikke å lynsje noen. Jeg er simpelthen bare dritlei av de av våre nye landsmenn som ikke viser noe annet enn forakt for Norge, nordmenn, norsk kultur og norsk lov. Jeg er dritlei av at enkelte av våre nye landsmenn får utøve grov kriminalitet, for deretter å bli behandlet med silkehansker av et snilt norsk rettsvesen. Kriminelle har så gode kår at det ryktes langt utover norges grenser. Kriminelle valfarter hit for å bedrive det det de driver med. Ikke kan vi sende de hjem igjen heller, for det er visst fare for sikkerheten i hjemlandet. :eek: :p :p

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
... Ikke kan vi sende de hjem igjen heller, for det er visst fare for sikkerheten i hjemlandet. ...
"Hjemlandet" er Norge i dette tilfellet. Han er født i Norge, er norsk statsborger og er et norsk problembarn. Det er bare han selv som kan velge å emigrere og ta med seg hele problemet sitt.

Personlig ønsker jeg ikke å bo i et land som kan tvangssende sine egne statsborgere til forfedrenes hjemsted, enten dette er Karachi eller Kautokeino. Hvor skulle man stoppe? Foreldrenes fødeland/by/sted? Besteforeldrenes? Oldeforeldrenes? Kanskje grandtantenes? Hvem skulle omfattes av en slik praksis? Pakistanere? Svensker? Samer? Møringer? Folk fra Tveita?

Sorry, men den idéen funker ikke i praksis.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tror ikke han lever ut året, så da løser i så fall problemet seg selv.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Politiet visste at det ville bli bråk av dette, men gjorde det. Altså ligger det noen vurderinger bak. Mannen har en profil som tilsier at man ikke skal la ham skli av sted. Er normalt opptatt av at rettssikkerhet skal være en reel størrelse man ofrer litt for å holde høyt, men denne mannen er ikke god!

Mvh
Sniff

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
asbjbo skrev:
Birdman skrev:
... Ikke kan vi sende de hjem igjen heller, for det er visst fare for sikkerheten i hjemlandet. ...
"Hjemlandet" er Norge i dette tilfellet. Han er født i Norge, er norsk statsborger og er et norsk problembarn. Det er bare han selv som kan velge å emigrere og ta med seg hele problemet sitt.
Passet til Bhatti er et problem i dét henseendet. Han forakter Norge, og norsk kultur. Han uttaler at han ønsker å ta barna med vekk for å hindre at de skal bli påvirket av norsk kultur. For meg er ikke Bhatti norsk, selv om det står det i passet hans.

S

Slubbert

Gjest
PST innrømmer maktdemonstrasjon - "Selvsagt var det hovedgrunnen til at vi fengslet ham, sier Thomas Blom, PSTs advokat."

Det er ikke holdbart når statens organer ikke forholder seg til rettssikkerhetsprinsipper, sånt lukter av politisk arrestasjon og fremstår som en langt større trussel mot folks rettigheter enn noen gangster. Staten fornekter seg ikke...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
AK27 skrev:
JIGSAW skrev:
Forslag:
bunnskrapet statskasse.
Det er betydelig mer vellykket enn sosionomveldet her i Norge. I USA holdes bandittene i øra ,mens de i Norge får puter under armene og turer på kino..hvor de benytter anledningen til å voldta og drepe sin ledsagerske!!
På tide å tenke mer på ofrene for kriminalitet enn oppertunistiske kriminelle. Ingen "må" bli kriminell i Norge...

Sleiven

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Slubbert skrev:
PST innrømmer maktdemonstrasjon - "Selvsagt var det hovedgrunnen til at vi fengslet ham, sier Thomas Blom, PSTs advokat."

Det er ikke holdbart når statens organer ikke forholder seg til rettssikkerhetsprinsipper, sånt lukter av politisk arrestasjon og fremstår som en langt større trussel mot folks rettigheter enn noen gangster. Staten fornekter seg ikke...
Det er vel heller Bhatti som ikke fornekter seg.........

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Denne fyren er langt fra god, men nettopp derfor burde PST og andre opptre pinlig korrekt i kontakten med ham. Tull og tøys fra PST vil bli plukket i filler av Elden, og selv kan Bhatti spille uskyldig offer i tabloidene. Det blir ganske feil.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
AK27 skrev:
JIGSAW skrev:
Forslag:
bunnskrapet statskasse.
Det er betydelig mer vellykket enn sosionomveldet her i Norge. I USA holdes bandittene i øra ,mens de i Norge får puter under armene og turer på kino..hvor de benytter anledningen til å voldta og drepe sin ledsagerske!!
På tide å tenke mer på ofrene for kriminalitet enn oppertunistiske kriminelle. Ingen "må" bli kriminell i Norge...

Sleiven
...selv om USA er det landet i vesten (og i verden..?) som fengsler sin befolkning i størst grad (prosent-andel av befolkningen) så ser ikke det ut til å hindre at folk både dreper, voldtar og stjeler...

http://www.nytimes.com/2008/02/28/us/28cnd-prison.html?_r=2&hp&oref=slogin

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=188939

A

AK27

Gjest
Sleiven skrev:
AK27 skrev:
JIGSAW skrev:
Forslag:
bunnskrapet statskasse.

Sleiven
2 300 000 amerikanere sitter i fengsel, fengselspopulasjonen har økt med 3,6 % årlig siden 1995. Om du er farget er det tilnærmet ti ganger så sannsynlig at du sitter i fengsel som om du var hvit.

The United States has less than 5 percent of the world’s population. But it has almost a quarter of the world’s prisoners.

Indeed, the United States leads the world in producing prisoners, a reflection of a relatively recent and now entirely distinctive American approach to crime and punishment. Americans are locked up for crimes — from writing bad checks to using drugs — that would rarely produce prison sentences in other countries. And in particular they are kept incarcerated far longer than prisoners in other nations.

Criminologists and legal scholars in other industrialized nations say they are mystified and appalled by the number and length of American prison sentences.

The United States has, for instance, 2.3 million criminals behind bars, more than any other nation, according to data maintained by the International Center for Prison Studies at King’s College London.
(NYT 2008, http://www.nytimes.com/2008/04/23/us/23prison.html?_r=1)

Edit, ser at bjørn har skrevet et tilsvarende innlegg. Var noe stresset under unnfangelsen av dette mirakelet av et innlegg.

A

AK27

Gjest
AK27 skrev:
Om du er farget er det tilnærmet ti ganger så sannsynlig at du sitter i fengsel som om du var hvit.
Denne setningen er litt morsom, kanskje.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:

Sleiven
For det første synes det som om USA har mer enn nok med sine egne kriminelle, og i de tilfeller der den kriminelle ikke har amerikansk (USA) herkomst ville det nok bryte med et dusin internasjonale konvensjoner Norge er bundet av. Hvis ønsket er ( hvilket jeg dog godt kan forstå og ha sympati for ) at soningsforholdene skulle være en smule tøffere enn de er i Norge i dag må vi nok gjøre noe med saken her på hjemmebane. Likevel skal vi i et forsøk på å være både edruelige og saklige på samme tid ( vanskelig på OT en tidlig nattetime ;D ) ikke glemme at USA ikke på noen måte kan sies å være et foregangsland når det gjelder å hindre tilbakefall blandt kriminelle! Og det må vel gjerne være et mål å hindre tilbakefall?

Men jeg skal gi Sleiven helt rett i at det er INGEN som "må" bli kriminell i dette landet, og vi skal heller ikke glemme at fengselsoppholdet i tillegg til å være straff for "the bad guy" også skal utgjøre en beskyttelse for det øvrige samfunn som absolutt bør beskyttes mot kjeltringer. Personlig synes jeg at samfunnets beskyttelsesbehov ofte glemmes når man diskuterer fengsel som virkemiddel. Det samme gjelder ofrenes behov for beskyttelse i alt for mange saker.

Når det gjelder kriminelle med annet pass enn det norske så burde de alle sammen få lov til å sone i hjemlandet, uten mulighet for å kommme tilbake hit til Norge!

S

Slubbert

Gjest
Og flesteparten sitter der for ikke-voldelige "forbrytelser", les: war on drugs. En krig staten Norge er en mer enn villig medløper til forøvrig. Fengsel som hevn er en arkaisk idé, staten har ikke definisjonsrett på rettferdighet og lite statistikk tyder på at drakonisk rettspraksis virker særlig forebyggende. Statlig frihetsberøvelse for å fremtvinge lydighet og moralsk konformisme er intet nytt, men hvis du ikke er en akutt fare for andre individer så har du IMO ingenting i fengsel å gjøre, fengsel er beskyttelse og ikke hevn. Kan man snu rådende praksis over natta uten kaos? Neppe, men utviklingen nå ser ut til å gå feil snarere enn riktig vei. Nye forbud og reguleringer produseres på løpende bånd.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.634
Torget vurderinger
0
Eskimoene eller om de heter Inuitter? ( Hva vet jeg??) på Grønland hadde et system i likhet med det Slubbert skisserer før "den hvite mann" kom dit og "siviliserte" dem.

Straff for kriminalitet i vår forstand hadde de ikke. Om noen slo ihjel en annen ble drapsmannen i høyden sendt til "naboer" et stykke unna av hensyn til offerets familie. Men da livet pga klima var tøft trengtes alle friske hender til å jakte mat. Man kunne ikke unne seg den luksus det ville være å holde noen uproduktive som straff, og det å slå ihjel en drapsmann var også uproduktivt da det også førte til ennu en fangstmann mindre.

Vi sitter nok ikke nødvendigvis på livets fasit bare fordi vi er "siviliserte" hvite europeere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.078
Torget vurderinger
1
Eskimo er vel noe som kommer fra fransk ("esquimau") som på noen av de indianske språkene som betyr omtrentlig "de som spiser rått kjøtt", om sosiologen i meg ikke er helt ute på tundraen å kjører hundeslede... -"eskimoene" selv betegner seg som inuitter som betyr noe i retning av "folket" på språkene/dialektene som snakkes i nordre Canada.

Nok fakta om de som stort sett levde i iglo før: det var vanlig å gi bøter på tinget når folk hadde drept hverandre i utrengsmål her i Norge, og dette var en viktig juridisk funksjon for 1000 år siden, som har vært i drift trolig allerede fra 400 tallet og langt inn på 1600-tallet før danske dommere og dansk lov overtok for Magnus Lagabøters landslov innført ved tingene i 1274 (Norge var på den tiden mer å betrakte som et konføderativt sammensluttet kongedømme enn ett juridisk enhetlig kongerike) og til Christian 5s Danske Lov av 1683 ble gjort gjeldende for hele det danske kongeriket og avløste Magnus Lagabøtes Landslov.

Blodhevn var ikke uvanlig som fenomen i Norden rundt år 1000, noe flere kilder forteller om, bl.a. Snorre. Men de ulike tingene forsøkte å utgjøre en dømmende kraft som motvirket dette, og idømte bøter for drap og ugjerninger, og landsforvisning. Kjente er Borgarting, Eidsivating, Frostating og Gulating som lever videre i navnet under de seks lagmannsrettene i Norge (det andre rettsnivået i Norge), der Hålogaland lagmannsrett og Agder lagmannsrett ikke følger under denne tradisjonen men er gitt egne geografiske tilhørigheter.

Topp Bunn