Det Verminske hjem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så sitter man litt lettere oppgitt over enkelte kommentarfelt rundtom i aviser de siste dagene, jeg livnærer meg av og produsere mat og jeg blir ganske skremt av og se uvitenheten blant ungdom. Og ikke minst frustrasjonen som rettes mot bønder, som kanskje ikke burde rettes der i det hele tatt. Jeg synes det er rart hvor ekstremt mange som plutselig VET hvordan det hele henger ihop, uten en eneste time på ett gårdsbruk, og gladelig sparker denne veien uten og forstå konsekvensene. Velvel, man får håpe enkelte tar til vett.

    Jeg sitter og gruer meg, ekstremt mye faktisk, til og holde en tale. Det er ingen trist tale og holde, tvert imot, så skal jeg gifte meg om 2 uker.
    Dette blir nok en dag fyllt med latter og glede for de fleste, og dersom jeg selv skal klare og kose meg må jeg få orden på dette fortest mulig.
    Til dere andre lesere av denne tråden, som har en ring på fingern, hvordan starter man en slik tale? Jeg har vært i ganske mange bryllup men jeg har aldri enda fulgt med på hvordan det "gjøres" skikkelig. Når sant skal sies har vel alle bryllup også hatt en åpen bar i forkant av middagen og dette sansynligvis har like stor betydning for at jeg ikke har fulgt med.

    Ellers har jeg hørt mye på Cream i det siste, satt meg skikkelig inn i Disraeli Gears plata. Har hørt smått, i rykk og napp på dette før men aldri tatt meg tid til og virkelig høre etter og studere teksten. Min guilty pleasure er, og har alltid vært, Eric Clapton. Og foruten enkelte spor fra Derek&TheDominos er kanskje Disraeli Gears den ultimate plata og ha fra den kanten.
    Jeg startet med å takke alle som kom i bryllupet for at de kom og delte dagen med oss.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje litt malplassert, men jeg var livredd for å holde tale jeg også, så jeg lærte meg noen tricks:

    1) 1,5 A4- sider er omtrent riktig lengde. Lengre taler blir ofte kjedelige, folk følger ikke med lenger.
    2) Lær talen utenat! Ingenting er verre enn å lese opp talen fra et ark. Kan du den utenat, kan du ta deg friheter, legge inn en historie, hva vet jeg, uten at du mister tråden.
    3) Skal du holde en tale som er bare alvorlig uten innslag av humor, bør den være jævlig god!

    Lykke til. Og gratulerer.

    mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette fikser vi over en flaske båtpuss Verminsky. Ikke et øye var tørt etter min bryllupstale:cool:
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bare å snakke rett fra hjerterota til frøkna , putte inn ett par anekdoter så er man i mål :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kanskje litt malplassert, men jeg var livredd for å holde tale jeg også, så jeg lærte meg noen tricks:

    1) 1,5 A4- sider er omtrent riktig lengde. Lengre taler blir ofte kjedelige, folk følger ikke med lenger.
    2) Lær talen utenat! Ingenting er verre enn å lese opp talen fra et ark. Kan du den utenat, kan du ta deg friheter, legge inn en historie, hva vet jeg, uten at du mister tråden.
    3) Skal du holde en tale som er bare alvorlig uten innslag av humor, bør den være jævlig god!

    Lykke til. Og gratulerer.

    mvh
    Enig med tkr.
    Husk å takke for bruden.
    Ta med litt fortid (hvordan dere møttes, morsomme øyeblikk osv), litt nåtid og litt fremtid (planer osv). Legg inn et par skåler for svigers og bruden. Bruker du 5 minutter på dette, tror jeg mye er gjort.

    Men du starter talen med å snakke direkte til bruden: Kjære Marianne, nå som vi endelig er blitt gift.......... eller noe lignende. (Kan være lurt å bytte ut Marianne med noe annet:rolleyes:).

    Lykke til, og gratulere.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Veldig hyggelig å høre. Du har jo et godt håndlag både med ord og humor, og det er et veldig godt utgangspunkt. Ikke sliter du med å være åpen og personlig heller, slik jeg kjenner deg. Da er mye gjort allerede. Ta en liten brainstorming med deg selv, tenk på hva du vil nevne av tanker og opplevelser, skriv noen utkast og få ordene litt "på innsida". Når den første skrekken slipper, kommer nok mye av seg selv, og når du er kommet et stykke i hele prosessen og ordene og teksten sitter, aner du ikke hvor det ble av taleskrekken heller. Lykke til!


    Ellers ser jeg at POB over her tydeligvis er en gift mann. Gode tips, det der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Eller som de sier, gift eller tidligere straffet på annen måte.
    Dette klarer du fint, senk skuldrene, trekk pusten dypt. Dette har mange klart før deg.
    Min svoger la en plan i sitt, startet gør kjedelig, så dro det på seg den ene morsomheten etter den andre.
    Tror det handler om å komme igang, så går det av seg selv.
    Jeg lo så jeg gråt til slutt. Men lykke til.

    Steinar.
    (har tatt gift 2 ganger):)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Erling holdt bryllupstale uten et ord - Aftenposten

    .. men på den seriøse siden..
    bruk tia godt fremover, slik at du ikke forkaster talen kl 7 på bryllupsdagen og starter på nytt (true story.....)
    finn ord for de særegenheten din kommende fru, det er et sikkerstikk i en slik tale
    øv godt, slik at du kun trenger en liste med stikkord i tilstrekkelig stor skriftstørrelse på bordet forran deg, slik at du har en rød tråd, just in case (dette vil trolig være nok til at du føler deg trygg, da du har noe å støtte deg på forran deg)
    husk å takke forlovern, kjedelig å glemme av (true story...)
    krydre med morsomme historier og søte øyeblikk

    *hev glasset; SKÅL!*

    mvh Kai
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra forslag her. Et tips: stikk og kjøp en limstift og fargede ark som står i stil til bryllupets farger. Klipp de i en størrelse så de passer i innerlomma på sjaketten. Skriv ut talen på vanlig ark og lim inn på fargearkene. Ser profft ut. Uthev stikkord. Lær talen så godt som overhodet mulig, da kan du som tidligere nevnt improvisere mer underveis. Et par morsomme historier som understreker det du digger ved bruden hjelper. Reis deg og smil utover forsamlingen, for så å rette blikket på bruden. Er du forberedt går det på skinner. Lykke til :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mange gode råd og takk for alle hyggelige ord :cool:
    Det blir nok en morsom dag uansett, og jeg skal ta alle ord til etteretning og se om jeg får kludret ned noe på papir. Jeg jobber best under press så jeg har jo fortsatt SVÆRT god tid.
    En mann vet ikke hva lykke er før han blir gift, men da er det for sent sies det. Så får man se hvor gæli det blir.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jassågitt, får man gratulere.

    og noen visdomsord på veien



    Tickld Mobile - Spread Laughter and Cure Boredom


    særlig disse er treffende:

    "en kvinne slutter å bekymre seg for fremtiden når hun gifter seg, mens en mann begynner å bekymre seg for fremtiden når han gifter seg"

    "en kvinne gifter seg med en mann med forventninger om at han skal endre seg, men det gjør han ikke. en mann gifter med en kvinne i håp om at hun ikke kommer til å forandre seg, men det gjør hun".
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Vise ord fra Mesut der ja... Så får vi håpe huset fortsatt står :rolleyes:

    "Getting married is like burning down the house just to get a piece of toast!"
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Giftet meg på Kreta 28.Mai på en nydelig strand etterfulgt av en strålende kretisk aften med fantastisk lokal mat og en flott brud ved min side.
    Tale ble det, og det gikk svært så greit. Skryt fikk jeg også.
    Nesten hele familien samlet, ett reisefølge på 40 stykker fulgte dagen. Lørdag som var reiste folket hjem og jeg og min nye kone ble igjen med datteren for en uke ekstra i paradis. Kjempevær og masse god drikke, en god trøst siden jeg ikke fikk vært på Sonisphere i Oslo i går.
    Vinylbutikken jeg klarte og spore opp i Chania hadde også mye snop, så det ble en halvfull koffert derifra også. Når jeg kommer hjem på lørdag regner jeg med det blir full pupp med høsting av gress så det lar seg nok vente på seg og få spillt igjennom alt.
    Det fine er, at med ett par gode hodetelefoner og en iPhone får jeg ca 2 timer daglig med musikk på stranden når gullet til pappa sover. Det er rekreasjon det! (innimellom er mor tidlig i seng også, så det blir litt godt øl og en plate på balkongen også. Har spart opp en fet bunke musikkblader siden nyttår som pløyes grundig)
    Uten navn.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Herlig! Blir nesten rørt til tårer her jeg sitter... flott å se vakker ungdom som tar ansvar! Ønsker dere en flott ferd videre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Henger meg på Slukets gratulasjoner og lykkeønskninger! Gleder meg til bryllupsfesten :cool:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da får man gratulere:) Dette var da et usedvanlig flott ungt par:D :D
    Måtte fremtiden bringe dere både hell og lykke!!!

    gismo
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye, koselig at du deler her inne ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye. The Verminsky's er jaggu et SØTT par, skal man dømme etter bildene!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Staselig par! Gratulerer!!! Befriende med litt hverdagslykke innimellom andre tråders kverulering og ordgyteri :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dæven Vermin! Snasen brur du har fått deg da ;)

    En vis mann sa " putt en mynt på en boks for hvert samleie du har før du blir gift og ta ut en for hver gang etter du er gift og boksen blir aldri tom"

    Lykke til!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer så masse! Ikke så ille å sitte på forhøster'n etter å ha vært der og opplevd dette regner jeg med.. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Gratulerer så meget!
    Ble det noe av den portable snurra som vi PMet om for en tid tilbake?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer så mye til dere begge to, og lykke til med dagene, ukene og årene som kommer.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye! Et flott par :) Sansen for valg av bryllups location.
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Grattulerer så mye!! Kos dokkar masse!!


    (Var i den vinyl butikken i Chania i går eg også, og skal en tur til før eg reiser hem)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn