Det var sånn Ludo startet...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Måkke jukse på CVen vettu ;D ;D

Var ikke meningen å minne deg på den vonde tiden med BEL.
Har faktisk fått lyttet litt til triangle i det siste, og det var jaggu ikke gærnt må jeg si. Er Antal den minste gulvstående? For da er det den jeg har lyttet til. I tillegg har jeg lyttet litt til den store flotte blanke til ca 60k. Godt fornøyd var jeg.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
En kjempefin tråd Ludo, og masse flott gromutstyr :)

Destiny.. :)

L

Ludo

Gjest
Veggen skrev:
Ludo skrev:
Continuo skrev:
Hvordan opplever du Triangle kontra Patos? :)
Patos er veldig frodig i lyden, litt rund om man kan bruke det utrykket. Triangle er meget stram i lyden og har en meget god definisjon i hele området. To meget forskjellige høyttalere egentlig, blir litt som å sammenlikne epler og pærer...
Litt artig det der, for når jeg kom hjem fra deg sist og satt meg ned i godstolen hjemme, så fikk jeg nesten motsatt opplevelse. Patos / AVI kombinasjonen her hos meg spiller strammere, sammenlignet med den varmere runde og noe basstunge lyden jeg opplevde hos deg. Forskjellene tror jeg nok i første rekke skyldes store forskjeller i rom, men også rør istedet for transistor forsterkeri betyr nok mye.
Så hva man matcher med har stor betydning som vanlig.
Takk for sist ja :)

Jeg tror - legg merke til tror - at AVI forsterkerne dine er vesentlig strammere i lyden enn Electrocompaniet AW120 som jeg hadde tidligere. I tillegg fikk jeg mye bass fra bakveggen og jeg slet litt med å få 'strammet' opp lyden. Det er meget mulig at rommet rett og slett var for lite for Symphonic'ene. Derav denne litt overdrevent frodige lyden, EC er jo litt hengekøye på enkelte områder selv om de har en meget varm og deilig klang. Du har vel et større rom også så det er meget mulig at høyttalerne har bedre arbeidsvilkår enn hva de hadde hos meg. Tyngden i bassen jeg har nå, selv med bare 18 watt skyldes nok også rommet - denne gangen er det jo ganske så lite.... og varmt...

Men det er jo absolutt som du sier; matching er veldig viktig!

L

Ludo

Gjest
Destiny skrev:

Mange takk - du har jo flott anlegg selv - tipper at 140'ene får kjørt seg om dagen :)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ludo skrev:
Takk for sist ja :)
Jeg tror - legg merke til tror - at AVI forsterkerne dine er vesentlig strammere i lyden enn Electrocompaniet AW120 som jeg hadde tidligere. I tillegg fikk jeg mye bass fra bakveggen og jeg slet litt med å få 'strammet' opp lyden. Det er meget mulig at rommet rett og slett var for lite for Symphonic'ene. Derav denne litt overdrevent frodige lyden, EC er jo litt hengekøye på enkelte områder selv om de har en meget varm og deilig klang. Du har vel et større rom også så det er meget mulig at høyttalerne har bedre arbeidsvilkår enn hva de hadde hos meg. Tyngden i bassen jeg har nå, selv med bare 18 watt skyldes nok også rommet - denne gangen er det jo ganske så lite.... og varmt...
Men det er jo absolutt som du sier; matching er veldig viktig!
Ja, AVI'en er nok strammere enn EC. De har stålkontroll i bassen på symphonicene, men mangler gløden og varmen i mellomtonen som man har med EC og rør. Det kan bli litt vel "korrekt".

Stua er på 44 m2, så de har god plass til å utfolde seg her. Synes de spiller best godt ute i rommet.

Har forøvrig funnet ut av problemet med romkorreksjonsmålingene. Vi hadde nok fått bedre resultat nå.
Har du fått gjort alvor av romkorreksjonsplanene dine?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Destiny skrev:

Mange takk - du har jo flott anlegg selv - tipper at 140'ene får kjørt seg om dagen :)
140ene går varme om dagen ja ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja Ludo, trodde du hadde noe å fortelle her...........

L

Ludo

Gjest
Vel vel - vi kan jo ta det ene først. Jeg har vært litt på jakt etter et lydbilde som er litt tyngre på labben om dere skjønner hva jeg mener.
Noe som kanskje er en anelse mørkere enn hva jeg har idag, men som samtidig er friske og åpne i toppen. I den anledning har jeg gamblet
litt og oppgradert litt på høyttalerfronten.

Oppgraderingen består av en stk som dette :

Og en sånn en :

Og til slutt to sånne :

Og det er fortsatt fra samme leverandør, nemlig denne :

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Trodde ikke det var de du skulle skrive om....... 8) 8) 8)

Men det er ikke vanlselig å gjette hva dette er, står jo i signaturen din.......hehe

L

Ludo

Gjest
hifiguru skrev:
Trodde ikke det var de du skulle skrive om....... 8) 8) 8)

Men det er ikke vanlselig å gjette hva dette er, står jo i signaturen din.......hehe
More to come... :) Men først litt jobbing...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
I Ludo kaster man terningen OG FLYTTER FREMOVER!! :D :D :D

L

Ludo

Gjest
RoDa skrev:
I Ludo kaster man terningen OG FLYTTER FREMOVER!! :D :D :D
Ja ja - ok, vi flytter ihvertfall LITT fremover. Om man legger sammen bildene man har fått av elementer hittil
så blir det til slutt til dette :

Sett fra sweetspot så ser det slik ut, denne gangen med avkledd front :)

L

Ludo

Gjest
Men så var det dette med fremover da... Man leter jo stadig etter et ideal, og jeg jakter på litt
mer fundament og tyngde i bassområdet. Sub er utelukket...

Jo, etter messa på lørdag så fikk jeg låne no småtteri av Morten / Norsk Audio Teknikk.

En sånn en :

og en sånn en :

B

Back_Door

Gjest
Du er en kompromissløs feinschmecker! Gratulerer med nytt utstyr!

L

Ludo

Gjest
Back_Door skrev:
Du er en kompromissløs feinschmecker! Gratulerer med nytt utstyr!
Hehe, la oss ikke overdrive nå da :) Når det gjelder å være kompromissløs så står jo du ganske langt fremme ;)

L

Ludo

Gjest
Uansett, vi snakket vel om noen andre høyttalere... Ihvertfall noen elementer som ikke ga spesiell mening med mindre man er
forholdsvis godt bevandret i den verdnen.

Når man ganger antall elementer med to, pakker dem pent inn i Rosewood-finish og setter det hele på etpar billige B-Tech
stativ så får man følgende, nemlig Dynaudio Focus 140:

Hele oppsettet ser da ut som dette:

Det som overrasker meg stort er at disse høyttalerne er tyngre på 'labben' enn Triangle Antal Ex selv om element-mengden er redusert.
Lydmessig er Triangle mer oppløst og litt luftigere samtidig som bassen er utrolig presis, det kan kanskje skyldes enn slankere klangkarakter.
Men Focus 140 er faktisk mer engasjerende samt at den har bedre fundament på lydbildet... Snodige saker, og jeg som trodde jeg var i mål :)

Som sagt tidligere, I'm in trouble. Hva gjør jeg nå?? Blir det bytte av høyttalere?? Er jakten igang atter engang?? Følg med ;)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Se der ja, det der så veldig riktig ut!

Jeg tror det du opplever i bassen har med at disse mindre høytalerne passer bedre til størrelsen på ditt rom. Med trianglene ble nok rommet overbelastet med bassenergi og det ga nok litt merkelig respons. Vi så jo på de målingene jeg gjorde når jeg var innom at frekvensgangen i bassen var langt fra flat. Tipper 140'ene retter opp mye av det slik at du har jevnere bassrespons som spiller mer på lag med romstørrelsen.

Og så er de fine også da. :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tror det står litt kraftigere "motorer" på innsiden av 6,5 tommerne også, som Veggen skriver stemmer det nok bedre med en lubben danske fremfor to fislete franske ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Gratulerer Ludo! :)
Med Dynaudio er du vel nærmere Patos enn Triangle vil jeg tippe?
Får håpe du kommer i mål, hvis du vil ha et møte med Klipsch så er du hjertelig velkommen! :D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hvorfor dukket Patos opp her? Blir vel som HB med essens kontra skikkelig cognac...... ;)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Fy faen så lekkert Ludo...

Men husk at de trenger laaaaaaaaang innspilling, de er litt seige tunge før de slipper... men når de slipper.... åååååå ;D

Grattis..... Husk at gode stativer er viktig....

L

Ludo

Gjest
Bare for å ha sagt det, jeg har IKKE kjøpt Dynaudio - enda... Hva det blir vet jeg ikke enda.. :)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
LØP OG KJØP... ;D

L

Ludo

Gjest
I den siste tiden har jeg hatt besøk av litt forskjellige gjester. Dette er en av dem :

På toppen:

Og nederst:

Noen som gjetter hva dette er? :)

L

Ludo

Gjest
Forresten så har jeg hatt etpar av disse innom også, denne er vel kanskje litt vanskeligere å gjette på:

L

Ludo

Gjest
ProAc er riktig :) Har hatt D15 her noen dager og det virker som en ganske komplett høyttaler.

Denne er absolutt med i kampen videre om fast plass her på lytterommet :) Da med en annen finish enn Maple...

L

Ludo

Gjest
Når det gjelder komponent nr to på bildene her så er det kanskje litt lite utganspunkt for å gjette hva det er snakk om.
Et lite hint til, her er firmalogo:

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Når det gjelder komponent nr to på bildene her så er det kanskje litt lite utganspunkt for å gjette hva det er snakk om.
Et lite hint til, her er firmalogo:

Har sett den logoen før , men klarer ikke å plassere den.
Det er ikke Klipsch i hvertfall (desverre). ;)

L

Ludo

Gjest
Hehehe, det er det nok ikke nei. Det er dessuten elektronikk det er snakk om her :)

L

Ludo

Gjest
Jupp :)

Dette blir jo til etpar sånne:

Mer om disse senere....

L

Ludo

Gjest
Sånn, da har jeg vært og hentet noe flere godsaker i jakten på god-lyden. Denne gangen noe helt annet enn hva jeg har prøvd tidligere.

En sånn tut som det her :

Topp Bunn